Snabba svar! Moderkort med WiFi. MSI MEG B550 Unify. Eller finns det bättre för samma eller mindre pengar?

Permalänk
Medlem

Snabba svar! Moderkort med WiFi. MSI MEG B550 Unify. Eller finns det bättre för samma eller mindre pengar?

MSI MEG B550 Unify.

https://www.msi.com/Motherboard/meg-B550-unify-x

Grabben hasplade ur sig att han önskar nytt moderkort med WiFi.
Hittade detta på Komplett för 1999:-

Är detta bra eller finns det bättre för samma eller mindre pengar.

Hans specs just nu;

Moderkort: MSI B-450 A Pro MAX
Processor (CPU): AMD Ryzen 5 3600
CPU kylare: Gammaxx 400
Grafikkort (GPU): MSI Gaming X 8Gb Nvidia RTX 2060
RAM: 16Gb Corsair 3200Mhz
Nätdel (PSU): beQuiet Straight Power 1100w Full modular.
SSD: Western digital 240 Gb
M.2 SSD: Gigabyte 1Tb Gen3.
Fläktar; 3 st Corsair LL 120 med RGB + styrning.
2 st beQuiet Silenmt Wings 3 120 mm.
Chassi: Moddat BeQuiet Dark Base Pro 900v.2

Permalänk
Medlem

Det är säkert ett alldeles utmärkt moderkort... Men, varför byta moderkort bara för att han will ha Wifi? Varför inte bara köpa en Wifi 5/6-USB-sticka eller med PCIe? Typ: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5243071

Permalänk
Medlem

Har själv ett B550 Unify (köpt från Amazon för 1500:- för ett par månader sedan) i en burk och det är ett av de bättre B550 moderkorten med hela 4 st nvme platser (dock enbart en 4.0x4, en3.0x4 och 2st 3.0x2, så halvfart på dem om du inte snor PCIe-banor från GPU). Såg dock att det du funderar på är ett Unify-x, detta har till skillnad från Unify enbart två minnesplatser. Detta medför att Unify-x är bättre på minnesöverklockning om detta är av intresse medans vanliga Unify med 4 minnesplatser klockar något sämre men kan ha 4 stickor och därmed mer minnesmängd.
Skulle nog själv letat efter ett bra PCIe Wifi-kort(USB varianter har jag inga bra erfarenheter av, dålig räckvidd, mottagning och hastighet), betydligt billigare och mindre krångligt än att byta hela moderkortet (och mindre risk för böjda pins på CPU och andra skador). Undantaget vore väl om det även önskas andra funktioner som plats för fler nvme, bättre stöd för en fläskigare CPU eller att ni helt enkelt gillar att bygga/pilla med datorer.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar.

Givetvis är ett bra PCIe WiFi en bra lösning.
Jag fick lite panik när han kom och gafflade om nytt moderkort, jag ställde lite frågor om varför och WiFi och blåtand var två av anledningarna.
Kollade snabbt vad som fanns och konstaterade att det var tunt med vettiga kort till rimliga pengar, tänkte 2.000 var max.

Visst hade det varit kul att bygga lite dator på lovet, det gillar vi. Men det könns som att nästa gång det blir bygge kanske man vill vara lite mer genomtänkt.
Nu har jag lugnat ner mig och kommit till sans.

Permalänk
Medlem

ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
2099:- På Webhallen bara idag.
BT, wifi 6 mm.

Visa signatur

MSI B650 GAMING PLUS WIFI | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
2099:- På Webhallen bara idag.
BT, wifi 6 mm.

Tack i efterhand.