Permalänk

GPU fläktarna och lim

Hejsan!

Trodde mitt grafik kort pajade här om dagen men visar sig att bara fläktarna har tappat greppet där dem ska sitta. Jag är inte haj på vad allt heter men som ett exempel så om jag håller grafikkortet med fläktarna uppåt så snurrar dem utan bekymmer men om jag håller det med fläkt ner så efter några varv ramlar den ena fläkten ur sitt fäste. Jag undrar jag om man kan fästa fläkten själv och hur man kan göra. Min första tanke var lim men sen vet jag inte om det har en smält punkt då jag vet man kan nå höga grader ibland.
All info är uppskattat!

Permalänk
Medlem

En bild skulle vara hjälpsamt.

Fläktarna brukar sitta med skruvar. Menar du att de har lossnat?

Permalänk
Medlem

Första frågan är nog om du har garanti kvar på kortet eller inte?

Permalänk
Skrivet av TMG:

En bild skulle vara hjälpsamt.

Fläktarna brukar sitta med skruvar. Menar du att de har lossnat?

Inte min fläkt på bild

Det har lossnat i skårran mellan vingarna och den andra delen av plasten. Du kan lyfta upp ving delen och titta in mellan hela fläkten där det sitter mindre komponenter.

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Första frågan är nog om du har garanti kvar på kortet eller inte?

Ingen garanti så undrar lite för DIY skäl

Permalänk
Medlem

Sätt på två 120mm fläktar istället.
Vad är det för kort?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kafex Fluff:

Inte min fläkt på bild https://m.media-amazon.com/images/I/41j2TRvPIBL._AC_SY350_.jpg
Det har lossnat i skårran mellan vingarna och den andra delen av plasten. Du kan lyfta upp ving delen och titta in mellan hela fläkten där det sitter mindre komponenter.

Jag tänkte bild på dina fläktar så att vi kan se vad problemet är, men jag antar att det handlar om ett utslitet kullager?

Mitt tips är att antingen köpa utbytesfläktar på exempelvis Ebay eller att modda det med 92 eller 120 mm fläktar. Brukar bli både billigare och tystare att modda det, men det kan också se lite fult ut.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Sätt på två 120mm fläktar istället.
Vad är det för kort?

NVIDIA GeForce GTX 970.
Såg det med 2 92/120mm fläktar.

Skrivet av TMG:

Jag tänkte bild på dina fläktar så att vi kan se vad problemet är, men jag antar att det handlar om ett utslitet kullager?

Mitt tips är att antingen köpa utbytesfläktar på exempelvis Ebay eller att modda det med 92 eller 120 mm fläktar. Brukar bli både billigare och tystare att modda det, men det kan också se lite fult ut.

Tack för tipset! Hur det ser ut kommer efter prestanda.

Evigt tacksam till er som svara!

Permalänk
Medlem

Skulle nästan säga att leta utbytesfläktar eller om du kan lyckas hitta ett trasigt likadant som ditt och ta fläktarna från det är det bästa alternativet.
Det finns troligen en orsak till varför nuvarande fläkt är trasig men om temperaturen påverkas stort av att använda kortet nu så skulle jag titta på modda dit en vanlig dator fläkt tillfälligt iaf.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kafex Fluff:

Inte min fläkt på bild https://m.media-amazon.com/images/I/41j2TRvPIBL._AC_SY350_.jpg
Det har lossnat i skårran mellan vingarna och den andra delen av plasten. Du kan lyfta upp ving delen och titta in mellan hela fläkten där det sitter mindre komponenter.

Du vill alltså limma plast mot plast? Undvik trälim så går det nog bra nog för det där, det svåra är nog inte limvalet utan att det riskerar att bli obalans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Skulle nästan säga att leta utbytesfläktar eller om du kan lyckas hitta ett trasigt likadant som ditt och ta fläktarna från det är det bästa alternativet.
Det finns troligen en orsak till varför nuvarande fläkt är trasig men om temperaturen påverkas stort av att använda kortet nu så skulle jag titta på modda dit en vanlig dator fläkt tillfälligt iaf.

https://www.inet.se/produkt/5411284/zotac-geforce-gtx-970
Detta är det grafikkort jag har och har bestämt mig för att hitta ersätts fläktar men har lite dålig koll på vilka. Några tips?

Skrivet av mrqaffe:

Du vill alltså limma plast mot plast? Undvik trälim så går det nog bra nog för det där, det svåra är nog inte limvalet utan att det riskerar att bli obalans.

Ville testa o limma så att fläkten inte åker ur sitt fäste när den börjar snurra och sen lägger av. Har bara universal lim som säger sig klara +70c så inte helt säker på om det är en idé värd att prova.
Hur menar du med obalans?

Permalänk
Medlem

Fläktarna är skruvade i kylflänsen, skruvarna syns ju tydligt på 5:e bilden från Inet.

