Arbetgive vill jag går upp i tid gratis, eller stannar i tid med mindre betalt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Oavsett om jag är med i facket eller inte kan de inte gå utanför kollektivavtalets ramer och heller inte de lokala bestämmelserna.
Så oavsett om jag är med i facket eller inte får jag de fördelarna.

Det jag inte tycker om är slänga pengar i sjön.
Alla fackliga representanter jag pratar med brukar säga "Är du med i Facket?", -nej, "Då vill jag inte lägga tid på dig".
Hur skulle det på något sätt göra tt jag vill gå med i Facket :(.

Oavsett bör de kunna tala om vad som gäller för kvällsskiftet och 36h.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Tyvärr hade du nog behövt det nu. Du måste inte vända dig till de lokala fackföreträdarna, du kan ju gå direkt till någon centralt fackligt ombud. Det är så man gör om man inte är nöjd med de lokala fackombuden.

Hur som helst, är din arbetstidsförkortning inräknad i lönen eller får du den som separat ledighet?
En gissning är att arbetstidsförkortningen på något sätt är inblandat på kvällskiftet, eller så kompenseras kvällsskiftet för obekvämt arbete (att byta skift varje vecka).
På min arbetsplats arbetar fast kvällsskift 5 arbetsdagar första veckan, 4 arbetsdagar andra veckan.
De med tvåskift arbetar ett av kvällsskiften 5 dagar, och nästa gång de jobbar kväll 4 dagar.

Arbetstiderna är 06.42-15.00 förmiddag, 14.55-24.12 måndagar, sen 14.55-24.00 de andra dagarna på kvällsskift.

Så på mitt företag görs ingen skillnad på om man jobbar ständig eftermiddag eller om man jobbar två skift.

Speciella arbetstider på minuten på ditt jobb :).

Vi jobbar mindre tid på dagarna. ca 7h45min kvällarna och ca 8h30min dagarna.
Det berore lite på olika faktorer, men i runda slängar är det den tiden (inräknad obetald lunch).

Permalänk
Avstängd

Jobbar man inte vanliga tider så jobbar man ofta mindre än 40 timmar per vecka. Så vill de att du ska jobba 40 timmar får du ju kräva att göra det på vardagarna, annars borde de räkna timmarna som mer än den faktiska tiden.

När jag jobbade på Volvo exempelvis var det noga reglerat, jag minns inte helt hundra exakt men inget skift jobbade ju 8 timmar på en vanlig dag om man bara räknar faktiskt arbetstid. Dagskiftet var exempelvis 06:30-15:24, kvällen 15:24-00:12 och natten då 00:12-06:30 förutom på söndag kväll där man gick på 21:30 istället. Med lunch och olika raster och så. Så dagen jobbade mest, och natten minst, och lönen var tvärtom efter OB. Sen räknades det i alla fall på dagen som att man jobbade 8,2 timmar, så eventuella klämdagar och liknande togs från de här extra tolv minuterna man tjänade in varje dag. En del jobb fanns som helgarbete också, och då var det ett speciellt skift där man jobbade tolv timmar lördag och tolv söndag, vilket då räknades som heltid och gav rätt bra betalt vad jag förstår.

Nu jobbar jag som utvecklare men under teknikavtalet vilket på många sätt är bättre än IT. Så jag jobbar 40 timmar (well, rapporterar i alla fall) men veckoarbetstiden är egentligen bara typ 38,5, resten går till klämdagar och liknande, och till en tidbank.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det du ska kolla upp är vad det är som styr detta med 36h vecka. Om du har något att hämta så är det där. På någon nivå finns detta som ett avtal eller överenskommelse.

Tyvärr kan man inte hitta Handels kollektivavtal om man inte är medlem, så jag kan inte kolla vad det står där.

Jag kan tycka att det är tråkigt att hacka på de fackliga företrädarna. Dels är du inte medlem och hade du varit det så hade du också varit med och röstat fram dem. De som faktiskt är medlemmar i Handels på ditt jobb tycker att dessa personer är de bästa att företräda dem. Gillar de inte dem kan de alltid föreslå någon annan.

