Tips på företag som kan laga kretskort?

Permalänk

Tips på företag som kan laga kretskort?

Hej,

Jag har en Acer X34a som har börjat bråka en hel del. Den tappar signal konstant och slår av och på hela tiden, det spelar ingen roll vilken dator eller vilken ingång jag använder eller kablar.

Det får mig att misstänka att det är något med kretsarna. Har dock ingen vana med felsökning av komponenter och byte av dessa. Det verkar vara en del där ute som haft samma fel som fått sina skärmar bytta på garantin men den här är utanför garantin.

Känns inte helt ok att slänga då den annars funkar bra,

Så min fråga är känner ni till någon firma i stockholm som kan felsöka och laga kretsar?

Kollar man Louise Rossmann på youtube så verkar det inte så svårt eller dyrt för den som har kunskapen och sakerna för att kunna laga kretsar.

Tack på förhand!

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Du kan kolla med PSX Care, https://www.psxcare.com/

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Wooting 80HE
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli svårt att hitta någon.
Den initiala felsökningen kommer först kosta en slant, förutsatt att det ger något så ska man sedan hitta komponenter och byta dessa.

Är det fel som visar sig ibland, någon enstaka gång i timmen så är det så gott som omöjligt att felsöka. De kommer troligen då inte ens vilja kolla på det, då det ska vara lönsamt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Zyphoon:

Kommer nog bli svårt att hitta någon.
Den initiala felsökningen kommer först kosta en slant, förutsatt att det ger något så ska man sedan hitta komponenter och byta dessa.

Är det fel som visar sig ibland, någon enstaka gång i timmen så är det så gott som omöjligt att felsöka. De kommer troligen då inte ens vilja kolla på det, då det ska vara lönsamt.

Det är konstant fel, så det är inget som kommer och går. När du kopplar in en dator så tappar den kontakten och skärmen börjar att slås av och slås på.

Tråkigt att right to repare-rörelsen inte kommit speciellt långt i Sverige, hade hellre lagt lite pengar på att laga skärmen än att slänga en annars fullt fungerande skärm. Den här typen av lagningar är inte speciellt dyra i USA.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av andreashalestorm:

Den här typen av lagningar är inte speciellt dyra i USA.

... om du bor i en större stad, har en produkt som är vanlig bland invånarna där, och den uppvisar ett fel som är någorlunda frekvent. Du kan inte jämföra en appleprodukt (vilket är Rossmanns fokus) med en skärm som tillverkats i en bråkdel så många exemplar.

Tänk på att du har tre års reklamationsrätt om du köpt skärmen av en återförsäljare som riktar sig mot svenska kunder, även om garantitiden är kortare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När är skärmen köpt? och var?

Permalänk
Medlem

Hur tänker du? Vill du verkligen ha samma skärm så kan du köpa en beg för 4000 kr. Ska den repareras så är det i princip kört om du inte har med strömförsörjningen till bakgrundsbelysningen att göra, alltså ska mer än att byta kondensatorer göras så gäller det att byta ut hela korten. Reservdelar kanske går att få tag i, kanske inte. Du vill inte betala 5000 kr i arbetskostnad här.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en Acer X34a som har börjat bråka en hel del. Den tappar signal konstant och slår av och på hela tiden, det spelar ingen roll vilken dator eller vilken ingång jag använder eller kablar.

Det får mig att misstänka att det är något med kretsarna. Har dock ingen vana med felsökning av komponenter och byte av dessa. Det verkar vara en del där ute som haft samma fel som fått sina skärmar bytta på garantin men den här är utanför garantin.

Känns inte helt ok att slänga då den annars funkar bra,

Så min fråga är känner ni till någon firma i stockholm som kan felsöka och laga kretsar?

Kollar man Louise Rossmann på youtube så verkar det inte så svårt eller dyrt för den som har kunskapen och sakerna för att kunna laga kretsar.

Tack på förhand!

har du testat att klämma på ett gäng ferrit kärnor på ström och signal kabel, svärfar hade detta problem på sin tv så vi testade ett gäng kärnor och problemet försvann.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Tråkigt att right to repare-rörelsen inte kommit speciellt långt i Sverige, hade hellre lagt lite pengar på att laga skärmen än att slänga en annars fullt fungerande skärm. Den här typen av lagningar är inte speciellt dyra i USA.

