Kan ej använda mig av annan webbläsare än microsoft edge

Permalänk
Medlem

Kan ej använda mig av annan webbläsare än microsoft edge

Hallå, jag fick hem min nya dator för några dagar sedan och har sedan jag fick den inte kunnat använda chrome eller firefox. Det blinkar bara till när jag ska öppna någon av dem. Jag har valt chrome som standard i alla alternativ jag kan finna. Datorn är inte i Microsoft s läge inte vad jag kan se i alla fall. Har testat att installera om flera gånger och testat att köra som administratör. Kan inte hitta någon som helst info online om samma problem plus lösning. Jag har inget virus program heller som stoppar det. Vad tror ni? Tacksam för svar Mvh / Oskar

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem har du installerat?

Permalänk
Medlem

Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundbero:

Windows 11

Prova att installera om opera, firefox mm. Det skall fungera, annars får du stämma Microsoft!

Permalänk
Medlem

Testa ladda ner opera nu och vart samma som chrome första gången jag laddade ner det. Det var uppe i några sekunder sedan stängdes det ner och går ej att öpna efter det. Har ominstallerat flera gånger hjälper ej.

Permalänk
Medlem

Har du fullt uppdaterade drivrutiner även innefattande BIOS-et?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte förvåna mig om det här är ett av Microsoft fula tricks gällande att tvinga Windows-användarna att använda Microsoft Edge, bara för att "det är den säkraste webbläsaren till Windows".

extremetech.com skrev en artikel för lite mer än en månad sen, om att det kommer att bli eller är redan nu omöjligt att öppna vissa länkar i andra webbläsare. Först försöka göra det svårt att ändra till exempel Firefox till en standardwebbläsare, och nu det som står i artikeln + eventuellt det som trådskaparen har problem med.

En användare på reddit hade för 2 år sedan exakt samma problem som vad trådskaparen har nu. Problemet är tydligen den att när man har försökt att öppna någon annan webbläsare än Microsoft Edge, så dör programmet, men inte själva processen för programmet. Lösningen var då att öppna task manager (minns ej vad det heter på svenska) och stänga ner processen för till exempel Firefox, och sen testa att starta webbläsaren igen. Funkar den här eventuella lösningen, @sundbero?

De länkar som listas nedan, handlar om liknande problem (eller nära inpå) som vad trådskaparen har problem med.

https://www.tenforums.com/browsers-email/80937-none-my-browse...
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/why-can...
https://searchengineland.com/microsoft-says-no-to-other-brows...

Microsoft gräver deras egna grav - bokstavligen talat.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

På task managern hittade jag inte chrome eller firefox så dem verkar inte ens ha körts. Hur tar jag reda på om jag har uppdaterade drivrutiner och Bios?

Permalänk
Medlem

Kan vara nätverksstacken som är problemet. Flera andra har kört bl.a. dessa kommandon för att nollställa:
https://youtu.be/qKWOJ4omN3I

Och nej, detta är självklart inget trick från MS. MS har samarbeten med både Firefox och Opera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundbero:

På task managern hittade jag inte chrome eller firefox så dem verkar inte ens ha körts. Hur tar jag reda på om jag har uppdaterade drivrutiner och Bios?

Gå till webbsidorna för företaget som tillverkat datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Kan vara nätverksstacken som är problemet. Flera andra har kört bl.a. dessa kommandon för att nollställa:
https://youtu.be/qKWOJ4omN3I

Och nej, detta är självklart inget trick från MS. MS har samarbeten med både Firefox och Opera.

Jag litar inte på företag som Microsoft nu för tiden. Därför skrev jag som jag gjorde

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

På asus hemsida är senaste versionen 1203 med datum 2021-11-24. Jag har också versionen 1203 men med datum 2021-10-25.

Permalänk
Medlem

Om jag startar om datorn och skyndar mig starta chrome så är det öppet en stund men stängs sedan ner och går ej att öppna. Måste vara något som inte hunnit starta då men som när det har startat stänger ner alla webbläsare. Men i Windows virus program hittar jag inga inställningar som hjälper. Vad kan det vara för program/ inställning då?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du installerat win 11 på en tom systemenhet på datorn, uppgraderat till win 11 eller flyttat en befintlig installation, det framgår inte tydligt om du installerat win 11 utan du skriver bara ny dator och då bör du installera operativsystemet och inte flytta eller uppdatera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte datorn från komplett så windows installerades när jag första gången starta datorn det följde med.

Permalänk
Medlem

Hitta problemet.... jag hade vissa appar och webbplatser låsta för jag var med i en "familj" där vuxen behövde godkänna vissa funktioner. Var från tidigare ålder då man skaffa mailen. Gick ur familjen så löste det sig XD