Nvidia: "Vi vill få ned priserna på grafikkort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Hur är det att ta i? 20xx var väl just det, ett väldigt högt pris jämfört med 10xx och ett väldigt litet steg i prestandan?

Köpte man 20xx på release så har man fått ut mycket av korten då de tog ett tag för 30xx att komma.

Permalänk
Avstängd

BULLSHIT, de vill tjäna så mycket det går.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Hur är det att ta i? 20xx var väl just det, ett väldigt högt pris jämfört med 10xx och ett väldigt litet steg i prestandan?

Trodde vi snackade om att det var galet prissatt vilket jag inte håller med om. Galet för mig är att det skulle bli mycket sämre. Kom på nu varför alla tycker 2000-serien var dyr. Kronan var mycket svagare när den kom. Helt klart nvidias fel /s

2080 och 1080Ti hade samma introduktionspris, $699, 2080 var/är bättre. När de släppte Super-modellerna blev det ännu lite bättre.

Och innan det kommer "men rea på gamla generationen gav mycket mer för priset", så ja, det är så fall blir av med gammalt lager och har väl typ alltid varit så. Utom just när de skulle sälja ut 2000-serien.

Permalänk
Medlem

Jag är bedömt både omogen och meme-skadad, för jag läste det som ...

"vI vIlL få nED PRiSeRNA På grafiKkort"

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Trodde vi snackade om att det var galet prissatt vilket jag inte håller med om. Galet för mig är att det skulle bli mycket sämre. Kom på nu varför alla tycker 2000-serien var dyr. Kronan var mycket svagare när den kom. Helt klart nvidias fel /s

2080 och 1080Ti hade samma introduktionspris, $699, 2080 var/är bättre. När de släppte Super-modellerna blev det ännu lite bättre.

Och innan det kommer "men rea på gamla generationen gav mycket mer för priset", så ja, det är så fall blir av med gammalt lager och har väl typ alltid varit så. Utom just när de skulle sälja ut 2000-serien.

Du har rätt i att 2080 presterade 5-10% över 1080ti, men kostade minst lika mycket mer också vad jag minns om diskussionen då

https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Angående 2080:
”Pris vid publicering: 9 200 kronor”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

BULLSHIT, de vill tjäna så mycket det går.

Ja det är inte osannolikt att de tjänar mer gneom att sälja till lägre pris men flera enheter.

Permalänk
Medlem

Jo tjena.

"Vi vill tjäna mindre pengar, jag lovar asså. Vi är inte ett företag som bryr oss om vinst och förtjänst och sån't där skit. Vi tänker bara på våra kunders bästa!"

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Hade gärna sett att Nvidia sålde till marknadspris och med den stora marginalen hade man kunnat bygga ny, eller nya, små fabriker bara för grafikkretsar på några månader istället för gigantiska byggen som tar flera år.
Dessutom hade man kunnat slopa mellanklasskorten och bara fokuserat på att få ut så många 3080 ti och 3090 som möjligt så hade en dominoeffekt kunnat lösa andrahandsmarknaden.

Och om de kan sluta lägga resurser på att strypa grafikkort för mining, som ändå kringgås; hade jag köpt ett grafikkort för 25000 som bara var värt hälften och mining är en bidragande orsak till den sura prislappen så hade jag tamejfan velat få tillbaka mellanskillnaden genom mining.

Nvidia tillverkar inte själva, dem är krets designers, har inte foundry business, allt sånt blev ju outsourcat pga låga marginaler tidigare. Men Tsmc, samsung skördar fint nu, och dem skickar fina prisökningar till nvidia, amd. Och dem hade kunnat ta ut långt högre marginaler, squeeze em.

Bygget är inget problem, men lycka till att få tag i litografin, får hosta upp 150miljoner USD styck, ASML gör endast några enheter per kvartal så även om du har pengarna så "ställ dig i kön".

Samsung och Tsmc sitter med ess mot västerlänningarna, räddningen och hoppet kan bli Intel.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

De flesta säger väl inte nej till mer pengar

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du har rätt i att 2080 presterade 5-10% över 1080ti, men kostade minst lika mycket mer också vad jag minns om diskussionen då

https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Angående 2080:
”Pris vid publicering: 9 200 kronor”

Läste du bara vissa delar av vad jag skrev eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Grejen var ju att man inte fick mer FPS per krona, bara nya funktioner som RT

Sen att MSRP var rena lögner är ju en till sak som stack i ögonen. 2080ti skulle ju gå för 999$ men fanns inte alls för det priset eller 1199$ som var officiellt MSRP senare

1080ti var senast man fick mer för pengarna än tidigare kort, eller möjligen några av AMDs 5000-serie

Ska vi vara petiga så fick man faktiskt mer prestanda per krona när super-varianterna av 2000 serien släpptes.
Men ja, gällande första uppsättningen 2000-kort var prestanda per krona nära nog identisk med föregående generation.

