Privat epost med egen domän

Permalänk

Privat epost med egen domän

Hej!

Har en egen domän där jag för 15 år sedan satte upp 10 privatepostkonton till familjen. Nu börjar detta kosta mycket och jag har inte råd att ge 7000kr per år för att familjen skall läsa och skicka mail med egen domän;) (via google workspace)

Behöver tips på vad man kan göra för billigare peng. Som gärna skall vara säkert och fritt från spam.

Domänen har jag hos websupport (tidigare binero).
Så jag behöver någonstans att hosta mailen.

Sen undrar jag om man kan använda sin vanliga gmail för att hantera och ta emot/svara på mail.
Koppla ihop det på något sätt.

Gjorde detta för 15 år sen, men har typ glömt allt.

Så behöver hjälp och tips på billig bra lösning.

Permalänk
Medlem

Är det bara för epost du använder domänen?

Jag har själv haft domän registrerad med ett antal epostadresser sedan 2006. Har hela tiden haft det på one.com och aldrig haft några problem. Nu har det visserligen blivit dyrare med åren och kostar mig strax under 800 per år. Det finns nog billigare men jag tycker det är värt det ändå.

Såvitt jag vet kan de hjälpa till att flytta din nuvarande domän, det kan nog de flesta webhotell göra.

Vet inte exakt vad du menar med att använda din vanliga gmail så svårt svara på. Jag har min privata epostadress via min domän inlagd i gmail-appen i mobilen och det fungerar utmärkt, om det är så du menar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är det bara för epost du använder domänen?

Jag har själv haft domän registrerad med ett antal epostadresser sedan 2006. Har hela tiden haft det på one.com och aldrig haft några problem. Nu har det visserligen blivit dyrare med åren och kostar mig strax under 800 per år. Det finns nog billigare men jag tycker det är värt det ändå.

Såvitt jag vet kan de hjälpa till att flytta din nuvarande domän, det kan nog de flesta webhotell göra.

Vet inte exakt vad du menar med att använda din vanliga gmail så svårt svara på. Jag har min privata epostadress via min domän inlagd i gmail-appen i mobilen och det fungerar utmärkt, om det är så du menar.

Misstänker att TS menar om man kan koppla ihop sin egen domän med ts@gmail.com.

Det bästa som går att göra där är nog att vidarebefodra alla mail till Gmail, och sedan svara därifrån, men det kräver ju fortfarande att den egna maildomänen fungerar.

Permalänk
Medlem

zoho är nog fortfarande gratis i mindre skala...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Misstänker att TS menar om man kan koppla ihop sin egen domän med ts@gmail.com.

Det bästa som går att göra där är nog att vidarebefodra alla mail till Gmail, och sedan svara därifrån, men det kräver ju fortfarande att den egna maildomänen fungerar.

Någon direkt koppling vet jag inte om det går göra. Personligen har jag svårt förstå varför man vill göra så och då borde det ju enklast göra som du säger, att bara vidarebefordra. Jag kan ändå tycka skulle bli lite konstigt när någon skriver till mig på en adress och jag svarar från en annan men det är min egen tanke kring det förstås.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag kör med Zoho. Inte lika bra som Gmail men tillräckligt bra.
Kör på "Mail Lite Plan" vilket kostar €0.90 per användare och månad.

Permalänk
Medlem

Jag har använt egen domän gratis med Gmail så länge jag kan minnas.

Mail vidarebefordras till Gmail och jag svarar med min domän, inte @gmail.com.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Ok, tack för alla svar.

Behöver ha epostfunktionen främst, domänen pekar jag också till en Wordpress.com site. Men allt det funkar och är orelevant just nu.

Det som låter enklast är vidarebefodra mailen från mailbolaget till egen@gmail.com
Sen svara därifrån med egen@egendomän.com för det borde fungera eller hur?

Ser inte ut som man kan ha epost på websupport/binero, så måste välja något annat ställe.

Jag behöver inget från "maillådan" isf mer än en vidarebefodran till privata gmail, inga andra funktioner, inget.
Därför hade det varit nice att hitta något gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asymmetric:

Ok, tack för alla svar.

Behöver ha epostfunktionen främst, domänen pekar jag också till en Wordpress.com site. Men allt det funkar och är orelevant just nu.

Det som låter enklast är vidarebefodra mailen från mailbolaget till egen@gmail.com
Sen svara därifrån med egen@egendomän.com för det borde fungera eller hur?

