Vintertrötta kor får VR-headset

Permalänk
Medlem

Ja varför inte? Korna har ju väldigt liten möjlighet att påverka sin egen vardag och livssituation i allmänhet så kan man hjälpa dem att må lite bättre finns det ju inget negativt i det. Sen handlar det väl som vanligt om att man vill tjäna mer pengar och inte om att göra korna gladare, men kan man göra båda så är ju alla vinnare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns som det kan bli lite skelögt:

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

PETA är förvirrade.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Thelias:

Problemet är inte att det är vinter, utan att korna är instängda i en industrimiljö.

Mja, man kan se på det som ett vinterhotell för kossor. Här en bild från den största djurhållaren i vår lilla by.
https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/1hvSzj6iHVhJ3ztvE...

Permalänk
Raderar framsidor

Ju fler som får uppleva Half-Life: Alyx desto bättre.

Permalänk

Hahah, tänkte exakt på the Matrix för detta! Nu är väl kossor inte batterier, men ändå en resurs som utvinns för den styrande rasens nöje.

Rätt passande förövrigt, med bl.a. karaktären Moopheus.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Meatrix

Permalänk
Medlem

Har gjorts en gång tidigare (tror swec rapporterat om det).
https://www.bbc.com/news/world-europe-50571010

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Så jävla sorgligt hur dessa stackare föds upp för att dö och dessutom inte ens får vara ute utan stå i ett jvla fjös hos en egoistisk bonde som försöker döva sitt risiga samvete med VR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja varför inte? Korna har ju väldigt liten möjlighet att påverka sin egen vardag och livssituation i allmänhet så kan man hjälpa dem att må lite bättre finns det ju inget negativt i det. Sen handlar det väl som vanligt om att man vill tjäna mer pengar och inte om att göra korna gladare, men kan man göra båda så är ju alla vinnare.

Jag vill påstå att kornas välmående och lönsamheten i företaget går hand i hand, man kan inte tro att man tjänar pengar på att snåla in på djurvälfärden. En ko som inte mår bra äter mindre och producerar mindre mjölk, det går att dra paralleller till oss människor och hur vi presterar på jobbet. Är den anställde deppig eller sjuk producerar hen mindre, och företaget förlorar på det i längden.

Sen finns det företag som inte inser detta och snålar allt vad de kan, både mot sina djur inom jordbruket och allmänt mot sina anställda, men de företagen brukar inte vara de mest lönsamma eller uppskattade.

Sen ska vi inte blunda för att djuren föds upp och hålls för att producera mjölk och kött, annars kunde vi lika bra låta bli helt att ha nötboskap i världen. Jag brukar inte citera folk men detta citat passar väldigt bra in på min syn av det hela:

“I think using animals for food is an ethical thing to do, but we've got to do it right. We've got to give those animals a decent life and we've got to give them a painless death. We owe the animal respect.”
-Temple Grandin, forskare inom husdjursvetenskap.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Happyness beräknat på Liter mjölk...
*skakar på huvudet*

Nej, men stressnivån kan ju mätas på det viset - i brist på att kunna prata med dem. Psykologiskt välmående har många fysiologiska effekter. Kontrollerar du för andra faktorer så är det inget fel i att mäta dessa fysiologiska effekter för att ta reda på om något har en positiv effekt effekt eller ej. Sedan tror jag ingen påstår att det är en absolut måttstock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon76576:

Så jävla sorgligt hur dessa stackare föds upp för att dö och dessutom inte ens får vara ute utan stå i ett jvla fjös hos en egoistisk bonde som försöker döva sitt risiga samvete med VR...

Hela mjölkindustrin är vidrig och djupt oetisk. Att några fåtal kor som saknar vinterpäls får stå inne med VR känns som en plats långt ner på problemskalan.

Permalänk
Medlem

Dom kanske bara är lite enstöriga och blir gladare av att slippa se dom andra korna, haha

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Hört att de inte blir lika TJURiga då.

I'll see myself out.

Vilket utnöt skämt. Nästan på gränsen till urmjölkat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker såhär.

Tänk dig att du är en ko, Du har ingen förståelse vad ett VR headset är osv.
En dag när du står i käkar ditt vanliga tråkiga foder i den tråkiga ladan så kommer någon och håller på lite med ditt huvud och BAM, du står plötsligt i de schweiziska alperna på en gräsplätt.

Jag kan ju ändå tro att en ko är smart nog att förstå att det hände något väldigt väldigt konstigt.

