Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Oj då vill jag inte veta hur det skulle vara för dig med dåliga dubbdäck eller dubbfria!

Köra med dubbade vägar på barmark är ju inget annat än hål i huvudet enl mig. Sänk hastigheten de få dagar per år det är halt. Jag kan lova dig att det kvittar om du har dubb eller nordiska dubbfria på svarthalka. Att däremot köra med dubb på bar asfalt är ju fruktansvärt dåligt för vägen och för dina dubbar. Det enda som nordiska dubbfria är relativt dåliga på är vattenplaning.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SweViver:

Av ren nyfikenhet (och för att byta ämne lite grann):

Du som köpt elbil eller planerar att köpa elbil, vilka är era främsta anledningar till att ni kör/bytt/kommer att byta till elbil?

Om jag själv skulle svara på frågan, så är den främsta anledningen helt enkelt för att den nya tekniken lockar mig något enormt och bil-intresset är som pånyttfött igen (ja åtminstone för mig så är elbilar fortfarande en nyhet, och äntligen börjar de få överkomliga priser). Jag är väl lite av en teknik-nörd rent generellt, så en elbil blir lite av en kul "novelty".

Den näst största anledningen är väl att man slipper den absurt höga skatten. Och på tredje plats att (många) elbilar är så fruktansvärt mycket piggare i accelerationen, vilket något jag alltid saknat med mina tidigare kärror.

Helt ärligt så struntar jag fullständigt i miljötänket eller utsläppen, så det är knappast något som ensamt skulle få mig att byta till elbil. Men lite kul är det trots allt att domedags-profeterna världen över tvingat fram denna spännande utveckling av elbilar.

1. Bekvämligheten. Mitt körmönster passar perfekt för elbil. Jag gör relativt ofta körningar på ca 10-20 mil från hemmet. Men extremt sällan mer än så. Jag hinner därmed nästan alltid dit och hem på en laddning. Alltså behöver jag i princip aldrig åka någonstans för att ladda, det är alltid fullt när jag kommer ut på morgonen. Av 1000 mil körda på 6 månader har jag behövt använda en SuperCharger vid totalt 2 resor. Annars har jag laddat när bilen ändå stått parkerad hemma eller på hotell. Jag lägger mindre tid på att ladda än vad jag gjorde på att tanka.

Det är även underbart att året runt kunna komma ut till en perfekt tempererad bil med isfria rutor.

Hit räknar jag även hur tyst, mjukt och vibrationsfritt bilen går. Speciellt i stadstrafik.

2. Prestandan. Den ögonblickliga effekten och vridmomentet är väldigt kul! Bilen är ett riktigt omkörningsvapen!

3. Ekonomin. Jag var ute efter en fabriksny "lagom stor" bil med plats för 4 vuxna, fyrhjulsdrift, bra prestanda och med bra infotainment+ljudsystem. Bland de bilar som levde upp till mina krav var bilen billigast i inköp, hade lägst service/drift-kostnader och förkrossande överlägsen "bränsleekonomi".

4. Etik. Dels miljön. Jag tycker det känns bra att inte medverka allt för mycket till den globala uppvärmningen. Men framförallt så känns det bra att inte förpesta närmiljön med giftgaser. Dels så känns det bra att mitt bilägande inte sponsrar saudiska prinsar och ryska oligarker.

Sen slutligen så har vi tekniken som gjorde att jag valde Tesla specifikt, snarare än elbil generellt. Där deras OTA uppdateringar, Autopilot, app integration m.m. är helt överlägsen de bilar jag tidigare haft.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Köra med dubbade vägar på barmark är ju inget annat än hål i huvudet enl mig. Sänk hastigheten de få dagar per år det är halt. Jag kan lova dig att det kvittar om du har dubb eller nordiska dubbfria på svarthalka. Att däremot köra med dubb på bar asfalt är ju fruktansvärt dåligt för vägen och för dina dubbar. Det enda som nordiska dubbfria är relativt dåliga på är vattenplaning.

Dubbdäck är bättre på alla underlag än nordiska dubbfria. I snö är de jämlika.

