Tips på riktigt platt powerbank i bra kvalité? Helst max 10-12 mm

Permalänk
Medlem

Tips på riktigt platt powerbank i bra kvalité? Helst max 10-12 mm

Min gamla trotjänare, en 6200 mAh powerbank som jag använt i många år, börjar till slut tappa kapaciteten. Så jag började titta runt efter en ny, men noterade att den stora majoriteten är tjocka saker. Den jag har nu är under 10 mm (svårt att mäta exakt då jag bara har ett måttband tillgängligt, men ser ut att vara 8-9 mm). Den är nästan exakt lika platt som min mobil inkl skal. Det går utmärkt att ha både mobilen och powerbanken i fickan, även med småtrånga jeans. Och jag kan sitta ner med dessa två i fickan, och dom kan vara ihopkopplade utan att sladden kläms eller är i vägen. Den har också en medföljande kabel som sitter "monterad" längs sidan när den inte användes, något som gör att man aldrig behöver tänka på att ha med en sladd separat.

Har någon koll på liknande platta powerbanks, av bra kvalité? Dom jag tittat på är antingen åt det tjockare hållet (typ 14+ mm) eller så är dom av okänt märke och kvalité och/eller har dåliga recenssioner. Jag har inte jättehöga krav på funktioner i övrigt, då den gamla powerbanken räckte bra för mig och den hade ingen snabbladdning eller liknande.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/305015-GP-Powerbank-Voya...

Har några själv och är supernöjd! Bra med portar, liten och smidig.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/powerbank...

har jag haft och är riktigt bra då den också har QC3/PD3-laddning (max 18 Watt) - dessvärre utgående och i stort sett slut på de flesta ställen, det jag såg däremot men inte hittar på web av någon anledning är samma modell men hälften så stor (hälften så lång) på 5 Ah och typ bullat upp på 1/3-del av hyllplatserna i Slagsta (stockholm) - och är det den storleken (som räcker till 1 full laddning på en Samsung S9-telefon) som efterlyses så är det bara att slå till. den där läderstroppen är jättebra för att knyta in tillhörande laddkabel så att de alltid följs åt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/powerbank...

har jag haft och är riktigt bra då den också har QC3/PD3-laddning (max 18 Watt) - dessvärre utgående och i stort sett slut på de flesta ställen, det jag såg däremot men inte hittar på web av någon anledning är samma modell men hälften så stor (hälften så lång) på 5 Ah och typ bullat upp på 1/3-del av hyllplatserna i Slagsta (stockholm) - och är det den storleken (som räcker till 1 full laddning på en Samsung S9-telefon) som efterlyses så är det bara att slå till. den där läderstroppen är jättebra för att knyta in tillhörande laddkabel så att de alltid följs åt!

Japp, det var en av modellerna jag har varit och nosat på. Ser onekligen trevlig ut, men gränsfall när det gäller storleken. Och ser att den är rätt tung, 205 gram. Att jämföra med min telefon på ca 160 gram.

Jag hittade två Andersson-modeller på 5000 mAh:

https://www.netonnet.se/art/produktvaljare/laddning/resa/powe...

Denna har samma dimensioner och samma vikt som den du tipsade om, men halva kapaciteten. Märkligt. Men den du tipsade om verkar som sagt inte vara lätt att hitta i webbutik.

Den andra:

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/powerbank...

Betydligt trevligare vikt, på 108 gram. Dimensionerna är väl också rätt OK, även om jag hellre sett en plattare och bredare modell. Frågan är om jag kommer irritera mig på den låga kapaciteten. Känns ju märkligt att man ska behöva gå ner i kapacitet, från 6200 till 5000, när man köper en powerbank flera år senare. Känns lite som att teknikutvecklingen går baklänges...

Jaja... jag får väl fundera lite mera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tängman:

https://www.webhallen.com/se/product/305015-GP-Powerbank-Voya...

Har några själv och är supernöjd! Bra med portar, liten och smidig.

