3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakimen:

ok sätter direkt lägre oc ser hur det blir då men finns det någon annan åtgärd man kan göra för att få ner tempsen? tyacksam för svar

Undervolta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laddin:

Undervolta?

om du menar power limit så drog jag ner den från 83 till 75 nyss

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd

nu ligger den på 102 i minne värme

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakimen:

Bästa är nog att öppna kortet, lägga ny pasta på Gpu och nya termalpads på minnerna. Låter väldigt högt. Jag har 3080ti i 1900MHz stock OC och jag ligger högt på Core (80-86grader max) men minnerna ligger runt samma. Funderar själv på att öppna o lägga på litte grizzlypasta..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakimen:

hade mellan 106-108 under full load är det farligt för min dator?

Låter väldigt högt. Vad för spel kör du för testa maxandet?
Kör själv Cyberpunk och har 60 grader i memorytemp.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Skrivet av Joakimen:

Vad är det för kort du kör ? Vilket program styr du kortet i , kör du auto på fläktarna / snurrar alla , luftflöde chassi . Mycket som spelar in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaz pounder:

Vad är det för kort du kör ? Vilket program styr du kortet i , kör du auto på fläktarna / snurrar alla , luftflöde chassi . Mycket som spelar in

Vissa AIBs verkar ha smygt in bättre/fler thermal pads senare enligt några trådar jag läst.

Permalänk
Avstängd

mitt 3080 gåt aldrig över 75 c full load m har dock 3 fläktar på det zotac varianten gaming 60-70 max

Visa signatur

Permalänk

3090 TUF var med i komplett's mail idag under "produkter vi tror att du kommer gilla" för 16 800:-: https://www.komplett.se/product/1168359/datorutrustning/dator...

Vore ju dumt om de väljer ut produkter där som inte är i lager, men det kanske är så. Eller är det någon här som hann beställa och fick det för det priset?

Permalänk

Enligt videocardz.com släpps bokning och embargo för recensionerna av RTX 3080 12GB samtidigt kl 15:00 idag.

https://videocardz.com/newz/french-retailer-confirms-geforce-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NinjaMission:

Enligt videocardz.com släpps bokning och embargo för recensionerna av RTX 3080 12GB samtidigt kl 15:00 idag.

https://videocardz.com/newz/french-retailer-confirms-geforce-...

Lolz. Släpper de ett 3080 med 12 GB nu? Kul för de som fortfarande sitter och väntar på sitt 3080 med 10 GB...

En fråga till er som sitter och väntar på ert kort fortfarande: Om ni inte är i akut behov av kortet - varför avbokar ni inte och inväntar 4XXX-serien som kommer i höst?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

En fråga till er som sitter och väntar på ert kort fortfarande: Om ni inte är i akut behov av kortet - varför avbokar ni inte och inväntar 4XXX-serien som kommer i höst?

Jag tippar på att dom har fått det till ett, i dagsläget, ofantligt bra pris

Permalänk
Medlem

Hade jag kunnat få tag på ett grafikkort med 3080's prestanda för, vad var det, 7800:- nånting? så hade jag suttit kvar och väntat i ärlighetens namn. Svårt att klå det, om man nu får det. Fan, priset i sig räcker ju inte ens till ett 3070 idag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Någon som fått mail från social.gaming@giganten.se med en lista på kort och sedan en betalningslänk med MSRP pris? Känns oseriöst men vem vet... Beställde ett kort hos Elgiganten på releasedatumet. Men det där känns ju som en ren scam.

Permalänk
Medlem

Okänt leveransdatum på de produkter som jag hittade hos proshop.
Samt obilliga.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av lsociety:

Någon som fått mail från social.gaming@giganten.se med en lista på kort och sedan en betalningslänk med MSRP pris? Känns oseriöst men vem vet... Beställde ett kort hos Elgiganten på releasedatumet. Men det där känns ju som en ren scam.

Verkar vara så de jobbar

Skrivet av Elgiganten:

2. När det är din tur att köpa ett ersättningskort, så kommer du få ett mail från social.gaming@giganten.se (spara det som en säker adress i er mailklient, så det inte hamnar i spam/skräp)

Skrivet av Elgiganten:

Hej alla!

Jag vill att ni ska veta att det ligger långt upp på vår priolista att vara aktiva här på swec och vi siktar på att ha en person på plats under nästa år som kan axla det ansvaret. Det kommer också hjälpa oss att få ut information och framför allt ge er svar på era frågor/inspel.

Här kommer information till alla er som nyligen fått sin RTX 3080-order krediterad, eller har valt att byta till ett annat kort till en förhöjd kostnad.

Först och främst vill jag be om ursäkt att ni har fått vänta så länge, inte fått bra information under tiden och dessutom fått ett ersättningserbjudande som var allt annat än bra. Men jag vet att en ursäkt ibland inte räcker.

Här kommer därför en lösning som jag hoppas att ni tycker känns okej.

- Ni kommer alla få erbjudande om att köpa ett RTX 3080-kort till ursprungspriset som ni betalade förra året. Ni kommer även bli kompenserade med 1000kr presentkort för den bristande informationen och den långa väntetiden.

- För er som redan valt att köpa ett ersättningskort till en förhöjd kostnad, så kommer ni få mellanskillnaden tillbaka, samt 1000kr presentkort.

- Hur snabbt vi kan ordna ett ersättningskort till just DIG, kan jag inte svara på just nu. Men mitt mål är att alla på listan ska ha ett kort i sin dator innan årsskiftet.