Däremot mellaneuropeiska är ganska mycket bättre i vått och torrt men det är ju förståeligt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Du som köpt elbil eller planerar att köpa elbil, vilka är era främsta anledningar till att ni kör/bytt/kommer att byta till elbil?

Om jag själv skulle svara på frågan, så är den främsta anledningen helt enkelt för att den nya tekniken lockar mig något enormt och bil-intresset är som pånyttfött igen (ja åtminstone för mig så är elbilar fortfarande en nyhet, och äntligen börjar de få överkomliga priser). Jag är väl lite av en teknik-nörd rent generellt, så en elbil blir lite av en kul "novelty".

Den näst största anledningen är väl att man slipper den absurt höga skatten. Och på tredje plats att (många) elbilar är så fruktansvärt mycket piggare i accelerationen, vilket något jag alltid saknat med mina tidigare kärror.

Helt ärligt så struntar jag fullständigt i miljötänket eller utsläppen, så det är knappast något som ensamt skulle få mig att byta till elbil. Men lite kul är det trots allt att domedags-profeterna världen över tvingat fram denna spännande utveckling av elbilar.

Eftersom jag inte har en bil mer än 5 år (sen vill man ha ngt nytt) och jag gärna väljer ny bil så är bränslekostnaden (bensin/diesel) och skatten på fossil motor en stor anledning.
Sen nu efter att ha kört bil med elmotor så är ju känslan enormt mycket trevligare i en elbil också.

Jag tog däremot mellantinget denna gången (laddhybrid) för att gå "all in" på ren elbil vid nästa byte, om inget oförutsett inträffar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Oj då vill jag inte veta hur det skulle vara för dig med dåliga dubbdäck eller dubbfria!

Det var precis vad de däcken var, dåliga dubbdäck. Trots att de ansågs vara bra i tester... visserligen inte samma dimension/profil.

Använder dubbfria Nokiandäck den här säsongen. Än har det inte varit så pass dåligt väglag, men de är iallafall mycket bättre på bar asfalt än vad dubbdäcken var förra året.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

Om jag inte minns fel så är runt 15% av bilarna på norska vägar rena elbilar och andelen ökar rätt snabbt.

54% av nyregistrerade bilar i november i Sverige är laddbara. Det är därmed nytt rekord.
Men fortfarande säljs fler laddhybrider (28%) än BEV, så det är tyvärr en bit kvar.

https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pressreleases/bilmarknade...

Du kan ju inte jämföra Norge och Sverige, Norge har helt andra stadsfinaser och råd att subventionera folket, I Norge slipper du regavgften på ca 100,000kr + momsen när du köper en elbil, valet är ju enkelt.

Permalänk
Medlem

Är på elbilsmässan i Göteborg i helgen och sett en hel del snaskigt! Provkörde Kia EV6 och Polestar 2 direkt efter varandra och det som slog mig mest var hur högt vädljud det är i Polestar. Dock var One Pedal Drive bättre i P2 än EV6, men i övrigt tyckte jag nog EV6 var bättre på samtliga punkter!

Körde även nya MG ZS med nya fronten. Supertrevlig bil som har det mest man kan behöva. Utrustningsmässigt så får man ju löjligt mycket för dom 3000kr MG vill ha i månaden vs typ Kia och Polestar där man kommer upp i 6-7000kr. Märkbart billigare absolut, men som sekundär eller till någon som inte bryr sig = en vinnare! Tyckte kartan var rätt så snabb också, blev positivt överaskad av den

Den bil som förvånat mig mest är Mustang Mach-e. Så himla trevlig bil. Privatleasingen är inte så farlig, ungefär som Kian, men upplever Mach-e som trevligare och em bättre elbil. Det tar emot att det är en Ford... för jag tycker inte alls den är så plastig eller "papplåda" som Ford brukar kunna vara. Bred som satan dock!

