Permalänk
Medlem

Ny dator, max 12k, råd och tips

Snart så skall jag flytta till Västerås och börja plugga Datateknik och elektronik... Så nu måste jag köpa en ny dator eftersom far skall ha denna gamla dator.

Jag skulle gärna vilja ha råd från er om vad som skall behövas till datorn...
Alla delar skall alltså ingå inom pristaket på 12000, om man kan få ner priset på 10-11000 så är det självklart bättre

Jag har ej köpt/byggt en dator på ett antal år så jag kan ju plockat fel.

Detta har jag funderat på iaf:
Grafikkort: Hightech Exalibur Radeon 9600 128Mb - 1052kr /itbuttiken
Hårddisk:Seagate Baracuda 7200.7, Maxtor DiamondMax Plus9 6Y120P0 - 1049-1111 (vilken skall man välja?)
Minne: PC3200/DDR400, cas2,5: TwinMOS Original 512MB*2 - 1758 /Datorbutiken
Moderkort: Epox EP-8RDA3+ - 1207 eller kanske Abit?(läst att många här på forumet föredrar det)/Datorbutiken
Disketstation: 100 /itbutikken
Monitor 19": Ingen aning, ngn billig för runt 1700-2200kr
Mus: Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 - 349 /Datorbutiken
Tangentbord: Labtech Standard - 179 /Datorbutiken
CPU: Amd XP2500+ (barton) - 849 /datorbutiken 993(boxed) /itbutikken (är fläkten bra i boxed versionen? eller skall jag kanske köpa en färdig Volcano 11+ för 329kr?, vill gärna ha en motivering till att köpa en annan fläkt isof, inte bara köp den för att den e bra m.m)
Chassi: Neon Light Miditower ATX 350W (AMD&P4 OK) + 2x80mm FAN - 949kr på datorbutiken.
Dvdbrännare: NEC ND 1300 - 2181 /itbutikken

Vad tror ni... vad bör ändras och vad är bra?

Finns det kanske något lösenord för att få gratis frakt från datorbutiken?

Jag har försökt att få lite åsikter genom att läsa massa inlägg... men eftersom jag är helt ny här på forumet så är det såå mycket som är nytt. Jag hoppas verkligen att detta inte är någon onödig tråd för er andra.

Om jag lagt in detta inlägg på fel del av forumet så flytta på

Permalänk
Medlem

Kolla denna tråden:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=16675...

Om du prenumererar på db:s nyhetsbrev kan du få 50% rabatt på frakten.
In så mycket, men alltid nått.

Permalänk
Medlem

Har läst igenom den tråden nu. Tyvärr så har den inte speciellt mycket med det jag ska köpa förruom moderkort och fläkt isof, men tack ändå lite synpunkter på produkterna som jag valt

Prenumenerar nu på DB:s nyhetsbrev.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat mer på grafikkortet och skärmen.
Som grafikkort skulle jag nog ta ett 9700 non-pro.
Som skärm Viewsonic P95f+ eller Samsung 959nf, ligger omkring 3000:- i pris.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det inget som min budget tillåter... om det inte är något annat som jag bör skära ner på... grafikkorten e nog inget jag vill satsa rejält på änsålänge... men tack för tipset.

Skärmen är något jag kanske ska ändra på ändå... satsar just nu på en begagnad för max 2000kr som har kvar garanti.

Permalänk
Medlem

Valet av moderkort blir bara svårare, läser massa trådar om de olika problemen som finns m.m vilket ska man välja eg: Abit, Epox, Asus?
8RDA3+, ASUS A7N8X nForce2 Deluxe 2.0, Abit NF7-S 2.0.

Sedan är det väl valet av just fläkt... klarar man sig med den "boxade" versionen eller skall man kanske köpa en volcano 11+?

Val av hd? Seagate eller Matrox?

Sedan skärmen? vilka budget allternativ finns det eg?

Permalänk
Medlem

9600 för 1052 finns ju inte kvar på itbutikken?

Permalänk
Medlem

Vad gäller moderkort tror jag du blir nöjd vilket du än tar utav dem du nämt.
Om du inte ska klocka och inte bryr dig om ljudnivån så duger den boxade
fläkten alldelles utmärkt. Vill du ha en tyst eller klocka så rekommenderar jag dig
en Alpha pal 8045. Kostar 429:- på db tror jag.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet finns inne på lagret nu

Jag bryr mig självklart lite om ljudnivån och klocka har jag ingen aning om hur man gör vid detta tillfälle men det vill jag nog också göra
Ang.Alpha pal 8045, måste man köpa till en fläkt också då? och då går väl kylningen på ca 550kr lr ngt liknande?
Hur bra är volcano 11+?

