Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Du är inte som den här snälla killen med andra ord

https://www.youtube.com/watch?v=Cw29h7LhEuE&ab_channel=Davinc...

Tror jag sett den innan, uppmanar till att köpa bitcoin för väldigt många år sedan? Köpte nästsn när den kostade $1000, men hade dåligt med pengar å ville inte se korkad ut. Köpte lite senare iaf några tusen, men inte tillräckligt. Sålde hälften med +700% när bitcoin var på $53k.

Men det är roligt att försöka förstå sig på världen och vart vi är påväg beroende på olika trender. Inget i livet är säkert förutom skatten, inflationen och döden...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teval:

Exakt, formeln sparar man till sin slutna "paid group" på facebook där man lär ut hur man ska hoppa in och ut från marknaden för att göra feta gainz

Hahaha, ja det finns mycket scammers. Om man verkligen kan tjäna mycket pengar på trading/investera så finns det ingen bra anledning till att lära andra det du kan. Du tjänar ju mer på att lägga ner den tiden på egen research istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jag har varit med om att företaget blivit uppköpt till för mig dålig kurs, dvs förlust. Vägrar jag så blir aktierna tvångsinlösta istället.

Då får du skylla på ägarbilden där majoriteten godkände uppköpet. Tex har du Volvo Cars som majoritet ägs av Kina det är tex en stor nackdel då denne kan göra vad den vill med bolaget.

Majoriteten av uppköp sker till en högre kurs för annars godkänns det inte av aktieägarna.

Aktieägarna vill bara sitt eget bästa och det är till din fördel om ägarbilden är väl utspridd pga det.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Och jag menar att du har fel i det, hade man kunnat analysera bolag och sedan hoppa in och ut ur dom så hade vi haft investerare likt Warren Buffet och Peter Lynch som var ökända och lärde ut en sådan approach. Istället har vi investerare som på diverse forum och social media som pratar om det men ingen kan demonstrera och bevisa med publika köp/sälj att man kan få det att funka över tid, lite som spåtanter.

Har inte superkoll på Buffet och Lynch men jag gissar att de är extremt långsiktiga med sina bolag? Det är ju också fungerande strategi.

Andra personer jag följer mer är exempelvis de i den eminenta Kvalitetsaktiepodden. De letar och köper aktier de tycker ser undervärderade ut (bara företag som gör vinst nu och historiskt), och sen säljer de bolagen när de tycker värderingen är rimlig. Fullt öppna för att köpa tillbaka aktierna om kursen gått ner och bolagets förmåga fortfarande pekar åt rätt håll. Att deras bolagsanalyser om förväntad framtida vinst skulle vara spå-tanteri stämmer ej, det är research och kunskap om bolagets förmåga och branschen de verkar i.

Det är ett podd-tips för övrigt!

I övrigt är Twitter min källa till analyser, följer bara seriösa investerare som skriver för att vara en del av ett community, för nöjes skull. Givetvis följer jag inga som scammar andra, det borde inte ni heller göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TrueType:

Gick in den 4e januari med 100k i Avanza USA, global etc. Sålde dem idag på back ca 2.5%... kommer säkert dippa mer så jag väntar och köper in senare. Vill bara komma in med rätt timing. Gjorde samma misstag i Corona men då sålde jag längst ner i dippen då jag tänkte att det skulle dippa mer men då gick det bara upp istället. Ja... Det här med investeringar har inte gått så bra ännu för min del!

Den strategin kommer aldrig att funka, det kan jag lova dig till 100%, köp tex månadsvis över tid, en fond ska du se på lååång sikt, inte ett par veckor, det kommer du bara att förlora pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Gick in den 4e januari med 100k i Avanza USA, global etc. Sålde dem idag på back ca 2.5%... kommer säkert dippa mer så jag väntar och köper in senare. Vill bara komma in med rätt timing. Gjorde samma misstag i Corona men då sålde jag längst ner i dippen då jag tänkte att det skulle dippa mer men då gick det bara upp istället. Ja... Det här med investeringar har inte gått så bra ännu för min del!