Ser inte ut som man kan ha epost på websupport/binero, så måste välja något annat ställe.

Jag behöver inget från "maillådan" isf mer än en vidarebefodran till privata gmail, inga andra funktioner, inget.
Därför hade det varit nice att hitta något gratis.

Ska du ha bara en adress är det nog inga problem hitta något gratis. Ska du ha så många som tio blir det nog svårt tyvärr. Det finns dock sajter där det inte är så hemskt dyrt, ett par hundralappar per år.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har 2st domän hos misshosting och har deras basic Webhotell, kan ha upp till 100 epostkonton för en total kostnad på mindre än 1000kr om året, överkomligt men funderar på att flytta över mejlen till Outlook eftersom jag redan pröjsar för O365.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Inaktiv

Om det bara är mail du behöver så kolla om mxroute passar dig.
Kört det själv i nästan 2 år då det var black friday rea för 150kr/år där jag kan ha hur många domäner/konton jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asymmetric:

Ok, tack för alla svar.

Behöver ha epostfunktionen främst, domänen pekar jag också till en Wordpress.com site. Men allt det funkar och är orelevant just nu.

Det som låter enklast är vidarebefodra mailen från mailbolaget till egen@gmail.com
Sen svara därifrån med egen@egendomän.com för det borde fungera eller hur?

Ser inte ut som man kan ha epost på websupport/binero, så måste välja något annat ställe.

Jag behöver inget från "maillådan" isf mer än en vidarebefodran till privata gmail, inga andra funktioner, inget.
Därför hade det varit nice att hitta något gratis.

Steg 1: Köp ett domännamn. Skippa detta steg om du redan har en domän.
Steg 2: Skapa en e-postadress via kontrollpanelen där du har ditt domännamn.
Steg 3: Vidarebefordra mail till Gmail.
Steg 4: Lägg till ditt domännamn hos Gmail och följ instruktionerna.

Du behöver inget mailkonto hos annan leverantör. Hos t.ex. MissHosting är DNS-paketet gratis och är allt du behöver.

Jag köpte en ny domän hos MissHosting och flyttade även över en domän från Loopia, då Loopia tar betalt för DNS-biten. Inga problem med varken domän eller mail.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu löser vi det här på bästa sätt

1. Skaffa konto på Cloudflare (största backbonet, typ) https://dash.cloudflare.com/login och managera din domän där, kan köra egen dyndns, sätta upp MX-pekare osvosv... Kostar inget och är typ.. bara bäst.

2. Skaffa konto på Mailgun (kommentar överflödig): https://app.mailgun.com/app/dashboard -- tror du får skicka 10.000 mails i månaden via fri-planen, vilket borde räcka

3. Sätt upp vilka routes du vill i mailgun, exempel:

catch_all() Priority: 2 forward("fornam.efternamn@gmail.com")

4. Att skicka via din egen domän från gmail antar jag att du kan klura ut

5. Profit, stabila gedigna tjänster för inga pengar alls

EDIT: Har du efternamn.se som domän, kan du med andra ord sätta upp regler i mailgun så att fornamn@(efternamn.se) routas till olika gmail-lådor, sedan en "catch all" som tar allt som inte matchar som går till dig eller en "admin" / "slask"-konto. Det blir jävligt smidigt och som sagt.. kostar noll Exempel i mailgun:

match_recipient("hoho@doman.se") Priority: 1 forward("ettkonto@gmail.com, ettkontotill@hotmail.com")

.. sedan har du cloudflare bara för att parkera domänen och sätta upp MX-pekare och/eller A/CNAME pekare på vilka maskiner du vill. Vill du köra DYNDNS på din domän så skrev jag en enkel liten klient i python som finns som både windows / linux-binärer förpreppade, går att köra som service / scheduler i windows eller crontab i linux: https://bitbucket.org/bjornr/cfupdater/src/master/

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asymmetric:

Hej!

Har en egen domän där jag för 15 år sedan satte upp 10 privatepostkonton till familjen. Nu börjar detta kosta mycket och jag har inte råd att ge 7000kr per år för att familjen skall läsa och skicka mail med egen domän;) (via google workspace)

Behöver tips på vad man kan göra för billigare peng. Som gärna skall vara säkert och fritt från spam.

Domänen har jag hos websupport (tidigare binero).
Så jag behöver någonstans att hosta mailen.

Sen undrar jag om man kan använda sin vanliga gmail för att hantera och ta emot/svara på mail.
Koppla ihop det på något sätt.

Gjorde detta för 15 år sen, men har typ glömt allt.

Så behöver hjälp och tips på billig bra lösning.

Är det *enbart* epost du använder det till så bör du kunna flytta/skaffa ny domän på billigaste tänkbara webhotell som tillåter flera epostadresser. One.com är ett alternativ om man vill köra riktigt billigt. Vill man så kan man sedan vidarebefodra all epost därifrån till typ gmail

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Är det *enbart* epost du använder det till så bör du kunna flytta/skaffa ny domän på billigaste tänkbara webhotell som tillåter flera epostadresser. One.com är ett alternativ om man vill köra riktigt billigt. Vill man så kan man sedan vidarebefodra all epost därifrån till typ gmail

Det finns ingen som helst anledning att använda One.com som mellanhand. Allt man behöver är en domän och ett ställe som hanterar ens DNS. Jag gav MissHosting som förslag och svaret ovan ditt gav ytterligare ett gratis och stabilt förslag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Misshosting har "crazyweekend" just nu, du får deras Webhotell Ultimate (ink. domän, epost-klient) för 15 kronor när moms är inräknat. Vill du ha en billig mail så kan man köpa det och använda billigt under ett år iaf, man behöver ju inte använda hostingen om man inte vill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Misshosting har "crazyweekend" just nu, du får deras Webhotell Ultimate (ink. domän, epost-klient) för 15 kronor när moms är inräknat. Vill du ha en billig mail så kan man köpa det och använda billigt under ett år iaf, man behöver ju inte använda hostingen om man inte vill.

Behövs ingen web- eller mailhosting om man ändå använder Gmail. Deras DNS-tjänst räcker och den är gratis.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag använder interserver.net för mail-hosting för min egna domän. Kostar 5 USD per månad.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Steg 4: Lägg till ditt domännamn hos Gmail och följ instruktionerna.

Jag köpte Miss Hosting-domän med gratis DNS. Kan du beskriva hur du lägger till domännamnet i Gmail? Jag har ingen Email-tjänst hos Miss Hosting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hetp0st:

Jag köpte Miss Hosting-domän med gratis DNS. Kan du beskriva hur du lägger till domännamnet i Gmail? Jag har ingen Email-tjänst hos Miss Hosting.

https://support.google.com/mail/answer/22370?hl=sv

Se till att ha skapat en mail forward till din Gmail hos Miss Hosting i deras kontrollpanel. Annars har dom en smidig chatt - när jag behövde hjälp någon gång gick det snabbt.

Miss Hosting har två kontrollpaneler. Den som ska användas för detta ändamål är här https://dns01.misshosting.com:2083/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Nu löser vi det här på bästa sätt

1. Skaffa konto på Cloudflare (största backbonet, typ) https://dash.cloudflare.com/login och managera din domän där, kan köra egen dyndns, sätta upp MX-pekare osvosv... Kostar inget och är typ.. bara bäst.

2. Skaffa konto på Mailgun (kommentar överflödig): https://app.mailgun.com/app/dashboard -- tror du får skicka 10.000 mails i månaden via fri-planen, vilket borde räcka

3. Sätt upp vilka routes du vill i mailgun, exempel:

catch_all() Priority: 2 forward("fornam.efternamn@gmail.com")

4. Att skicka via din egen domän från gmail antar jag att du kan klura ut

5. Profit, stabila gedigna tjänster för inga pengar alls

EDIT: Har du efternamn.se som domän, kan du med andra ord sätta upp regler i mailgun så att fornamn@(efternamn.se) routas till olika gmail-lådor, sedan en "catch all" som tar allt som inte matchar som går till dig eller en "admin" / "slask"-konto. Det blir jävligt smidigt och som sagt.. kostar noll Exempel i mailgun:

match_recipient("hoho@doman.se") Priority: 1 forward("ettkonto@gmail.com, ettkontotill@hotmail.com")

.. sedan har du cloudflare bara för att parkera domänen och sätta upp MX-pekare och/eller A/CNAME pekare på vilka maskiner du vill. Vill du köra DYNDNS på din domän så skrev jag en enkel liten klient i python som finns som både windows / linux-binärer förpreppade, går att köra som service / scheduler i windows eller crontab i linux: https://bitbucket.org/bjornr/cfupdater/src/master/

Detta verkar intressant, klarar man detta som "amatör" eller måste man kunna koda? Kan man i mailgun sätta upp hur många epostadresser man vill då? Med egen domän.