FLer än jag som spenderat dagen på mässa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Test på snö i alperna av Cupra Born och Ioniq 5.
Båda är bakhjulsdrivna. men klarar sig bra.
Tyvärr pratar presentatören tyska, men man förstår nog lite.
https://www.youtube.com/watch?v=m4MvhhvVAAw

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Har kört lite elbil senaste året och kommer leasea inom 1-3 månader. Varför el i ordning:
1. Ekonomin
2. Trevligare att köra elbil och man slipper tanka (har tillgång till laddstolpe).
3. Accelerationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kanske det, men tänk på hur liten andel elbilar utgör. Två elbilar motsvarar nog statistiskt runt 130-140 bilar totalt om 100 % av elbilarna lade av. Den statistiska osäkerheten blir förstås hög, men två är ändå inte så lite det till hur många det finns. Nu vet jag inte hur många det var i kön, men det är nog ca 1 km bilar med mellanrum i enkelfil om man tänker sig 7 m per bil, så om hälften av elbilarna lade av hade du haft två filer med 1 km kö eller 2 km om en fjärdedel packade ihop. Då ingår inte andra fordon och det är nog inte omöjligt att bilarna står längre isär. Den här beräkningen är förstås väldigt osäker, men bara som illustration utifrån hur liten andel elbilarna utgör av avtalet registrerade bilar.

Jag såg två bensinbilar som begövde bärgas idag. En med soppa torsk och en som kört i diket. Det var inte ens köer.
Står inget om det i nyheterna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag har beställt en Kia Ev6 för ett par veckor sedan. Leverans vecka 4 av den vita skönheten.

Ett av de största skälen för mig var att begagnat marknaden är så galen just nu. Det ser ut som att jag får orimligt bra betalt för min 3,5 år gamla xc60. Det i kombination med att en trevlig elbil med drag och tillräckliga räckvidd (för oss 30 mil i alla väder) går att privatleasa till rimliga pengar (5500kr i månaden) gjorde att det kändes som att det var dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Det var dags att byta ut min snart 12 år gamla bil och skillnaden på att leasa elbilen mot min gamla bil är ca 1000-1500:- i månaden om jag inte räknar med skatter och saker som behöver bytas och repareras på en äldre bil.
Tittade även på att köpa en men ville testa hur det var först där av leasing.

Antingen var det att köpa en dieselbil igen eller att köpa en elbil då jag inte ville ha hybrid.

Sedan har jag solpaneler med så räknar med om jag kan ladda på rätt tidpunkt från typ mars/april till saptember/oktober så kan jag nog kör väldigt mycket på solel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

1. Bekvämligheten. Mitt körmönster passar perfekt för elbil. Jag gör relativt ofta körningar på ca 10-20 mil från hemmet. Men extremt sällan mer än så. Jag hinner därmed nästan alltid dit och hem på en laddning. Alltså behöver jag i princip aldrig åka någonstans för att ladda, det är alltid fullt när jag kommer ut på morgonen. Av 1000 mil körda på 6 månader har jag behövt använda en SuperCharger vid totalt 2 resor. Annars har jag laddat när bilen ändå stått parkerad hemma eller på hotell. Jag lägger mindre tid på att ladda än vad jag gjorde på att tanka.

Det är även underbart att året runt kunna komma ut till en perfekt tempererad bil med isfria rutor.

Hit räknar jag även hur tyst, mjukt och vibrationsfritt bilen går. Speciellt i stadstrafik.

2. Prestandan. Den ögonblickliga effekten och vridmomentet är väldigt kul! Bilen är ett riktigt omkörningsvapen!

3. Ekonomin. Jag var ute efter en fabriksny "lagom stor" bil med plats för 4 vuxna, fyrhjulsdrift, bra prestanda och med bra infotainment+ljudsystem. Bland de bilar som levde upp till mina krav var bilen billigast i inköp, hade lägst service/drift-kostnader och förkrossande överlägsen "bränsleekonomi".

4. Etik. Dels miljön. Jag tycker det känns bra att inte medverka allt för mycket till den globala uppvärmningen. Men framförallt så känns det bra att inte förpesta närmiljön med giftgaser. Dels så känns det bra att mitt bilägande inte sponsrar saudiska prinsar och ryska oligarker.

Sen slutligen så har vi tekniken som gjorde att jag valde Tesla specifikt, snarare än elbil generellt. Där deras OTA uppdateringar, Autopilot, app integration m.m. är helt överlägsen de bilar jag tidigare haft.