Vad är det som skiljer som moderkorten eg? hur skiljer de sig i klockningsegenskaper? det som lutar mer åt asus eller abit korten just nu är att man får med spdif så att jag kan koppla till min hembio.

Permalänk
Medlem

Re: Ny dator, max 12k, råd och tips

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasse
Snart så skall jag flytta till Västerås och börja plugga Datateknik och elektronik... Så nu måste jag köpa en ny dator eftersom far skall ha denna gamla dator.

Jag skulle gärna vilja ha råd från er om vad som skall behövas till datorn...
Alla delar skall alltså ingå inom pristaket på 12000, om man kan få ner priset på 10-11000 så är det självklart bättre

Jag har ej köpt/byggt en dator på ett antal år så jag kan ju plockat fel.

Detta har jag funderat på iaf:
Grafikkort: Hightech Exalibur Radeon 9600 128Mb - 1052kr /itbuttiken
Hårddisk:Seagate Baracuda 7200.7, Maxtor DiamondMax Plus9 6Y120P0 - 1049-1111 (vilken skall man välja?)
Minne: PC3200/DDR400, cas2,5: TwinMOS Original 512MB*2 - 1758 /Datorbutiken
Moderkort: Epox EP-8RDA3+ - 1207 eller kanske Abit?(läst att många här på forumet föredrar det)/Datorbutiken
Disketstation: 100 /itbutikken
Monitor 19": Ingen aning, ngn billig för runt 1700-2200kr
Mus: Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 - 349 /Datorbutiken
Tangentbord: Labtech Standard - 179 /Datorbutiken
CPU: Amd XP2500+ (barton) - 849 /datorbutiken 993(boxed) /itbutikken (är fläkten bra i boxed versionen? eller skall jag kanske köpa en färdig Volcano 11+ för 329kr?, vill gärna ha en motivering till att köpa en annan fläkt isof, inte bara köp den för att den e bra m.m)
Chassi: Neon Light Miditower ATX 350W (AMD&P4 OK) + 2x80mm FAN - 949kr på datorbutiken.
Dvdbrännare: NEC ND 1300 - 2181 /itbutikken

Vad tror ni... vad bör ändras och vad är bra?

Finns det kanske något lösenord för att få gratis frakt från datorbutiken?

Jag har försökt att få lite åsikter genom att läsa massa inlägg... men eftersom jag är helt ny här på forumet så är det såå mycket som är nytt. Jag hoppas verkligen att detta inte är någon onödig tråd för er andra.

Om jag lagt in detta inlägg på fel del av forumet så flytta på

tips är att inte köpa en TT fläkt!!! de lever om som satan.,, och kyler inte alls bra... ett tips är whisperrock 4 den kyler bra och går VÄLDIGT tyst,, och lägg ut några kronor till på ett 9600 pro

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ny dator, max 12k, råd och tips

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3r0c
tips är att inte köpa en TT fläkt!!! de lever om som satan.,, och kyler inte alls bra... ett tips är whisperrock 4 den kyler bra och går VÄLDIGT tyst,, och lägg ut några kronor till på ett 9600 pro

Finns whisperrock 4 att köpa på Db eller itbuttiken?
Ang att TT-fläktar låter, gäller det alla? eller har du någon personlig erfarenhet av just 11+ fläkten?

Permalänk
Medlem

Hmm om chassit, lägg till hundra spänn till så får du plexiglas med sidostycket, iofs så finns den inte på lager men ändå!!

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem

Fel forum, och jag skulle nog inte rekommendera itbutikken.

Dvd-brännare känns lite overkill på knapp budget, men det är ju upp till dig.

1 gig minne lär knappast hjälpa heller. 512 räcker fint.

Är även skeptisk till chassit, mest för att jag aldrig hört talas om det.

Permalänk
Medlem

Har faktist neon light chassit och jag är rätt nöjd !

Jag kmr med bilder så fort jag får igång min dator...

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem

Ta o läs i tidningen PC För Alla. Dom har varje månad ett test över datorer som får kosta max 12k. Och det brukar vara några bra. Ex förra månadens tidning vann db.com´s dator för 12k.

