Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan du gått back endast 2,56%?

Hade du exempelvis gått all in i multiQ International vid årsskiftet hade du varit upp 63% i år. Beror ju på vilka aktier man investerat i.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Det är väl inte så underligt? Jag är back 2,04% hittills i år. Beror på vad man har för nåt i portföljen.

Har du värdebolag? Jag finner det föga troligt att du har några tillväxtbolag i portföljen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har du värdebolag? Jag finner det föga troligt att du har några tillväxtbolag i portföljen.

75% Tesla får jag väl kalla tillväxtbolag

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Ett slitet uttryck "man har inte förlorat något före man sålt".
Behåll och försök sitta lugnt i båten. Försök att se det som att det är "rea" på börsen vid nedgångar eftersom det du har, det har du.
Detta gäller såklart framförallt vid långsiktigt sparande.

Jo billigare fonder och aktier blir nu, desto större anledning till att köpa mer för att få med dem i framtida uppgångar. Nu snackar jag om stabila, kända foder och aktier såklart.

Men att se att värdeminskningen är mycket på så kort tid är jobbigt. Det tar ett tag att vänja sig vid sånt här, men det vänder upp igen, ofta högre än innan fallet. 2020 i mars/april var inget kul. Covid sänkte värdet enormt på min portfölj...för att vända under året till ganska mycket plus totalt.

Ta det lugnt.

Detsamma gäller omvänt "man har inte vunnit något för än man sålt", eller "man har inte riskerat något för än man köpt"

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan du gått back endast 2,56%?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/417655/lansforsak...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Gick in den 4e januari med 100k i Avanza USA, global etc. Sålde dem idag på back ca 2.5%... kommer säkert dippa mer så jag väntar och köper in senare. Vill bara komma in med rätt timing. Gjorde samma misstag i Corona men då sålde jag längst ner i dippen då jag tänkte att det skulle dippa mer men då gick det bara upp istället. Ja... Det här med investeringar har inte gått så bra ännu för min del!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Gick in den 4e januari med 100k i Avanza USA, global etc. Sålde dem idag på back ca 2.5%... kommer säkert dippa mer så jag väntar och köper in senare. Vill bara komma in med rätt timing. Gjorde samma misstag i Corona men då sålde jag längst ner i dippen då jag tänkte att det skulle dippa mer men då gick det bara upp istället. Ja... Det här med investeringar har inte gått så bra ännu för min del!

Timea handel i en visst aktie ja, om du har ett kunskapsövertag över andra investerare i just det företaget/branschen. Men marknaden i stort (breda fonder) är bäst att lägga ner att försöka timea om du ska hålla på med detta långsiktigt. Hehe, och du verkar ju veta om detta själv redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Gick in den 4e januari med 100k i Avanza USA, global etc. Sålde dem idag på back ca 2.5%... kommer säkert dippa mer så jag väntar och köper in senare. Vill bara komma in med rätt timing. Gjorde samma misstag i Corona men då sålde jag längst ner i dippen då jag tänkte att det skulle dippa mer men då gick det bara upp istället. Ja... Det här med investeringar har inte gått så bra ännu för min del!

Tid i marknaden > tajma marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Gick in den 4e januari med 100k i Avanza USA, global etc. Sålde dem idag på back ca 2.5%... kommer säkert dippa mer så jag väntar och köper in senare. Vill bara komma in med rätt timing. Gjorde samma misstag i Corona men då sålde jag längst ner i dippen då jag tänkte att det skulle dippa mer men då gick det bara upp istället. Ja... Det här med investeringar har inte gått så bra ännu för min del!

Du ska vara långsiktig.. Varför "tradea" fonder över huvud taget!?
Låt de ligga ett par år bara och sälj inte av något om du inte behöver pengarna..

Du kommer aldrig komma in med "rätt timing" det gör ingen!

Månadsspara lite här och där så slipper du oroa dig över för att träffa toppar och dalar. Det är mitt bästa tips och vill du inte lyssna kan jag bara beklaga

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Gick in den 4e januari med 100k i Avanza USA, global etc. Sålde dem idag på back ca 2.5%... kommer säkert dippa mer så jag väntar och köper in senare. Vill bara komma in med rätt timing. Gjorde samma misstag i Corona men då sålde jag längst ner i dippen då jag tänkte att det skulle dippa mer men då gick det bara upp istället. Ja... Det här med investeringar har inte gått så bra ännu för min del!