Jag tror inte att det i detta fall är ett right to repare-rörelse problem utan ett problem att folk vill ha bra betalt.
Det finns väldigt många ställen som kan laga diverse utrustning, räkna på ett timpris på 500-1000kr/h. Om produkten tar 8h att laga, plus att man får köpa lite komponenter, så hamnar priset på kanske 5000kr. Och när man har lagat prylen så vet man ej om det löste problemet och bör lämna lite garanti.

Så problemet är att vårt samhälle inte är konstruerat för att laga elektriska prylar mer om det är standardprylar som inte kräver någon felsökning. Att t.ex. byta skärm på en mobil kan gå snabbt, för att det finns standardskärmar att köpa och beskrivningar av hur man ska göra.

*edit*
När jag var yngre så ville jag bli tv och radioreparatör. Det fanns några såna personer med detta jobb i varje by. Dessa jobb är idag i princip borta av anledningen ovanför, plus en snabb utveckling som gör att saker tappar värde. Sedan kan man även lägga till att utrustning blir mer komplicerad.

Min felsökningstips kolla om det är glappkontakt vid skäringångarna. Har man flera skärmingångar så pröva de olika. Om felet inte är detta, ja då blir det svårare. Såklart nya drivers till skärmen kanske kan lösa något.

*edit2*
Det finns såklart flera alternativ. Ett är att sälja skärmen på t.ex. tradera med korrekt fel beskrivning. Så kanske det finns köpare som själv är duktig och kan laga den. Där personen kanske behåller skärmen eller säljer den vidare.
Att tänka på är att vinsten som någon gör vid en lagning av produkten ska täcka alla kostnader, plus eventuell garanti på jobbet. 50% av vinsten ska sedan staten ha i form av skatt.
Det gör att lämna in elprodukter för felsökning ofta inte är värt om felet inte är så enkelt så det bara är att byta en modul. Det är ofta så lite bilverkstäder jobbar, de byter ut prylar.

Permalänk
Medlem

Kan vara så lätt att någon kondensator har gett upp. Hände på min brors skärm, beställde nya för ca 70-80 kr(måste köpa minst 10).
Jag har ingen utbildning i lödning eller riktiga verktyg men det gick ändå och han använder den skärmen än idag.

En defekt kondensator är antingen svullen på toppen eller så läcker den.

Edit: är det 230v direkt in i skärmen så måste du vara väldigt försiktig runt nätaggregatet i skärmen.

Permalänk
Avstängd

Kolla om du kan hitta någon utbildning inom elektronik så kanske de kan hjälpa dig. Jag vet inte om de får ta emot saker från utomstående längre men förr var det inga problem. Nu kan det vara massa regler som förstör denna möjlighet. När jag själv gick eltele aå vet jag att elektronikkillarna tog emot och lagade en hel del prylar för en tårta eller nåt. Detta var på 90-talet.
Detsamma gällde bilmekanikergänget som också tog emot bilar och fixade.

Allt skedde i utbildningssyfte och man fick inte ha tidspress.

Att lämna till ett företag brukar snabbt bli dyrare än vad skärmen är värd tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det finns alldeles för få Louis där ute...
Tänk er en sådan på varje galleria istället för några mobilskärmbytare!

Permalänk
Medlem

I Stockholm kan du försöka kolla om någon på KTH elektrotekniks förening Elab vill ha lite extra jobb. Där kan du säkert få hjälp mot mindre pengar, men såklart finns ingen garanti att de hittar felet.

Konsumentelektronik idag är varken gjord för att hålla eller att laga i regel. Man får gå tillbaka till 70-talet för att hitta mycket konsumentgrejer som var designade för att kunna lagas.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Det finns alldeles för få Louis där ute...
Tänk er en sådan på varje galleria istället för några mobilskärmbytare!

Verkligen, med tanke på hur fler och fler börjar bli miljömedvetna och vill inte slänga i onödan så hade det varit fint med en sån service. Man får väl hoppas att det blir vanligare i framtiden att man hellre lagar saker än att köpa nytt.

Tack för svaren!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att anslutningarna glappar (antingen de som sticker ur eller internt mellan styrkorten) eller kondensatorer som spökar som någon skrev innan.
Man behöver öppna upp och kolla för att få reda på mer helt enkelt.