Absolut är det så.
Jag sitter och läser kollektivavtalet nu men det är en hel del information man ska tugga sig igenom.
Jag ska höra med en av de fackliga representanterna på jobbet och få hans insikt, eventuellt får jag ta det med den högst satta representanten (även fast han är den lataste på jobbet).

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jobbar man inte vanliga tider så jobbar man ofta mindre än 40 timmar per vecka. Så vill de att du ska jobba 40 timmar får du ju kräva att göra det på vardagarna, annars borde de räkna timmarna som mer än den faktiska tiden.

När jag jobbade på Volvo exempelvis var det noga reglerat, jag minns inte helt hundra exakt men inget skift jobbade ju 8 timmar på en vanlig dag om man bara räknar faktiskt arbetstid. Dagskiftet var exempelvis 06:30-15:24, kvällen 15:24-00:12 och natten då 00:12-06:30 förutom på söndag kväll där man gick på 21:30 istället. Med lunch och olika raster och så. Så dagen jobbade mest, och natten minst, och lönen var tvärtom efter OB. Sen räknades det i alla fall på dagen som att man jobbade 8,2 timmar, så eventuella klämdagar och liknande togs från de här extra tolv minuterna man tjänade in varje dag. En del jobb fanns som helgarbete också, och då var det ett speciellt skift där man jobbade tolv timmar lördag och tolv söndag, vilket då räknades som heltid och gav rätt bra betalt vad jag förstår.

Nu jobbar jag som utvecklare men under teknikavtalet vilket på många sätt är bättre än IT. Så jag jobbar 40 timmar (well, rapporterar i alla fall) men veckoarbetstiden är egentligen bara typ 38,5, resten går till klämdagar och liknande, och till en tidbank.

Tyvärr är jag den enda som jobbar mitt "schema" så min sits blir unik på arbetsplatsen.
Det är dock det jag hoppas kunna förhandla på och hoppas att de har moral nog att stå för deras "verbala avtal" som de haft med mig dessa år.
Vad som en beslutas kommer jag ta lärdom att mina tider ska antecknas i mitt avtal framöver.

Permalänk
Medlem

Speciella arbetstider på minuten på ditt jobb :).

Vi jobbar mindre tid på dagarna. ca 7h45min kvällarna och ca 8h30min dagarna.
Det berore lite på olika faktorer, men i runda slängar är det den tiden (inräknad obetald lunch).

Ja så är det inom industrin Hur är det med er arbetstidsförkortning? Betalas det ut på lönen eller får ni timmar i någon tidsbank?
Vanlig arbetstid är 40 timmar, men vi får ju arbetstidsförkortning varje vecka. Hos oss får vi ATK som det heter, brukar bli en vecka extra per år i ledighet.
Jag vet att vissa arbetsplatser, speciellt bemanningsföretag, betalar ut detta i pengar på lönen (vilket jag tycker är knas.). Kan det vara så att tvåskiftarna får ut detta på eftermiddagsskiftet?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är sant, men viljan att hjälpa till vid problem kanske inte är brinnande. Något måste man ju få för sin medlemsavgift.

Det är en helt annan sak, men det var inte det som påstods.

Vad gäller din synpunkt, så ska inte facket hjälpa till om du inte är med, de är till för sina medlemmar, inte för någon annan. Vill du inte vara medlem (jag är inte medlem tex) så kan du inte förvänta dig någon support mm. Precis som jag inte kan förvänta mig att läsa GP om jag inte betalar för den.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Ja så är det inom industrin Hur är det med er arbetstidsförkortning? Betalas det ut på lönen eller får ni timmar i någon tidsbank?
Vanlig arbetstid är 40 timmar, men vi får ju arbetstidsförkortning varje vecka. Hos oss får vi ATK som det heter, brukar bli en vecka extra per år i ledighet.
Jag vet att vissa arbetsplatser, speciellt bemanningsföretag, betalar ut detta i pengar på lönen (vilket jag tycker är knas.). Kan det vara så att tvåskiftarna får ut detta på eftermiddagsskiftet?

Skiftarbetare får ingen speciell komensation i form av utbetalning på lön eller timmar i tidsbank (utöver OB).
Jag tror det blir korrekt att säga att man jobbar kortare på kvällarna i och med denna arbetstidsförkortning på min arbetsplats.

