Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Boka en tid omgående. Inget att avvakta med.

Jag avvaktade och det slutade med mångdubbelt dyrare när dom fick lov att dra ur hela tanden eftersom den dött.

Jag förstår. Det vill man så klart undvika.

Hur skiljer sig tandhygienister från tandläkare? Har de relativt lika kompetens?

Troligen lär jag behöva basundersökning och tandstensrengöring till att börja med.

Så får jag se vad de säger om tandflisan om vad som går att göra med den.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Fick laga mina framtänder två gånger för ca ett år sedan efter att en äldre lagning först lossnade och att jag ca en månad efter det halkade när jag tränade och slog ut två framtandslagningar igen. Lagom kul att behöva laga lagningar. Gick på 1760kr för den första lagningen, och sedan 2370kr för lagning av två tänder.

Edit: Går också ganska fort för dom att fixa ca 15-30 min, ingen bedövning eller liknade behövs om man inte är jätte känslig.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag förstår. Det vill man så klart undvika.

Hur skiljer sig tandhygienister från tandläkare? Har de relativt lika kompetens?

Troligen lär jag behöva basundersökning och tandstensrengöring till att börja med.

Så får jag se vad de säger om tandflisan om vad som går att göra med den.

Nej tandläkare har högre kompetens lite förenklat så kan tandhygienister arbeta utanpå tanden men en tandläkare kan arbeta med hela tanden.

För borttagning av tandsten och underhåll undersökningar funkar tandhygienister bra men i ditt fall så skulle jag valt en tandläkare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd

Nu har jag fått in inbokad tid, dock hos tandhygienist? (Fanns ingen läkare att välja där jag valde och hade bråttom att hitta tid så)

Självfallet kan denna mer än mig men vad skiljer dem från vanliga tandläkre utifrån diagnostikkompetens och behandlingskompetens?

"Tack för din beställning!
Du har bokat tid hos: Tandhygienist Fröken Tand
Datum: 2022-01-20
Tid: 14:40 - 15:10"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Nej tandläkare har högre kompetens lite förenklat så kan tandhygienister arbeta utanpå tanden men en tandläkare kan arbeta med hela tanden.

För borttagning av tandsten och underhåll undersökningar funkar tandhygienister bra men i ditt fall så skulle jag valt en tandläkare.

Jag har möjlighet att ringa en tandläkarmottagning som inte verkar ha bokning online dock så får jag se om jag kan komma in spontant där istället, och så avboka andra då såklart. Där finns det en tandläkare.

Jag provade en annan tandläkarmottagning men den stötte på "internt tekniskt fel" när jag försökte logga in med Mobilt BankID (vilket fungerade hos tandläkarmottagningen där jag bokat men som ej verkar ha tandläkare att välja bland).

Min morsa sa på telefon att troligen kommer jag att bli remitterad till tandläkare efter tandstensborttagning eftersom som du säger så kand tandhygienister ej arbeta med tandlagning.

EDIT: på sidan där jag kommer att ringa imorgon står det att "Från det år du fyller 30 och till och med det år du fyller 64 är bidraget 300 kr/år." så det blir bara 300 SEK bidrag för min del.

Dock så ska jag tillhöra Tandvårdslagen paragraf 8 med särskilda behov. Jag känner en i släkten som tillhör där i och med diabetes, så frågan är då vad det innebär för mitt fall? (autism) Och så var det snack om att fixa "försäkring ifall inkomstbortfall i enskild firma", med mera, mycket som bör fixas...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du enbart vill ha framtanden lagning så bokar du en tid till tandläkare för detta. Behöver inte gå igenom en bas undersökning etc etc. Blir dyrt om man ska igenom allt om man nu inte vill det dvs.

Personligen har jag aldrig gått till tandhygienist i vuxen ålder. Tandläkare utför allt på mig då jag vill ha 1 och samma person som gör allt. Jag hade ju personligen inte bokat en till till tandhygienist men det är ju upp till var och en.

