Permalänk
Benchmaskin 🍞

Har inte riktigt hunnit smälta finalen än men är redan sjukt taggad på nya bilarna! Kan dom inte bara visa upp bilarna imorgon redan... plz?

Permalänk
Medlem

Såg inte racet förrän jag visste att Verstappen vann. Var övertygad att det skulle bli Hamilton.

Brorsan stängde av när det var 6 varv kvar tills hans son ringde och skrek...

Vi är inte fan av endera, tycker det bara är kul om nån ny får vinna - tills Norris får chansen fick Verstappen duga.

Edit,
Lite trist med protesten. Vinner Mercedes så sparar jag min tid och mina pengar nästa år.

Permalänk
Medlem

Nu är det färdigt. Alla protester är avslagna så Max är mästare! Rättvist och välförtjänt

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell x2
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Såg inte racet förrän jag visste att Verstappen vann. Var övertygad att det skulle bli Hamilton.

Brorsan stängde av när det var 6 varv kvar tills hans son ringde och skrek...

Vi är inte fan av endera, tycker det bara är kul om nån ny får vinna - tills Norris får chansen fick Verstappen duga.

Det var något liknande för min del:) Låt oss hoppas att detta är slutet på Mercedes tokdominans, kanske till och med att min kära Ferrari hamnar i topp;)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Mercedes protester har blivit nedslagna, både beslutet om att släppa förbi varvade bilar samt påstådd omkörning under safety car.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Mercedes protester har blivit nedslagna, både beslutet om att släppa förbi varvade bilar samt påstådd omkörning under safety car.

FIA vill inte skämma ut sig för allmänheten så det är självklart att de kommer göra nedslag på allt i detta läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

FIA vill inte skämma ut sig för allmänheten så det är självklart att de kommer göra nedslag på allt i detta läge.

Reglerna är tydliga. Eller i detta fall otydliga.

48.12 säger att ”any unlapped car” får passera, det står inte ”all”.
Det står även i denna regel att varvet efter den sista bilen passerat så ska SC gå in.
Men sen finns regel 48.13 som säger att SC går in när meddelandet om att den ska gå in går ut. Detta gör att denna regel overridar 48.12.
Sen finns den bästa regeln, 15.3, som säger att race director får bestämma hur SC ska hanteras.

Så att, det finns inget att klaga på förutom hur reglerna är skrivna. Eller ja, man kan klaga på hur Masi skötte det, men det finns inget som får FIA att säga att regler brutits

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Reglerna är tydliga. Eller i detta fall otydliga.

48.12 säger att ”any unlapped car” får passera, det står inte ”all”.
Det står även i denna regel att varvet efter den sista bilen passerat så ska SC gå in.
Men sen finns regel 48.13 som säger att SC går in när meddelandet om att den ska gå in går ut. Detta gör att denna regel overridar 48.12.
Sen finns den bästa regeln, 15.3, som säger att race director får bestämma hur SC ska hanteras.

Så att, det finns inget att klaga på förutom hur reglerna är skrivna. Eller ja, man kan klaga på hur Masi skötte det, men det finns inget som får FIA att säga att regler brutits

Merc har överklagat än en gång.
Maken till dålig förlorare är svårt att hitta. De förstör hellre en sport och dess vinnare än att acceptera ett resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Merc har överklagat än en gång.
Maken till dålig förlorare är svårt att hitta. De förstör hellre en sport och dess vinnare än att acceptera ett resultat.

Nja dem har 48 timmar på sig att bygga sitt case och ta ett beslut om dem ska ta det hela vidare. Det är inte en protest till utan visar på en intention att fortsätta typ

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell x2
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Merc har överklagat än en gång.
Maken till dålig förlorare är svårt att hitta. De förstör hellre en sport och dess vinnare än att acceptera ett resultat.

Jag förstår ändå deras frustration över detta och det som kan bli bra i framtiden med deras överklagan är tydligare regler.
Varför ha 48.12 som talar om när SC ska gå in för att sedan ha 48.13 som overridar för att sedan ha 15.3 som betyder att race director får bestämma allt.