Jag gillar dina anledningar till att köra elbil. Själv skulle jag vilja konvertera inom kort, men.. Jag bor i lägenhet utan direkt laddningsmöjlighet.

Vad är mina bästa möjligheter här?

Jag har ett resande jobb där jag kommer i kontakt med många olika kunder på olika platser. Generellt finns det knappt laddningsmöjligheter, ens i nybyggen- och då är dessa platser ofta reserverade eller väldigt dyra att använda.

Hade varit intressant att veta hur det ser ut i resten av landet.
/Malmöbo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Jag gillar dina anledningar till att köra elbil. Själv skulle jag vilja konvertera inom kort, men.. Jag bor i lägenhet utan direkt laddningsmöjlighet.

Vad är mina bästa möjligheter här?

Jag har ett resande jobb där jag kommer i kontakt med många olika kunder på olika platser. Generellt finns det knappt laddningsmöjligheter, ens i nybyggen- och då är dessa platser ofta reserverade eller väldigt dyra att använda.

Hade varit intressant att veta hur det ser ut i resten av landet.
/Malmöbo

Har du pratat med hyresvärden/föreningen om att få laddplats där du bor?
Jag bor själv i Malmö och lgh, min hyresvärd är positiv till laddplatser och jag väntar nu på att få en monterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermahn:

Jag har beställt en Kia Ev6 för ett par veckor sedan. Leverans vecka 4 av den vita skönheten.

Ett av de största skälen för mig var att begagnat marknaden är så galen just nu. Det ser ut som att jag får orimligt bra betalt för min 3,5 år gamla xc60. Det i kombination med att en trevlig elbil med drag och tillräckliga räckvidd (för oss 30 mil i alla väder) går att privatleasa till rimliga pengar (5500kr i månaden) gjorde att det kändes som att det var dags.

Hej

Vad får du för version för 5500kr?

Visa signatur

[Dell XPS M1710] - [Intel® C2D T7400 (2.16 GHz, 4 MB cache, 667 MHz FSB) ] - [2GB Dual Channel 667MHz DDR2] - [512MB NVIDIA GeForce Go 7950 GTX] - [100Gb 7200RPM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Sen vi köpte hus har vi bytt bägge hushållets bilar till eldrift. Det är helt enkelt billigare så, och så är bilarna alltid "fulltankade" när vi ska iväg någonstans.
I mitt fall bytte jag från en G10 5-serie till Kia e-Niro. Kian kostar med leasing och drivmedel ganska precis lika mycket att äga som BMW'n kostade att tanka xD

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maste:

Hej

Troligtvis bas modellen.
Dock ska sägas ev6 har sjukt mycket i bas utrustning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maste:

Hej

Basvarianten (rwd) med drag, vit färg och vinterdäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag såg två bensinbilar som begövde bärgas idag. En med soppa torsk och en som kört i diket. Det var inte ens köer.

Mig veterligen har ingen påstått att elbilar kör i diket oftare, och inte heller att stoppet på E6:an orsakades av elbilar, så jag förstår inte riktigt relevansen. Eftersom du "missade" själva grundpoängen kan den också uttryckas så här: de flesta bilar du ser bärgas kommer att ha förbränningsmotor, eftersom de utgör 98-99 % av alla personbilar. I snitt är de också äldre och kommer därmed typiskt sett ha högre risk för att drabbas av fel, både på grund av ålder och med tiden i en del fall bristande underhåll.

Omvänt innebär den låga andelen elbilar idag att det behövs få "döda" elbilar i ett sådant fall som på E6:an, för att det faktiskt ska vara ganska många i statistisk mening. Vi vet inte hur många det faktiskt var, men jag skulle nog gissa att sanningen som så ofta ligger någonstans mellan de båda uppgifterna, dvs fler än "en-två", men inte lika många om som den ursprungliga rapporten kan tolkas som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mig veterligen har ingen påstått att elbilar kör i diket oftare, och inte heller att stoppet på E6:an orsakades av elbilar, så jag förstår inte riktigt relevansen. Eftersom du "missade" själva grundpoängen kan den också uttryckas så här: de flesta bilar du ser bärgas kommer att ha förbränningsmotor, eftersom de utgör 98-99 % av alla personbilar. I snitt är de också äldre och kommer därmed typiskt sett ha högre risk för att drabbas av fel, både på grund av ålder och med tiden i en del fall bristande underhåll.