Sök inte snabba klipp. Att någonting går ned någon procentenhet och sen studsar där ett tag är ingenting.

Gör inte misstaget som så många andra, att tappa majoriteten av sin investering under första tre månaderna av 'karriären'. Detta genom att flaxa mellan olika bolag och fonder, utan att egentligen veta vad det är du investerar i.

Permalänk
Medlem

Håller med Dansken här. Vill du göra entry i Avanza USA så pytsa in en delsumma veckovis och skaffa dig ett bra GAV genom det. Försöker du tajma stor-dippen kommer det aldrig bli perfekt och det kommer gräma dig i längden.

Likväl kan du göra likadant om det mot förmodan kommer en säg -20% dipp i fonden som sker under en månad/två. Då har du därmed köpt i både nedgången och ackumuleringen samt en del av uppgången. Ett bra GAV helt enkelt utan stress att tajma den absoluta botten med hela summan vilket kommer resultera med största sannolikhet ett högre GAV.

Ett annat scenario är att det inte kommer nån dipp 2022, då har du därmed gått miste om en potentiell stor avkastning pga din väntan att investera i en stor dipp.

Så i båda scenariorna är det med fördel att köra med veckovisa investeringar. Det lättar även på din stress om att behöva vakta marknaden 24/7 vilket tar kål på många i längden tills de inser man inte behöver ha en sån bevakning för att tjäna pengar.

Ditt sinne säger just nu investera allt på en gång så tjänar du mest pengar. Det är tyvärr fel sätt att hantera investeringar på och ingen gör så förutom de som går mest minus på kort tid för de hamnar fel i marknaden.

Vill du investera 100tkr i Avanza USA så dela upp på 10 poster och köp en per vecka. Du kan med fördel handla i enbart dippar också tex dagar de går -3-5% för att sänka GAV ytterligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min sista investering var i en framtidsäker dator! Grafikkortert har iallafall ökat

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Har inte superkoll på Buffet och Lynch men jag gissar att de är extremt långsiktiga med sina bolag? Det är ju också fungerande strategi.

Det är väl här man kanske bör tänka efter lite, om man ser det som en strategi som "också fungerar". Det är den strategin som går att verifiera och lett till enorma rikedomar. Vilka daytraders och korttidsinvesterare har lett till liknande framgångar? Att ha förmågan att gå in och ut ur aktier och på kort sikt göra pengar är enormt lönsamt i teorin, hade det gått i praktiken så hade vi haft massa $-biljonärer som använt den metoden, och inte bara folk i poddar, instagram, twitter etc.

Skrivet av Duder:

Andra personer jag följer mer är exempelvis de i den eminenta Kvalitetsaktiepodden. De letar och köper aktier de tycker ser undervärderade ut (bara företag som gör vinst nu och historiskt), och sen säljer de bolagen när de tycker värderingen är rimlig.

Jättebra om dom lyckas med det, publicerar de sina köp/sälj så man kan följa upp om de slår index över tid?

Skrivet av Duder:

Att deras bolagsanalyser om förväntad framtida vinst skulle vara spå-tanteri stämmer ej, det är research och kunskap om bolagets förmåga och branschen de verkar i.

Jättebra om det går att verifiera att dom lyckas över lång tid.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Min sista investering var i en framtidsäker dator! Grafikkortert har iallafall ökat

Inte dålig utdelning heller kan jag tänka mig, säkert mer än hundring i sekunden?

Trist bara att det är FPS snarare än kronor

Dold text
Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Då får du skylla på ägarbilden där majoriteten godkände uppköpet. Tex har du Volvo Cars som majoritet ägs av Kina det är tex en stor nackdel då denne kan göra vad den vill med bolaget.

Majoriteten av uppköp sker till en högre kurs för annars godkänns det inte av aktieägarna.

Aktieägarna vill bara sitt eget bästa och det är till din fördel om ägarbilden är väl utspridd pga det.

Det behöver inte alls vara en stor nackdel med en stor majoritetsägare som kan ta mer aktiva långsiktiga beslut istället för 10 index fonder. Förringa inte det Geely gjort med Volvo car, dem har vänt bolaget helt.

