Cooler Master återupplivar luftiga HAF-serien

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master återupplivar luftiga HAF-serien

Med HAF 500 satsar Cooler Master på 200 mm stora fläktar och extra luft till grafikkortet, vilket kantas av moderna inslag som ARGB och härdat glas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

gillar verkligen att man kan ha en 120mm som vinklar sig där vid GPUn, jag har gjort liknande ghettomodd för min phantek p400a, blir nästan sugen på detta chassi bara pga denna extra gpu kylnings funktion

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Jahopp... jag som precis köpte ett Meshify 2 istället men helst skulle jag velat ha något liknande mitt gamla HAF 912 Plus, får helt klart bli ett sånt här chassi till nästa bygge iallafall

HAF 912 Plus är nog det chassit jag haft som gett mig högst kvalitékänsla och extremt bra temps på komponenterna då de hade 200mm tystgående 800rpm fläktar på de flesta ställena i chassit.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

gillar verkligen att man kan ha en 120mm som vinklar sig där vid GPUn, jag har gjort liknande ghettomodd för min phantek p400a, blir nästan sugen på detta chassi bara pga denna extra gpu kylnings funktion

Håller med, riktigt bra funktion, fler chassin borde ha iallafall en monteringsmöjlighet för 120mm-fläkt vid grafikkortet i chassin där det inte finns något luftflöde underifrån.

Permalänk
Medlem

Det finns en del att kommentera om detta chassi:

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
99:e percentilen

(Hade HAF X när jag var ung och dum.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har mitt haf 912+ står här 🤗
Den e fin👍

Permalänk
Medlem

Fattar att de vill hålla kostnaden nere, men att frontfläktarna är blockerade av 120mm fläkt fästena är ju inte såå najs, vore bättre om monteringsplattan i fronten hade fler hål. Antar att man får ta fram borrmaskinen.

Permalänk

Jag skrotade nyligen ett sådant gammalt chassi. Med motivering jag kommer ej använda den, köper ett nytt när jag köper ny dator.
Men min modell var inte så snålutrustad för hdd plaser, jag minns ej hur många jag hade men det var många.
Bild finns här, där man kunde klämma in hdd där uppe också: https://www.komplett.se/product/599984#

Jag tycker alla större chassin utgår ifrån man har vattenkylning. Ge mig + 20 platser för ssd och hdd tack! Sedan de som har vattenkylning kan ta bort dessa moduler.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande här med ett HAF 932 sedan 2009

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower köpte den som första dator höll länge.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus-effekten? Så mycket han har klagat på lådor med dåligt luftflöde den senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Gamers Nexus-effekten? Så mycket han har klagat på lådor med dåligt luftflöde den senaste tiden.

Det och att GPUer slukar effekt som bara den. Och värre blir det!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

https://i.imgur.com/sHsmjKc.jpg

(Hade HAF X när jag var ung och dum.)

Jag köpte ny dator nu i december, så jag fick ett nytt chassi, men min gamla står bredvid och väntar på rensning, HAF X såklart Jag har varit väldigt nöjd med det under åren☺️

Permalänk
Medlem

Min den står den som ett museum med alla komponenter från 2011.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hmm, är det bara jag som ogillar värmande kåpa runt PSU, HDD burar i chassit istället för i en egen burk och en 120mm flaskhals i utblåset bak?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

https://i.imgur.com/sHsmjKc.jpg

(Hade HAF X när jag var ung och dum.)

har fortfarande HAF X och längtar efter byta ut den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hmm, är det bara jag som ogillar värmande kåpa runt PSU, HDD burar i chassit istället för i en egen burk och en 120mm flaskhals i utblåset bak?

FAN SUPPORT - TOP 3X 120MM, 2X 140MM, 2X 200MM

Ogillar också kåpa runt PSU, men flaskhals i bak blir det ju inte med så mycket plats för utblås i toppen.

