Uppgradera bärbar dator med bråkande nätverkskort

Permalänk
Medlem

Uppgradera bärbar dator med bråkande nätverkskort

Jag har en "asus tuf gaming fx505dt" https://www.asus.com/se/Laptops/For-Gaming/TUF-Gaming/ASUS-TU... som jag tänkt byta nätverkskort på eftersom mitt nuvarande "realtek 8821ce wireless lan 802.11ac pci-e nic" krånglar. Om man googlar på datorns namn så kommer det upp massor av trådar där folk har problem med realtek-kortet.

Jag undrar därför vad man kan byta ut det mot? Kan man köpa ett intel-kort och stoppa in även att jag har en amd-processor?

Jag tänkte även passa på att stoppa in en ssd och en till 8 GB ramsticka. Vad kan man välja där som är kompatibelt med min modell?

Mvh André

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan byta nätverkskort ja, förutsatt att det inte är integrerat på moderkortet. CPU spelar ingen roll.
Vad gäller RAM kan det finnas kompatibilitetslista på Asus hemsida. Matcha nya minnet mot de specs som finns.
För SSD: Spelar ingen roll förutsatt att plats finns.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag chansat på något baserat på Intel AX200 eller AX210 (iwlwifi) eftersom de har mer eller mindre fungerande Linux-stöd, dock inte AP, men det lär ju inte vara det främsta användningsområdet på en laptop. Man kan i alla fall hoppas att även Windows-drivrutinerna har en låg grad av svart magi och fulhack i sig, eftersom man vågat sig på att fixa Linux-stöd. De är tillräckligt billiga för att man ska ha råd att gissa fel på om de fungerar eller inte.

Citat:

Kan man köpa ett intel-kort och stoppa in även att jag har en amd-processor?

Vad jag kan läsa mig till så har modeller som slutar på 1, typ AX201, proprietär Intel-magi i sig, så på just de modellerna verkar svaret vara nej, men för AX200 och AX210 så kan jag inte läsa mig till att det skulle vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Personligen skulle jag chansat på något baserat på Intel AX200 eller AX210 (iwlwifi) eftersom de har mer eller mindre fungerande Linux-stöd, dock inte AP, men det lär ju inte vara det främsta användningsområdet på en laptop. Man kan i alla fall hoppas att även Windows-drivrutinerna har en låg grad av svart magi och fulhack i sig, eftersom man vågat sig på att fixa Linux-stöd. De är tillräckligt billiga för att man ska ha råd att gissa fel på om de fungerar eller inte.

Vad jag kan läsa mig till så har modeller som slutar på 1, typ AX201, proprietär Intel-magi i sig, så på just de modellerna verkar svaret vara nej, men för AX200 och AX210 så kan jag inte läsa mig till att det skulle vara ett problem.

Jag hittade ett intel AX200 på Dustin https://www.dustinhome.se/product/5011150582/wi-fi-6-ax200-22...

Detta borde vara en bra chansning eller?

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att AX200 som jag länkade till fungerade utmärkt i laptopen ifall någon annan hittar denna tråd med samma problem.

Visa signatur