Om jag förstår din text så verkar det som om clipset (troligtvis liten plastdel) som håller fall axeln har gått sönder så att själva navet med bladen glider ur lagren i motorn. Inget som du kan limma, utan det är antingen något man får ersätta (svårt att hitta ersättning) eller byta rubbet mot nytt.
Denna delen menar jag: https://youtu.be/O9hM-4WJGdE?t=50

Permalänk
Medlem

970 har max temp 98c alt 92c men det är inte ens hotspott. Man kan se det i kortets bios/firmware. Alternativt belaste det och titta i GPU-Z men om du redan har problem med temp så ska du not inte göra så. Bätre att läsa av biosen.
Så osäker på om +70c räcker. Då di nog behöver ligga på max 105c. Men det är gpun VRM bukade om jag inte minns fel liga på 90 något om de var belastade.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kafex Fluff:

https://www.inet.se/produkt/5411284/zotac-geforce-gtx-970
Detta är det grafikkort jag har och har bestämt mig för att hitta ersätts fläktar men har lite dålig koll på vilka. Några tips?
Ville testa o limma så att fläkten inte åker ur sitt fäste när den börjar snurra och sen lägger av. Har bara universal lim som säger sig klara +70c så inte helt säker på om det är en idé värd att prova.
Hur menar du med obalans?

Jag tror inte fläktbladen blir varmare än 70 C och det borde inte kunna hända nått mer än att limfogen släpper igen om det händer nått och då blir det som det är idag.
Väljer du ett tvåkomponents expoxilim så tål tex Loctite 150 C
https://www.loctite-consumer.se/sv/produkter/epoxies/power-ep...
Verkar billigast här man finns "överallt"
https://www.mekster.se/loctite-epoxylim-6-ml-660217.html?gcli...

Om du får obalans pga limvikten kan ljudnivån och lagerslitaget öka.
Du kan prova limma, annars behöver du byta fläktar på nått sätt endera till originalfläktar eller modda dit nått. Ett annat alternativ är att leta reda på nått eftermarknadskylsystem.

Hade det varit mitt kort hade jag först provat limma och om det inte funkat plockat bort originalfläktarna och moddat dit standardfläktar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Fläktarna är skruvade i kylflänsen, skruvarna syns ju tydligt på 5:e bilden från Inet.

Om jag förstår din text så verkar det som om clipset (troligtvis liten plastdel) som håller fall axeln har gått sönder så att själva navet med bladen glider ur lagren i motorn. Inget som du kan limma, utan det är antingen något man får ersätta (svårt att hitta ersättning) eller byta rubbet mot nytt.
Denna delen menar jag: https://youtu.be/O9hM-4WJGdE?t=50

Ja det ser jag, tror dem ligger 40x40x40 mellan varandra också. Jag sitter nu o kollar igenom nätet efter en fläkt som ska passa kortet men känner mig lite okunnig så tänkte se om något hade en rekommendation på beställ vara. Detta är den jag tittat på som jag tror hade funkat. https://www.amazon.se/iHaospace-HA9010H12F-Z-videokort-kylfl%...
Lim iden är skrotad då

Permalänk
Medlem

Tror det fanns någon på E-bay också som sålde fläktar. Kollade på nya till mitt Zotac 1080 Ti. Lagret har skärt nu har jag gettomodate den med en valig 120mm men han verkade sälja till flera märken. Kanske kolla där också. Tänkt på att kolla inportskatten. Kan bli lite dyrt. Mer postnord än tullen.

220,92kr på amazon kändes ju inte helt fel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kafex Fluff:

Ja det ser jag, tror dem ligger 40x40x40 mellan varandra också. Jag sitter nu o kollar igenom nätet efter en fläkt som ska passa kortet men känner mig lite okunnig så tänkte se om något hade en rekommendation på beställ vara. Detta är den jag tittat på som jag tror hade funkat. https://www.amazon.se/iHaospace-HA9010H12F-Z-videokort-kylfl%...
Lim iden är skrotad då

Du behöver skruva loss fläkten som sitter på grafikkortet just nu och läsa modellnumret som står på den. Annars blir det som sagt troligtvis både billigare/enklare och tystare att köpa 92 eller 120 mm fläktar och sätta fast dem med lim eller buntband. Har gjort det själv på ca. 5 grafikkort och det fungerar utmärkt.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Tror det fanns någon på E-bay också som sålde fläktar. Kollade på nya till mitt Zotac 1080 Ti. Lagret har skärt nu har jag gettomodate den med en valig 120mm men han verkade sälja till flera märken. Kanske kolla där också. Tänkt på att kolla inportskatten. Kan bli lite dyrt. Mer postnord än tullen.

220,92kr på amazon kändes ju inte helt fel.

Tanke med gettomoda kortet har slagit mig men var inte säker på om jag skulle ha fler små eller 1 stor fläkt samt något med en y-kabel för strömmen.