Sen angående munskölj ska du absolut inte använda saker som klorhexidin, det dödar även de nyttiga bakterierna i munnen, och det är enkelt att få svamp efter det om du använder det för länge. Det ska enbart användas vid vissa speciella tillfällen.
Inte i ditt fall iaf.

Och ja munskölj med alkohol är också bra o undvika.
Munskölj med flour är "bra", men ofta helt onödigt med normal munhälsa.

Gällande tandvårdsstödet kan du använda 2 st sparade. Så 600kr om du inte varit hos tandläkaren under 2 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Och ja munskölj med alkohol är också bra o undvika.
Munskölj med flour är "bra", men ofta helt onödigt med normal munhälsa.

Hehe jovars, men är det normal munhälsa om tandflisa orsakas av att bara dra upp Plackers tandtråd mellan två nedre framtänder hos en 32-åring som aldrig tidigare har haft hål i tänderna dock mycket tandsten och ofta blödningar vid tandborstning?

Hörde också från morsan om att man kan gnissla tänder när man sover vilket kan orsaka sprickor och sedan leda till sådana här incidenter. Ens "sovbett" skall en tandläkare kunna se på en när man öppnar och stänger munnen otroligt nog. Bettskena verkar vara en investering i modern tid.

Men jag skall försöka få tag på tandläkare istället för tandhygienist för bättre att få all skit gjord av samma person vid samma besök. Hur sjutton hinner de med dock allt på 30 min som?! Det är vad varje tid verkar ligga på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tandtråd och eltandborste är bra men det bästa är en mundusch (water flosser) tillsammans med en eltandborste.

https://www.amazon.se/multifunktionella-apiker-vattenstr%C3%A...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hehe jovars, men är det normal munhälsa om tandflisa orsakas av att bara dra upp Plackers tandtråd mellan två nedre framtänder hos en 32-åring som aldrig tidigare har haft hål i tänderna dock mycket tandsten och ofta blödningar vid tandborstning?

Hörde också från morsan om att man kan gnissla tänder när man sover vilket kan orsaka sprickor och sedan leda till sådana här incidenter. Ens "sovbett" skall en tandläkare kunna se på en när man öppnar och stänger munnen otroligt nog. Bettskena verkar vara en investering i modern tid.

Men jag skall försöka få tag på tandläkare istället för tandhygienist för bättre att få all skit gjord av samma person vid samma besök. Hur sjutton hinner de med dock allt på 30 min som?! Det är vad varje tid verkar ligga på.

Det är administrativt kan jag tänka mig, vissa ärenden kanske tar 10 minuter och andra 45 minuter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TKD_1337:

Tandtråd och eltandborste är bra men det bästa är en mundusch (water flosser) tillsammans med en eltandborste.

Ja, det där är väl nått liknande som används av tandläkare fast i mycket större och bättre kvalité?

Vet du om det där är "legit varumärke" (inte nödvändigtvis vad tandläkare använder) eller är det Lidl-/Deltaco-märke vi snackar om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, det där är väl nått liknande som används av tandläkare fast i mycket större och bättre kvalité?

Vet du om det där är "legit varumärke" (inte nödvändigtvis vad tandläkare använder) eller är det Lidl-/Deltaco-märke vi snackar om?

Ja, de har något sånt men minns inte om den var med vatten eller luft. Det finns ju flera sorters mellanrumsborstar, de alla kan vara passande beroende på hur ens tänder och tandkött ser ut men en mundusch tycker jag är överlägsen.

Den kändaste är ju Waterpik men den är typ tre gånger dyrare. Resten är alla kopior med olika namn. Just den jag länkade är det lite rea på men det finns t.ex. https://www.amazon.se/Mundusch-elektrisk-tandreng%C3%B6rare-t... också. Jag köpte själv en men för 500 kr istället för 400 kr.

Lidl har faktiskt en mundusch de får in då och då. Den kostar bara 199 kr men tyvärr har min gett upp (ska snart reklamera den). Nu vet jag inte om det var var måndagsexemplar eller dålig kvalité men annars är den superbra. Portabel, vilket är lämpligt i vissa utrymmen som saknar vägguttag. Dock är vattenbehållaren en tredjedel så stor plus mindre bekväm att styra. Jag använder min mundusch från Amazon i rakapparatuttaget.

