Hur mycket sämre är diesel än bensin på korta sträckor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hej!

Gäller modern diesel/bensin:

Både bensin och diesel-bilar är ju ingen höjdare på korta sträckor, och vad jag förstått är diesel aningen värre.

Men, om man kör låt säga 3-4km oftast per dag, och "längre" sträckor, typ 4 mil någon gång i veckan, hur mycket sämre är det än bensin? Eller behövs längre sträckor, och oftare? Läst en del artiklar där det verkar lite blandade meningar.

Jag tittar på en bil från 2018 (Honda Civic 1.6 diesel).

Kolla på bensinbilar med små motorer, ju mindre motor desto snabbare kommer den upp i värme, 3-4km är absolut inte bra att köra med en diesel och kommer ge dig problem ganska fort med partikelfilter.

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/honda_civic_1_0_elega...

du har bensinaren med 1 liters turbomotor, ger dig säkerligen samma bränslekostnad som dieseln samt kommer må betydligt bättre av småkörning.

en kamrem ska inte kosta 25k att byta, då känns det som något är rejält fel.

kollar du på japanare så kör jag själv en Mazda 3 -18 med 2 liters bensinare, snart uppe i 13k mil med en snittförbrukning på 0,66 blandad sen den var ny och hittills har den kostat mig 0kr utöver servicar då men 2 sommardäck är slut nu så dags att byta det i vår

Den blir dock inte riktigt varm förrän efter 6-7km så 3-4km är plågsamt för en 2 litare i längden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Quim:

Man brukade väl rekommendera bensin om man inte kör så många mil per år, medan diesel om man kör långt.

Vilket jag trodde berodde på att skatten på dieselbilar är så pass mycket högre än för bensinbilar, så man tjänar inte på att dieselbilar drar mindre soppa än bensinbilar - om man inte kör ett visst antal tusen mil per år.

Jag köpte en renault megane -12 enbart för skatten och förbrukningens skull. veckopendlar ca 350mil i månaden och trots att det är en fransk bil så fick det bli en sådan. Skatt på 1103kr och en förbrukning på 0.47l/mil (verklig siffra) färddatorn visar 0.49
1.6l dieseln har kamkedja så även det är en bonus.
Sen har vi en Vw t-roc -21 som frun använder 1l bensinare med en skatt på 3600ca per år och 0.58 i förbrukning

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kolla på bensinbilar med små motorer, ju mindre motor desto snabbare kommer den upp i värme, 3-4km är absolut inte bra att köra med en diesel och kommer ge dig problem ganska fort med partikelfilter.

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/honda_civic_1_0_elega...

du har bensinaren med 1 liters turbomotor, ger dig säkerligen samma bränslekostnad som dieseln samt kommer må betydligt bättre av småkörning.

en kamrem ska inte kosta 25k att byta, då känns det som något är rejält fel.

kollar du på japanare så kör jag själv en Mazda 3 -18 med 2 liters bensinare, snart uppe i 13k mil med en snittförbrukning på 0,66 blandad sen den var ny och hittills har den kostat mig 0kr utöver servicar då men 2 sommardäck är slut nu så dags att byta det i vår

Den blir dock inte riktigt varm förrän efter 6-7km så 3-4km är plågsamt för en 2 litare i längden.

Den motorn är tydligen väldigt dålig (jag var riktigt nära på att köpa den men hann skita i det). Och den motorn är tydligen kass att köra korta sträckor med, enligt en Honda-service-kille jag pratade med.

Skrivet av Lellebror:

Jag köpte en renault megane -12 enbart för skatten och förbrukningens skull. veckopendlar ca 350mil i månaden och trots att det är en fransk bil så fick det bli en sådan. Skatt på 1103kr och en förbrukning på 0.47l/mil (verklig siffra) färddatorn visar 0.49
1.6l dieseln har kamkedja så även det är en bonus.
Sen har vi en Vw t-roc -21 som frun använder 1l bensinare med en skatt på 3600ca per år och 0.58 i förbrukning

Det är Renault Megane 2018-19 som är på min att köpa-lista, tillsammans med Civic 1.5 just nu. Hade en Clio 4 innan. Noll problem.