Permalänk
Medlem

"Vi skulle älska att allt kostar som sig bör"
*SweClockers*
"Nvidia är sånna jävla goodd guys!"

fucking ryck upp er.

Permalänk
Medlem

Hahhahahahahahhahahahhahahahahahahhaa

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av medbor:

Du har rätt i att 2080 presterade 5-10% över 1080ti, men kostade minst lika mycket mer också vad jag minns om diskussionen då

https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Angående 2080:
”Pris vid publicering: 9 200 kronor”

RTX 2080 kostade precis som partnertillverkarnas 1080 Ti kort. De flesta låg kring 9000kr. GTX 1080 Ti var ett lite för bra kort trots att det saknade RTX. Det har verkligen mognat bra till skillnad från GTX 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Jo tjena.

"Vi vill tjäna mindre pengar, jag lovar asså. Vi är inte ett företag som bryr oss om vinst och förtjänst och sån't där skit. Vi tänker bara på våra kunders bästa!"

Saken är den att företag såklart BARA vill tjäna pengar. Det är därför de existerar. Att man vill "kundernas bästa" är också bara för att tjäna pengar. Behandlar man kunder som skit, tappar man kunder. Därför måste man i alla fall låtsas att man bryr sig om mer än kundernas pengar.
Men det är inte så enkelt som att de bara tjänar mer pengar på dagens hysteriska priser. De är smartare än så. De förstår också att de förlorar på det i långa loppet. De tappar såklart många kunder till Konsoller och många lägger pengarna på annat och får andra intressen när priserna är orimliga. Jag själv och alla jag känner är lysande exempel på det. Troligtvis kommer en rejäl backlash för dem senare när tillgång och efterfrågan börjar mötas. Många kunder har tappat intresset för PC-gaming och gått över till andra fritidsintressen. De allra flesta tittar på alternativ när något är orimligt, kanske inte de flesta här, men de flesta andra.

Permalänk
Medlem

Jo tjena att de vill. 🥴 Men det låter ju fint.

Permalänk
Medlem

2080's releasepris skall inte jämföras mot 1080Ti utan mot 1080. 1080Ti är en modellnivå högre.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul att läsa alla ekonomi- och logistikexperter göra sina expertutlåtanden i trådar om brister på grafikkort och annat. Skicka iväg ett mail till Nvidia, de uppskattar säkert era lösningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Tror inte ett dugg på ett sådant här uttalande. Nvidia hade kunnat öka produktionen av FE-kort, sålt max ett per person och sålt dem världen över om nu minskat pris till konsument vore målet. ...

Bortser vi från Ampere-serien så har det väl varit så, med FE-korten prissatta en bit över MSRP?
Med Ampere så har det alternativet inte funnits:
1. Det allmänna prisläget var redan vid släpp skyhögt och Nvidia valde att sätta ett orimligt lågt riktpris. Tillverkningskostnaden för FE var så hög att korten sannolikt såldes med förlust, bara så att de skulle kunna peka på att det faktiskt fanns kort som såldes till "rätt" pris.
2. Om Nvidia fortsatt tillverka och sälja Ampere FE skulle de behöva ligga på/över marknadspris för att inte reta upp alla andra (Ampere-)korttillverkare.
3. Den allmänna bristen på komponenter har också satt käppar i hjulen.

Skrivet av Kogster:

Deras längre poäng är ju antagligen något i stil med att deras produktionskostnad är inte så jättestor men att bristande tillgång hindrar de från att sälja mer. ...

... kombinerat med att det finns en enorm efterfrågan från potentiella kunder som inte är villiga/kapabla att betala så mycket som grafikkorten kostar i dag.
Nvidia vill ha ner marknadspriserna från dagens nivå, men ser nog helst att prisläget generellt stannar en bit (50-100%) över vad det var före pandemin.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 1070 nytt för ~4200 Kr. Sedan dess har grafikkortsmarknaden gått helt bananas och det har känts helt surrealistiskt att se prisstegringen under de senaste åren. Förstår att det är flera olika faktorer som har samverkat för att driva upp priserna till dagens nivå, men jag kommer inte att lägga en spänn på ny GPU på dagens prisnivåer. Hoppas att Intel och ökad kretstillgång för övriga tillverkare kan ge vettiga alternativ i lägre prisklasser inom de närmaste två åren.

