Permalänk
Medlem

Ni som gnäller om ACC, har ni testat senaste uppdateringen? 1.8.x
Det är nu möjligt att köra DLSS i VR. Jag provade men fick ingen fps förbättring vs bildkvalité på mitt kort.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det ser bra ut om man har superdator problemet är bara man får kompromissa så hårt för att få vettig fps.

Jag kan få till bra grafik med Rift S med en guide jag hittade. Lyckades aldrig manipulera alla staplar själv för att få till det men fpsn räcker egentligen inte till alla gånger för race och jag kompromissar ändå bra mycket med inställningarna och vill egentligen köra mer supersampling. Men gällande race så är det kanske snarare min 7700k som begränsar har bara testat ai.

Hade sli vr fungerat hade det vart görsnyggt och långt före de andra simulationerna precis som 2D grafiken

Jag vet inte hur skarp Rift S är men med Quest 2 är det så suddigt att det blir ansträngande för ögonen. Det gäller även med riktigt höga grafikinställningar.

Skrivet av chksix:

Ni som gnäller om ACC, har ni testat senaste uppdateringen? 1.8.x
Det är nu möjligt att köra DLSS i VR. Jag provade men fick ingen fps förbättring vs bildkvalité på mitt kort.

Jag har testat och tyckte inte DLSS gav tillräckligt mycket. Faktum är att det var bättre innan uppdateringen och injicera den moddade openvr.dll;en för att köra med AMD FSR. Bra blev det aldrig men det gav betydligt bättre FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte hur skarp Rift S är men med Quest 2 är det så suddigt att det blir ansträngande för ögonen. Det gäller även med riktigt höga grafikinställningar.

Jag har testat och tyckte inte DLSS gav tillräckligt mycket. Faktum är att det var bättre innan uppdateringen och injicera den moddade openvr.dll;en för att köra med AMD FSR. Bra blev det aldrig men det gav betydligt bättre FPS.

Inte hundra minnet är kort men tror det var den här guiden jag följde https://www.youtube.com/watch?v=bhUOTCzwCts

Skarp grafik som inte gav ont i ögonen iaf

Dåligt med simracing för tillfället. DLSS blurrar i 2D så jag antar det är samma i VR.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

.

Vad tror ni om att köpa HP Reverb G2 v2 i dagsläget? Finns det något spännade på gång i närtid som kommer vara bättre om man ska använda det till simulatorer där man inte rör sig (MSFS/ACC)?
Tänkte ha koll på priserna under Black Week.

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Vad tror ni om att köpa HP Reverb G2 v2 i dagsläget? Finns det något spännade på gång i närtid som kommer vara bättre om man ska använda det till simulatorer där man inte rör sig (MSFS/ACC)?
Tänkte ha koll på priserna under Black Week.

Det är nog ett bra köp i dagsläget, men risken är som du säger att det kommer något mycket bättre i snar framtid. Det är dock otroligt svårt att säga vad som skulle komma, och till vilken prisnivå. Det har kommit en del tekniska framsteg de senaste åren, bättre linser i faktiska produkter, mycket bättre skärmar i demonstrationer, vissa produkter med ögonspårning och så vidare. Men det finns inget troligt rykte om att dessa skulle komma i någon faktiskt produkt inom snar framtid.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Viking
Skrivet av Goatfriend:

Vad tror ni om att köpa HP Reverb G2 v2 i dagsläget? Finns det något spännade på gång i närtid som kommer vara bättre om man ska använda det till simulatorer där man inte rör sig (MSFS/ACC)?
Tänkte ha koll på priserna under Black Week.

Skrivet av johanandersson:

Det är nog ett bra köp i dagsläget, men risken är som du säger att det kommer något mycket bättre i snar framtid. Det är dock otroligt svårt att säga vad som skulle komma, och till vilken prisnivå. Det har kommit en del tekniska framsteg de senaste åren, bättre linser i faktiska produkter, mycket bättre skärmar i demonstrationer, vissa produkter med ögonspårning och så vidare. Men det finns inget troligt rykte om att dessa skulle komma i någon faktiskt produkt inom snar framtid.

Är inte Reverb G2 svindyr i Sverige? Säljs i USA för runt $350. Utan att vara så insatt känns det som att Pico 4 kan ge en likvärdig upplevelse för nästan halva priset. Problemet är ju komprimeringen via USB C eller VD, dock tror jag inte det behöver vara så märkbart.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Vad tror ni om att köpa HP Reverb G2 v2 i dagsläget? Finns det något spännade på gång i närtid som kommer vara bättre om man ska använda det till simulatorer där man inte rör sig (MSFS/ACC)?
Tänkte ha koll på priserna under Black Week.

Det är nog det bästa du kan köpa idag för rimliga pengar för stillasittande spelande.
Köp inte Quest eller Pico 4 om du ska köra stillasittande.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Viking
Skrivet av Molotov:

Köp inte Quest eller Pico 4 om du ska köra stillasittande.

Vad är nackdelen? Att de är trådlösa?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vad är nackdelen? Att de är trådlösa?

Ja Ska man spela sittande kan man lika gärna köra trådat. Headset -> grafikkort
Nackdelen ör att trådlöst och även trådat på dessa headset ger komperssion artefakter.
Inget jag personligen stör mig på men vissa gör det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Vad tror ni om att köpa HP Reverb G2 v2 i dagsläget? Finns det något spännade på gång i närtid som kommer vara bättre om man ska använda det till simulatorer där man inte rör sig (MSFS/ACC)?
Tänkte ha koll på priserna under Black Week.

Om du inte har ett 3080 eller bättre kommer du inte att få bra fps i ACC. Andra racingspel som assetto corsa eller automobilista 2 funkar väldigt bra men acc i vr är ingen bra upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Om du inte har ett 3080 eller bättre kommer du inte att få bra fps i ACC. Andra racingspel som assetto corsa eller automobilista 2 funkar väldigt bra men acc i vr är ingen bra upplevelse.

Det är löjligt krävande. Det finns settings iaf nu som gör det ser hyfsat ut och spelbart med rift S och 3080. Men det är borderline. Reverb G2 kommer du få undersampla mer så det är inte säkert det blir direkt skarpare.

Så ja ACC är det som ser sämst ut i VR men ser bäst ut i 2D

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Goatfriend: Flyttade ditt inlägg och tillhörande inlägg till tråden för att köpa VR-headset.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

ACC är inte gjort för att funka bra i VR. Kunos gjorde misstaget att gå över till UE 4 och då är det deferred rendering som gäller, vilket innebär att det inte finns någon vettig AA-metod för VR. MSAA funkar inte och resten ser ut som bajs. Supersampling är dessutom väldigt resurskrävande.

Det går inte att få ACC att se bra ut i VR. Om man verkligen gillar det går kanske med nöd och näppe få det spelbart, förutsatt att man har en bättre GPU.

Permalänk
Medlem

Med 4090 kanske ACC blir spelbart?

Permalänk
Medlem

Japp. Såg en video där olika settings testas och han kunde köra stabil 90 Hz på default VR High settings.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Tråden ang VR problem i iRacing:
https://members.iracing.com/jforum/posts/list/1650/3654305.pa...

"Revive fix" guide (finns i tråden ovan, men den är 60+ sidor lång):
https://docs.google.com/document/d/10G0y7-Iz_vNvF2yr9DTErwDCi...

Jag kör uteslutande med Revive sedan några månader tillbaka, jag kan inte köra öht utan det längre.

Mer inlevelse på gott och ont, svårare att pilla med 3e-parts program som Crewchief och Racelabapps eller andra overlays som inte funkar. Du kan inte ha några externa skärmar och har "svårt att se" (inte alls) knapparna på din ratt och sådana saker. Man blir totalt avskärmad från omvärlden, för att nämna några saker. Generellt rattande i menyer brukar funka lite sämre.

Men din dator nog fullt kapabel att köra iRacing iaf, med lite optimering av inställningar. ACC känns hopplöst tungdrivet så jag har knappt ens gett det en chans, håller mig till iRacing.

Nu var det länge sedan jag körde iracing, men har det blivit någon förbättring på den här fronten? OpenXR verkar nu vara native supported. https://support.iracing.com/support/solutions/articles/310001...-

Skrivet av pasen:

Med 4090 kanske ACC blir spelbart?

Kan bekräfta att det fortfarande är tungt med 4090, men spelbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Ni som gnäller om ACC, har ni testat senaste uppdateringen? 1.8.x
Det är nu möjligt att köra DLSS i VR. Jag provade men fick ingen fps förbättring vs bildkvalité på mitt kort.

Tyckte det lirade illa mtp mina specifikationer 5800x3d och 3080ti. Det gick rätt fint till slut men otvivelaktigt min mest krävande simulator. Inte värd besväret för enbart GT...

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa ett VR-headset men vet inte vilket jag ska köpa? Står mellan HTC Vive Pro 2 och Valve Index. Vill ha en så bra upplevelse som möjligt.

Visa signatur

A4-H2O | 7950X3D | 4090 FE | 64 GB RAM | 4 GB SSD | XSX | OLED83C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tully:

Är sugen på att köpa ett VR-headset men vet inte vilket jag ska köpa? Står mellan HTC Vive Pro 2 och Valve Index. Vill ha en så bra upplevelse som möjligt.

Överprisade föråldrade grejer det där. Hade hellre köpt Quest Pro om jag var i den prisnivån. Ingen kommer utan kompromisser oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tully:

Är sugen på att köpa ett VR-headset men vet inte vilket jag ska köpa? Står mellan HTC Vive Pro 2 och Valve Index. Vill ha en så bra upplevelse som möjligt.

I den prisklassen hade jag förmodligen kört på Quest Pro, förbehållet att du inte principvägrar Meta.

Index säljs fortfarande till lanseringspris fastän hårdvaran börjar bli lite daterad.

Är priset ingen faktor och du vill ha något annat än Meta kan du spana in Varjo Aero också.

Permalänk
Skrivet av Tully:

Är sugen på att köpa ett VR-headset men vet inte vilket jag ska köpa? Står mellan HTC Vive Pro 2 och Valve Index. Vill ha en så bra upplevelse som möjligt.

Vive Pro 2 har tyvärr rätt dåliga linser, löjligt liten sweet spot, dock rätt bra upplösning (sälja kunde jag aldrig se någon SDE när jag använde det).
Angående Varjo Aero som någon annan nämnde så är det väääldigt dyrt för det man får. Pimax Crystal som är runt hörnet just nu erbjuder samma upplösning fast ännu bättre skärpa osv för billigare pris.
Dock kan man behöva vänta ett tag för släppet på den.
Finns dock flera videos på MRTVs YT-kanal om hur den är då Sebastian som startade den kanalen fick besöka Pimax huvudkontor i Shanghai för rejält testande med 4090 och vore det inte för att jag själv har en Pimax 8KX med sin 160 graders FoV då skulle jag nog köpt en Crystal (men vill inte gå ner i FoV så).

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem

Simon är väl betald av pimax för att marknadsföra deras produkter? Det är känslan jag fått iaf kan ha fel

De jämförelser jag sett så har varjo skarpare grafik men smalare fov vilket är en utmärkt kompromiss i min bok. Mycket pengar i vilket fall dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Simon är väl betald av pimax för att marknadsföra deras produkter? Det är känslan jag fått iaf kan ha fel

De jämförelser jag sett så har varjo skarpare grafik men smalare fov vilket är en utmärkt kompromiss i min bok. Mycket pengar i vilket fall dock.

Simon?
Är Sebastian som har den kanalen iaf, men Aero och Crystal har mer eller mindre samma upplösning.
Aero har faktiskt lite lägre upplösning, 2880x2720 per öga när Crystal har 2880x2880.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Simon?
Är Sebastian som har den kanalen iaf, men Aero och Crystal har mer eller mindre samma upplösning.
Aero har faktiskt lite lägre upplösning, 2880x2720 per öga när Crystal har 2880x2880.

Ah ja förväxlade dem.

Dock är ppi högre då fov är lägre. Samt bättre optik vad det verkar utan pimax artifakter

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Crystal har högre PPD (42 som mest) tack vare att det följer med olika linser för olika FoV.
Aeron har 35 PPD.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tully:

Är sugen på att köpa ett VR-headset men vet inte vilket jag ska köpa? Står mellan HTC Vive Pro 2 och Valve Index. Vill ha en så bra upplevelse som möjligt.

Inget av det.
Köp pico 4.
Billig, Sälj den nör det ev kommer nå bättre.
Quest pro funkar också om du vill ha dom högaprisklasserna

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle vilja testa VR-gaming på riktigt, jag har varit intresserad sedan första Oculus Quest, men har aldrig haft råd eller möjlighet att testa. Nu har jag äntligen lite bättre ekonomi och har kunnat köpa en ordentlig dator, med ett 4080 och 7800X3d, och tänkte att det vore kul att prova VR.

Jag undrar då vilket headset man borde köpa för att spela PCVR, antingen sittandes vid datorn eller ståendes bredvid. Mest taggad är jag på att få återvända till Half-Life universum och spela Alyx.

Borde man överväga något annat, eller är det Pico4 som gäller?

Jag kan såklart vänta, men det känns inte som det ligger något revolutionerande i pipeline för att släppas snart?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Hej!

Jag skulle vilja testa VR-gaming på riktigt, jag har varit intresserad sedan första Oculus Quest, men har aldrig haft råd eller möjlighet att testa. Nu har jag äntligen lite bättre ekonomi och har kunnat köpa en ordentlig dator, med ett 4080 och 7800X3d, och tänkte att det vore kul att prova VR.

Jag undrar då vilket headset man borde köpa för att spela PCVR, antingen sittandes vid datorn eller ståendes bredvid. Mest taggad är jag på att få återvända till Half-Life universum och spela Alyx.

Borde man överväga något annat, eller är det Pico4 som gäller?

Jag kan såklart vänta, men det känns inte som det ligger något revolutionerande i pipeline för att släppas snart?

Vilken budget har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vilken budget har du?

Det borde jag väl skrivit i första inlägget men absolut max 10tkr, inkl. allt då dvs. Helst mindre än det.

Pico4 verkar ju riktigt bra för priset, det lutar starkt åt en sån!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Det borde jag väl skrivit i första inlägget men absolut max 10tkr, inkl. allt då dvs. Helst mindre än det.

Pico4 verkar ju riktigt bra för priset, det lutar starkt åt en sån!

Har inte testat själv, men har hört att mjukvara, spårning och panelens färger är lite halvdassiga. Men å andra sidan är den ju relativt billig.

Inom liknande prisklass är det väl annars Quest 3 i höst som tar ett betydande skutt, men det lär vara om ganska exakt 6 månader.