1.6 dieseln hos Civic är tydligen väldigt bra, men kör lite för korta sträckor för den motorn/diesel, enligt Honda själva.

Folk generellt har extremt förutfattade meningar hos vissa tillverkare, pga hur det var för typ 15 år sedan.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

...och här sitter jag med en V70 2.0F, när etanolen ligger på 19kr / L så vill MP att man ska tanka det istället .

Sanningen är att Etanol är en enorm miljöbov (då majoriteten som säljer i Sverige kommer från Brasilien , vilket är varför man skattat det så hårt som man gjort sedan 2010.

Diesel är bättre än bensin alla dagar i veckan, speciellt nu när HVO100 är lika dyrt som den vanliga. Det som däremot blir problem på korta sträckor är att EGR-ventilen sotar igen superfort, vilket är delvis en dyr reparation och påverkar även förbrukning/utsläpp negativt när den är full.

Det stora problemet med diesel är att politiken tycker att det är smutsigt, och därför har många tillverkare slutat utveckla sina dieselmotorer (Trots lägre utsläpp än bensin), då Nox-värden osv är så mycket högre i diesel (trots lägre förbrukning).
I dagens läge kan man inte köpa en dieselbil med gott samvete, men precis som att dieselmotorer ansågs vara miljöbilar för mindre än 6 år sedan så kan det säkert vända igen.

Precis köpt en ny dieselbil och har ett mycket gott samvete! Nyare dieselbilar är i många avseenden bättre än bensinarnas diton och en elbil funkar inte för mig/oss. Mitt samvete är lika rent som snö!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Precis köpt en ny dieselbil och har ett mycket gott samvete! Nyare dieselbilar är i många avseenden bättre än bensinarnas diton och en elbil funkar inte för mig/oss. Mitt samvete är lika rent som snö!

Ja det är glasklart vad man tycker är viktigast.
Diesel: klimat/plånbok
Bensin: människor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Ja det är glasklart vad man tycker är viktigast.
Diesel: klimat/plånbok
Bensin: människor

Och:
El: klimat/plånbok/människor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Nja, inte riktigt. En dieselbil har oftast ett batteri med högre köldstartström än vad en bensinbil har. Därav blir det ungefär lika och båda kommer ändå behöva laddas lika ofta vid körning av kortare sträckor

//Daniel

Nja, inte riktigt. Dieselns egenskaper gör att den blir känsligare och påverkas mer när temperaturen sjunker. Med nytt batteri i toppskick är det en sak, men med korta körsträckor kommer det att ändras.
Den högre startströmmen kommer att finnas där till en början med, men kommer med tiden att sjunka snabbare än för motsvarande bensinbil. Därav ett större behov av att stödladda en diesel vintertid.

Skrivet av OC&Burn:

En diesel har som du säger i princip alltid ett kraftigare batteri pga kravet på högre startström.
Men jag har haft otaliga vänner och kollegor med dieslar som överlag alltid har större problem vintertid än med motsvarande bensinbil. De får stödladda betydligt oftare för att batteriet ska hålla vintertid.

Innan jag gick på elbil nu så körde jag tidigare en Octavia VRs bensinare med bensinvärmare. Körde 3 mil ToR varje dag med 2x30min värmning i flera år. Underhållsladdade batteriet extremt sällan. Närmsta kollegan som körde en Audi med snarlik motor och dieselvärmare hade stora problem med samma körstil. Det är bara ett exempel.

Näe, för korta sträckor så går diesel bort för min del av flera anledningar. Detta är en av dom.

Du, dina vänner och dina kollegor är långt ifrån ensamma om dom erfarenheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Precis köpt en ny dieselbil och har ett mycket gott samvete! Nyare dieselbilar är i många avseenden bättre än bensinarnas diton och en elbil funkar inte för mig/oss. Mitt samvete är lika rent som snö!

Ironin är fantastisk när min V70 ligger runt 1.2L/mil i stan (0.8-0.9 landsväg), men jag ger 1400kr i skatt, samtidigt drar föräldrarnas S60 D3 0.5l/mil och tror dem efter några höjningar ligger på runt 5000kr per år i skatt.