---

Jag har kvar mitt HAF 912 Plus till filservern. 200mm in och ut, 120mm in på sidan (plats för 140mm) och moddat in under Bluray-enheten, samt 120mm ut i bak. Mycket luft och tyst blir det med ett litet m-ITX-kort uppe i hörnet och två hårddiskar.

Även på den tiden var det populärt att klaga på att alla liknande chassin var för P14, men jag tyckte det var jättehäftigt med såna. Jag är P40+ och är uppvuxen med Transformers, He-Man, M.A.S.K. och så, så jag tycker att "stilrena chassin" som Fractal Design Refine som var populära då såg ut som tråkiga små kylskåp och min coola "ammo crate" med lite röd mysbelysning i fram och i toppen var bland det bästa som fanns

Jag skaffade dock ett Bitfenix Phenom till huvud-PCn för att jag ville ha något lite mindre och det har varit rätt pillrigt att greja med och lite ovant att köra luften uppifrån och ner m.m. men jag fick till och med in min Phanteks PH-TC14PE till slut, när jag uppgradrade till Ryzen 5600x under BF förra året. Det gick på någon mm när att inte fläktfästena tog i bottenfläkten (fick använda en tumstock och bända dit det med). Jag fick dock sätta utblåsfläkten i bak på utsidan av chassit med en grill över, men det kan jag leva med XD

Funderade rejält på att byta ut någon av dem mot NR200p nu när det är så billigt på Inet, men kom fram till att jag ändå har så grymt stort skrivbord att jag inte kommer märka någon skillnad i hur mycket plats de tar, så jag väntar nog på nästa revision eller nåt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Eeeeh, ge oss en uppdaterad variant av Haf X Nvidia/AMD edt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

FAN SUPPORT - TOP 3X 120MM, 2X 140MM, 2X 200MM

Ogillar också kåpa runt PSU, men flaskhals i bak blir det ju inte med så mycket plats för utblås i toppen.

---

Jag har kvar mitt HAF 912 Plus till filservern. 200mm in och ut, 120mm in på sidan (plats för 140mm) och moddat in under Bluray-enheten, samt 120mm ut i bak. Mycket luft och tyst blir det med ett litet m-ITX-kort uppe i hörnet och två hårddiskar.

Även på den tiden var det populärt att klaga på att alla liknande chassin var för P14, men jag tyckte det var jättehäftigt med såna. Jag är P40+ och är uppvuxen med Transformers, He-Man, M.A.S.K. och så, så jag tycker att "stilrena chassin" som Fractal Design Refine som var populära då såg ut som tråkiga små kylskåp och min coola "ammo crate" med lite röd mysbelysning i fram och i toppen var bland det bästa som fanns

Jag skaffade dock ett Bitfenix Phenom till huvud-PCn för att jag ville ha något lite mindre och det har varit rätt pillrigt att greja med och lite ovant att köra luften uppifrån och ner m.m. men jag fick till och med in min Phanteks PH-TC14PE till slut, när jag uppgradrade till Ryzen 5600x under BF förra året. Det gick på någon mm när att inte fläktfästena tog i bottenfläkten (fick använda en tumstock och bända dit det med). Jag fick dock sätta utblåsfläkten i bak på utsidan av chassit med en grill över, men det kan jag leva med XD

Funderade rejält på att byta ut någon av dem mot NR200p nu när det är så billigt på Inet, men kom fram till att jag ändå har så grymt stort skrivbord att jag inte kommer märka någon skillnad i hur mycket plats de tar, så jag väntar nog på nästa revision eller nåt.

https://i.imgur.com/0PuhTlu.jpeg
https://i.imgur.com/Y5YBylp.jpeg
https://i.imgur.com/BOQUb5Z.jpeg