Så här kommer det att gå till:

1. Så fort en leverans anländer från våra distributörer, så kommer vi att börja beta av listan.
Vi kommer alltså inte boka upp några kort som vi inte har fysiskt på lager.

2. När det är din tur att köpa ett ersättningskort, så kommer du få ett mail från social.gaming@giganten.se (spara det som en säker adress i er mailklient, så det inte hamnar i spam/skräp)

3. Efter det tar ni kontakt med kundtjänst, som kommer att hantera er order manuellt, skicka ut betalningslänk samt skicka ut presentkortet.

4. Grafikkortet levereras sedan direkt från vårt lager.

Situationen kring komponenter och särskilt grafikkort, har så långt jag kan minnas, aldrig
varit så utmanande och frustrerande som under det här året. Men vi kan åtminstone säga att vi har lärt av oss våra misstag. Särskilt i vår hantering av försäljningen och framför allt i den bristande kommunikationen samt vår initiala lösning till er kunder.

Återigen, ledsen för hur vi har hanterat detta. Men jag hoppas att ni kan ge oss en sista chans att äntligen leverera ett kort till er.

Om ni har frågor under tidens gång, så dra gärna ett PM via swec, eller instagram.com/elgigantengaming.

Mvh Alexander Åberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Lolz. Släpper de ett 3080 med 12 GB nu? Kul för de som fortfarande sitter och väntar på sitt 3080 med 10 GB...

Vilken höst? Papperslansering stort som ett pappersbruk. Om inte dom skickar alla kort med flyg och tullar på höga vinsten och 15 olika kort med ~ 2 % bättre prestanda för 500 dollar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Har de ens gått ut med att de släpper 4000-serien i höst? Har svårt att tänka mig det så som marknaden ser ut nu. De får ju inte ens ut tillräckligt många 3000-kort för att mätta marknaden.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceKey:

Vilken höst? Papperslansering stort som ett pappersbruk. Om inte dom skickar alla kort med flyg och tullar på höga vinsten och 15 olika kort med ~ 2 % bättre prestanda för 500 dollar mer.

Följer de sin roadplan så kommer den lanseras i höst. Papperslansering, ja - men det har ju inte hindrat Nvidia tidigare.

Skrivet av Snudge_B:

Har de ens gått ut med att de släpper 4000-serien i höst? Har svårt att tänka mig det så som marknaden ser ut nu. De får ju inte ens ut tillräckligt många 3000-kort för att mätta marknaden.

Nej, det har de inte. Men om de följer sin roadplan blir det så. Sen att marknaden ser ut som den gör kan (kommer) ju så klart komma att påverka denna lansering. Jag misstänker att fler och fler nu "väntar in" 4XXX-serien, vilket gör att problemen som skedde i och med lanseringen av 3XXX-serien kommer att bli precis lika problematisk.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

AMD har sagt att de ska släppa RDNA 3 så Nvidia har nog inget val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Följer de sin roadplan så kommer den lanseras i höst. Papperslansering, ja - men det har ju inte hindrat Nvidia tidigare.

Nej, det har de inte. Men om de följer sin roadplan blir det så. Sen att marknaden ser ut som den gör kan (kommer) ju så klart komma att påverka denna lansering. Jag misstänker att fler och fler nu "väntar in" 4XXX-serien, vilket gör att problemen som skedde i och med lanseringen av 3XXX-serien kommer att bli precis lika problematisk.

Skrivet av sethul:

AMD har sagt att de ska släppa RDNA 3 så Nvidia har nog inget val

Hur ska de då lyckas klämma in sina 3080 SUPER?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

är väl nästan den som kom idag fast de inte gett den något Super i namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Skrivet av sethul:

är väl nästan den som kom idag fast de inte gett den något Super i namnet.

3080 Super 16 GB, lanseras sommaren 2022 enligt trovärdiga källor. Kommer kosta runt 1099 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

3080 Super 16 GB, lanseras sommaren 2022 enligt trovärdiga källor. Kommer kosta runt 1099 dollar.

När kommer 3080Ti Super då

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

När kommer 3080Ti Super då

Den lanseras samtidigt fast enbart för OEM byggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Den lanseras samtidigt fast enbart för OEM byggen.

Du får ju inte glömma RTX 3080 TI SUPER 24GB

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

3090 Ti Super XXX kommer 1 vecka innan 4000 serien

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Du får ju inte glömma RTX 3080 TI SUPER 24GB

Just ja, my bad.
RTX Titan 3000 med 64 GB, dual gpu baserad på 3090 Ti.

Permalänk
Medlem

Vem är den tänkta målgruppen för 3080 12GB egentligen? ROG STRIX 3080 12GB kostar i princip lika mycket som ett 3080 Ti, ibland t.o.m. mer, men är på samma gång sämre. Förstår inte riktigt hur man kan lägga på 4000-5000:- för 2GB videominne och 3% fler CUDA cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Vem är den tänkta målgruppen för 3080 12GB egentligen? ROG STRIX 3080 12GB kostar i princip lika mycket som ett 3080 Ti, ibland t.o.m. mer, men är på samma gång sämre. Förstår inte riktigt hur man kan lägga på 4000-5000:- för 2GB videominne och 3% fler CUDA cores.

Jag förstår inte det heller, men de verkar sälja iaf. Igår hade Webhallen 18st i lager och nu 12st, så det finns ju folk som köper kortet.