Visa signatur

MSI K8N Neo2AMD AMD64 S939 3500+@2277MHz (207*11)NewCastle 512MB Ram 360GB HDD Radeon X700 256MB Plextor CDRW 40/12/40 WinXP Pro Swe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Fel forum, och jag skulle nog inte rekommendera itbutikken.

Dvd-brännare känns lite overkill på knapp budget, men det är ju upp till dig.

1 gig minne lär knappast hjälpa heller. 512 räcker fint.

Är även skeptisk till chassit, mest för att jag aldrig hört talas om det.

Brännaren kan jag nog skippa, fast det känns skönt att kanske brännare in massor med information på en skiva eller t.ex. mp3, det kanske går med flera filmer(svcd) på en skiva?
Minnet kan jag också skära ner på och isof men tänkte att det kunde vara bra när man programmerar och har andra applikationer på samtidigt eftersom kompilatorer tar ganska mycket minne när man testkör program m.m

Vad är det som är fel med itbutikken? har nämligen inte hört något bra eller dåligt om den, såg bara att de hade humana priser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille79
Ta o läs i tidningen PC För Alla. Dom har varje månad ett test över datorer som får kosta max 12k. Och det brukar vara några bra. Ex förra månadens tidning vann db.com´s dator för 12k.

Får väl gå till biblioteket och titta =P Fast jag tror dock verkligen att ni kan komma med mycket bättre förslag om ni känner för det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasse
Brännaren kan jag nog skippa, fast det känns skönt att kanske brännare in massor med information på en skiva eller t.ex. mp3, det kanske går med flera filmer(svcd) på en skiva?
Minnet kan jag också skära ner på och isof men tänkte att det kunde vara bra när man programmerar och har andra applikationer på samtidigt eftersom kompilatorer tar ganska mycket minne när man testkör program m.m

Vad är det som är fel med itbutikken? har nämligen inte hört något bra eller dåligt om den, såg bara att de hade humana priser.

Annars kan du ju lagra dina oerhörda mängder data på flera cd-skivor? Brännare är snabba och smidiga nuförtiden. Det blir nog billigare med flera cd-skivor än ett fåtal dvd-skivor, för den delen.

Är tveksam till att kompilatorer tar såå mycket minne? Men fråga någon som kompilerar mycket.

itbutikken har taskig support. Går något fel får du vänta i evigheter på nya grejer. db är inte heller bäst på denna punkt...men acceptabelt bra, med tanke på deras låga priser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Annars kan du ju lagra dina oerhörda mängder data på flera cd-skivor? Brännare är snabba och smidiga nuförtiden. Det blir nog billigare med flera cd-skivor än ett fåtal dvd-skivor, för den delen.

Är tveksam till att kompilatorer tar såå mycket minne? Men fråga någon som kompilerar mycket.

itbutikken har taskig support. Går något fel får du vänta i evigheter på nya grejer. db är inte heller bäst på denna punkt...men acceptabelt bra, med tanke på deras låga priser.

en cd på 700mb kostar väl ca 6-7kr? en dvd-r på 4.7gb kostar ca 15k-20kr... Så man kommer väl undan mycket billigare i längden på det sättet eller? anledningen till just dvd var också att jag har just min hembio och det är ganska smidigt att se på film utan att byta skiva annars får det väl bli en plextor combo cdbrännare/dvd.

Jag har programmerat lite och vet att det kan ta mycket minne... men visst över 512mb är helt extremt, men tyckte att det kanske skulle vara bra eftersom jag skall jobba med datorn i plugget och då skall jag nog gå ngn 3D-kurd om jag får välja det, och då är det bra tt ha bra med minne vet jag iaf

Blir lite orolig ang. Itbuttiken nu =/ de har ju så bra priser på vissa produkter, får väl tänka över saken då, för de svarar på mina mail ganska fort iaf, mindre än 24timmar.

Permalänk
Medlem

Solxe: Kul att höra att du är nöjd med lådan funkar temp.mätaren bra? skramlar hårddiskar eller annat i lådan? ot: e du grek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasse
Solxe: Kul att höra att du är nöjd med lådan funkar temp.mätaren bra? skramlar hårddiskar eller annat i lådan? ot: e du grek

Temp mätaren funkar perfekt, och det skramlar inget här...

