Bränt Ryzenbygge på drulleförsäkring?

Permalänk
Medlem

Bränt Ryzenbygge på drulleförsäkring?

Lång historia kort, byggde ett relativt dyrt Ryzenbygge, saknade strömkablar och hade en liggandes, trodde naivt att alla modulära nätagg hade samma pinout.
Brände tre hårddiskar, troligen nätdelen, AIO-kylarens pump pajade och brände i sin tur processorn.
Ännu osäkert om även moderkortet är skadat.

Otroligt klantigt, jag vet, men nu är det gjort och kan tyvärr inte göra ett skit åt det.

Kan man använda allrisk/drulleförsäkring till liknande skador?
Någon som gjort det?

Permalänk
Föredetting

Det låter väl precis som den typen av saker man har drulleförsäkring mot. Åldersavdrag och självrisk lär göra att ersättningen inte blir imponerande, men du betalar hemförsäkring av en anledning.

Ring ditt försäkringsbolag och anmäl skadan så klarnar det nog.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det låter väl precis som den typen av saker man har drulleförsäkring mot. Åldersavdrag och självrisk lär göra att ersättningen inte blir imponerande, men du betalar hemförsäkring av en anledning.

Ring ditt försäkringsbolag och anmäl skadan så klarnar det nog.

Grejerna är 24h gamla så det lär nog inte bli tal om några större åldersavdrag

Vi pratade om det på jobbet nyss och mina icke nördiga kollegor sa att jag inte ska säga till bolaget att jag klantat mig när jag byggt en dator för det "är ingen som skruvar med datorer".

Tycker nog precis som du att en drulle/allrisk är till för just det, ville mest veta om det kanske är så att bolagen har några normer gällande liknande incidenter och om någon varit i samma sits som jag.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av a3t:

Vi pratade om det på jobbet nyss och mina icke nördiga kollegor sa att jag inte ska säga till bolaget att jag klantat mig när jag byggt en dator för det "är ingen som skruvar med datorer".

Tycker nog precis som du att en drulle/allrisk är till för just det, ville mest veta om det kanske är så att bolagen har några normer gällande liknande incidenter och om någon varit i samma sits som jag.

Det är konsumentprodukter som säljs via konsumentinriktade butiker, känns inte som att du har något att tjäna på att dölja sanningen. Lite skillnad på att nyttja hemförsäkring vid pyssel med hemelektronik och casual atomforskning i vardagsrummet, liksom.

Att dina kollegor inte bygger datorer själva har inte mycket med ett ärende mellan dig och ditt försäkringsbolag att göra.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Låter väl som typexempel på vad drulle är till för? Alltså "Jag klantade mig och det sket sig". Har själv fått inse att folk runtomkring en, även de datornördigare typerna, överlag inte meckar mycket (eller alls) med datorer.

Permalänk
Medlem

Innan du talar med ditt försäkringsbolag bör du läsa det finstilta i avtalet och formulera ditt missöde i bästa maner så det passar in i deras paragrafer för din egna ekonomis skull, bara ett vänligt råd från någon som nyttjat detta då leksaker under fot gjorde att ett vattenglas tippades över en laptop och kortslöt hela burken, men som tur var gick detta under "olycka" och "drulle".

Ett vänligt råd, läs det finstilta så det inte blir pannkaka innan du ringer in skadan.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a3t:

Försäkringsbolagen kräver ju att det ska vara "en plötslig och oförutsedd händelse" vilket det låter som det var. Det blir det mer av en kommunikationsfråga att få försäkringsbolaget att förstå vad som har hänt. Lycka till.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Står mycket väl i villkoren, så länge det inte gjorts medvetet så ingår detta i allrisk, så som klantighet, olycksfall osv.

Permalänk
Medlem

Ja frågan är väl om det räknas plötsligt och oförutsett eftersom du använde fel kabel.

Ett exempel sätter du upp en tv på väggen felaktigt och den ramlar ner så räknas det inte som plötsligt och oförutsett pga av att du satt upp den felaktigt, däremot tappar du tvn när du skall hänga upp den då har du rätt till ersättning från allriskförsäkringen.

Hade du tex tappat en mejsel som blir strömförande i lådan då är det ju en plötslig och oförutsedd händelse .

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag hade en dator som brann, nu gick det på garantin på moderkortet och butiken ersatte övriga delar men jag var också i kontakt med försäkringsbolaget och för dem var det aldrig en fråga om jag gjort fel eller om något var trasigt. De ville bara få bekräftat att den var trasig och få in kvitton.