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Det enda jag kan se att de kan få det till är ju att du ska jobba 37h/v, en timme mer på söndag som är dagtid
Ska du jobba en timme mer kvällstid när andra jobbar 36h så får de ju förklara varför?

Det intressanta med det dem säger mig, är att det finns inget sätt att tidslägga mig utan att jag går utanför ordinare arbetstider.
Dvs börjar normalt kvällsskiftet vid kl16 så måste jag börja vid kl15 om jag ska jobba 40timmar.
Så jag vet inte om det riktigt tänkt över detta helt :).

Men håller med att de måste kunna förklara varför, annars fallerar hela deras argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Nja kollektivavtalet gäller även för de som inte är med i facket också

Kollektivavtalet gäller men man kan inte driva det vidare om man inte är medlem, för man är inte part. Så vill inte arbetsgivaren göra rätt för sig så är det bara att ta emot.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av POMAH:

Det är en helt annan sak, men det var inte det som påstods.

Vad gäller din synpunkt, så ska inte facket hjälpa till om du inte är med, de är till för sina medlemmar, inte för någon annan. Vill du inte vara medlem (jag är inte medlem tex) så kan du inte förvänta dig någon support mm. Precis som jag inte kan förvänta mig att läsa GP om jag inte betalar för den.

Det är jag absolut med på, om de inte vill behöver de inte.
Men det är ju större chans att en person som får hjälp av Facket går med i Facket, än att Facket säger att om du inte är med i Facket så kan man "Fuck off" (lite hårddragna ord, men det blev en liten pun )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Spontant skulle jag säga att de faktiskt har rätten vid sin sida, rent juridiskt.

Att jobba "100%" på ett kontrakt innebär 8 timmars arbetsdag. Jobbar du mindre än så, då bör du rimligen få mindre betalt. Att bevisa att du har haft ett muntligt avtal är otroligt svårt och brukar inte vara tillräckligt. Tyvärr.

MEN. Kolla med facket vad detta innebär. Låt de granska ditt avtal, för det kanske finns mer där som ändrar situationen.
Vidare så ska muntliga avtal också hållas, och har de sagt att de beräknar din 100% till 6 timmars arbetsdag, då ska det hållas. Det svåra där blir att faktiskt bevisa att det muntliga avtalet överhuvudtaget har gjorts. Får du dock någon chef till att erkänna det muntliga avtalet, då har du saken klar för dig.

TLDR; Kolla med facket först. Kan du ej bevisa det muntliga avtalet och inget annat står i skrift, så är du nog körd.

Jag tycker i alla fall spontant att åratal av arbete efter dessa tider är ett ganska tydligt bevis på att det funnits någon form av avtal. Jag är ju absolut ingen jurist, men logiskt borde det under omständigheterna inte vara en svår sak att få en högre instans att acceptera att ett avtal finns, även om det är/var muntligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Kollektivavtalet gäller men man kan inte driva det vidare om man inte är medlem, för man är inte part. Så vill inte arbetsgivaren göra rätt för sig så är det bara att ta emot.

Att vara med i fackförbund har vissa fördelar. Men det är inte vad jag vet att få samma lön för samma arbete som andra. Då facket tvärt emot tar strid för detta oavsett vad arbetsgivare och arbetetstagare vill.
Detta för att det annars urholkar kartellen om arbetsgivaren kan anställa personer med sämre villkor..

Så frågan i TS fall är kommer TS få betydligt sämre villkor än sina kollegor efter ändringen? Om det är så att TS tvärt emot har haft bättre än sina kollegor och TS vill behålla det bättre, så lycka till att att hjälp av facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att vara med i fackförbund har vissa fördelar. Men det är inte vad jag vet att få samma lön för samma arbete som andra. Då facket tvärt emot tar strid för detta oavsett vad arbetsgivare och arbetetstagare vill.
Detta för att det annars urholkar kartellen om arbetsgivaren kan anställa personer med sämre villkor..

Så frågan i TS fall är kommer TS få betydligt sämre villkor än sina kollegor efter ändringen? Om det är så att TS tvärt emot har haft bättre än sina kollegor och TS vill behålla det bättre, så lycka till att att hjälp av facket.