...och det är ju inte direkt så att jag kan tanka Etanol, för den ligger på 18kr litern och drar 20-25% mer än bensin

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Ironin är fantastisk när min V70 ligger runt 1.2L/mil i stan (0.8-0.9 landsväg), men jag ger 1400kr i skatt, samtidigt drar föräldrarnas S60 D3 0.5l/mil och tror dem efter några höjningar ligger på runt 5000kr per år i skatt.

...och det är ju inte direkt så att jag kan tanka Etanol, för den ligger på 18kr litern och drar 20-25% mer än bensin

Jo men det handlar ju om att de har en ny bil och du har en gammal, jag har en bensinbil som drar lite mindre än din men är ny och den kostar typ 6700 per år i skatt, de första tre åren.

Men absolut är det lite konstigt hur beskattningen ser ut för de olika bränslena. Diesel har ju historiskt växlat mellan miljövänligt och katastrofalt för miljön beroende på vad man fokuserar på, och förstås nya tekniker som partikelfilter och adblue, och beskattningen har ju hängt med upp och ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Elmotorer har inte alls samma problem med "kallstart".

Lite off topic vet jag men det problemet dom kan ha är att dom inte startar alls för att batteriet helt magiskt tagit slut pga kylan
Och då har dom visserligen inte problem med "kallstart" utan snarare att dom måste laddas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Ja det är glasklart vad man tycker är viktigast.
Diesel: klimat/plånbok
Bensin: människor

Så du menar på allvar att massa farliga kvävgaser är bättre än något högre co2-utsläpp? För att inte underhållskostnaderna och skatten ska äta upp den ekonomiska vinsten av den något lägre förbrukningen måste du dessutom köra väldigt mycket för att det ska bli billigare än en snål bensinbil.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det handlar ju om att de har en ny bil och du har en gammal, jag har en bensinbil som drar lite mindre än din men är ny och den kostar typ 6700 per år i skatt, de första tre åren.

Men absolut är det lite konstigt hur beskattningen ser ut för de olika bränslena. Diesel har ju historiskt växlat mellan miljövänligt och katastrofalt för miljön beroende på vad man fokuserar på, och förstås nya tekniker som partikelfilter och adblue, och beskattningen har ju hängt med upp och ned.

Nä, kostar den bara 5000 i skatt är den garanterat mer än tre år gammal.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Nä, kostar den bara 5000 i skatt är den garanterat mer än tre år gammal.

Jag har inte koll på skattenivåerna exakt, men bonus malus innebär en rätt kraftigt höjd skatt de första tre åren. För min bil, som är från 2019, så innebär det knappt 7000 per år och sen någonstans 1200-1400. Men bonus malus har ju gått upp än mer sedan min bil var ny så samma bil idag kostar ju mer men efter tre år blir det ned till samma nivå, vilket också är samma nivå som samma bil innan de införde bonus malus.

Sen ligger dieselbilar högre än bensin, hur mycket beror på utsläppen, både de första åren och senare. En diesel V70 kan ju ligga på 4000-5000 efter de åren men det beror på diverse saker. En snål V70 drivE kostar ju som en bensinare ungefär, vad den hade kostat i skatt ny vet jag inte dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det handlar ju om att de har en ny bil och du har en gammal, jag har en bensinbil som drar lite mindre än din men är ny och den kostar typ 6700 per år i skatt, de första tre åren.

Men absolut är det lite konstigt hur beskattningen ser ut för de olika bränslena. Diesel har ju historiskt växlat mellan miljövänligt och katastrofalt för miljön beroende på vad man fokuserar på, och förstås nya tekniker som partikelfilter och adblue, och beskattningen har ju hängt med upp och ned.

För typ 10-15 år sedan så fick du gratis parkering i Gbg om du körde en miljödiesel, nu blir man straffskattad med samma bil.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag kommer använda motorvärmare (slang). Jag kommer ha tillgång att ladda batteriet när jag vill.