Intressant, den hade jag missat när jag kollade runt på prisjakt, men inser att jag såg den i IDG's test av powerbanks från tidigare i vinter. Funktionsmässigt verkar den vara klockren, men för mig är smidigheten viktigast. Och den klockar in på hela 233 gram, vilket är rätt mycket mer än min nuvarande powerbank (jag har ingen exakt våg, men den är lättare än min mobil, som väger ca 160 gram, så min gissning är runt 130-140 gram).

Men den är helt klart en kandidat ändå. Jag kanske får palla mig iväg till Webhallen någon dag, och klämma och känna lite på den. Eller kanske jag köper två modeller, dels denna och dels en lite mindre och lättare modell när man vill ha extra lätt packning.

Permalänk
Medlem

Uppfyller dina krav tror jag och bara 10 mm. Sedan får du avgöra hur bra du anser Deltaco är: https://www.teknikdelar.se/deltaco-pb-1064-powerbank-10000mah...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Uppfyller dina krav tror jag och bara 10 mm. Sedan får du avgöra hur bra du anser Deltaco är: https://www.teknikdelar.se/deltaco-pb-1064-powerbank-10000mah...

Intressant! Recensionerna ser ju inte fel ut, och med den kapaciteten och det priset känns det inte så farligt att bara chansa. Lutar åt den starkt nu.

Permalänk
Medlem

Deltaco är Deltaco....det funkar. Inget speciellt i mina ögon, men inte heller nåt dåligt.
Har flertalet produkter från dom i billigare klasserna, dom gör det dom ska simply put.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Japp, det var en av modellerna jag har varit och nosat på. Ser onekligen trevlig ut, men gränsfall när det gäller storleken. Och ser att den är rätt tung, 205 gram. Att jämföra med min telefon på ca 160 gram.

Jag hittade två Andersson-modeller på 5000 mAh:

https://www.netonnet.se/art/produktvaljare/laddning/resa/powe...

Denna har samma dimensioner och samma vikt som den du tipsade om, men halva kapaciteten. Märkligt. Men den du tipsade om verkar som sagt inte vara lätt att hitta i webbutik.

Jag tror det är en 'cut and paste' - fel i den tekniska beskrivningen från den gamla föregående modellen PRB 2.72 10.000 av Netonnet i den nyare varianten PRB 2.72 5.000 som omöjligen kan väga lika mycket eller vara lika stor i längd då den bildligen är mycket kortare än den gamla 10000 mAh modellen.

Nackdelen med den mindre 5 Ah-modellen är att den inte är QC3/PD3 och laddhastigheten påverkas mycket av skicket och längden av den använda laddkabeln (spänningsfallet i denna) medans system med QC3/PD3 dels höjer spänningen till 9 och 12 Volt och det blir lägre ström i kabeln för samma överförd effekt (och mindre spänningsfall och därmed mindre överföringsförluster) och kompenserar för kabelns resistans så att av utrustningen önskade strömmen bibehålls även på längre laddkabel.

Med vanlig standard USB3-laddning (2 och 2.4 Ampere maximalt) får inte kabeln vara längre än 2 dm typiskt om den skall ladda med full ström till en tom telefon - vid 1 meter så är strömmen närmare 1 Ampere och det beror på resistansen i de tunna ledarna i kabeln - koppar är dyrt så det är så tunt det bara går i dessa kablar, särskilt om det är kinatillverkat vilken nästa all kabel av den här typen är och att montera kontakterna i ändarna är svår att automatisera och för det mesta är manuellt pyssligt och därmed bara görs i länder med billig arbetskraft...

När det gäller vikt och kapacitet så skalar det ganska linjärt med antalet Ah - det är 'förpackningen' och batteriets kapsling som gör att det varierar lite mellan modellerna med samma angiven Ah men ökar ganska linjärt med ökade Ah för att det behövs motsvarande grad mer med aktiv massa - till skillnad på geometrier på chip så går detta inte att skala ned utan skall ses mer som bränsle - dvs. dubbel kapacitet = dubbel mängd med aktiv batterimaterial och därmed dubbel vikt/volym

Permalänk
Samsung Sverige

Jag känner att jag behöver uppmana till lite elsäkerhet här

Med andra ord, jaga inte nödvändigtvis tag i det absolut tunnaste och billigaste batteribankerna. Chansen är att dom har en dålig eller inte ens har ett BMS, vilket inte bådar gott för el/brandrisken.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jag tror det är en 'cut and paste' - fel i den tekniska beskrivningen från den gamla föregående modellen PRB 2.72 10.000 av Netonnet i den nyare varianten PRB 2.72 5.000 som omöjligen kan väga lika mycket eller vara lika stor i längd då den bildligen är mycket kortare än den gamla 10000 mAh modellen.