Jag har mycket i min munvårdsarsenal. Jag använder främst munduschen med en vanlig tandborste eller eltandborste men ibland använder jag en vanlig (mekanisk) mellanrumsborste och tandtråd. Egentligen alldeles för mycket då det kan ta evigheter att borsta...

https://www.amazon.se/implantat-vattenflosser-Tonsillstenbort...

En sån är också mycket bra att ha. Jag har lyssnat och tittat mycket kring mellanrumsrengöring så har bra koll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TKD_1337:

Ja, de har något sånt men minns inte om den var med vatten eller luft. Det finns ju flera sorters mellanrumsborstar, de alla kan vara passande beroende på hur ens tänder och tandkött ser ut men en mundusch tycker jag är överlägsen.

Den kändaste är ju Waterpik men den är typ tre gånger dyrare. Resten är alla kopior med olika namn. Just den jag länkade är det lite rea på men det finns t.ex. https://www.amazon.se/Mundusch-elektrisk-tandreng%C3%B6rare-t... också. Jag köpte själv en men för 500 kr istället för 400 kr.

Lidl har faktiskt en mundusch de får in då och då. Den kostar bara 199 kr men tyvärr har min gett upp (ska snart reklamera den). Nu vet jag inte om det var var måndagsexemplar eller dålig kvalité men annars är den superbra. Portabel, vilket är lämpligt i vissa utrymmen som saknar vägguttag. Dock är vattenbehållaren en tredjedel så stor plus mindre bekväm att styra. Jag använder min mundusch från Amazon i rakapparatuttaget.

Jag har mycket i min munvårdsarsenal. Jag använder främst munduschen med en vanlig tandborste eller eltandborste men ibland använder jag en vanlig (mekanisk) mellanrumsborste och tandtråd. Egentligen alldeles för mycket då det kan ta evigheter att borsta...

https://i.imgur.com/Q9L9hxi.jpg

https://www.amazon.se/implantat-vattenflosser-Tonsillstenbort...

En sån är också mycket bra att ha. Jag har lyssnat och tittat mycket kring mellanrumsrengöring så har bra koll.

Tack för tipsen! Läser dock många oroväckande recensioner om att den fungerat konstigt eller slutar fungera om efter cirka 20+ månader (vilket inte är så illa dock). Vissa rapporterar om använda produkter som skickats till dem(!) Andra verkar tycka att det inte riktigt kan ersätta ett riktigt tandläkarbesök för rejäl grovrengöring runt och ned i tandköttet. Hm!

Jag har funderat på att prova en mellanrumsborste - går de att använda flera gånger eller är de engångsanvändning? Dock undrar jag om jag ens kommer kunna använda någon, jag har det oerhört tätt mellan icke-krontänderna. Den där tandtråden som jag ser du har liggandes är exakt en sådan jag använde där jag först "sågade" mig försiktigt in mellan mina två framtänder för att sedan när jag drog upp den fick med en tandflisa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för tipsen! Läser dock många oroväckande recensioner om att den fungerat konstigt eller slutar fungera om efter cirka 20+ månader (vilket inte är så illa dock). Vissa rapporterar om använda produkter som skickats till dem(!) Andra verkar tycka att det inte riktigt kan ersätta ett riktigt tandläkarbesök för rejäl grovrengöring runt och ned i tandköttet. Hm!

Jag har funderat på att prova en mellanrumsborste - går de att använda flera gånger eller är de engångsanvändning? Dock undrar jag om jag ens kommer kunna använda någon, jag har det oerhört tätt mellan icke-krontänderna. Den där tandtråden som jag ser du har liggandes är exakt en sådan jag använde där jag först "sågade" mig försiktigt in mellan mina två framtänder för att sedan när jag drog upp den fick med en tandflisa.

Jag räknar med att den ska funka i tre år (reklamationsperioden). Det är en väldigt låg kostnad för ens hälsa. Munhälsa är kopplat till mer än munnen utan kan också påverka hjärtat, kärl m.m. Att däremot få en använd produkt är totalt oacceptabelt.