Om ens egen klantighet eller misstag gjorde att man inte skulle få utnyttja sin försäkring så skulle typ ingen få hjälp vid en bilolycka, för det är sällan man krockar sin bil med uppsåt.

Mitt tips är: Var ärlig. Berätta vad som hänt och vad som gått fel. Troligen kommer de inte ställa så mycket uppföljningsfrågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a3t:

Vill inte vara den men dina kollegor lever i sånt fall i sin egna lilla bubbla bara kolla på facebook marketplace och när det kommer till stationära datorer som inte är mer eller mindre skrot så skulle jag våga påstå att det är fler egenbyggda än märkes datorer

När det gäller normer hos dom olika bolagen så borde det inte vara någon fara. Men är en omöjlig fråga för oss att svara på då det såklart varierar mellan bolag och när du tecknade försäkringen. Allt borde stå i ditt försäkringsbrev

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av a3t:

Haha what xD

Jag meckar "lite" med datorer och har byggt 4. Finns ju de som sitter med sånt på nästan heltid (även som privatpersoner, hobby).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt varför man ska förklara exakt vad det var som gick fel. Nöj dig med att "det brann när jag startade och jag har konstaterat att följande är trasigt". Mer information är sällan en fördel när man har med myndigheter eller försäkringsbolag att göra. Plead the fifth så att säga

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Hej,

Jag hade en dator som brann, nu gick det på garantin på moderkortet och butiken ersatte övriga delar men jag var också i kontakt med försäkringsbolaget och för dem var det aldrig en fråga om jag gjort fel eller om något var trasigt. De ville bara få bekräftat att den var trasig och få in kvitton.

Om ens egen klantighet eller misstag gjorde att man inte skulle få utnyttja sin försäkring så skulle typ ingen få hjälp vid en bilolycka, för det är sällan man krockar sin bil med uppsåt.

Mitt tips är: Var ärlig. Berätta vad som hänt och vad som gått fel. Troligen kommer de inte ställa så mycket uppföljningsfrågor.

Nu talar ju dock om olika försäkringar där avtalen kan skilja.
När det gäller allriskförsäkring brukar det vara grundorsaken till skadan som är avgörande inte skadan i sig, så frågan är väl om försäkringsbolaget anser att koppla in en kabel felaktigt faller under försäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Jag ser inte riktigt varför man ska förklara exakt vad det var som gick fel. Nöj dig med att "det brann när jag startade och jag har konstaterat att följande är trasigt". Mer information är sällan en fördel när man har med myndigheter eller försäkringsbolag att göra. Plead the fifth så att säga

Känns som att då kan de misstänka tillverkningsfel och hävda att det ska tas som garantiärende i första hand.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en fadäs med min vattenkylning. Jag glömde skruva på en blindplugg på en reservoar. Det var inga konstigheter att ta det på drulle. Även om de först ville att jag skulle skicka in allt för reparation. Men verkstaden sa att det inte gick att laga. Fick tillbaka 100% -självrisk. Eftersom det bara var en vecka gamla grejer.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Har beställt nya grejjer som dyker upp idag, huvudsaken är att först få ihop en fungerande maskin till min stackars grabb sen får jag se över vad som är kasst och prata med bolaget, är nog bäst att köra öppna kort tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Jag gjorde en fadäs med min vattenkylning. Jag glömde skruva på en blindplugg på en reservoar. Det var inga konstigheter att ta det på drulle. Även om de först ville att jag skulle skicka in allt för reparation. Men verkstaden sa att det inte gick att laga. Fick tillbaka 100% -självrisk. Eftersom det bara var en vecka gamla grejer.

Vad sa du hade hänt till bolaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Innan du talar med ditt försäkringsbolag bör du läsa det finstilta i avtalet och formulera ditt missöde i bästa maner så det passar in i deras paragrafer för din egna ekonomis skull, bara ett vänligt råd från någon som nyttjat detta då leksaker under fot gjorde att ett vattenglas tippades över en laptop och kortslöt hela burken, men som tur var gick detta under "olycka" och "drulle".

Ett vänligt råd, läs det finstilta så det inte blir pannkaka innan du ringer in skadan.

Just därför kan det vara bättre att sköta det via mail/kontaktformulär. Allt finns dokumenterat och man har mer och framförallt bättre tid på sig att formulera sig.
Telefoner känns väldigt 1900-talet numera.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av a3t:

Vad sa du hade hänt till bolaget?