Lyckas du pricka botten på marknaden konsekvent kommer du bli världens bästa investerare, det är därför man brukar uppmuntra till månadsspar. Hade jag haft 100k som skulle in hade jag nog tagit 10k i taget varje månad, för att få ett snitt. Det är (nästan) helt omöjligt att pricka rätt. Enligt en del kommer H2 22 vara cash is king medan 2023 kommer erbjuda fina köpmöjligheter. Så du kan ju vänta och hoppas att det stämmer för fina köplägen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TrueType:

Gick in den 4e januari med 100k i Avanza USA, global etc. Sålde dem idag på back ca 2.5%... kommer säkert dippa mer så jag väntar och köper in senare. Vill bara komma in med rätt timing. Gjorde samma misstag i Corona men då sålde jag längst ner i dippen då jag tänkte att det skulle dippa mer men då gick det bara upp istället. Ja... Det här med investeringar har inte gått så bra ännu för min del!

Att tajma marknaden är i princip omöjligt. Här är en bra artikel kring det:

https://rikatillsammans.se/marknadstajming/

"Även om jag är en person som i ett enskilt beslut kan tajma marknaden med 70% sannolikhet, så har jag ändå mindre än 50% sannolikhet att få rätt på en marknadstajming, eftersom jag kommer att ha bara 49% sannolikhet även om jag har 70% rätt."

"Den andra faktorn är att uppgångarna inte är jämna. Det finns vissa enskilda dagar då börsen går upp väldigt, väldigt mycket. Då finns det en klassisk graf som man kan ha åsikter om, men den visade att om man hade investerat 1 000 kronor på den amerikanska börsen mellan 1990 och 2017 så hade man haft 13 739. Men om jag bara hade missat den ena bästa dagen – tagit ut pengarna på kvällen innan den kommande bästa dagen – och sedan satt in pengarna efter den bästa dagen – då hade jag haft 12 300. Om jag hade missat de fem bästa dagarna så hade jag haft 9 000. Om jag hade missat de 25 bästa dagarna då hade jag haft 3 000 istället för 13 000."

Börsen har aldrig gått ner på en tio-års period men kan gå mycket upp och ner per år, har man fonderna över tid så går de statistiskt alltid upp. Ska man spara långsiktigt så köp bred billig fond och sen bara betala in varje månad...enkelt.

Permalänk
Medlem

"Du har inte förlorat nåt innan du sålt" stämmer ofantligt dåligt.

Har du en aktie som gått ned 90% och aldrig kommer upp igen har du definitivt förlorat något. Samma gäller vid konkurs.

"Rädda det som finns kvar" känns mer angeläget. S.K "stop loss" eller översatt "stop losing money"

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Gick in den 4e januari med 100k i Avanza USA, global etc. Sålde dem idag på back ca 2.5%... kommer säkert dippa mer så jag väntar och köper in senare. Vill bara komma in med rätt timing. Gjorde samma misstag i Corona men då sålde jag längst ner i dippen då jag tänkte att det skulle dippa mer men då gick det bara upp istället. Ja... Det här med investeringar har inte gått så bra ännu för min del!

Och du lärde dig inte av detta?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TrueType:

Gick in den 4e januari med 100k i Avanza USA, global etc. Sålde dem idag på back ca 2.5%... kommer säkert dippa mer så jag väntar och köper in senare. Vill bara komma in med rätt timing. Gjorde samma misstag i Corona men då sålde jag längst ner i dippen då jag tänkte att det skulle dippa mer men då gick det bara upp istället. Ja... Det här med investeringar har inte gått så bra ännu för min del!

Sweet. Så gjorde jag mina 16 första år på börsen. Förlorade pengar hela tiden. Sen slutade jag med att time:a marknaden och det har gått plus ändå.

Permalänk
Medlem

Problemet är att det psykologiskt är svårt att se de röda siffrorna blir större och du börjar tänka "alla andra säljer så varför säljer inte jag"

Då du borde tänka "jag följer inte flocken utan gör tvärtom dvs köper när alla andra säljer"

Har väldigt mycket med erfarenhet att göra, att kunna acceptera röda siffror i ett case du är stensäker kommer gå plus på.

Har du ingen tro på det du köper så ska du heller inte köpa. Säljknappen direkt isf.

Tajma marknaden är just det, att kunna köpa när andra säljer vilket är mentalt svårt tills man inser alla andra gör fel.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Gick in den 4e januari med 100k i Avanza USA, global etc. Sålde dem idag på back ca 2.5%... kommer säkert dippa mer så jag väntar och köper in senare. Vill bara komma in med rätt timing. Gjorde samma misstag i Corona men då sålde jag längst ner i dippen då jag tänkte att det skulle dippa mer men då gick det bara upp istället. Ja... Det här med investeringar har inte gått så bra ännu för min del!