Självklart är det bara ett verktyg bland andra. Man ska gå på regelbundna tandvårdsbesök också. Kolla upp om din region har abonnemangstandvård.

Jag använder mellanrumsborste och tandtråd många gånger, rensar och sköljer de dock efter varje användning. Man får kolla slitaget på de.

Det är därför det är superbra att munduschar finns, då slipper man tänka på utrymmen och sånt! Mellanrumsborstar och tandtråd är sekundära alternativ för mig, ett litet komplement när det behövs något mekaniskt istället för bara vatten. Tänk på att vara försiktig med vattenstrålen i början ifall du köper en mundusch, det gäller att börja smått (läs instruktionsboken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja pressa eller gnissla tänder är vanligt. Och kan orsaka alla möjliga saker.
Har själv krossat en hörntand med det, var en lagad tand dock.

Tandläkaren letar mer efter synliga tecken på gnissling/pressning, ses ofta på framtänderna om dom är naggade ex.
Känner även på käklederna och muskulaturen för se om den är spänd.

Hade också bettskena men använder den sällan idag då det blivit bättre efter jag gjort käkövningar innan läggdags typ 6 månader nu, och är medveten att inte spänna käkmusklerna vid dagtid vilket är vanligt idag att man gör omedvetet.

Angående water flossers så använder jag också det.
Köpte denna själv när apotea hade lite rea: https://www.apotea.se/ekulf-powerflosser
Mycket nöjd med water flosser, den är lagom tunn att enkelt komma åt också.
Men vettifasen vad man ska med så hög styrka till. Använder den på max 4-5/10 och då är det rejält tryck. Sätter man den på 10 så hade vattnet nog fan gått genom käken

Jag varierar, ibland plackers ibland water flosser.
Water flosser är skönt dock, man kör typ 4 styrka för mellanrummen. Och sen 2-3 längst tandköttet o fickorna. Tandköttet behöver stimulering för trivas bra, och water flosser gör just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag räknar med att den ska funka i tre år (reklamationsperioden). Det är en väldigt låg kostnad för ens hälsa. Munhälsa är kopplat till mer än munnen utan kan också påverka hjärtat, kärl m.m. Att däremot få en använd produkt är totalt oacceptabelt.

Självklart är det bara ett verktyg bland andra. Man ska gå på regelbundna tandvårdsbesök också. Kolla upp om din region har abonnemangstandvård.

Jag använder mellanrumsborste och tandtråd många gånger, rensar och sköljer de dock efter varje användning. Man får kolla slitaget på de.

Det är därför det är superbra att munduschar finns, då slipper man tänka på utrymmen och sånt! Mellanrumsborstar och tandtråd är sekundära alternativ för mig, ett litet komplement när det behövs något mekaniskt istället för bara vatten. Tänk på att vara försiktig med vattenstrålen i början ifall du köper en mundusch, det gäller att börja smått (läs instruktionsboken).

En annan sak folk verkar glömma bort är att byta borste väldigt ofta en vanlig tandborste bör man kassera inom 1-2 månader eltandborste huvud håller sig lite längre 2-3 månander är väl normen.

Teknik är också viktigt vid tandborstning man måste komma åt tänderna alla sidor och borsta nära tandköttet för att få bort all plack och karies.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Tandläkaren letar mer efter synliga tecken på gnissling/pressning, ses ofta på framtänderna om dom är naggade ex.

Hade också bettskena men använder den sällan idag då det blivit bättre efter jag gjort käkövningar innan läggdags typ 6 månader nu, och är medveten att inte spänna käkmusklerna vid dagtid vilket är vanligt idag att man gör omedvetet.

Köpte denna själv när apotea hade lite rea: https://www.apotea.se/ekulf-powerflosser
Men vettifasen vad man ska med så hög styrka till. Använder den på max 4-5/10 och då är det rejält tryck. Sätter man den på 10 så hade vattnet nog fan gått genom käken

Water flosser är skönt dock, man kör typ 4 styrka för mellanrummen. Och sen 2-3 längst tandköttet o fickorna. Tandköttet behöver stimulering för trivas bra, och water flosser gör just detta.