Omvänt innebär den låga andelen elbilar idag att det behövs få "döda" elbilar i ett sådant fall som på E6:an, för att det faktiskt ska vara ganska många i statistisk mening. Vi vet inte hur många det faktiskt var, men jag skulle nog gissa att sanningen som så ofta ligger någonstans mellan de båda uppgifterna, dvs fler än "en-två", men inte lika många om som den ursprungliga rapporten kan tolkas som.

Fast sättet som detta görs till nyheter på har ingenting med statistik att göra, det är enbart baserat på att elbilar är något nytt, främmande, ovanligt och säkert superfarligt. På samma gamla vanliga mediamaner.

Vi lever i en tid där tidningsrubriker är fakta, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag förstår inte din retorik och vad du vill "bevisa" i den här tråden.
Jättetröttsamt hursomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Bärgaren som var på plats har ju uttalat sig och enligt honom "räddade" han upp till 50 bilar varav 1 eller 2 var elbilar.
https://alltomelbil.se/elbilar-overgavs-i-snostormen-var-sann...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag förstår inte din retorik och vad du vill "bevisa" i den här tråden.
Jättetröttsamt hursomhelst.

Anmäl hur många inlägg du vill om du anser att de bryter mot reglerna eller är utanför trådens ämne och låt moderatorerna avgöra hur det förhåller sig. Jag respekerar deras beslut, men det är "jättetröttsamt hursomhelst" med små privatmoderatorer.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se om eller när en Tesla ”model 2” dyker upp. En liten billig tesla låter lockande

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Dubbdäck är bättre på alla underlag än nordiska dubbfria. I snö är de jämlika.

Däremot mellaneuropeiska är ganska mycket bättre i vått och torrt men det är ju förståeligt.

Nej, snö så vinner nordiska dubbfria. Endast bromsning på is som dubbade vinner. Dubbade är sjukt överskattat.

https://cached-images.bonnier.news/bnl01/standard-article/pu9...

Permalänk
Medlem

Elbilar passar inte vårt vinterlandskap. Prestandan sänks direkt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Du kan ju inte jämföra Norge och Sverige, Norge har helt andra stadsfinaser och råd att subventionera folket, I Norge slipper du regavgften på ca 100,000kr + momsen när du köper en elbil, valet är ju enkelt.

Man kan jämföra allt möjligt, även om förutsättningarna inte är exakt de samma.
Orsaken till den höga penetrationen i Norge är främst, som du också påtalar, ekonomiska faktorer - något jag tror är allmänt känt bland elbilsintresserade.

När jag skrev att det är en bit kvar syftade jag på att majoriteten av sålda batteribilar i Sverige fortfarande är hybrider. Inte att det är en bit kvar till Norges nivå.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

En bensinbil behöver näppeligen inte bärgas p g a soppatorsk. Vad man gör om man får slut på bensinen är att man ordnar fram en dunk med mer bensin och så häller man i den i tanken och kör vidare. Kör man i diket däremot, så oavsett drivmedel kan bilen då bli så skadad att den inte kan köra vidare för egen maskin.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Nej, snö så vinner nordiska dubbfria. Endast bromsning på is som dubbade vinner. Dubbade är sjukt överskattat.

https://cached-images.bonnier.news/bnl01/standard-article/pu9...

Dubbade är inte överskattat. Skulle säga precis tvärtom.

Finns fler än ett test.
Skulle också lita mer på Test World/Aftonbladet än Teknikens Värld.

Dold text

* La till en spoiler-tagg för att slippa att bilden tar upp hela skärmen // Dinoman - Mod *

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

https://sverigesradio.se/artikel/experten-efter-snoovadret-in...

Sjukt bra svar på tal angående bärgade elbilar

Visa signatur