Men visst om de verkar bli mindre stressade så why not antar jag. Men känns lite som att de blir som när man drömmer och vaknar o tänker, faan också.. när de tar av kossan headsetet

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

Cowtrix!

Permalänk

The Mjölktrix

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Avstängd

Vet inte varför jag tänker på denna låt, look at my horse.

https://m.youtube.com/watch?v=O3rpmctmC_M

Permalänk

Mootrix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Problemet är inte att det är vinter, utan att korna är instängda i en industrimiljö.

Tänkte det med, inte mycket utrymme att röra sig fritt baserat på dom bilderna.
Ge dom större fri yta som inte är betonggolv, mer naturligt ljus. Kan ju simulera solupp/nedgång mm.
Och lite bättre väggar att titta på än betong. Häng upp dukar och ha ett par projektorer med naturtema och passande bakgrundsljud.

Fast billigare att ha dom i små metalhagar i betongjungel och slänga på ett par gamla mobiltelefoner..

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Om de är inne i multiplayer så kan de springa tillsammans på de virtuella ängarna ifall bonden installerar löpband i spiltorna. Och robotar som kan buffa på dem när de virtuellt kommer fram och nosar etc

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Djurplågeri är min spontana reaktion.

Tillägg: Jag menar att om man behöver gå så här långt för att hålla korna glada så är något mycket fel.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Om kon bilden är den som avses i artikeln, så är rasen Hereford.
Detta är en köttras och att mjölka dessa ger inte mycket.
Så antingen är bilden fejk eller så är bonden fejk.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag vill påstå att kornas välmående och lönsamheten i företaget går hand i hand, man kan inte tro att man tjänar pengar på att snåla in på djurvälfärden. En ko som inte mår bra äter mindre och producerar mindre mjölk, det går att dra paralleller till oss människor och hur vi presterar på jobbet. Är den anställde deppig eller sjuk producerar hen mindre, och företaget förlorar på det i längden.

Sen finns det företag som inte inser detta och snålar allt vad de kan, både mot sina djur inom jordbruket och allmänt mot sina anställda, men de företagen brukar inte vara de mest lönsamma eller uppskattade.

Sen ska vi inte blunda för att djuren föds upp och hålls för att producera mjölk och kött, annars kunde vi lika bra låta bli helt att ha nötboskap i världen. Jag brukar inte citera folk men detta citat passar väldigt bra in på min syn av det hela:

“I think using animals for food is an ethical thing to do, but we've got to do it right. We've got to give those animals a decent life and we've got to give them a painless death. We owe the animal respect.”
-Temple Grandin, forskare inom husdjursvetenskap.

Ja, djuren skulle inte välja det livet om de fick välja själva, så det är tur för djuren att produktivitet och välmående går hand i hand.

Och som du nämner är det samma med företag. Bra arbetsförhållanden, lön, arbetstider, förmåner, julkappar, kickoffer och allt vad det är är en ganska liten investering sett till att man får tillbaka arbetare som trivs och ger det där lilla extra, så företag som snålar med sådant för att "spara" pengar är verkligen dumsnåla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kul om man stöter på en ko idisslande i framtidens metaverse.

Permalänk
Medlem

Man använder tekniken för att producera mer mjölk, låter ju ändå mer vettigt än att den används för att bryta kryptovalutor.

Sen diskussionen om att korna används för att producera, så är det ju så för såväl kor som människor (som ju dock producerar på lite andra sätt). Är det inte djur och människor så är det växter, vilket ju dock kanske är bättre. Det kring djurhållningen som nämns av några här är för mycket OT för att ens gå in mer i, men kan hålla med om mycket i det ja.

I en utopisk ideal värld hade väl helst bara maskiner arbetat, men vid det laget hade de väl kommit så långt när det gäller AI att de ifrågasatt varför bara de ska göra det..

Permalänk
Medlem

Klart Mamma Mu skall få VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av gargamelo:

Klart Mamma Mu skall få VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cads:

Undrar om det funkar för mig också? Om jag har VR med sol och natur så kanske jag producerar snabbare på jobbet

Du är nog inte helt fel ute.

Tänk att skräddarsy din arbetsmiljö.

Ha kontoret på månen, i en undervattensbas, på en äng i schweiz.

Eller för oss som blivit påtvingade pk-tänket, i en strippklubb.

Permalänk
Sötast

Kanske nästa år blir Year of VR? Äntligen ökar mängden VR headsets till över 100% i steam.....
Sen är det visserligen kor som har dem