Sen är du kanske lite salty för du va bearish på volvo car redan innan ipo.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Sen är du kanske lite salty för du va bearish på volvo car redan innan ipo.

Känslor hör inte till börsen utan ser bara objektivt på risken. Skulle gärna se ägarbilden förändras. Dels för att snabba på övergången till EV som de försöker förhindra. (Vilket det finns grund för pga omvandlingskostnader)

Ser Volvo Cars som övervärderad men tro&hopp&kärlek florerar bilindustrin just nu, med all rätt då övergången till el har momentum så det finns pengar att tjäna helt klart.

Morsan&gubben är investerad (kort sikt) så missunnar ingen vinst men ett visst tak ser jag allt på värderingen. Volvo Cars är inte Tesla och ska inte handlas som Tesla heller. Att Tesla skenar i värdering finns det grund till då två fabriker är på intågande och overheaden är låg pga renodlat EV bolag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har något bra fondtips? Har fått lite pengar som jag tänkte trycka in i någon rolig fond.
Det är inga pengar jag behöver inom överskådlig tid så långsiktig högrisk skulle passa bra.

Har idag mest fonder kopplade till olika världsdelar/länder till sån grad att jag kunde följa corona utbrotten via Avanza det första varvet.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Håller med Dansken här. Vill du göra entry i Avanza USA så pytsa in en delsumma veckovis och skaffa dig ett bra GAV genom det. Försöker du tajma stor-dippen kommer det aldrig bli perfekt och det kommer gräma dig i längden.

Likväl kan du göra likadant om det mot förmodan kommer en säg -20% dipp i fonden som sker under en månad/två. Då har du därmed köpt i både nedgången och ackumuleringen samt en del av uppgången. Ett bra GAV helt enkelt utan stress att tajma den absoluta botten med hela summan vilket kommer resultera med största sannolikhet ett högre GAV.

Ett annat scenario är att det inte kommer nån dipp 2022, då har du därmed gått miste om en potentiell stor avkastning pga din väntan att investera i en stor dipp.

Så i båda scenariorna är det med fördel att köra med veckovisa investeringar. Det lättar även på din stress om att behöva vakta marknaden 24/7 vilket tar kål på många i längden tills de inser man inte behöver ha en sån bevakning för att tjäna pengar.

Ditt sinne säger just nu investera allt på en gång så tjänar du mest pengar. Det är tyvärr fel sätt att hantera investeringar på och ingen gör så förutom de som går mest minus på kort tid för de hamnar fel i marknaden.

Vill du investera 100tkr i Avanza USA så dela upp på 10 poster och köp en per vecka. Du kan med fördel handla i enbart dippar också tex dagar de går -3-5% för att sänka GAV ytterligare.

Fast det är avhandlat flertalet gånger i denna tråd. Det är ekonomiskt bättre att investera allt man tänkt på en gång än att sprida ut det som du säger. Däremot din metod är troligen bättre för psyket.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Någon som har något bra fondtips? Har fått lite pengar som jag tänkte trycka in i någon rolig fond.
Det är inga pengar jag behöver inom överskådlig tid så långsiktig högrisk skulle passa bra.

Har idag mest fonder kopplade till olika världsdelar/länder till sån grad att jag kunde följa corona utbrotten via Avanza det första varvet.

Länsförsäkringar global indexnära, medelrisk.
Högrisk finns alltid amf småbolag eller någon teknikfond.

Värdet kan gå upp och ned och jag är inte ansvarig för vad du köper och säljer

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Länsförsäkringar global indexnära, medelrisk.
Högrisk finns alltid amf småbolag eller någon teknikfond.

Värdet kan gå upp och ned och jag är inte ansvarig för vad du köper och säljer

Tackar, jag ska titta på dom.
Jag lovar att bara hålla dig ansvarig om dom går upp

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Fast det är avhandlat flertalet gånger i denna tråd. Det är ekonomiskt bättre att investera allt man tänkt på en gång än att sprida ut det som du säger. Däremot din metod är troligen bättre för psyket.