Kan bara instämma med föregående talare. Du kan mycket väl ha sålt på botten även denna gång. Att försöka tajma toppar och bottnar är lönlöst. Investeringar är bättre med långsiktigt tänk. Ibland går det ner, det får man räkna med.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MeSaber:

Problemet är att det psykologiskt är svårt att se de röda siffrorna blir större och du börjar tänka "alla andra säljer så varför säljer inte jag"

Då du borde tänka "jag följer inte flocken utan gör tvärtom dvs köper när alla andra säljer"

Har väldigt mycket med erfarenhet att göra, att kunna acceptera röda siffror i ett case du är stensäker kommer gå plus på.

Har du ingen tro på det du köper så ska du heller inte köpa. Säljknappen direkt isf.

Tajma marknaden är just det, att kunna köpa när andra säljer vilket är mentalt svårt tills man inser alla andra gör fel.

Ska man satsa på indexfonder så är det den globala trenden som varit efter andra världskriget man surfar på, alltså svagt uppåt. Jag försöker numera indirekt tajma marknaden. Genom att öka mitt sparande när börsen har sjunkit 20-30%. Jag brukar skämta om när Aftonbladet har krigsrubriker ”så räddar du dina besparingar”. Då är det köpläge. Så blir du en daytrader, Jonna 22 år lever på att daytrade:a”. Då är det dags att sälja och plocka hem lite av vinsten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Kan bara instämma med föregående talare. Du kan mycket väl ha sålt på botten även denna gång. Att försöka tajma toppar och bottnar är lönlöst. Investeringar är bättre med långsiktigt tänk. Ibland går det ner, det får man räkna med.

Oftast är det svårt att tajma, men min erfarenhet är att det inte alltid är det. Men det tar tid att bli duktig på det, samt att inte följa vad dina känslor säger. När jag känner mig extremt girig och hypad för en aktie är det oftast dags att gå ur då, vilket jag många gånger gör, men inte alltid. Sedan när man själv är extremt deprimerad eller ännu bättre när andra är deprimerande över hur lågt en aktie gått, aå blir det intressant att faktiskt gå igenom deras finanser å långttidautsikter och eventuellt köpa. Så tar det tid att lära sig vad man själv har för kompetens också, jag ska tex "aldrig" köpa något inom olja igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Oftast är det svårt att tajma, men min erfarenhet är att det inte alltid är det. Men det tar tid att bli duktig på det, samt att inte följa vad dina känslor säger. När jag känner mig extremt girig och hypad för en aktie är det oftast dags att gå ur då, vilket jag många gånger gör, men inte alltid. Sedan när man själv är extremt deprimerad eller ännu bättre när andra är deprimerande över hur lågt en aktie gått, aå blir det intressant att faktiskt gå igenom deras finanser å långttidautsikter och eventuellt köpa. Så tar det tid att lära sig vad man själv har för kompetens också, jag ska tex "aldrig" köpa något inom olja igen.

En aktie kan du ha koll på och ha en bra gissning när det är köp och säljlägen ja! Till och med en handfull om du lägger mycket tid på det. Men inte svängningarna på börsen i stort (index-fonders exponering).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

En aktie kan du ha koll på och ha en bra gissning när det är köp och säljlägen ja! Till och med en handfull om du lägger mycket tid på det. Men inte svängningarna på börsen i stort (index-fonders exponering).

Kan du? Fonder med folk som jobbar heltid på att försöka timea marknaden på det sättet lyckas så gott som aldrig över tid, varför skulle en småsparare lyckas bättre?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yaxez:

Vad har ni för planer för 2022 då?

Att låta alla min fonder ligga där dom är. Inte plocka ut något vid eventuell nedgång. Fortsätta månadsspara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Duder:

En aktie kan du ha koll på och ha en bra gissning när det är köp och säljlägen ja! Till och med en handfull om du lägger mycket tid på det. Men inte svängningarna på börsen i stort (index-fonders exponering).

Om du inte är väldigt skicklig inom macro ekonomi då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teval:

Kan du? Fonder med folk som jobbar heltid på att försöka timea marknaden på det sättet lyckas så gott som aldrig över tid, varför skulle en småsparare lyckas bättre?

Bara för att du jobbar heltid är det inte ett tecken på att det är hög kvalité på hur du använder tiden. Men ja, det ör svårt och långt ifrån många som lyckas.

En fördel småsparare har är att man jobbar med mindre summor, vilket gör det lättare att få igenom trades då det inte nämnvärt påverkar kursen.