Hm, vad är det för garanti på den där hos apotea? Vore något att investera i eftersom vanlig tandtråd för mig inte verkar vara ett alternativ än så länge, alldeles för felbyggda tänder för det. Möjligen kan mellanrumsborstar vara något. Får kika med tandläkaren imorgon. Har tid med en tandläkare kl14:15, blir skönt och se vad sjutton som är fel på käften min!

Så Power Flusser avser alltså att spola bort bättre än vad som går med vanligt munskölj eller vanlig tandborstning? Det avser dock INTE att kunna råda bot på större förstelnad tandsten utan sådant måste tandläkare/-hygienist fixa?

Kan inte tandköttet bara titta på Netflix om det behöver stimulering? Och är inte regelbunden blödning tillräckligt stimulerande för det?!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

En annan sak folk verkar glömma bort är att byta borste väldigt ofta en vanlig tandborste bör man kassera inom 1-2 månader eltandborste huvud håller sig lite längre 2-3 månander är väl normen.

Teknik är också viktigt vid tandborstning man måste komma åt tänderna alla sidor och borsta nära tandköttet för att få bort all plack och karies.

Tekniskt talat är väl karies hålen som bildats av syrafrigörande bakterier och inte något som du kan "spola" bort? Du menar snarare för att förebygga karies? Plack/tandsten(?) är däremot något som kan fysiskt avlägsnas? Jag har en eltandborste som jag inte använt på länge men som finns kvar samt 5 ytterligare borstar till den. Dags att börja med den igen.

Så man vill gå djupt ned i tänderna/tandkronorna så den kommer åt tandköttsfickorna i bästa mån? Och sedan vill man spola rent med Power Flosser och sedan "smörja in" med flour med munskölj? Då borde fanimig tandköttet må gött tycker jag!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tekniskt talat är väl karies hålen som bildats av syrafrigörande bakterier och inte något som du kan "spola" bort? Du menar snarare för att förebygga karies? Plack/tandsten(?) är däremot något som kan fysiskt avlägsnas? Jag har en eltandborste som jag inte använt på länge men som finns kvar samt 5 ytterligare borstar till den. Dags att börja med den igen.

Så man vill gå djupt ned i tänderna/tandkronorna så den kommer åt tandköttsfickorna i bästa mån? Och sedan vill man spola rent med Power Flosser och sedan "smörja in" med flour med munskölj? Då borde fanimig tandköttet må gött tycker jag!!

Jag menar placken

Finns video på ftv hemsida där de visar hur man ska borsta ordentligt svårt att förklara det med ord men ja du ska borsta ganska djupt ner för att få bort allt plack.

https://www.folktandvardenstockholm.se/rad-om-tandhalsa/skots...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Den ser exakt ut som Amazon-grejerna men för dubbelt så mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TKD_1337:

Den ser exakt ut som Amazon-grejerna men för dubbelt så mycket.

Jovars men troligare lättsammare garantiärenden med apotea.se än någon random försäljare via Amazon?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Knasig snabbfråga: Om man sköljer munnen med vatten och sedan munskölj direkt efter att man ätit socker så bör väl syraangreppet bli minimalt? Blev sugen på ICA-kakor som jag slängt bort! Får undvika att tugga med tandflisad tand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars men troligare lättsammare garantiärenden med apotea.se än någon random försäljare via Amazon?

Kanske det.

Skrivet av AplAy:

Knasig snabbfråga: Om man sköljer munnen med vatten och sedan munskölj direkt efter att man ätit socker så bör väl syraangreppet bli minimalt? Blev sugen på ICA-kakor som jag slängt bort! Får undvika att tugga med tandflisad tand.
https://d1ax460061ulao.cloudfront.net/1000x1000/3/5/358248b50f2a439a4e0d088ba153b286.webp

Det är alltid bra att skölja med vatten och säkerligen munskölj med (inte för ofta då tänderna kan missfärgas) men det blir inte tillräckligt bra då du kommer ha matrester kvar.