Förklara hur det är ekonomiskt bättre att slänga in allt på samma pris. Vad ger det för fördelar? Nackdelarna är uppenbara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Förklara hur det är ekonomiskt bättre att slänga in allt på samma pris. Vad ger det för fördelar? Nackdelarna är uppenbara.

Den uppenbara fördelen är att du är investerad med hela kapitalet under en längre tid - och du investerar för att få avkastning. Kortare investerad tid = lägre förväntad avkastning.

Jag antar att den uppenbara nackdelen du inte nämner är att du riskerar att köpa i en topp? Är din förväntan att du köper i en topp är det väl bättre att skjuta upp hela investeringen tills toppen är förbi? Och om du inte vet att det är en topp - vad ska du då vänta med investeringen för

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MeSaber:

Det är time in market är helt enkelt bättre än att sprida ut insättningarna i 12 månader tex. Men man tar ju en risk med att riskera att köpa på toppen och sen går skiten ned till källaren. Men även om du köpte på toppen innan coronakraschen så ligger ju på plus idag. Så köp och glöm!

Permalänk
Medlem

Investera allt på en gång eller sprida ut över tid?

Här finns en matnyttig artikel gällande ämnet ni diskuterar här ovan om någon är intresserad av att läsa på: https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det är väl här man kanske bör tänka efter lite, om man ser det som en strategi som "också fungerar". Det är den strategin som går att verifiera och lett till enorma rikedomar. Vilka daytraders och korttidsinvesterare har lett till liknande framgångar? Att ha förmågan att gå in och ut ur aktier och på kort sikt göra pengar är enormt lönsamt i teorin, hade det gått i praktiken så hade vi haft massa $-biljonärer som använt den metoden, och inte bara folk i poddar, instagram, twitter etc.

När jag pratade om att timea marknaden menade jag inte day-trading utan snarare att hitta bra möjligheter att köpa för att sen sälja inom storleksordningen 1 år. Det kan vara jag som misstolkat uttrycket dock.

Vill vara tydlig med att jag också skakar på huvudet när jag ser day-traders som saluför sina strategier, teknisk analys, när folk pratar om att aktien "testar" olika nivåer. Anser också att det är BS.

Den strategin som jag menade har god chans att fungera om man är duktig på bolagsanalys är att vänta in tillfällen då marknaden är irrationell, att utnyttja de svängningarna till sin fördel där marknaden ("Mr. Market") har tillfälliga felprissättningar och köpa/sälja bolagen du bevakar vid dessa tillfällen.

Men det är klart att det handlar om gissningar eftersom man behöver kunna estimera vad framtida vinst per aktie kommer vara om (t.ex.) ett år samt få ut ett P/E som man tror på för den tidpunkten. Och sen köpa / sälja baserat på det + säkerhetsmarginal jämfört med nuvarande P/E. Dock står jag fast vid att spåkula är fel uttryck för en sådant arbete.

Skrivet av Teval:

Jättebra om dom lyckas med det, publicerar de sina köp/sälj så man kan följa upp om de slår index över tid?

Jättebra om det går att verifiera att dom lyckas över lång tid.

Nja, de har inte full transparens vad jag vet men de diskuterar sina affärer och filosofi i sin podd. Minns att jag sett deras CAGR någon gång som var imponerande över index över tid. Men det är inte verifierat såklart och även om det vore det skulle det inte gå att generalisera utifrån ett enstaka investeringsbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Om du 20 mars 2020 hade haft 100000sek du vill köpa Tesla (som du vurmar för) hade det varit bättre att köpa för allt på en gång eller för 5000sek i månaden?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Om du 20 mars 2020 hade haft 100000sek du vill köpa Tesla (som du vurmar för) hade det varit bättre att köpa för allt på en gång eller för 5000sek i månaden?

Vem har pratat om 5 tkr månad? Och det här handlar inte om Tesla så separera gärna vad vi pratar om så du inte blandar ihop det.

Min rekommendation var att handla i poster per vecka istället för en dag. Det blir i det totala ca 2.5 månader av köp där du får ett fint GAV.

