Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS X470 AORUS GAMING 5 WIFI

Tja,

Försöker uppdatera Bios till mitt moderkort från stenålder uppdatering till F61
Men får inte upp usb minnet inne i bios på Qflash. minnet är formaterat till exFAT har provat att döpa om filerna till GIGABYTE.bin
samt orginal namnet men får inte fram den.
Kan inte se att någon USB port i moderkortet är märkt bios vad gör jag för fel?

Tack

Permalänk
Medlem

Testa formatera USB-minnet till FAT32.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Testa formatera USB-minnet till FAT32.

har bara alternativen exFAT och NTFS. är inte exFAT en uppdatering av FAT32?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spoix1:

har bara alternativen exFAT och NTFS. är inte exFAT en uppdatering av FAT32?

Det kan väl ses som en vidareutveckling av FAT32, men någonting som bara har stöd för FAT32 kan inte läsa exFAT.

Hur menar du att det är det enda du kan välja? Måste finnas något specifikt sammanhang som förklarar detta...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det inbyggda QFlash stöder bara FAT32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Det inbyggda QFlash stöder bara FAT32.

Ahaaa får se om jag kan hitta ett äldre usb minne då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det kan väl ses som en vidareutveckling av FAT32, men någonting som bara har stöd för FAT32 kan inte läsa exFAT.

Hur menar du att det är det enda du kan välja? Måste finnas något specifikt sammanhang som förklarar detta...

Det är alternativen som ges när jag vill formatera om usb minnet i windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spoix1:

Det är alternativen som ges när jag vill formatera om usb minnet i windows

Okej. Det säger ju dock ingenting mer än det du redan hade sagt.

Om jag ska gissa något så är det ett usbminne i sig är för stort för FAT32 (iaf med de parametrar som Windows insisterar att använda), så skapa en liten partition (istället för en som använder hela utrymmet) och formatera den som FAT32?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Klokt att kolla om du behöver uppdatera firmware för exempelvis displayport för grafikkortet. Jag har haft en del problem med mitt bios som visade sig vara displayporten som spökade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej. Det säger ju dock ingenting mer än det du redan hade sagt.

Om jag ska gissa något så är det ett usbminne i sig är för stort för FAT32 (iaf med de parametrar som Windows insisterar att använda), så skapa en liten partition (istället för en som använder hela utrymmet) och formatera den som FAT32?

Formatera usb minnet i MiniTool Partition Wizard nu till fat32 men nu får jag invalid bios image i qflas, men ett steg framåt iaf den hittar filerna nu försöker uppdatera till f62d den senaste.

Tackar för all hjälp

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla om det krävs att du uppdaterar BIOS i flera steg. Brukar i så fall stå på sidan där du laddar ner dem.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan vara värt att kolla om det krävs att du uppdaterar BIOS i flera steg. Brukar i så fall stå på sidan där du laddar ner dem.

Ja scrolla ner lite där på Gigabyte verkar som man måste köra in f30 före ska prova med det.

Permalänk
Medlem

Ska du uppdatera bios på ett gigabyte kort måste du byta namnet på själva bios filen, den läses inte in automatiskt om du inte gör det.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Sååå nu var jag uppdaterad hela vägen... fick börja med f30 f31 sedan f40 sen f62d, Ram minnena går fortfarande i 2133mhz försökte köra dem i xmp profil 1 och 3200 men då ville ingenting fungera bra. så ny processor och nya ram minnen är nog eventuellt nästa uppgradering! Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ska du uppdatera bios på ett gigabyte kort måste du byta namnet på själva bios filen, den läses inte in automatiskt om du inte gör det.

Det fungerade för mig att bara välja filen inne i qflash och köra! fick ladda ner nya drivrutiner till chipset och en uppdatering till från utility listan på gigabyte sen göra dem i viss ordning började på f6 så det var ett tag sedan jag gjorde någonting alls... men nu ska moderkortet vara redo för en ny processor kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spoix1:

Det fungerade för mig att bara välja filen inne i qflash och köra! fick ladda ner nya drivrutiner till chipset och en uppdatering till från utility listan på gigabyte sen göra dem i viss ordning började på f6 så det var ett tag sedan jag gjorde någonting alls... men nu ska moderkortet vara redo för en ny processor kanske.

ah sweet, på mina X570 Elite som jag haft / B550 elite som kompisen har var man tvugen att döpa om namnet på alla bios updates annars kunde inte skiten läsa av det. Men då kanske dem har fixat det problemet nu, hoppas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

ah sweet, på mina X570 Elite som jag haft / B550 elite som kompisen har var man tvugen att döpa om namnet på alla bios updates annars kunde inte skiten läsa av det. Men då kanske dem har fixat det problemet nu, hoppas.

Ja det verkar ju så men såg någon gammal tråd om att man skulle byta namn till gigabyte.bin eller nått liknande men de är förmodligen åtgärdat då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spoix1:

Ja det verkar ju så men såg någon gammal tråd om att man skulle byta namn till gigabyte.bin eller nått liknande men de är förmodligen åtgärdat då

Ja precis det problemet det var, men det är mycket bra om dem ändra det där. Skönt att allt gick bra för dig TS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ja precis det problemet det var, men det är mycket bra om dem ändra det där. Skönt att allt gick bra för dig TS.

Japp, Tack för alla svar är ju tyvär så jag sätter mig in i grejorna när man bygger nytt och har hyffsad pejl på allt sen hinner man glömma imellan gångerna men är snart dags för uppdatering eller nybygge får se! kommer säkert någon ny tråd med massa frågor.