Skatt (runt 1k bryr jag mig inte så mycket om) /bränslekostnad är inte relevant då jag kör så lite. .

Jag tänker HELT på bilens motor, skick, vad kan gå sönder etc vs en bensin.

Är det sprillans ny bil vi pratar om eller en bättre begagnad, vilket kan ha stor betydelse vid val.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det handlar ju om att de har en ny bil och du har en gammal, jag har en bensinbil som drar lite mindre än din men är ny och den kostar typ 6700 per år i skatt, de första tre åren.

Men absolut är det lite konstigt hur beskattningen ser ut för de olika bränslena. Diesel har ju historiskt växlat mellan miljövänligt och katastrofalt för miljön beroende på vad man fokuserar på, och förstås nya tekniker som partikelfilter och adblue, och beskattningen har ju hängt med upp och ned.

Båda bilarna är från 2010/2011

Edit*
FEL AV MIG
Gick på gamla siffror, gick in och kollade - det är alltså bara 2600kr och inte de 5000kr sol jag skrev ovan!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Är det sprillans ny bil vi pratar om eller en bättre begagnad, vilket kan ha stor betydelse vid val.

Det är en begagnad, årsmodell runt 17 och framåt. Siktar in mig på runt max 5-6000 mil. Helst lägre.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

[quote postid="19384403" userid="68249" name="lossah"]
Det är en begagnad, årsmodell runt 17 och framåt. Siktar in mig på runt max 5-6000 mil. Helst lägre
Då är mitt tips att undvika diesel då det blir jävligt dyrt när något lägger av, sikta på Bensin.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Och kom ihåg, kör för guds skull inte soppatorsk med en diesel. Då är det bärgning som gäller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Och kom ihåg, kör för guds skull inte soppatorsk med en diesel. Då är det bärgning som gäller.

Trams. Jag råkade tanka 60 liter bensin i en diesel, inte blev det nån bärgning för det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Trams. Jag råkade tanka 60 liter bensin i en diesel, inte blev det nån bärgning för det.

Det är skillnad på att användas fel bränsle och att få in luft i insprutningssystemet. bensin behöver inte automatiskt innebära motorstopp utan bara att motorn går dåligt och riskerar att skadas men slut på bränsle betyder i oftast att motorn inte går att starta igen utan att lufta bränslesystemet.
Den enda "bränslebrist" en diesel klarar bra är den man använder för att stoppa den när man på "rätt sätt" stoppar insprutningen av mer bränsle i cylindrarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Det sägs ju att man bör köra ett par mil då och då med diesel för att "rena systemet" eller något i den stilen. Generellt har väl bensin rekommenderats för kortare sträckor, men diesel om man kör långt.

Har diesel och kör kort inne i stan 90% utav tiden så det här är inget korrekt. Fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Har diesel och kör kort inne i stan 90% utav tiden så det här är inget korrekt. Fungerar hur bra som helst.

Det är ju garanterat olika hur snabbt en bil når arbetstemperatur, då det är då partikelfiltren brukar regenereras.
Som ett exempel kan man läsa hur en Volvo V90 behöver uppnå optimal motortemperatur och helst köras i upp emot 20 minuter.
De har även ett specifikt informationsstycke för bilar som körs i låga hastigheter och korta sträckor där ett av problemen kan bli:

Att ofta köra korta sträckor i låg hastighet (eller i kallt klimat) där motorn inte uppnår normal drifttemperatur, kan leda till problem som så småningom kan orsaka funktionsstörningar och utlösa ett varningsmeddelande.

https://www.volvocars.com/se/support/manuals/v90-cross-countr...

Så bara för att just din bil fungerar bra med den körstilen, så är det inget man kan applicera på samtliga dieslar.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Har diesel och kör kort inne i stan 90% utav tiden så det här är inget korrekt. Fungerar hur bra som helst.

"Det fungerar bra för mig" har dock aldrig varit ett vettigt argument för något.

Jag har aldrig krockat med en bil, betyder det att ingen har krockat med en bil? Inte i verkligheten i alla fall.