Permalänk
Föredetting

Jag piskar alla index hittills i år med mina 1,27 procent upp. Vilken fantastisk investerare jag är. Fniss.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Kan du? Fonder med folk som jobbar heltid på att försöka timea marknaden på det sättet lyckas så gott som aldrig över tid, varför skulle en småsparare lyckas bättre?

Vad jag kan spelar mindre roll, men köper bara aktier med buy-and-hold-strategi om du undrar.

Jag undrar om vi pratar förbi varandra här. Det enda jag menar är att om man gör gedigen analys av bolag så kan man ha en bra uppfattning om vad en rimlig värdering är, och därför tjäna på att sälja och köpa aktien vid upp & nedgångar. Det tycker jag knappt är diskuterbart att så är fallet.

Har ingen uppfattning om påståendet att fonder så gott som aldrig lyckas med detta.

Skrivet av Matvraket:

Om du inte är väldigt skicklig inom macro ekonomi då

Jo precis, det finns ju såna som Michael Burry i The Big Short t.ex. men är nog inte ett bra småsparartips att försöka med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Jag undrar om vi pratar förbi varandra här. Det enda jag menar är att om man gör gedigen analys av bolag så kan man ha en bra uppfattning om vad en rimlig värdering är, och därför tjäna på att sälja och köpa aktien vid upp & nedgångar. Det tycker jag knappt är diskuterbart att så är fallet.

Och jag menar att du har fel i det, hade man kunnat analysera bolag och sedan hoppa in och ut ur dom så hade vi haft investerare likt Warren Buffet och Peter Lynch som var ökända och lärde ut en sådan approach. Istället har vi investerare som på diverse forum och social media som pratar om det men ingen kan demonstrera och bevisa med publika köp/sälj att man kan få det att funka över tid, lite som spåtanter.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

"Du har inte förlorat nåt innan du sålt" stämmer ofantligt dåligt.

Har du en aktie som gått ned 90% och aldrig kommer upp igen har du definitivt förlorat något. Samma gäller vid konkurs.

"Rädda det som finns kvar" känns mer angeläget. S.K "stop loss" eller översatt "stop losing money"

Jag har varit med om att företaget blivit uppköpt till för mig dålig kurs, dvs förlust. Vägrar jag så blir aktierna tvångsinlösta istället.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teval:

Och jag menar att du har fel i det, hade man kunnat analysera bolag och sedan hoppa in och ut ur dom så hade vi haft investerare likt Warren Buffet och Peter Lynch som var ökända och lärde ut en sådan approach. Istället har vi investerare som på diverse forum och social media som pratar om det men ingen kan demonstrera och bevisa med publika köp/sälj att man kan få det att funka över tid, lite som spåtanter.

Det är ju faktiskt sant att man är en spåtant, även jag, när man försöker tajma marknaden och det är ju tyvärr så att det är först efter att man lyckats under en lång period som man då kan anses ha haft rätt och du får då stämpeln som kunnig, men dåmär det ju nästan för sent eftersom du då redan gjort din resa. Problemet är att det finns ingen perfekt formel för stt göra bra eller dåliga trades eftersom då skulle det inte funka länge då alla skulle göra så tills det sättet inte fungera längre. Om jag hade en sådan formel skulle jag aldrig publicera den iaf haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Det är ju faktiskt sant att man är en spåtant, även jag, när man försöker tajma marknaden och det är ju tyvärr så att det är först efter att man lyckats under en lång period som man då kan anses ha haft rätt och du får då stämpeln som kunnig, men dåmär det ju nästan för sent eftersom du då redan gjort din resa. Problemet är att det finns ingen perfekt formel för stt göra bra eller dåliga trades eftersom då skulle det inte funka länge då alla skulle göra så tills det sättet inte fungera längre. Om jag hade en sådan formel skulle jag aldrig publicera den iaf haha.

Du är inte som den här snälla killen med andra ord

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Det är ju faktiskt sant att man är en spåtant, även jag, när man försöker tajma marknaden och det är ju tyvärr så att det är först efter att man lyckats under en lång period som man då kan anses ha haft rätt och du får då stämpeln som kunnig, men dåmär det ju nästan för sent eftersom du då redan gjort din resa. Problemet är att det finns ingen perfekt formel för stt göra bra eller dåliga trades eftersom då skulle det inte funka länge då alla skulle göra så tills det sättet inte fungera längre. Om jag hade en sådan formel skulle jag aldrig publicera den iaf haha.

Exakt, formeln sparar man till sin slutna "paid group" på facebook där man lär ut hur man ska hoppa in och ut från marknaden för att göra feta gainz

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED