Proton får officiellt stöd för Battleye och Nvidia DLSS

Permalänk
Melding Plague

Proton får officiellt stöd för Battleye och Nvidia DLSS

Valve fortsätter storsatsa på spel till Linux och senaste versionen av Proton lägger till stöd för antifusksystem, DLSS och 24 nya titlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra inför Steam Deck release 👌😎

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Valve har verkligen gjort ett bra jobb med att göra spel lättåtkomliga, även för linux-användare. Jag tycker normalt sett inte om låsta ekosystem, men ingen annan plattform har officiellt linux-stöd, så Valve är det bästa alternativet i mina ögon.

Köpte Sunset Overdrive på Steam nu under rean och det fungerar utmärkt med Proton!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det fanns spel i den listan som jag spelat i linux långt tidigare.

Skrivet av Fire_Ice:

Valve har verkligen gjort ett bra jobb med att göra spel lättåtkomliga, även för linux-användare. Jag tycker normalt sett inte om låsta ekosystem, men ingen annan plattform har officiellt linux-stöd, så Valve är det bästa alternativet i mina ögon.

Köpte Sunset Overdrive på Steam nu under rean och det fungerar utmärkt med Proton!

Är du medveten om att du även kan spela dina GOG spel med proton?
Jag använder oftast proton för spel just, det enda fördelen med att använda GOG GALAXY är sparfiler men det är möjligt att köra GOG GALAXY via t.ex lutris och starta spel med proton däremot är steam mycket bekvämare att använda.

Edit: jag tror inlägget jag citerade såg annorlunda ut tidigare eller så har min hjärna tagit semester.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Även om jag själv inte är så intresserad av Linux så vore det väldigt roligt om Valve/Steam Deck hjälper till att göra det mer spelvänligt på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Även om jag själv inte är så intresserad av Linux så vore det väldigt roligt om Valve/Steam Deck hjälper till att göra det mer spelvänligt på Linux.

Valve och steam har redan gjort enormt mycket på den fronten via steam för linux vilket förutom projekt för proton så har även linux drivrutiner nått en acceptabel nivå från hur usla de var tidigare.
För en som använt linux-distributioner ett bra tag så ser jag inte längre linux som spelovänligt som det varit tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är du medveten om att du även kan spela dina GOG spel med proton?
Jag använder oftast proton för spel just, det enda fördelen med att använda GOG GALAXY är sparfiler men det är möjligt att köra GOG GALAXY via t.ex lutris och starta spel med proton däremot är steam mycket bekvämare att använda.

Absolut. Med Steam är upplevelsen i princip identisk mellan Linux och Windows, det är bara att installera och starta.

Jag har även Lutris och Heroic. Med Lutris får man ibland laga installationsskript och ibland skriva egna.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Bra med fler artiklar om gaming på Linux, heja heja!

Permalänk
Medlem

Anti-fuskprogrammen är ju det enda som håller en kvar i Windows, när de fungerar i Linux-miljö så är det adjö!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Hoppas innerligt på dayz till linux 🤩

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Anti-fuskprogrammen är ju det enda som håller en kvar i Windows, när de fungerar i Linux-miljö så är det adjö!

Vi får hoppas på att utvecklare inte hänger på Riot's spår med deras Vanguard anti cheat. Det kommer vara ett steg tillbaka tyvärr då detta är ett anti cheat som hakar in sig så långt in i windows kärnan det bara går. Och detta kommer aldrig att funka i linux tyvärr. Men mig veterligt så är det bara Valorant som kräver detta idag. Så 1 spel får man väll missa att spela i sådana fall

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av fgblomqvist:

Bra med fler artiklar om gaming på Linux, heja heja!

Det händer mycket spännande nu, blir sjukt intressant att se hur det ser ut om säg ett år till, när saker som är nylanserade nu hunnits poleras ytterligare

Permalänk
Skrivet av timerx:

Vi får hoppas på att utvecklare inte hänger på Riot's spår med deras Vanguard anti cheat. Det kommer vara ett steg tillbaka tyvärr då detta är ett anti cheat som hakar in sig så långt in i windows kärnan det bara går. Och detta kommer aldrig att funka i linux tyvärr. Men mig veterligt så är det bara Valorant som kräver detta idag. Så 1 spel får man väll missa att spela i sådana fall

Om jag minns det rätt skulle väl CoD/Warzone börja med kernel-level anti-cheat snart? Inte för att dem spelen är någon förlust att inte kunna lira dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Vi får hoppas på att utvecklare inte hänger på Riot's spår med deras Vanguard anti cheat. Det kommer vara ett steg tillbaka tyvärr då detta är ett anti cheat som hakar in sig så långt in i windows kärnan det bara går. Och detta kommer aldrig att funka i linux tyvärr. Men mig veterligt så är det bara Valorant som kräver detta idag. Så 1 spel får man väll missa att spela i sådana fall

Både easy anti cheat och battleye är i kerneln.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Lite kul hur gaming på linux ofta funkar bättre än nya AAA-spel *host* GTA trilogy *host* BF2042 *host*

Permalänk
Testpilot
Skrivet av timerx:

Vi får hoppas på att utvecklare inte hänger på Riot's spår med deras Vanguard anti cheat. Det kommer vara ett steg tillbaka tyvärr då detta är ett anti cheat som hakar in sig så långt in i windows kärnan det bara går. Och detta kommer aldrig att funka i linux tyvärr. Men mig veterligt så är det bara Valorant som kräver detta idag. Så 1 spel får man väll missa att spela i sådana fall

Rent tekniskt sett lägger sig mig veterligen även Easy Anti-Cheat på samma kernelnivå som Valorant:s antifusk, och det är bra många spel som nyttjar EAC idag faktiskt - De allra flesta stora titlarna med onlinekomponenter törs jag påstå.

Tänker att kan EAC fungera under Proton, då ser jag inte varför Valorant inte skulle göra det heller, givet att RIOT väljer att uppdatera det för Linux då.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det händer mycket spännande nu, blir sjukt intressant att se hur det ser ut om säg ett år till, när saker som är nylanserade nu hunnits poleras ytterligare

Sållar mig till skaran av medlemmar som är tacksamma för att ni alltmer täcker linux, oavsett om det är gaming eller annat !

Tack !

Visa signatur