Telia vill att techjättar finansierar utbyggnad av mobilnätet

Permalänk
Medlem

Om det finns något företag på jorden som man helst av allt hade velat se upplösas och försvinna så är de nog Telia.
girig & snål..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Är detta samma Telia som ansåg att Facebook, Instagram, Spotify etc inte skulle påverka datamängden för sina kunder?

Jag tror minsann att Telia skulle må bättre av att gå tillbaka till Verkets trygga vrå, undan giriga investerare eller bolagsstämmor, för detta känns skumt.

Jag förstår inte riktigt, har man inte råd att upprätthålla affärsmodellen får man ju helt enkelt byta affärsmodell, eller höja priserna?
Om nu "techjättarna" inte betalar sin beskärda del, se till att dem gör det. Man levererar väl ändå inte nätverksåtkomst gratis?

Telia är ju redan dyrast sen länge för oss kunder... Kommer från en nuvarande Telia kund, kan knappt bärga mig tills vi får tillgång till öppen fiber och Telia kan flyga och fara åt h"""".

Byt affärsmodell eller gå i graven, ni håller inte måttet och ni klarar inte av konkurrens, dem har sjabblat bort hela fiberboomen för att det var bara "en fluga" nu är dem efter och har tappat hur mycket marknad som helst.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Careful what you wish for, skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Så du menar att posten tar extra betalt av Nike, Samsung och Sony när deras produkter skickas?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej. Kapacitetstillägget tas ut från PostNords avtalskunder, dvs de säljande företagen, inte producenterna. Om komplett säljer en Samsung-telefon till mig så får inte Samsung betala kapacitetstillägget utan komplett får betala det eftersom de är PostNords kund. Precis som sig bör, kunden skall betala för kundens service, inte producenten.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Telia är ju redan dyrast sen länge för oss kunder... Kommer från en nuvarande Telia kund, kan knappt bärga mig tills vi får tillgång till öppen fiber och Telia kan flyga och fara åt h"""".

Byt affärsmodell eller gå i graven, ni håller inte måttet och ni klarar inte av konkurrens, dem har sjabblat bort hela fiberboomen för att det var bara "en fluga" nu är dem efter och har tappat hur mycket marknad som helst.

Hyr en lägenhet där jag är tvingad att använda Telia Fiber.

Det är fantastiskt att ge 549kr för 100/100, utöver de 49kr för tv-kanaler som "ingår" i hyran (Ingår i hyran innbär här en obligatorisk avgift som inte går att bli av med)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kan tycka vad man vill om Telia, men ofta räcker det med ett telefonsamtal till "uppsägningsavdelningen" för att halvera sina kostnader. Kör själv Telia fiber 500/100 för strax över 300kr/mån. Tveksamt om jag har någon nytta av hastigheten, men priset känns rimligt.

Permalänk
Medlem

Bland det dummaste jag läst.
Jag betalar för bandbredd, sen ska ISPn strunta i vad jag gör med den.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Bland det dummaste jag läst.
Jag betalar för bandbredd, sen ska ISPn strunta i vad jag gör med den.

Har du över huvud taget läst vad nyheten handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Har du över huvud taget läst vad nyheten handlar om?

Ja, gnäller om att företag skall betala deras utbyggnad.
När jag betalar för internet och bandbredd så skall de bara leverera. Det är inte Facebook, Netflix eller någon annans ansvar att bygga ut näten.

Om jag drar upp fyra streams i 8K på amfibielivet i Kongos innsjöar eller om jag kollar streams på Facebook spelar ingen roll.
Varken någon av dessa bör stå för kostnaden av vad tjänsten används till.

Det är ungefär som att folk köper skidor för att åka i backarna i Åre och skidtillverkaren vill att Skistar skall vara med och finansiera nya maskiner för tillverkning av skidor, då skidorna används mest i Åre.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, gnäller om att företag skall betala deras utbyggnad.
När jag betalar för internet och bandbredd så skall de bara leverera. Det är inte Facebook, Netflix eller någon annans ansvar att bygga ut näten.

Om jag drar upp fyra streams i 8K på amfibielivet i Kongos innsjöar eller om jag kollar streams på Facebook spelar ingen roll.
Varken någon av dessa bör stå för kostnaden av vad tjänsten används till.

Det är ungefär som att folk köper skidor för att åka i backarna i Åre och skidtillverkaren vill att Skistar skall vara med och finansiera nya maskiner för tillverkning av skidor, då skidorna används mest i Åre.

Att ditt Internet kostar så lite som det gör beror på att konstanserna för att underhålla din "last-mile" samt övriga nätet (core, peering, dist, etc) är relativt låga då operatören oversubscribar övriga nätet då inte alla kunder använder 100% av sin bandbredd 100% av tiden. Om övriga nätet behöver uppgraderas pga att många kunder har börjat använda Netflix eller liknande tjänster så blir den kostnaden utspridd på alla kunder, säg en 20% ökning på månadskostnaden för alla, oavsett hur mycket bandbredd de använder. Är det fair, eller borde operatörerna försöka lägga den kostnaden på de kunder som faktiskt använder mer av den delade kapaciteten? I det fallet kanske en vanlig kund få en 5% ökning medans Netflixkunderna får en 30% ökning.
Man kan ju tycka att om man köper 100Mbit så borde man alltid kunna köra 100mbit oavsett vart det kommer ifrån eller ska till, men det är inte så operatörerna bygger nät och det är inte det de tar betalt för heller, då en sådan anslutning skulle kosta 10-100 gånger mer.

Inte för att jag håller med förslaget, men det skulle skifta kostnaderna mot kunder som faktiskt använder mer av nätet än andra kunder. Oavsett vad så är det kunderna som kommer få betala ändå.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hyr en lägenhet där jag är tvingad att använda Telia Fiber.

Det är fantastiskt att ge 549kr för 100/100, utöver de 49kr för tv-kanaler som "ingår" i hyran (Ingår i hyran innbär här en obligatorisk avgift som inte går att bli av med)

Hm... Ja inte mycket att göra i hyres, betalar 599kr månaden för deras VDSL tills open fiber är indraget här i vår förening, men 8 månader efter beställning har inget hänt sen stammen kom ner i gatan, det var 7 månader sen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.