Vad menar du, tycker det var lite otydligt? Vad är det facket tar strid för?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

https://lagen.nu/dom/ad/2010:54

här kan vi läsa:

Skiftarbete medger arbetstidsförkortning. Den ordinarie arbetstiden blir, i genomsnitt per helgfri vecka:
a) vid tvåskiftsarbete 38 timmar

Jag ska inte påstå att jag är någon expert på detta men jag _TROR_ att arbetsgivaren lika gärna kan ge dig dessa timmar i ett komp-saldo istället för att förkorta din arbetstid varje vecka.

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Vad menar du, tycker det var lite otydligt? Vad är det facket tar strid för?

Facket gör flera saker. Alltifrån kämpa för bättre arbetsmiljö, löner, arbetstider you name it.
Fackets styrka handlar om att arbetare har gått ihop och tillsammans ställer högre villkor. Kommer folk in och ställer lägre villkor så försvinner fackes makt och den blir urholkad. Därför kommer facket aktivt kämpa för att företag inte anställer icke fackanslutna medlemmar till lägre löner. Och tillhör man en sådan person, så vill facket att man för deras egen existens skulle inte ska vara en sådan.
Däremot frågor som mobbning etc är mer generell och handlar mer om en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Spontant skulle jag säga att de faktiskt har rätten vid sin sida, rent juridiskt.

Att jobba "100%" på ett kontrakt innebär 8 timmars arbetsdag. Jobbar du mindre än så, då bör du rimligen få mindre betalt. Att bevisa att du har haft ett muntligt avtal är otroligt svårt och brukar inte vara tillräckligt. Tyvärr.

MEN. Kolla med facket vad detta innebär. Låt de granska ditt avtal, för det kanske finns mer där som ändrar situationen.
Vidare så ska muntliga avtal också hållas, och har de sagt att de beräknar din 100% till 6 timmars arbetsdag, då ska det hållas. Det svåra där blir att faktiskt bevisa att det muntliga avtalet överhuvudtaget har gjorts. Får du dock någon chef till att erkänna det muntliga avtalet, då har du saken klar för dig.

TLDR; Kolla med facket först. Kan du ej bevisa det muntliga avtalet och inget annat står i skrift, så är du nog körd.

Det är inte alltid det stämmer, man kan ha ett kollektivavtal där man reglerat arbetstiden baserat på vilka tider på dygnet man jobbar.
Som exempel så har vården: https://www.vardforbundet.se/engagemang-och-paverkan/aktuellt...

• Arbetar du 20 procent natt blir veckoarbetstiden 36 timmar och 20 minuter, vid 30 procent natt 34 timmar och 20 minuter.

• För dig som ingår i rotationstjänstgöringen men som ändå arbetar ständig natt blir veckoarbetstiden 34 timmar och 20 minuter.

• För dig har ett anställningsavtal på ständig natt inom landsting/region blir veckoarbetstiden 34 timmar och 20 minuter.

Permalänk
Skrivet av haijen:

Jag tycker i alla fall spontant att åratal av arbete efter dessa tider är ett ganska tydligt bevis på att det funnits någon form av avtal. Jag är ju absolut ingen jurist, men logiskt borde det under omständigheterna inte vara en svår sak att få en högre instans att acceptera att ett avtal finns, även om det är/var muntligt.

Jag har varit i diskussion med min HR flertal gånger med min HR och avdelningsledare.
De vet att jag jobbar dessa tider eftersom de varit de som godkänt dem.

Tider och lön checkas av HR ansvarig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det du ska kolla upp är vad det är som styr detta med 36h vecka. Om du har något att hämta så är det där. På någon nivå finns detta som ett avtal eller överenskommelse.

Tyvärr kan man inte hitta Handels kollektivavtal om man inte är medlem, så jag kan inte kolla vad det står där.

Jag kan tycka att det är tråkigt att hacka på de fackliga företrädarna. Dels är du inte medlem och hade du varit det så hade du också varit med och röstat fram dem. De som faktiskt är medlemmar i Handels på ditt jobb tycker att dessa personer är de bästa att företräda dem. Gillar de inte dem kan de alltid föreslå någon annan.

Det är ju just denna gamla vanliga visan.

