Synoloy NAS eller hårddisk kraschat?

Permalänk
Medlem

Synoloy NAS eller hårddisk kraschat?

Har en Synology DS216j som är cirka 6-7 år gammal.
Köpte samtidigt en WD red 2 TB.
Har haft lite strul så att NAS resettade sig "spontant" och
jag fick konfigurera om den för cirka 6 månader sedan.
Nu har den eller disken lagt av för den har är ett fast orange
ledljus som lyser.
Går dock inte av manualen att fastslå vad det betyder.
Dvs om det är diskproblem eller själva NAS som strular.
Hur kan jag fastslå om felet ligger i disken eller själva NASen.
Sen var jag dum nog att bara köra en disk trots det finns två fack.
Tanken är att köra RAID 1 med speglad disk för det är ju ingen livstidsgaranti på diskar.
Har väl andra backuper men det känns bra att ha den säkerheten på NASen.

Det går väl inte att ta ur disken och se på dator om den funkar beroende på filformat?
Är det troligt att en NAS pajar före disken eller är det min WD red som lagt av.
Går ju 24/7 men inte för varmt och tycker den borde klara något längre tid.

Vad göra? Hur felsöker jag?
Kloka råd från Er?

PS! Har startat om några ggr utan att lyckats.

Komplettering
Permalänk
Medlem

har du ingen löst liggande tom SSD-disk eller liknande snurrdisk och stoppa in och prova (som ensam disk) och se om det blir mer stabilt ??

Filsystemet för OS ligger på själva disken på egen liten partition så blir det problem med disken för att det är den enda disken så kommer det att slå på NAS:ens funktion också när det gäller åtkomst etc. medans hade du 2 diskar så hade RAID1-funktionen gjort att NAS:en fungerade tillfredsställande även med en disk trasig.

Filsystemen på enklare NAS med ARM-propp är oftast ext3/ext4 och det kan vilken linux som helst hantera - men inte windows (det finns förvisso programpaket som gör att ext3/4 diskar kan läsas i windows - men sist jag provade var det så extremt långsamma att att det var inte värt besväret och möjligen också att det bara kunde läsa diskarna - inte att skriva)

Datorn uppstartad på en ubuntu-live USB-sticka och en USB3-diskdocka/adapter med din disk i/ansluten. - har du stationär dator så är det att ansluta kraft och en SATA-sladd till disken.

Är disken över huvud taget läsbar så kommer ubuntu att kunna montera disken - och ofta automatiskt så att en mapp dyker upp på desktopen och från denna kan man kopiera ut filer till annan media till tex. en extern USB-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

har du ingen löst liggande tom SSD-disk eller liknande snurrdisk och stoppa in och prova (som ensam disk) och se om det blir mer stabilt ??

Filsystemet för OS ligger på själva disken på egen liten partition så blir det problem med disken för att det är den enda disken så kommer det att slå på NAS:ens funktion också när det gäller åtkomst etc. medans hade du 2 diskar så hade RAID1-funktionen gjort att NAS:en fungerade tillfredsställande även med en disk trasig.

Filsystemen på enklare NAS med ARM-propp är oftast ext3/ext4 och det kan vilken linux som helst hantera - men inte windows (det finns förvisso programpaket som gör att ext3/4 diskar kan läsas i windows - men sist jag provade var det så extremt långsamma att att det var inte värt besväret och möjligen också att det bara kunde läsa diskarna - inte att skriva)

Datorn uppstartad på en ubuntu-live USB-sticka och en USB3-diskdocka/adapter med din disk i/ansluten. - har du stationär dator så är det att ansluta kraft och en SATA-sladd till disken.

Är disken över huvud taget läsbar så kommer ubuntu att kunna montera disken - och ofta automatiskt så att en mapp dyker upp på desktopen och från denna kan man kopiera ut filer till annan media till tex. en extern USB-disk.

Tack för tips men jag tror jag helt enkelt flyttar disken till en ny Synology och ser om den verkar rulla.
Har nu konstaterat att jag kan återskapa all data från annan källa och då är det inte så farligt.
Men det blir RAID 1 på nästa NAS, detta blev för sårbart.

Permalänk
Medlem

Stoppar du i den i en linux-burk så kan du accessa den. Jag har utan problem även flyttat en synology raid till en linux burk. Finns live distar som du kan köra från en dvd/usb osv.