Permalänk
Medlem

Låg FPS och kraschande dator

Hallå hallå,

Jag är desperat ute efter hjälp. Jag har haft problem med min dator i några månader nu, det är låg FPS när jag spelar ex. Warzone samt att den kraschar oannonserat. Jag har testat det mesta, bytt batteri, bytt kylpasta, rensat temp/trasiga system filer, uppdaterad drivrutiner otagliga gånger, flyttat datorn, lagt en fläkt på datorn, ja... allt jag kommer på.

Tidigare kunde jag ligga på ca 75-80 FPS, detta har sakta men säkert gått ner senaste året.
Slutet november kom jag dock ner till 30-35FPS och det blev då ospelbart. Efter mycket tweakande och justerande så ligger jag nu på 40-45FPS, vilket inte är hackigt men kanske inte optimalt.

CPU: Intel i7-8750H
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1070
16GB RAM

utklipp från Tillförlitlighetsövervakaren:
https://imgur.com/a/mLi7BT8

Säger mig egentligen ingenting men jag har svårt att hitta problemet.
Temperaturen på CPUn ligger runt 80-90 grader, ibland högre.

Datorn krashar mest när jag spelar men även när jag endast kollar youtube etc.
Har stresstestat både CPU och GPU men inget genererade någon krasch.

Tacksam för tips på vad som kan vara orsaken och ev. lösning.

Permalänk

Vad är temperaturerna på CPU och GPU då du crashar ? Är det en laptop ?
Låter nämligen som värmeproblem

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Vad är temperaturerna på CPU och GPU då du crashar ? Är det en laptop ?
Låter nämligen som värmeproblem

Ja alltså det är svårt att säga, har inget verktyg för att mäta detta.
I spelet har jag GPU temp på runt 60-70 hela tiden.

CPUn flukturerar mellan 80-99 grader.
Den har varit uppe i 99 flera gånger utan att det kraschat så vet inte exakt vid vilken temp den krashar.

Avinstallerade ett gäng med "boosters", MSI afterburner (varit inaktivt i månader) och liknande program som ska förbättra prestandan. Nu har jag kört stabilt i 2h, första gången på dagar. FPS lågt men hanterbart.
Får se hur länge detta håller sig.

Finns det något verktyg som sparar data innan datorn kraschar så man kan felsöka? Vore toppen

Permalänk

MSI afterburner använder du för att se temperaturer, så kör ett stresstest och återkom med temperaturer.
Om datorn blir för varm så börjar CPU och GPU strypas för att kyla ner dom, om det inte hjälper kraschar den.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

Har du installerat något speciellt eller kom det bara sådär?
Men tanke på att du verkar köra laptop så finns det även en chans att det är damm som gör att den blir överhettad.

Kan vara värt att tänka på att installera om Windows.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Läs på om du lättast öppnar din dator och rengör från damm och byter pasta på gpu/cpu.
Brukar finnas instruktioner på nätet.

Samt installera om ditt OS.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ser du något/några felmeddelanden i windows-Loggboken? (Sök på loggboken i start-menyn).

Ibland kan man få någon indikering om vad som är fel när man bläddrar där. Windowsloggar-->System brukar vara den man hittar mest i, men det skadar inte att scrolla igenom samtliga. Kika efter fel som inträffar upp till en minut innan omstart sker.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av Maxxamo:

Hallå hallå,

Jag är desperat ute efter hjälp. Jag har haft problem med min dator i några månader nu, det är låg FPS när jag spelar ex. Warzone samt att den kraschar oannonserat. Jag har testat det mesta, bytt batteri, bytt kylpasta, rensat temp/trasiga system filer, uppdaterad drivrutiner otagliga gånger, flyttat datorn, lagt en fläkt på datorn, ja... allt jag kommer på.

Tidigare kunde jag ligga på ca 75-80 FPS, detta har sakta men säkert gått ner senaste året.
Slutet november kom jag dock ner till 30-35FPS och det blev då ospelbart. Efter mycket tweakande och justerande så ligger jag nu på 40-45FPS, vilket inte är hackigt men kanske inte optimalt.

CPU: Intel i7-8750H
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1070
16GB RAM

utklipp från Tillförlitlighetsövervakaren:
https://imgur.com/a/mLi7BT8

Säger mig egentligen ingenting men jag har svårt att hitta problemet.
Temperaturen på CPUn ligger runt 80-90 grader, ibland högre.

Datorn krashar mest när jag spelar men även när jag endast kollar youtube etc.
Har stresstestat både CPU och GPU men inget genererade någon krasch.

Tacksam för tips på vad som kan vara orsaken och ev. lösning.

Inget tips här, men ha inte warzone som standard för att du gått ner i FPS. Alla har sjunkt i FPS över åren som det varit ute. Jag låg på 150 vid release, ligger runt 100 i FPS nu.

Men krasharna är fortfarande ett problem såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Ser du något/några felmeddelanden i windows-Loggboken? (Sök på loggboken i start-menyn).

Ibland kan man få någon indikering om vad som är fel när man bläddrar där. Windowsloggar-->System brukar vara den man hittar mest i, men det skadar inte att scrolla igenom samtliga. Kika efter fel som inträffar upp till en minut innan omstart sker.

Tittade där, hitta felmeddelanden gällande APCI i samband med kraschen. Säger det dig något?

"Den inbäddade styrenheten (EC) svarade inte inom den tidsgräns som angetts. Detta kan bero på att det finns fel i styrenhetens maskinvara eller i den inbyggda programvaran, eller att BIOS använder styrenheten felaktigt. Du bör be datortillverkaren om en BIOS-uppgradering. I vissa fall kan det här felet orsaka att datorn inte fungerar som den ska."

Ska testa om jag kan göra en BIOS uppdatering.

Har däremot klarat mig felfritt sen igår efter jag avinstallerade alla överklockers, boosters etc.
Undra om någon av dom stängde ner Windows utefter egna referenser med temperatur etc.