Hamilton var överlägsen, jag stängde av innan allt detta för att jag är en bitter gubbe, jag blev sen överlycklig över att vi hade en ny världsmästare. Men sen, nu när jag läser och har förstått att det var Masi som egentligen bestämde utgången bara få att få bättre racing och bättre TV vet jag inte om jag är så lycklig längre. Eller jo, det är jag. Men jag förstår både Hamiltons fans samt Mercedes själva bättre

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Masi gav RB och Ver möjligheten, men det var RBs beslut att byta däck och VERs omkörning som avgjorde, hade det varit race så hade bilarna imellan fått flagg för att släppa förbi VER så att ta bort dom mellan under Safety måste ju från allas sida vara en nobrainer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag förstår ändå deras frustration över detta och det som kan bli bra i framtiden med deras överklagan är tydligare regler.
Varför ha 48.12 som talar om när SC ska gå in för att sedan ha 48.13 som overridar för att sedan ha 15.3 som betyder att race director får bestämma allt.

Hamilton var överlägsen, jag stängde av innan allt detta för att jag är en bitter gubbe, jag blev sen överlycklig över att vi hade en ny världsmästare. Men sen, nu när jag läser och har förstått att det var Masi som egentligen bestämde utgången bara få att få bättre racing och bättre TV vet jag inte om jag är så lycklig längre. Eller jo, det är jag. Men jag förstår både Hamiltons fans samt Mercedes själva bättre

Samtidigt är det ju inte som om de hittade på SC. Hade de kanske inte tvekat och skickat runt 100% av varvade bilar en minut innan hade samma utfall varit.

Ham hade minst 2 tillfällen att byta däck under SC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag förstår ändå deras frustration över detta och det som kan bli bra i framtiden med deras överklagan är tydligare regler.
Varför ha 48.12 som talar om när SC ska gå in för att sedan ha 48.13 som overridar för att sedan ha 15.3 som betyder att race director får bestämma allt.

Hamilton var överlägsen, jag stängde av innan allt detta för att jag är en bitter gubbe, jag blev sen överlycklig över att vi hade en ny världsmästare. Men sen, nu när jag läser och har förstått att det var Masi som egentligen bestämde utgången bara få att få bättre racing och bättre TV vet jag inte lm jag är så lycklig längre

Det var väl inte Masi som bytte däck på max bil eller, Hamilton hade samma chance att gå in och byta däck men dom valde helt enkelt fel där, var tvärt om i sommras när max låg kvar ute och hamilton gick in och bytte unde VCS och sedan vann , var det masi som vann åt honom med då, Mercedes har haft betydligt mer tur med SC och allt annat under året , nu råker det vara RB som drog det vinnade konceptet, kunde gått jur som, och att dom inte fick lämna tillbaka platsen på varv 1 är ju underligt , men hade inte spelat någon roll i det stora hela ändå, M är rätt stora Divor, som dominerat sporten för länge och har haft mer tur med regler genom åren än någon annan, Och ja Hamilton är riktigt duktig det säger jag inget om, men idag vände turen för dom helt enkelt

PS är kimi fan sedan tidigt 2000 tal, men det behövdes något för att bryta trenden, men ser hellre max dar uppe än Lewis en gång till, dom två har gjort ett spännade år minst sagt äa att bara titta på Mercs som slåss mot varandra

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Samtidigt är det ju inte som om de hittade på SC. Hade de kanske inte tvekat och skickat runt 100% av varvade bilar en minut innan hade samma utfall varit.

Ham hade minst 2 tillfällen att byta däck under SC.