Fläktar i toppen är inte detsamma som fläktar bak, då luften måste svänga 90 grader, vilket minskar fläktarnas luftflöde till c.a 2/3. Har man dessutom filtret kvar så halveras luftflödet. Då har vi 3 fläktar i topen som gör lika mkt nytta som 1st fläkt bak.
Kör man utan filter i toppen så trillar damm ner när datorn är avstängd.
En 120mm fläkt mellan grafikkortet och PSU, när man inte använder alla expansionsplatserna, skulle dock göra underverk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

Hah, minns att jag vann ett Coolermaster kit på chassi, PSU och kylare här på Sweclockers
Hög vill HAF-faktor not!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Redstar:

Jag köpte ny dator nu i december, så jag fick ett nytt chassi, men min gamla står bredvid och väntar på rensning, HAF X såklart Jag har varit väldigt nöjd med det under åren☺️

Har haft många chassin efter det anskrämliga åbäket, men det är lite vilt ändå att min nuvarande dator är nästan 10 gånger mindre sett till volymen (76 liter för HAF X; 8,5 liter för Ghost S1).

Skrivet av Rasmus117:

har fortfarande HAF X och längtar efter byta ut den...

Huva! Men du har ju den relativt unika chansen att gå ner i volym med en faktor 10 på en gång, utan mellansteg! Eller en faktor 4 om du vill göra det enkelt för dig och samtidigt spara 2000 kr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tycker mig se att trenden går mot luftflöde igen.

På senare delen av 00-talet var trenden MaXXat luftflöde. Sedan på 10-talet gick det mot ljuddämpat och nu på 20-talet vänder det tillbaka mot maxat luftflöde igen.

... Suck, bu för modetrender.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hehe nostalgi-tripp att läsa om HAF

Minns med värme mitt gamla HAF922 som jag byggde intels första HEDT (väl?) i, en I7 920 med 6GB ram.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Minnen alltså. Satt med ett HAF 932 advanced i många år. Chassit byttes ut mot ett NZXT H440W för typ 6 år sedan.

Grymt luftflöde men vägde typ ett ton eftersom nästan allt i den var i stål/plåt. Har det fortfarande ståendet hos föräldrarna.

Skrivet av Vangen:

https://i.ibb.co/Hp3nntp/IMG-1261.jpg

Min den står den som ett museum med alla komponenter från 2011.

Håller byrån? För jag vill minnas att alla HAF-chassin väger väldigt mycket pga. deras fokus på lite plast och mer stål/plåt.

Skrivet av exroz:

Tycker mig se att trenden går mot luftflöde igen.

På senare delen av 00-talet var trenden MaXXat luftflöde. Sedan på 10-talet gick det mot ljuddämpat och nu på 20-talet vänder det tillbaka mot maxat luftflöde igen.

... Suck, bu för modetrender.

Chassi-trenden följer väl bara utvecklingen kring komponenter. När fokus gick från prestanda till varje pris ned till prestanda / W och komponenterna blev både effektivare och snabbare så gick trenden mot ljuddämpning eftersom det extra löftflödet inte behövdes när komponenterna gick mindre varma. Nu har ju komponenterna börjat öka i kraven på effekt och då behövs det mer löftflöde igen.

Jag själv gjorde det valet när jag byggde min nya dator just efter jul. Valde att byta ut mitt H440W från NZXT som är ljuddämpat mot ett Meshify 2 compact från Fractal design pga. att behovet av luftintag överväger tystnad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Mitt 935 lever än idag Ville ju såklart att dom skulle utveckla HAF mer. HAF-500 borde ju i teorin vara större

935 +R15

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Tycker mig se att trenden går mot luftflöde igen.

På senare delen av 00-talet var trenden MaXXat luftflöde. Sedan på 10-talet gick det mot ljuddämpat och nu på 20-talet vänder det tillbaka mot maxat luftflöde igen.

... Suck, bu för modetrender.

MaXXat TYST luftflöde snarare. Restriktiv fläktkurva som bara kickar igång när man närmar sig obekväma temperaturer, annars så låg RPM som möjligt!