-Uuuh jag är så smart., facket ger mig inte ett skit bu, hu... Å sen rätt som det är så kanske det hade varit vettigt att vara ansluten... Ja, ja. Lycka till...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Facket gör flera saker. Alltifrån kämpa för bättre arbetsmiljö, löner, arbetstider you name it.
Fackets styrka handlar om att arbetare hart gått ihop och tillsammans ställer högre villkor. Kommer folk in och ställer lägre villkor så försvinner fackes makt och den blir urholkad. Därför kommer facket aktivt kämpa för att företag inte anställer icke fackanslutna medlemmar till lägre löner. Och tillhör man en sådan person, så vill facket att man för deras egen existens skulle inte ska vara en sådan.
Däremot frågor som mobbning etc är mer generell och handlar mer om en själv.

Tack, då förstår jag vad du menade
Så länge det finns ett kollektivavtal så kan man inte anställa någon för mindre än avtalet säger. Finns det däremot INGET kollektivavtal så är lägsta lönen 0:- i värsta fall.
Och naturligtvis vill man att alla skall vara anslutna, det är där makten sitter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Fast det där kan ju inte stämma! Menar du att man som ej fackligt ansluten är bunden till kollektivavtalet, men man kan inte göra något om avtalet inte följs? Att facket kanske inte väljer att gå in är ju en sak, men om ett kollektivavtal gäller så måste det ju följas, även för de icke-anslutna. Något annat låter helt befängt!

Permalänk

Det beror på hur man ser det och vem man jämför med.
Det blir olika beroende på ifall jag ska räknas som dagtidare eller skiftgåare.

Jag jobbar som sagt söndagar dag, mån-tors kväll varje vecka.
I mina ögon bör ju detta räknas som skiftgång eftersom det inte är samma tider på rak vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Det är inte alltid det stämmer, man kan ha ett kollektivavtal där man reglerat arbetstiden baserat på vilka tider på dygnet man jobbar.
Som exempel så har vården: https://www.vardforbundet.se/engagemang-och-paverkan/aktuellt...

• Arbetar du 20 procent natt blir veckoarbetstiden 36 timmar och 20 minuter, vid 30 procent natt 34 timmar och 20 minuter.

• För dig som ingår i rotationstjänstgöringen men som ändå arbetar ständig natt blir veckoarbetstiden 34 timmar och 20 minuter.

• För dig har ett anställningsavtal på ständig natt inom landsting/region blir veckoarbetstiden 34 timmar och 20 minuter.

Och om det skulle vara fallet nu, då bör ju givetvis det stå i avtalet, och TS och/eller hans fackrepresentanter vara väl medvetna om detta redan

Kan dock ha fel, så @ShotInTheHead får se till att detta inte är fallet, helt enkelt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast det där kan ju inte stämma! Menar du att man som ej fackligt ansluten är bunden till kollektivavtalet, men man kan inte göra något om avtalet inte följs? Att facket kanske inte väljer att gå in är ju en sak, men om ett kollektivavtal gäller så måste det ju följas, även för de icke-anslutna. Något annat låter helt befängt!

Det är inte befängt, avtalet är mellan parterna Svensk Handel och Handels, endast de kan driva ärenden. Är man inte medlem så finns det ingen rättighet att driva en kollektivavtalsfråga då man inte är med någon part.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Det är inte befängt, avtalet är mellan parterna Svensk Handel och Handels, endast de kan driva ärenden. Är man inte medlem så finns det ingen rättighet att driva en kollektivavtalsfråga då man inte är med någon part.

Nej men egentligen är man väl inte bunden av avtalet heller. Facket blir förstås sura om någon går under avtalet liksom, men det är ju fritt för arbetstagaren och arbetsgivaren att skriva ett avtal som reglerar andra saker som arbetstid eller vad det nu kan vara, och högre lön, så länge man håller sig inom lagarna förstås. Men det är klart att man ju är i ett rejält underläge normalt som arbetstagare som ska förhandla med ens arbetsgivare, och har man inget kollektivavtal som reglerar årliga ökningar och liknande så sitter man ju i skiten om företaget går lite knackigt eller så.

Personligen anser jag att alla i alla fall fastanställda borde vara med i facket. De förhandlar åt en och ger en hjälp vid behov. De är inte perfekta men utan facket hade arbetslivet sett väldigt mycket värre ut. Men man kan förstås välja ett annat fack om man inte gillar fackklubben på ens arbetsplats, de får förstås inte förhandla på samma villkor som det som merparten är med i, men för hjälp, stöd, rådgivning och liknande så kan de ju vara minst lika bra.