Jag är helt och hållet med dig på det och det var väl bland det första jag skrev här i tråden också, du hittat nog det inlägget på förra eller förrförra sidan. Hade Hamilton haft lite fräschare däck så är det mycket möjligt att Verstappen inte hade lyckats köra om. Men det var fortfarande Masi som använde regel 15.3 för att dels bara släppa förbi vissa bilar samt ta in SC på samma varv som den ”sista” bilen passerarat ledaren. Bara för att få bättre underhållning

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Att en sån här bra och jämn säsong ska sluta med antiklimax. Varför inte rödflagg direkt så vi fått se de 4-5 sista varven med omstart och racing istället för SC och 1 varv race? Den avslutningen med röda däck och fullt ös hade varit helt magisk!
Riktigt tråkigt när det hade all möjlighet att bli ett minne man sent hade glömt oavsett vem som vunnit.
Men ja det var nog tur att Max kom ut som segrare annars hade han väl sprungit ifrån podiet igen och surat. För att inte tala om många av de Max fanboysen som är drygare än sirap.
Bästa idag var helt klart Perez och Hamiltons "strid"!
Får hoppas att Ferrari och McLaren kan utmana uppåt nästa år med de nya bilarna och att det inte bara är Mercedes och Redbull som det handlar om.

@Sidde: Dåliga förlorare? Antingen är du väldigt färgad (av Redbull) eller så har du nog missat att Redbull är frekventa besökare hos FIA de också. Inte konstigt att dessa två top lag ifrågasätter de regler som finns och i slutändan är det nog bra att de gör det så det om inget annat kan bli tydligare om det händer liknande grejer/på gränsen grejer fler gånger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Det var väl inte Masi som bytte däck på max bil eller, Hamilton hade samma chance att gå in och byta däck men dom valde helt enkelt fel där, var tvärt om i sommras när max låg kvar ute och hamilton gick in och bytte unde VCS och sedan vann , var det masi som vann åt honom med då, Mercedes har haft betydligt mer tur med SC och allt annat under året , nu råker det vara RB som drog det vinnade konceptet, kunde gått jur som, och att dom inte fick lämna tillbaka platsen på varv 1 är ju underligt , men hade inte spelat någon roll i det stora hela ändå, M är rätt stora Divor, som dominerat sporten för länge och har haft mer tur med regler genom åren än någon annan, Och ja Hamilton är riktigt duktig det säger jag inget om, men idag vände turen för dom helt enkelt

PS är kimi fan sedan tidigt 2000 tal, men det behövdes något för att bryta trenden, men ser hellre max dar uppe än Lewis en gång till, dom två har gjort ett spännade år minst sagt äa att bara titta på Mercs som slåss mot varandra

Se mitt svar ovanför detta inlägg

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Se mitt svar ovanför detta inlägg

Dom kunde ju röd flaggat racet med och återupptaget det med 6-7 varv kvar med alltid lätt att vara efterklok , Men Toto är lite speciell i sina uttryck ibland , men alltid när dom förlorar på något sätt så är han snabb med att utrycka sitt missnöje,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag är helt och hållet med dig på det och det var väl bland det första jag skrev här i tråden också, du hittat nog det inlägget på förra eller förrförra sidan. Hade Hamilton haft lite fräschare däck så är det mycket möjligt att Verstappen inte hade lyckats köra om. Men det var fortfarande Masi som använde regel 15.3 för att dels bara släppa förbi vissa bilar samt ta in SC på samma varv som den ”sista” bilen passerarat ledaren. Bara för att få bättre underhållning

Masi stödjer sig ju dock på att teamen själva sagt sen länge att dem vill att dem ska race i mål och inte gå i mål bakom SC tex. Något han nu gjorde möjligt. Att Masi själv skulle vilja styra racen och kontrollera vem som vinner är bara absurt.

EDIT: Med det sagt så kunde dem skött det snyggare och smidigare än vad de gjorde.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell x2
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Nu är det färdigt. Alla protester är avslagna så Max är mästare! Rättvist och välförtjänt

Inte välförtjänt, bara ren tur. Väl förtjänat är att han hade jagat ikapp Hamilton och fightats om det mot slutet, inte låta Michael Masi avgöra mästerskapet bara för att.