Möjligt. Seriösa tillverkare har enligt mig en publik och lätt-hittad hemsida, där deras produkter beskrivs inkl detaljerad teknisk specifikation. Jag hittade det för Deltaco, men inte för Andersson.

På tal om 'cut and paste' - fel så gissar jag att du själv gjorde ett sådant här? "den gamla föregående modellen PRB 2.72 10.000 av Netonnet i den nyare varianten PRB 2.72 5.000..."

Citat:

Nackdelen med den mindre 5 Ah-modellen är att den inte är QC3/PD3 och laddhastigheten påverkas mycket av skicket och längden av den använda laddkabeln (spänningsfallet i denna) medans system med QC3/PD3 dels höjer spänningen till 9 och 12 Volt och det blir lägre ström i kabeln för samma överförd effekt (och mindre spänningsfall och därmed mindre överföringsförluster) och kompenserar för kabelns resistans så att av utrustningen önskade strömmen bibehålls även på längre laddkabel.

Som sagt så är högre laddhastighet och andra specialfunktioner av mindre betydelse för mig. Min gamla powerbank har en ca 10 cm lång laddkabel, och då har laddtiden varit helt acceptabel.

Citat:

När det gäller vikt och kapacitet så skalar det ganska linjärt med antalet Ah - det är 'förpackningen' och batteriets kapsling som gör att det varierar lite mellan modellerna med samma angiven Ah men ökar ganska linjärt med ökade Ah för att det behövs motsvarande grad mer med aktiv massa - till skillnad på geometrier på chip så går detta inte att skala ned utan skall ses mer som bränsle - dvs. dubbel kapacitet = dubbel mängd med aktiv batterimaterial och därmed dubbel vikt/volym

Absolut, men jag har inte efterfrågat en "millimetertunn kompakt 30.000 mAh"-variant. Jag tycker bara att det är lite märkligt att inte fler powerbanks följer formen av en mobiltelefon, dvs att plattheten är viktigare än att den är smal på bredden. Säg 7-8 mm tänker jag är optimal tjocklek för något som ska marknadsföras som "fickformat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag känner att jag behöver uppmana till lite elsäkerhet här

Med andra ord, jaga inte nödvändigtvis tag i det absolut tunnaste och billigaste batteribankerna. Chansen är att dom har en dålig eller inte ens har ett BMS, vilket inte bådar gott för el/brandrisken.

//Pontus

Du menar att CE-märkningen inte räcker, utan vanliga teknik-okunniga konsumenter ska behöva oroa sig när de köper en powerbank i en svensk webbutik?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jimih:

Du menar att CE-märkningen inte räcker, utan vanliga teknik-okunniga konsumenter ska behöva oroa sig när de köper en powerbank i en svensk webbutik?

Det stämmer bra det En CE-märkning bör inte ses som en garanti av att varan är perfekt utan fel.

Om vi enbart skulle förlita oss på CE-märkning så skulle exempelvis Elsäkerhetsverkets arbete avta en del. Men istället så utför dom tester på en hel del produkter som säljs i sverige, bland annat för att se till att CE-märkningen upprätthålls. https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/tillverka-och-...

Med det sagt så behöver du inte läsa dig in allt för mycket i vad jag skriver. Jag önskar bara att påpeka brandsäkerheten när det kommer till batterier och att man därav inte bör köpa det billigaste som går att få tag i.

Detta är min //Pontus personliga åsikt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det stämmer bra det En CE-märkning bör inte ses som en garanti av att varan är perfekt utan fel.

Om vi enbart skulle förlita oss på CE-märkning så skulle exempelvis Elsäkerhetsverkets arbete avta en del. Men istället så utför dom tester på en hel del produkter som säljs i sverige, bland annat för att se till att CE-märkningen upprätthålls. https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/tillverka-och-...