Permalänk
Medlem

Ångrar nästan att jag gick upp till 1440p / 165Hz idagsläget (dock gör jag ju en del video editeringar) när jag sitter bara på ett 1070 Ti, de allra senaste spelen märks nog prestandaförsämringen jämfört med att köra 1080p tidigare. Betalade typ 4000 kr för 1070 Ti vid BF för några år sen och tyckte det var ganska rimligt då ännu. Nu får man ju knappast någon uppgradering för samma peng ens. Surt. Hur länge ska man behöva vänta tror ni för att kunna få något RTX 3060 Ti(+) klasskort för typ 5500, kanske t.o.m. 6000kr? Sitter och hoppas innerligt på Intel om jag ska va ärlig och önsketänker att de kommer satsa på att få kunder i början och prissätter sitt värstingkort som "lär ska prestera ca 3070 nivå" för typ $499 USD MSRP (men typ 6000 kr i butikerna) vilket skulle nog va bättre än att pröjsa priset för 3070 idagsläget men som sagt det är ju önsketänkande bara. För mig är nog allt över 6000 kr orimligt att betala för ett grafikkort även om jag har råd, väntar då hellre, hittar andra (mera prisvärda) hobbier och klagar under tiden.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Hyffsat nöjd med mitt köp av ett 2070super för 5500 lul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Saken är den att företag såklart BARA vill tjäna pengar. Det är därför de existerar. Att man vill "kundernas bästa" är också bara för att tjäna pengar. Behandlar man kunder som skit, tappar man kunder. Därför måste man i alla fall låtsas att man bryr sig om mer än kundernas pengar.
Men det är inte så enkelt som att de bara tjänar mer pengar på dagens hysteriska priser. De är smartare än så. De förstår också att de förlorar på det i långa loppet. De tappar såklart många kunder till Konsoller och många lägger pengarna på annat och får andra intressen när priserna är orimliga. Jag själv och alla jag känner är lysande exempel på det. Troligtvis kommer en rejäl backlash för dem senare när tillgång och efterfrågan börjar mötas. Många kunder har tappat intresset för PC-gaming och gått över till andra fritidsintressen. De allra flesta tittar på alternativ när något är orimligt, kanske inte de flesta här, men de flesta andra.

Njaa, stämmer ju inte alls i det här fallet. Säljer som smör oavsett.

Det där du snackar om funkar kanske i andra branscher, men inte här. Blir lite så när man närmast har monopol. Och det rapporteras ju om högre vinst varje år, så tvek på att folk byter hobby.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Njaa, stämmer ju inte alls i det här fallet. Säljer som smör oavsett.

Det där du snackar om funkar kanske i andra branscher, men inte här. Blir lite så när man närmast har monopol. Och det rapporteras ju om högre vinst varje år, så tvek på att folk byter hobby.

Fast långsiktighet är minst lika viktigt. Det må gå riktigt bra idag men spelarnas förtroende för PC-plattformen överlag rasar. När mining är ett minnes blott så blir Nvidia beroende av spelarna igen. Det är ju därför som de exempelvis tog fram LHR-korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fast långsiktighet är minst lika viktigt. Det må gå riktigt bra idag men spelarnas förtroende för PC-plattformen överlag rasar. När mining är ett minnes blott så blir Nvidia beroende av spelarna igen. Det är ju därför som de exempelvis tog fram LHR-korten.

LHR är främst att blocka miners att sälja kort på andrahandsmarknaden och minska nyförsäljningen. Miners köper då crypto-korten istället. Det blir på inget sätt mer kort till gamers. En stor del av de tillverkade korten går inte att spela på, hur hjälper det någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

LHR är främst att blocka miners att sälja kort på andrahandsmarknaden och minska nyförsäljningen. Miners köper då crypto-korten istället. Det blir på inget sätt mer kort till gamers. En stor del av de tillverkade korten går inte att spela på, hur hjälper det någon?

Varför skulle miners vilja sälja sina kort? Tänker du på scalpers nu? Dessutom finns det inga kryptokort att köpa, ens för miners själva även om man så skulle vara beredd att lägga enorma slantar. Tack vare LHR så finns det faktiskt kort att köpa åtminstone, även om de är dyra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför skulle miners vilja sälja sina kort? Tänker du på scalpers nu? Dessutom finns det inga kryptokort att köpa, ens för miners själva även om man så skulle vara beredd att lägga enorma slantar. Tack vare LHR så finns det faktiskt kort att köpa åtminstone, även om de är dyra.

Korten fanns att köpa billigt efter miningkrashen senast, eller som när kina förbjöd mining.

Situationen just nu går inte att förbättra avsevärt, och det gör inte LHR märkbar skillnad på heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Korten fanns att köpa billigt efter miningkrashen senast, eller som när kina förbjöd mining.

Situationen just nu går inte att förbättra avsevärt, och det gör inte LHR märkbar skillnad på heller

Billigt är att ta i, det fanns inga kort för MSRP som det fanns vid lansering. Priserna var fortsatt höga även i somras, även om de inte var fullt lika höga. Hade det inte varit för LHR-kortet så hade dessa varit ännu dyrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du har rätt i att 2080 presterade 5-10% över 1080ti, men kostade minst lika mycket mer också vad jag minns om diskussionen då

https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Angående 2080:
”Pris vid publicering: 9 200 kronor”

Ungefär vad ett 3070 (= 2080Ti) kostar nu om jag inte är helt ute och cyklar. Och då får man HDMI 2.1.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Vargas:

Jag är bedömt både omogen och meme-skadad, för jag läste det som ...

"vI vIlL få nED PRiSeRNA På grafiKkort"

Vad exakt betyder det när man skriver så?
Har sett folk göra det men ja har missat det tåget.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]