Men med det sagt så hoppas jag att detta tar upp fler frågor gällande reglementet och kanske där se vad som kan utvecklas för det bättre, det är trotts allt i såna här situationer förändringar kan göras.

Permalänk
Medlem

Sett F1 under lång tid men jag tror aldrig har sett en sån här avslutning på en säsong. Lika poäng in i sista racet och helt ombytta roller på sista varvet. Det här var ett historiskt race.

Otur Hamilton kanske, körde helt fläckfritt idag och förtjänade vinsten. Däremot så tycker jag Max förtjänade mästerskapet efter knappt gjort några misstag alls iår och haft en hel del otur i mästerskapet.

Detta var en grym säsong vi kan vara tacksamma för och nu är det bara blicka framåt mot de nya reglementet där hela spelplanen ändras!

Spännande tider!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Har varigt på rätt plats med , och sett en del men ett hav dom fräckaste var crashen 2014 i starten , fick se det från första paket , någon annan som har några minnen under åren att dela med sig av,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Dom kunde ju röd flaggat racet med och återupptaget det med 6-7 varv kvar med alltid lätt att vara efterklok , Men Toto är lite speciell i sina uttryck ibland , men alltid när dom förlorar på något sätt så är han snabb med att utrycka sitt missnöje,

"Lite speciell", han är en riktig clown. Förstår inte hur han kan få ha jobbet kvar. Ett PR-haveri på två ben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Att en sån här bra och jämn säsong ska sluta med antiklimax. Varför inte rödflagg direkt så vi fått se de 4-5 sista varven med omstart och racing istället för SC och 1 varv race? Den avslutningen med röda däck och fullt ös hade varit helt magisk!
Riktigt tråkigt när det hade all möjlighet att bli ett minne man sent hade glömt oavsett vem som vunnit.
Men ja det var nog tur att Max kom ut som segrare annars hade han väl sprungit ifrån podiet igen och surat. För att inte tala om många av de Max fanboysen som är drygare än sirap.
Bästa idag var helt klart Perez och Hamiltons "strid"!
Får hoppas att Ferrari och McLaren kan utmana uppåt nästa år med de nya bilarna och att det inte bara är Mercedes och Redbull som det handlar om.

@Sidde: Dåliga förlorare? Antingen är du väldigt färgad (av Redbull) eller så har du nog missat att Redbull är frekventa besökare hos FIA de också. Inte konstigt att dessa två top lag ifrågasätter de regler som finns och i slutändan är det nog bra att de gör det så det om inget annat kan bli tydligare om det händer liknande grejer/på gränsen grejer fler gånger.

Och vi hörde ju alla Hamilton gnälla när det gäller Perez.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Och vi hörde ju alla Hamilton gnälla när det gäller Perez.

Jag tror det är en sak för oss andra att sitta i soffan och kolla påt men en annan sak och sitta i en sån bil i den hastigheten och slås som dem gjorde så på ett sätt kan man förstå hans uttalande..

Permalänk
Medlem

Ingen Hamilton på presskonferensen. Trist med ett sådant slut. Oavsett vad man tycker om utgången hade det varit trivsamt med en stolt mästare och en god tvåa sida vid sida. Jag hoppas bara att det var hans eget beslut, och inte en symbolhandling från Mercedes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Ingen Hamilton på presskonferensen. Trist med ett sådant slut. Oavsett vad man tycker om utgången hade det varit trivsamt med en stolt mästare och en god tvåa sida vid sida. Jag hoppas bara att det var hans eget beslut, och inte en symbolhandling från Mercedes.

Han var inne hos stewards...

Permalänk
Medlem

Vi på O'Learys Globen var mycket nöjda och glada.

Jag tror taket över hela gallerian lyfte varje gång Max attackerade och till sist gick i mål. Vilket race!

Max förtjänar det och var bäst 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Och vi hörde ju alla Hamilton gnälla när det gäller Perez.

Dessa kommentarer i stridens hetta finns i alla race inget unikt som Hamilton sa idag direkt, det kan du ju inte ha missat.
Eller du hade varit cool lugn när man ligger hjul mot hjul i 300km/h?
Snabbt sagt och snabbt glömt ☺️

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har man inte tid o analysera hela säsongen, det kan vi göra resten av december. Men hur kan alla säga att det var välförtjänt av Max att vinna detta race och att han var 100% bäst?

Hamilton:
1. Krossar max i starten Inte max förtjänst
2. dominerar på banan med medium däck vs max soft som borde varit snabbare Inte max förtjänst
3. överkommer perez försvarande som i mitt tycke är gränsfall. Med motivation att perez inte har kört såpass aggressivt för sin egen del HELA SÄSONGEN?! Jag hade köpt om det var Alonso som allmänt beter sig så hela säsongen och ofta åsamkar skador på sin och andras bilar. Men det här är en galen Perez det ser ni väl alla? Det är inte normal körning även om det var bra gjort för RB's del så har han inte ens kört såpass hårt för sin egen del under hela säsongen, och jag tror inte den körstilen hade hällt han till mål heller under en hel säsong. Även här Inte max förtjänst
4. Hamilton gör sedan allt rätt och krigar med sina degraderade däck, en situation orsakad av första säkerhetsbilen! Och håller den lucka som måste hållas med god marginal fram till mer än 90% av loppet körts. Verstappen kämpar men har tydligt 0 chanser att komma ikapp i tid. Inte max förtjänst
5. Det kommer ytterligare en säkerhetsbil som tillsynes är helt perfekt anpassad för att ge Verstappen vinsten. Det är i princip det enda av många scenarion som ens ger Verstappen en chans där man bara släpper förbi de 5 betydande bilarna och startar om racet på minsta möjliga marginal. Inte max förtjänst

Det är förstås inte att Max i sig gjort så mycket fel här kanske. Utan mycket tvetydiga domslut varvat med otrolig tur med timingen av sista kraschen.

Att kalla ovan "välförtjänt" och "bäst"... Kom igen.

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Nu har man inte tid o analysera hela säsongen, det kan vi göra resten av december. Men hur kan alla säga att det var välförtjänt av Max att vinna detta race och att han var 100% bäst?

Hamilton:
1. Krossar max i starten Inte max förtjänst
2. dominerar på banan med medium däck vs max soft som borde varit snabbare Inte max förtjänst
3. överkommer perez försvarande som i mitt tycke är gränsfall. Med motivation att perez inte har kört såpass aggressivt för sin egen del HELA SÄSONGEN?! Jag hade köpt om det var Alonso som allmänt beter sig så hela säsongen och ofta åsamkar skador på sin och andras bilar. Men det här är en galen Perez det ser ni väl alla? Det är inte normal körning även om det var bra gjort för RB's del så har han inte ens kört såpass hårt för sin egen del under hela säsongen, och jag tror inte den körstilen hade hällt han till mål heller under en hel säsong. Även här Inte max förtjänst
4. Hamilton gör sedan allt rätt och krigar med sina degraderade däck, en situation orsakad av första säkerhetsbilen! Och håller den lucka som måste hållas med god marginal fram till mer än 90% av loppet körts. Verstappen kämpar men har tydligt 0 chanser att komma ikapp i tid. Inte max förtjänst
5. Det kommer ytterligare en säkerhetsbil som tillsynes är helt perfekt anpassad för att ge Verstappen vinsten. Det är i princip det enda av många scenarion som ens ger Verstappen en chans där man bara släpper förbi de 5 betydande bilarna och startar om racet på minsta möjliga marginal. Inte max förtjänst

Det är förstås inte att Max i sig gjort så mycket fel här kanske. Utan mycket tvetydiga domslut varvat med otrolig tur med timingen av sista kraschen.

Att kalla ovan "välförtjänt" och "bäst"... Kom igen.

Jag tror det där summerar hela den här dagen, well said my good sir!