Med det sagt så behöver du inte läsa dig in allt för mycket i vad jag skriver. Jag önskar bara att påpeka brandsäkerheten när det kommer till batterier och att man därav inte bör köpa det billigaste som går att få tag i.

Detta är min //Pontus personliga åsikt.

Fast jag förstår fortfarande inte riktigt vad du vill säga. Ska man kategoriskt alltid avstå från att köpa den billigaste produkten på marknaden, oavsett?

Man kan gå och köpa en Volvo som börjar brinna efter en veckas normal användning. Måndagsexemplar kan finnas oavsett hur många säkerhetskontroller och stickprov som görs. Och felaktig förvaring eller användning av en produkt kan göra att även en från början säker produkt blir farlig.

En enskild konsument ska inte behöva fundera på risken för att hen köpt en direkt farlig produkt, om hen köpt en CE-märkt produkt av en svensk butik.

Det är för övrigt intressant att du pratar om "man därav inte bör köpa det billigaste som går att få tag i". Som om ett högt pris skulle vara en garant för att produkten är säker. Om du ska skriva generella varningar så bör du väl skriva varningar som är mer korrekta? Dvs "det finns alltid en risk att en produkt är farlig, oavsett pris och oavsett CE-märkning och dyligt". DÅ blir det mer korrekt, men då framgår också det faktum att rådet är ganska meningslöst.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jimih:

Fast jag förstår fortfarande inte riktigt vad du vill säga. Ska man kategoriskt alltid avstå från att köpa den billigaste produkten på marknaden, oavsett?

Man kan gå och köpa en Volvo som börjar brinna efter en veckas normal användning. Måndagsexemplar kan finnas oavsett hur många säkerhetskontroller och stickprov som görs. Och felaktig förvaring eller användning av en produkt kan göra att även en från början säker produkt blir farlig.

En enskild konsument ska inte behöva fundera på risken för att hen köpt en direkt farlig produkt, om hen köpt en CE-märkt produkt av en svensk butik.

Det är för övrigt intressant att du pratar om "man därav inte bör köpa det billigaste som går att få tag i". Som om ett högt pris skulle vara en garant för att produkten är säker. Om du ska skriva generella varningar så bör du väl skriva varningar som är mer korrekta? Dvs "det finns alltid en risk att en produkt är farlig, oavsett pris och oavsett CE-märkning och dyligt". DÅ blir det mer korrekt, men då framgår också det faktum att rådet är ganska meningslöst.

Absolut, du har rätt.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Fast jag förstår fortfarande inte riktigt vad du vill säga. Ska man kategoriskt alltid avstå från att köpa den billigaste produkten på marknaden, oavsett?

Man kan gå och köpa en Volvo som börjar brinna efter en veckas normal användning. Måndagsexemplar kan finnas oavsett hur många säkerhetskontroller och stickprov som görs. Och felaktig förvaring eller användning av en produkt kan göra att även en från början säker produkt blir farlig.

En enskild konsument ska inte behöva fundera på risken för att hen köpt en direkt farlig produkt, om hen köpt en CE-märkt produkt av en svensk butik.

Det är för övrigt intressant att du pratar om "man därav inte bör köpa det billigaste som går att få tag i". Som om ett högt pris skulle vara en garant för att produkten är säker. Om du ska skriva generella varningar så bör du väl skriva varningar som är mer korrekta? Dvs "det finns alltid en risk att en produkt är farlig, oavsett pris och oavsett CE-märkning och dyligt". DÅ blir det mer korrekt, men då framgår också det faktum att rådet är ganska meningslöst.

Pontus försöker nog säga att risken är högre ju lägre priset är, men det finns nog en viss kurva där detta passar och kan inte sägas gälla allt vid alla prisnivåer.

Det är upp till dig om du vill stå med ett nedbränt hus och sedan dra säljaren inför rätta, "Men den var CE-märkt!"

Säljare/butiker begår fel. Det finns massvis med produkter med falska CE-märkningar.

Permalänk
Medlem

Köper man från etablerade gubbdagis (Biltema, Jula, CO, netonnet, webhallen etc.) så har man duckat från det värsta skräpet, men köper man från wish och liknande med snorbilliga batteribanker så skall man dra örona åt sig om det inte är etablerade märken som goobay, xiaomi mfl. - men dom hittar du inte på dessa ställen då de är inte dom billigaste om det inte är counterfeit (vilket Xiaomi råkar ut för ganska ofta) .

Problemet med Amazon, CDON, Wish mfl. företag är att de är bara 'förmedlare' och själva inte tar ansvar av produkten och nära omöjligt att hitta företagen bakom leveransen då det redan gått i flera led och det är du som tar hem dessa blivit privatimportör och själv skall göra CE-förfarandet eller kontrollera CE-förfarandet om man misstänker counterfeit (vilket är överhängade risk när man köper snorbilliga batterier och batteribanker med ursprung från Kina, ofta byggda av celler från skrotade laptop-batterier...)

Om man tex. tittar på produkter hos våra gubbdagis så kan man nästa alltid ladda hem en CE-deklaration/försäkran på produkten och innebär att dessa företag har efter bästa förmåga och troligen också tagit hem sampel och inspekterat dessa med isärplockning och kanske EMC-mätning och andra tester att de håller vad de lovar - men köper man på ebay, Wish och annat så kan man se sig i himmeln efter den typen av CE-deklarationer/försäkran och det är du själv som sitter med svarte pettern om något händer. Finns anledning utöver moms, tull andra avgifter att priset i affären nära dig är betydligt högre än på wish - de har gjort sovringen och kontrollen av produkten och också tar ansvar för dem med garantier - vilket måste täckas med en högre prislapp, annars finns det ingen skäl för dem att ta hem sakerna.

Det är mycket skit man kan hem från wish, ebay mm. utan att det blir någon större fara - men batterier och batteribanker och billiga USB-laddare hör inte till det man skall köpa den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Pontus försöker nog säga att risken är högre ju lägre priset är, men det finns nog en viss kurva där detta passar och kan inte sägas gälla allt vid alla prisnivåer.

Det är upp till dig om du vill stå med ett nedbränt hus och sedan dra säljaren inför rätta, "Men den var CE-märkt!"

Säljare/butiker begår fel. Det finns massvis med produkter med falska CE-märkningar.

Risken är kanske högre, absolut. Men vilka risknivåer pratar vi om? Och ökar risken för den näst billigaste produkten på marknaden så fort den billigaste produkten försvinner från marknaden? Alternativt, minskar risken för den billigaste produkten på marknaden så fort en ännu billigare produkt kommer ut?

Det hela är nästintill ett "goddag yxskaft" när det gäller allmänna rekommendationer, eftersom rekommendationen "ha ett gott omdöme" ändå trumfar detta.

Om vi pratar konkret teknisk kvalité, och brandrisk m.m, då kan en genomsnittlig konsument inte förväntas göra annat än extremt grundläggande säkerhetskontroll (att sladdar inte sitter löst, det inte börjar luktar bränt, att produkten inte blir ovanligt varm ovanligt fort osv). Detta anser jag ingår i det normala goda omdömet, och det ska man inte behöva påminna folk om på detta forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Köper man från etablerade gubbdagis (Biltema, Jula, CO, netonnet, webhallen etc.) så har man duckat från det värsta skräpet, men köper man från wish och liknande med snorbilliga batteribanker så skall man dra örona åt sig om det inte är etablerade märken som goobay, xiaomi mfl. - men dom hittar du inte på dessa ställen då de är inte dom billigaste om det inte är counterfeit (vilket Xiaomi råkar ut för ganska ofta) .

Problemet med Amazon, CDON, Wish mfl. företag är att de är bara 'förmedlare' och själva inte tar ansvar av produkten och nära omöjligt att hitta företagen bakom leveransen då det redan gått i flera led och det är du som tar hem dessa blivit privatimportör och själv skall göra CE-förfarandet eller kontrollera CE-förfarandet om man misstänker counterfeit (vilket är överhängade risk när man köper snorbilliga batterier och batteribanker med ursprung från Kina, ofta byggda av celler från skrotade laptop-batterier...)