Jag försökte förklara vattenkylning och vad som hade hänt. Men det slutade med att vi enades om att jag hade spiltt vatten i datorn av misstag.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Jag försökte förklara vattenkylning och vad som hade hänt. Men det slutade med att vi enades om att jag hade spiltt vatten i datorn av misstag.

Oj, så bolaget i princip hjälpte dig att hamna på rätt sida?

Permalänk
Skrivet av a3t:

Oj, så bolaget i princip hjälpte dig att hamna på rätt sida?

Jag skulle tro att försäkringsbolag som de flesta gillar "one line" orsak. Inte att man drar en uppsats på några sidor och man ska analysera vad som har hänt, där den som analyserar inte ovanligtvis är en teknikalfabet som ej ser skillnad på en hårddisk och en datorlåda.
Det är dock lite riskabelt att själv förenkla historien för att inte krångla till det, då man då kan tolkas ljuga.

Permalänk
Medlem

Ska vi verkligen diskutera i tråden hur man på bästa sätt bedrar försäkringsbolaget? TS betalar för en försäkring och har rätt till de ersättningar försäkringen innehåller, förutsatt att försäkringens avtal har följts.

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Ska vi verkligen diskutera i tråden hur man på bästa sätt bedrar försäkringsbolaget? TS betalar för en försäkring och har rätt till de ersättningar försäkringen innehåller, förutsatt att försäkringens avtal har följts.

I detta fall ringde en person försäkringsbolaget och de båda kom överens om att förenkla en uppsats till en rad. I de båda fallen gällde försäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Det handlar väl knappast om bedrägeri, snarare en frågeställning kring hur bolagen tolkar sina egna villkor.
Som bekant är det här med datorbyggande något som kan vara svårt för många utomstående att sätta sig in i.
Därför kan det vara fördelaktigt för båda parter att förenkla skadebeskrivningen, det rör ju sig inte om att utnyttja systemet och begära ersättning för mer än vad som är skadat.

Faktum är att jag igår kväll fick igång maskinen, hade genast beställt nytt moderkort och processor för att vara på säkra sidan, men det visade sig att processorn överlevt.
Så skadan blev inte "så" stor som jag först befarat.
Blev nätdel, AIO-Kylare, tre diskar och en chassifläkt som fick stryka på foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a3t:

Det handlar väl knappast om bedrägeri, snarare en frågeställning kring hur bolagen tolkar sina egna villkor.
Som bekant är det här med datorbyggande något som kan vara svårt för många utomstående att sätta sig in i.
Därför kan det vara fördelaktigt för båda parter att förenkla skadebeskrivningen, det rör ju sig inte om att utnyttja systemet och begära ersättning för mer än vad som är skadat.

Faktum är att jag igår kväll fick igång maskinen, hade genast beställt nytt moderkort och processor för att vara på säkra sidan, men det visade sig att processorn överlevt.
Blev nätdel, AIO-Kylare, tre diskar och en chassifläkt som fick stryka på foten.

Tror du skall köra ett ordentligt stresstest på CPU kan fortfarande tagit skada utav det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Tror du skall köra ett ordentligt stresstest på CPU kan fortfarande tagit skada utav det.

Redan gjort, har gått en bra stund på 100% och runt 70 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a3t:

Får man fråga varför du kopplade in 3 diskar innan du ens startat maskinen för första gången? Min erfarenhet är att man kan få problem med sin Windows installation om man har fler diskar inkopplad än den som är dedikerad för Windows.
Surt hur som helst, men positivt att CPU, moderkort och GPU överlevde.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Får man fråga varför du kopplade in 3 diskar innan du ens startat maskinen för första gången? Min erfarenhet är att man kan få problem med sin Windows installation om man har fler diskar inkopplad än den som är dedikerad för Windows.
Surt hur som helst, men positivt att CPU, moderkort och GPU överlevde.

Nja, blir ju inga problem så länge man vet vilka diskar som är var.
Hade ju en ny M2-disk på moderkortet där jag installerade windows, sen är det ju bara att tilldela rätt enhetsbeteckning i diskhantering.

Permalänk
Medlem

Tror du har fel där, installationsfiler kan hamna på andra diskar.
Och om du sen plockar bort en disk som os inte är på, kan det va så att datorn inte startar upp pga att vissa filer saknas.
Så var det för några år sen ivarjefall.
Och har personligen drabbats av denna tabbe, dock många år sen.