Permalänk
Medlem

@griid
Jag har läst att det är vanligt att man drömmer om att man tappar tänder om man ofta gnisslar tänder då man sover.
Men det måste nog finnas någon annan psykologisk bakgrund. Rädsla ja. "stolhet" kan jag inte relatera till i detta fall även om det händer att jag drömmer om det då jag har tandvärk. Var oftare för mig innan jag drog ut två visdomständer och fixade några andra i början på förra året.
Sedan att det inte har blivit bra är en annan sak.

@AplAy
Tror som andra skrev att tanden redan var skadad, men om du har möjlighet så skulle jag gå till tandläkare och fixa den.
Lycka till. Kram på dig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@AplAy
Då jag bet sönder två tänder på en hamburgare som inte ens var hård här om året, så rekommenderade min tandläkare Corsodyl under läkningsprocessen efter ingreppet.
Det är ett starkt bakterie dödande munskölj som säljs på apoteket.
Det ska man ta efter att man borstat tänderna och man ska skölja noga så det inte finns någon tandkräm kavar innan man tar det.
För att det ska komma åt ordentligt.
Det fungerade bra. Men alt man åt samt hur tunkan kändes efferåt smakade apa i flera timmar. Körde det tills tandköttet hade läkt sedan gick jag tillbaks till tandkräm och munskölj. Smaken med Corsodyl var inte kul.

Minns inte om jag hade denna styrka men tog första bästa.
https://www.apoteket.se/produkt/corsodyl-munhalelosning-2-mg-...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Du får ta till vara på tillfället

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

EDIT: på sidan där jag kommer att ringa imorgon står det att "Från det år du fyller 30 och till och med det år du fyller 64 är bidraget 300 kr/år." så det blir bara 300 SEK bidrag för min del.

Det allmänna tandvårdsbidraget kan sparas i upp till 2 år, så har du inte besökt tandläkare de senaste 2 åren så kommer du ha 600kr innestående.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du får ta till vara på tillfället
https://youtu.be/6Qf9TNFuDcQ?t=36

Jag lyckades undvika kakor och glass på affären och köpte enbart 3 Soft Mint Flux flourskölj.

Får käka pyttipanna och rödbetor där såklart sistnämnda innehåller både socker och vinäger (syra).

Suck, får skölja ned med basisk mjölk.

/\ Sådan här petig diet tror jag krävs om det blir tandlossningsbehandling efter diagnostisering imorgon hos tandläkaren.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag lyckades undvika kakor och glass på affären och köpte enbart 3 Soft Mint Flux flourskölj.

Får käka pyttipanna och rödbetor där såklart sistnämnda innehåller både socker och vinäger (syra).

Suck, får skölja ned med basisk mjölk.

/\ Sådan här petig diet tror jag krävs om det blir tandlossningsbehandling efter diagnostisering imorgon hos tandläkaren.

Du är lite väl hypokondrisk så det är väl lika bra att skippa dieter och gå direkt till sondmatning?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du är lite väl hypokondrisk så det är väl lika bra att skippa dieter och gå direkt till sondmatning?
https://www.youtube.com/watch?v=eGtC8Yb4tSY

Haha ja, åtminstone är jag medveten om det och kan skratta åt det!

Det går över. Får höra vilken behandling som rekommenderas av tandläkaren, senare idag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Fattar jag rätt om avbokningsreglerna här? "Meddela i tid om du inte kan komma. När någon uteblir står vi med kostnader och outnyttjade resurser. Vid av- eller ombokning av tid samma dag eller uteblivande, debiteras du med 400 kr per bokad tid."

Jag bokade för 20 januari 2022 men tänkte avboka idag 19 januari 2022, då bör jag inte debiteras eftersom det inte ägde rum under en och samma dag? Eller har jag missuppfattat det kursiva ovan? Hursomhelst ringer jag senare idag och avbokar då jag funnit en tidigare tid annanstans.

Visa signatur