Om man tex. tittar på produkter hos våra gubbdagis så kan man nästa alltid ladda hem en CE-deklaration/försäkran på produkten och innebär att dessa företag har efter bästa förmåga och troligen också tagit hem sampel och inspekterat dessa med isärplockning och kanske EMC-mätning och andra tester att de håller vad de lovar - men köper man på ebay, Wish och annat så kan man se sig i himmeln efter den typen av CE-deklarationer/försäkran och det är du själv som sitter med svarte pettern om något händer. Finns anledning utöver moms, tull andra avgifter att priset i affären nära dig är betydligt högre än på wish - de har gjort sovringen och kontrollen av produkten och också tar ansvar för dem med garantier - vilket måste täckas med en högre prislapp, annars finns det ingen skäl för dem att ta hem sakerna.

Det är mycket skit man kan hem från wish, ebay mm. utan att det blir någon större fara - men batterier och batteribanker hör inte till det man skall köpa den vägen.

Jag håller med, men då är det återförsäljaren eller websiten i sig man ska varna för. Säger man "köp inte den billigaste produkten", då tolkar jag det som "den billigaste produkten du hittar, t.ex på prisjakt, ska du undvika, oavsett vem tillverkaren eller återförsäljaren är". Det är en nonsensrekommendation.

Permalänk
Medlem

Men website finns det hur många som helst och när ryktet sprids med dåliga produkter eller obefintlig hantering av garantier så försvinner de bara och dyker upp kort efter med annat namn då hela iden är att sälja skräp och sedan försvinna innan konsekvenserna av det hinner ifatt.

Om produkten ifråga finns i prisjakt och finns på flera olika företag/website av etablerade slag samtidigt, så har produkten ifråga förmodligen en CE-försäkran från minst en av dem eller för varumärket själv ifråga.

tex en Deltaco-pryl som finns hos flertal försäljningsställen så kan du troligen fråga efter/tanka hem en CE-försäkran på deras hemsida eller hos Deltaco själva om inte annat, men du hittar inte en 12-kronors noname 2200 mAh USB-laddare med 1 Ampere laddningsström där och säljs som tillfälligt parti som du kan göra på wish/CDon mfl. som marknadsför sig som lågpris-pryl säljare - och det är dom man skall se upp med...

har man i bakhuvudet att inte köpa batteriprodukter och laddare från icke kända/erkända försäljningsställen med produktansvar (dvs. hanterar garantier enligt svensk lag) och inte kan hämta hem en CE-försäkran, så skall man hålla sig ifrån dem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Samsung:

Jag känner att jag behöver uppmana till lite elsäkerhet här

Med andra ord, jaga inte nödvändigtvis tag i det absolut tunnaste och billigaste batteribankerna. Chansen är att dom har en dålig eller inte ens har ett BMS, vilket inte bådar gott för el/brandrisken.

//Pontus

Tror inte det finns några USB-laddade batteribanker utan BMS, 5 V in i en Li-ion baserad battericell = brand utan BMS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror inte det finns några USB-laddade batteribanker utan BMS, 5 V in i en Li-ion baserad battericell = brand utan BMS.

Mjae, där får man väl avgöra vad en BMS är också. En simpel laddregulator eller en mer avancerad enhet med mer säkerhetsfunktioner.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Samsung:

Mjae, där får man väl avgöra vad en BMS är också. En simpel laddregulator eller en mer avancerad enhet med mer säkerhetsfunktioner.

//Pontus

Jo det är ju faktiskt sant. För mig har det aldrig slagit mig att det är värt att spara 5 öre att köpa en enskild regulator vs en BMS-krets med inbyggd regulator. Det kanske finns någon som är dum nog att bara stoppa in en 4.2 V linjärregulator och säger att det duger.

Många 18650-cellerna har faktiskt OVP/UVP och OCP inbyggt till och med!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Men inte i kina 1-cells powerbank bit under 50:- på wish då det är hög risk att det är celler från skrotade laptop-batterier i dem med billigaste möjliga omvandlarkrets/BMS i samma krets, vilket tar bort vitsen med BMS då de skall vara helt oberoende av omvandlar och laddkrets från USB och en av dem skall kunna gå fel utan att batteriet blir farligt