OT: ja, jag är grek :p, såg det på namnet i min profil eller?, ser att du är det oxo...:D

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solxe
Temp mätaren funkar perfekt, och det skramlar inget här...

OT: ja, jag är grek :p, såg det på namnet i min profil eller?, ser att du är det oxo...:D

Låter bra
Jupp, kollade profilen

Permalänk
Medlem

Vasse, du kanske inte borde ta en DVD-Brännare? Det är ganska onödigt ifall du inte spelar in film osv... Angånde Thermaltake CPU-fläktar så är det sämsta som tillverkats, iallafall Volcano 7 Ta en Arctic Cooling Copper Silent för 125:- på Kylning.com. Det är en av dom bästa CPU-kylarna jag använt och testat.

Permalänk

Re: Ny dator, max 12k, råd och tips

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasse
Snart så skall jag flytta till Västerås och börja plugga Datateknik och elektronik... Så nu måste jag köpa en ny dator eftersom far skall ha denna gamla dator.

Jag skulle gärna vilja ha råd från er om vad som skall behövas till datorn...
Alla delar skall alltså ingå inom pristaket på 12000, om man kan få ner priset på 10-11000 så är det självklart bättre

Jag har ej köpt/byggt en dator på ett antal år så jag kan ju plockat fel.

Detta har jag funderat på iaf:
Grafikkort: Hightech Exalibur Radeon 9600 128Mb - 1052kr /itbuttiken
Hårddisk:Seagate Baracuda 7200.7, Maxtor DiamondMax Plus9 6Y120P0 - 1049-1111 (vilken skall man välja?)
Minne: PC3200/DDR400, cas2,5: TwinMOS Original 512MB*2 - 1758 /Datorbutiken
Moderkort: Epox EP-8RDA3+ - 1207 eller kanske Abit?(läst att många här på forumet föredrar det)/Datorbutiken
Disketstation: 100 /itbutikken
Monitor 19": Ingen aning, ngn billig för runt 1700-2200kr
Mus: Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 - 349 /Datorbutiken
Tangentbord: Labtech Standard - 179 /Datorbutiken
CPU: Amd XP2500+ (barton) - 849 /datorbutiken 993(boxed) /itbutikken (är fläkten bra i boxed versionen? eller skall jag kanske köpa en färdig Volcano 11+ för 329kr?, vill gärna ha en motivering till att köpa en annan fläkt isof, inte bara köp den för att den e bra m.m)
Chassi: Neon Light Miditower ATX 350W (AMD&P4 OK) + 2x80mm FAN - 949kr på datorbutiken.
Dvdbrännare: NEC ND 1300 - 2181 /itbutikken

Vad tror ni... vad bör ändras och vad är bra?

Finns det kanske något lösenord för att få gratis frakt från datorbutiken?

Jag har försökt att få lite åsikter genom att läsa massa inlägg... men eftersom jag är helt ny här på forumet så är det såå mycket som är nytt. Jag hoppas verkligen att detta inte är någon onödig tråd för er andra.

Om jag lagt in detta inlägg på fel del av forumet så flytta på

Kan rekomendera detta som ett alternativ.

Grafikkort: Gigabyte GV-R9700 Pro = 3099
HDD: Maxtor DiamondMax Plus9 6Y120M0 120Gb 7200rpm 8Mb SATA = 1479
Minne: Corsair TWINX512-3200LL 512Mb (2x256Mb) DDR PC3200 CAS2 400Mhz with Black Heatsink = 1729
Diskett Station: Valfri
Moderkort: ASUS P4P800 Deluxe = 1499
Monitor: Samsung 957P 19" = 1781
Mus: Där är ditt val mycket bra. Har en själv och kan bara rekomendera den.
Tangentbord: Valfri
CPU: Intel Pentium 4 Northwood 2.4GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478 = 1879
Chassi och brännare: Bara att välja själv.
Detta får jag till en summa av 9737:- och jag kan lova dig att det är ett prisvärt system.
Alla delar har jag plockat ut ifrån datorbutiken för att jag kommer själv aldrig att handla på itbutikken igen pga att jag beställde ett Hercules kort där men fick ett gigabyte. Nu skall jag inte klaga på gigabyte för det är ett kanonkort men har man beställt en sak skall man ju inte få ett helt annat

Visa signatur

Asus P4C800-E Deluxe P4 3.4c
OCZ Dual Channel Platinum Ltd Edition 1024Mb Powercolor X800XT PE