Permalänk
Medlem

du ser det som att du ska jobba gratis 16h mer per månad. De ser det som att du fått 16h gratislön i 2 år.

Spontant så kan de väl bara lägga om ditt schema så du hamnar dagtid enbart?

Vill du jobba kvar? isf så är det nog bra att rätta sig i ledet o se de tidigare åren som bonusår

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag har aldrig arbetat på en plats med kollektivavtal där mitt anställningsavtal inte innehöll en skrivelse om att innehållet i kollektivavtalet skulle gälla min anställning. Så man kan utan problem driva det vidare eftersom arbetsgivaren inte förhåller sig till anställningsavtalet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaevel:

https://lagen.nu/dom/ad/2010:54

här kan vi läsa:

Skiftarbete medger arbetstidsförkortning. Den ordinarie arbetstiden blir, i genomsnitt per helgfri vecka:
a) vid tvåskiftsarbete 38 timmar

Jag ska inte påstå att jag är någon expert på detta men jag _TROR_ att arbetsgivaren lika gärna kan ge dig dessa timmar i ett komp-saldo istället för att förkorta din arbetstid varje vecka.

För att kunna tolka detta så behöver man också veta vad två och treskift är. Definitionen av tvåskift är:
Kontinuerligt tvåskift bedrivs med tre skiftlag i cykel: eftermiddag, förmiddag plus lördag och söndag samt frivecka med en beräkningsperiod om tre veckor. Arbetet ska förläggas måndag till fredag mellan 05:00-24:00 och under lördag och söndag mellan 06.00-20.00.

Jag tolkar det som att TS arbete faller inom detta. Hen jobbar tvåskift och ska därmed jobba 38h per vecka för heltid.
TS: Hänvisa arbetsgivaren till den sidan på lagen.nu.

Skrivet av Blomman90:

Du har rätt, det stämmer inte. Facket som har kollektivavtal har alltid rätt att driva avtalsbrott på arbetsplatsen, även om den person det rör inte är ansluten. Det finns också en anledning att göra det eftersom facket kan få skadestånd vid avtalsbrott. Den anställde har ingen generell rätt till skadestånd.

Har man en lokal klubb är intresset generellt större att driva den här typen av småfrågor även för icke-medlemmar. Genom att stämma i bäcken ser man till att samma sak inte drabbar de egna medlemmarna, plus att även om man inte yrkar på skadestånd för varje liten sak så gäller så klart många bäckar små.
Finns ingen lokal fackklubb blir det dock svårt. Handels centralt bryr sig förmodligen inte om en enskild person som inte är medlem över huvud taget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har inte ringt facket, jag är inte med i facket.
Tyvärr är de fakliga representanterna på vårt lager totalt värdelösa och botten av bottenskrapet. De är med i som representanter för de gör att de slipper arbeta 1-2 dagar i veckan.

Min roll är en väsentlig del, aka kompetens. Min kunskap överskrider de flesta på lagret, även de högre satta.
Det sagt så är alla utbytbara, även jag, men ska de byta ut mig så lär de sätta minst 2 personer på mitt jobb för att täcka mig.

Det var ju riktigt dumt att du inte är med i facket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

F

Du har rätt, det stämmer inte. Facket som har kollektivavtal har alltid rätt att driva avtalsbrott på arbetsplatsen, även om den person det rör inte är ansluten. Det finns också en anledning att göra det eftersom facket kan få skadestånd vid avtalsbrott. Den anställde har ingen generell rätt till skadestånd.

Har man en lokal klubb är intresset generellt större att driva den här typen av småfrågor även för icke-medlemmar. Genom att stämma i bäcken ser man till att samma sak inte drabbar de egna medlemmarna, plus att även om man inte yrkar på skadestånd för varje liten sak så gäller så klart många bäckar små.
Finns ingen lokal fackklubb blir det dock svårt. Handels centralt bryr sig förmodligen inte om en enskild person som inte är medlem över huvud taget.

Mitt svar var utifrån att facket inte vill driva saken. Finns det ett intresse så är det en annan sak

Visa signatur