Och ja i Tesla hade det varit helt ok att handla över 2 månader istället för en dag som du aldrig skulle tajma botten på ändå med ett köp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Den uppenbara fördelen är att du är investerad med hela kapitalet under en längre tid - och du investerar för att få avkastning. Kortare investerad tid = lägre förväntad avkastning.

Jag antar att den uppenbara nackdelen du inte nämner är att du riskerar att köpa i en topp? Är din förväntan att du köper i en topp är det väl bättre att skjuta upp hela investeringen tills toppen är förbi? Och om du inte vet att det är en topp - vad ska du då vänta med investeringen för

Jag känner ingen investerare som dumpar hela sitt kapital i en aktie/fond på en gång och det lär sluta med stressmage när minussiffrorna kommer och inga pengar att köpa dippen för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Är du långsiktig är det bara att slänga in allting på en gång. Det har statistiken visat år ut och år in. Vi pratar om 5-10 år.
Jag har sparat så pass länge att jag ältar detta hela tiden och det finns fortfarande folk som motsäger sig - till mitt förtret

"Eftersom marknaden stiger ungefär 6 år av 10 säger det sunda förnuftet att ju fortare pengarna kommer in i marknaden, desto bättre. Tiden kommer helt enkelt att ge dig rätt. "

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

det lär sluta med stressmage när minussiffrorna kommer och inga pengar att köpa dippen för.

Ja om man låter känslorna styra sina investeringar så är det helt riktigt så. Och det är väl många som gör så, men det innebär inte att det är det mest gynsamma ekonomiskt valet.

Att köpa ”på botten” är inte så viktigt om det vägs mot risken att stå utanför marknaden och/eller helt missa ”botten”.

Permalänk
Medlem

Alla som säger att de är långsiktig kan omöjligt spå framtiden. Bolaget kan likväl ta en svärtörn och du blev helt plötsligt kortsiktig så ditt GAV är högst angeläget på hur slutresultatet blir. Går det sidledes kanske du har ett bra GAV nog att komma ur på plus, har du slängt in allt på samma pris och eventuellt högre snitt än övriga på en 1-3 års period kan mycket väl potentiell avkastning va för liten för mängden risk du tar.

Därav ett stort köp är orimligt och buffert för nedgång är att föredra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja om man låter känslorna styra sina investeringar så är det helt riktigt så. Och det är väl många som gör så, men det innebär inte att det är det mest gynsamma ekonomiskt valet.

Att köpa ”på botten” är inte så viktigt om det vägs mot risken att stå utanför marknaden och/eller helt missa ”botten”.

Att stå utanför marknaden är ingen risk. Likaså man behöver inte göra all vinst, sälja på absoluta toppen är inte nödvändigt det är att gapa för för mycket.

Känslorna styr absolut om du har så bråttom att du måste in NU på en gång / idag med allt.

Likt en lön så får du inte hela årslönen i klump och investerar den, det är sunt att investera över tid då du även kan följa utvecklingen att det går åt rätt håll med den potentiella buffert du har (årslön).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har sett några nämna Kina som intressant att investera i, har ni sett på investmentbolaget Nordic Asia (NAIG)?

Jag var med på IPOn nyligen, gick inte så lysande haha. Aktien backade nog 20%, men nu är den i stort sett tillbaka på IPO-kurs.
Man får fortfarande lite rabatt mot substansvärdet.
Innahaven är bl.a Tencent, Geely, Mi, Alibaba och läkemedel, dagligvaror m.m.

Är inte så inläst själv men affärsvärlden hissade två flaggor i IPO-guiden.
En för bristfällig info om förvaltarna track record och en retroaktiv då aktien föll första dagen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Något som säkert varit uppe här, avanzas aktieforum som just nu är stängt.
Någon som har någon koll på när det tänker öppna igen eller i alla fall har någon ide hur lång tid det kan ta att programmera ett fungerande forum igen då det låter som att de tänker börja från noll. Kanske finns det halvfärdiga mallar att köpa in som man sen sätter ihop och gör det grafiska eller måste man börja från början?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10