Permalänk
Medlem

Har kört min domän på godaddy och mailen på protonmail. Man fick ha något betalkonto på protonmail som tillät detta och på godaddy fick jag ställa in DNS-inställningarna enligt anvisningarna hos protonmail.

Har för mig jag tidigare gjort något liknande hos gmail via deras gratis företagskonto man kunde ha (gsuite) men som jag förstått saken tar de betalt numera.

Finns säkert billigare alternativ men detta är vad jag har använt. Dyra kostnaden är domänen. Jag har sagt upp den och kör inte via egen domän längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asymmetric:

Detta verkar intressant, klarar man detta som "amatör" eller måste man kunna koda? Kan man i mailgun sätta upp hur många epostadresser man vill då? Med egen domän.

Det är ungefär lika svårt som med Miss Hosting. Mailgun ger dock 5000 mail gratis per månad under tre månader, sen kostar det pengar (om än väldigt lite).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är ungefär lika svårt som med Miss Hosting. Mailgun ger dock 5000 mail gratis per månad under tre månader, sen kostar det pengar (om än väldigt lite).

Spännande, visste inte att det kostade pengar numera... Mitt gamla konto får fortfarande skicka 10k mails (och inkommande är naturligtvis gratis i vilka volymer och antal regler som helst) per månad helt gratis, men är ju ett par år sedan jag satte upp det hela...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det är ungefär lika svårt som med Miss Hosting. Mailgun ger dock 5000 mail gratis per månad under tre månader, sen kostar det pengar (om än väldigt lite).

Så det är 1666 mail som man kan skicka per månad för alla mailkonton man sätter upp kostnadsfritt? Men ta emot hur många mail som helst.

Tolkar jag det rätt?

För det är ingen risk att familjen i mitt fall mailar över 1000 mail i månaden så det är lungt för mig;)

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Spännande, visste inte att det kostade pengar numera... Mitt gamla konto får fortfarande skicka 10k mails (och inkommande är naturligtvis gratis i vilka volymer och antal regler som helst) per månad helt gratis, men är ju ett par år sedan jag satte upp det hela...

På Cloudflare finns det en email forwarding funktion, det ser ut som det är typ det jag behöver.
Eller? Någon som testat?

https://drive.google.com/file/d/1mxuSjtdJ--8NP9-FkaLyxu8joQTb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av asymmetric:

På Cloudflare finns det en email forwarding funktion, det ser ut som det är typ det jag behöver.
Eller? Någon som testat?

https://drive.google.com/file/d/1mxuSjtdJ--8NP9-FkaLyxu8joQTb...

Även det där är nytt och något som inte fanns, känns ju som det ersätter mailgun i viss mån. Är väl bara köra på och testa?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köra Outlook med familje-plan igen då jag får 40% rabatt via jobbet, så blir 60kr/mån.
Mailen primärt till mig och primärt OneDrive-lagringen för barnen.

Dock hade jag problem senast med att folk hade problem med att skicka till mig, men MS såg inget fel.
Ingen som varit med om något liknande?

Är det ett "problem" att de inte stödjer DKIM och DMARC vid personliga domäner?

Permalänk
Medlem

Ingen som har några andra tips? Verkar som att DKIM/DMARC är en blocker när det gäller Microsoft 365 tyvärr.
Tråkigt, då jag får rabatt via jobbet så familje-abbonemanget blir 60kr/månad.

Cloudflare Domain Registrar har inte stöd för .se domäner.

MXRoute kanske är bäst? Men där har man tex en kalender.

Har domänen hos GoDaddy idag (dyra och inte speciellt bra), för att MS krävde det när jag körde det.
Så flyttar den mer än gärna.

Protonmail är ju trevligt, men vill gärna komma åt kalendern från Home Assistant.

Behöver åtminstone 3 konton till barnen och mig själv.

Permalänk
Medlem

Tja

Jag skulle föreslå Egensajt, bra priser och snabb support du bestämmer själv om du bara vill ha mail, hemsida etc.

https://www.egensajt.se

/aTENEr

tog bort affiliate-delen i länken - mvh Söderbäck