Mitt bilbatteri har aldrig gett upp under vintern. Måste betyda att inget bilbatteri har gett upp på vintern.

Med det sagt så säger jag inte att du har fel, men tar man körkort så är det det dom lär ut. Biltillverkare påstår samma sak. Men det kanske bara är för att lura folk till att köra långt med bilen?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Trams. Jag råkade tanka 60 liter bensin i en diesel, inte blev det nån bärgning för det.

Och hur är det samma sak som att köra tanken tom? mrqaffe har visserligen redan förklarat men jag kan säga att du vill verkligen inte stå vid motorvägskanten en kall vinterdag och försöka lufta ur bränslesystemet. Det kan vara nog så jobbigt göra inne på verkstadsgolvet med vissa bilar. Det är inte bara luften som ska ut, du måste få upp ett visst tryck också innan det går av sig självt också.

Sedan hade du nog en oerhörd tur om du kört med så mycket bensin utan att motorn skadades, bensin är verkligen inte bra för en dieselmotor.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Och hur är det samma sak som att köra tanken tom? mrqaffe har visserligen redan förklarat men jag kan säga att du vill verkligen inte stå vid motorvägskanten en kall vinterdag och försöka lufta ur bränslesystemet. Det kan vara nog så jobbigt göra inne på verkstadsgolvet med vissa bilar. Det är inte bara luften som ska ut, du måste få upp ett visst tryck också innan det går av sig självt också.

För att jag tömde tanken och pumpade fram rent diesel?

Citat:

Sedan hade du nog en oerhörd tur om du kört med så mycket bensin utan att motorn skadades, bensin är verkligen inte bra för en dieselmotor.

Är det därför många användamanualer för dieselbilar rekommenderar upp till 20% bensininblandning i dieseln, tror du?
Här är tom 30% i Mitsubishi.

Bildbevis :-)
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

"Det fungerar bra för mig" har dock aldrig varit ett vettigt argument för något.

Jag har aldrig krockat med en bil, betyder det att ingen har krockat med en bil? Inte i verkligheten i alla fall.

Mitt bilbatteri har aldrig gett upp under vintern. Måste betyda att inget bilbatteri har gett upp på vintern.

Med det sagt så säger jag inte att du har fel, men tar man körkort så är det det dom lär ut. Biltillverkare påstår samma sak. Men det kanske bara är för att lura folk till att köra långt med bilen?

Det jag menar är att på äldre bilar kan det stämma men diesel på nyare bilar har inga som helst problem med kortare sträckor. Man märker om filtret börjar "tjocka igen" och då får man en varningslampa i instrumentpanelen och då får man helt enkelt köra en längre strecka för att rensa det (aldrig hänt mig dock iofs kör jag en gång i veckan ca 2mil på e4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

För att jag tömde tanken och pumpade fram rent diesel?
Är det därför många användamanualer för dieselbilar rekommenderar upp till 20% bensininblandning i dieseln, tror du?
Här är tom 30% i Mitsubishi.
https://i.ibb.co/vY9gxtn/1639146027745.jpg

En del bilar är väl lättare att pumpa upp trycket i. Gissar dock att du redan hade en del bränsle i ledningarna vilket gjorde att det inte var så besvärligt som när det är helt tomt.

En viss inblandning ja, men att köra på närmast ren bensin är verkligen inte bra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

En del bilar är väl lättare att pumpa upp trycket i. Gissar dock att du redan hade en del bränsle i ledningarna vilket gjorde att det inte var så besvärligt som när det är helt tomt.

En viss inblandning ja, men att köra på närmast ren bensin är verkligen inte bra.

Nej det är ju inte bra. Dieseln bygger på att bränslet skall självantända av trycket/temperaturen. Det som hände då jag råkat tanka en nästan full tank bensin var helt enkelt att det slutade tända efter en kilometer.

Jag hade ~90 procent bensin i ledningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Och kom ihåg, kör för guds skull inte soppatorsk med en diesel. Då är det bärgning som gäller.

Körde faktiskt tomt förra veckan. Fyllde på ett par reservdunkar och drog igång luftningen av systemet. 😁 Hur svårt ska det va?