Permalänk
Medlem

SAMA IM01 M-ATX bygge

Intro
Detta kommer inte va någon djupgående review eller spektakulärt bygge men då jag upptäckte lite intressanta saker när jag försökte få tag i ett SAMA IM01 så tänkte jag dela med mig lite om det samt hur det va att bygga i när jag väl fick hem det.

Bakgrund
Jag har länge varit sugen på ett Cooler Master NR200P chassi då det är enligt mig är en lagom kompromiss med ett litet chassi som ändå har plats för ordentlig CPU luftkylning, stora grafikkort och generellt bra ventilation.
Problemet för mig med NR200P är att jag skulle behöva köpa nytt "dyrt" Itx moderkort med dubbla NVME platser och ny SFX PSU (möjligen 3d printa en hållare för vanlig PSU).

Så när jag snubblade över SAMA IM01 som enkelt kan beskrivas som en lite större kina M-ATX version av NR200P så pirrade det till lite i byxan . Det har dessutom stöd för vanlig PSU.

För att jämföra så kommer här mått inkl fötter och utstickande delar (verifierat på mitt eget chassi):
SAMA IM01: L391 x W185 x H303 mm
NR200P: L376 x W185 x H292 mm
För mer detaljerad spec gå till Sama

Inköp
Efter kollat lite okända Youtube reviewer och läst runt på forum efter omdömen så kändes det som något att chansa på så jag började leta efter ställe att inhandla det ifrån, det va då som jag upptäckte att detta chassi har använts av flera tillverkare, kärt barn har många namn .

Först så kollade jag upp Sama IM01 på Ali express där det kostade ~1450:- inkl frakt vilket kändes för dyrt för något som många anser vara en budget version av NR200P.
Sen hittade jag ett inlägg här på Swec om KRUX Naos som är en polsk version och förutom massa okända polska sidor så lyckades jag till sist hitta den på Computersalg Krux Naos för 890:-.
Det va nu som jag kunde slutat leta men nyfiken som jag är så fortsatte jag och hittade även dessa som är samma chassi med annat namn
Inter-Tech IM-1 Pocket för 851:-
Nox Hummer Vault för 676:-

Som ni säkert gissar så valde jag att köpa Nox Hummer Vault efter att jag verifierat att det va en SAMA IM01 med lite "fulare" namn.

Utöver dessa så hittade jag även denna versionen https://www.sapphiretech.com/zh-cn/consumer/chassis_nitro-m01...

Byggupplevelse
Ja då kommer vi till mitt bygge som består av följande delar.
AMD Ryzen 7 3700x
Scythe Mugen 5 PCGH Edition (154,5 mm)
Colorful Vulcan iGame 1080ti ~32cm
EVGA B3 650W Modular (15cm)
Några Noctua NF-A12x25 PWM
2st NVME + 1st 2.5SDD

Själva chassit kommer väl förpackat med en liten låda för alla skruvar och tillbehör. Chassit tar man isär enkelt genom att bara dra av plåtarna och sen snäpps de enkelt på plats igen. Det kändes stabilt även efter jag gjort det några gånger. Chassit är gjort av plåt och sidorna känns riktigt stabila och bra, ramen kanske kan uppfattas lite tunn men inget som märks med allt ihop. Hållaren för front USB, power button mm är gjort i plast. Jag hittade inga vassa kanter, eller felgängade fästen för skruvar, genomgående bra passform och kvalité. En positiv överraskning va att alla ventilationshål har dammfilter vilket va något jag va rädd för att de inte skulle ha.

När det kommer till att bygga i chassit så skulle jag säga att det va enkelt och smidigt, väldigt smidigt om det inte varit för att audio-, fläkt- och usb kontaker på nedersta delen av moderkortet krockar med fläktarna i botten. Jag fick dit allt utom USB 3.0 kontakten som kommer kräva en 90 graders specialkontakt. Sen så vad det som man kan se på bilderna väldigt tajt med mitt 32cm långa GPU och 15cm PSU så det krävde en del masserande för att få ordning på sladdarna. Själva CPU kylaren hade nog 5mm tillgodo så det va inga problem. Topp och botten plåten har smidiga spår för att smidigt kunna flytta fläktarna i sidled/fram och bak.

Positivt:

• Många kombinationsmöjligheter med ITX, M-ATX, SFX PSU, vanlig PSU, fullstora CPU kylare, långa grafikkort mm.

• Litet chassi som har fokus på luftkylning (efter vad jag läst i några reviewer)

• Bra ventilation

• Fullstora PSU:er suger in luft i från fronten och blåser ut varmluften i toppen

• Överlag bra kvalité och smidigt att bygga i speciellt för priset

Negativt:

• Med M-ATX så krockar nedre kontakterna med fläktarna i botten

• Om man har fullstor PSU så kan man endast ha en fläkt i toppen

Här kommer några bra länkar på dokumentation från NOX
Manual
Säljbroschyr
Bildmaterial

Summerat så är jag riktigt nöjd med köpet.

Uppdatering 2022-01-25
Har haft chassit några månader nu och kunde inte vara nöjdare. Inga problem med ventilation, datorn är tyst, sval och dammfilterna verkar fungera bra. Testet blir sommaren men kan inte tänka mig att det kommer bli några problem.

Uppdaterade till ett Corsair SF750 Platinum 750W i mellandagarna, egentligen behövdes det inte men vill ha en PSU som kör passivt längre och denna gör det till 300W. Sen så kändes det bättre att slippa sladdarna som låg emot grafikkortet.

Uppdaterat beskrivningen med lite nyttiga länkar.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Det var fanemig fjuttigt att ingen kommenterat det här fina initiativet som du delar med dig av. Har själv suktat efter cooler masters ITX-variant och igår började jag grotta ner mig huruvida chassit är lämpat för modding till att passa mATX moderkort när jag snubblade över den här varianten på youtube som i asien går under ett annat namn. Det roliga är att jag för flera år sen själv designade ett chassi just med den här typen av design. Hängande PSU i fronten med insug framåt. Skullnaden med mitt var att jag under PSUn även hade 120mm insug även den i fronten så att grafikkortet fick frisk luft den vägen. Sen ett insug i toppen över cpu-kylaren och utblås i bakkant. Sen i bak vid grafikkortet hade jag även ett 92mm utblås. Var riktigt nöjd med designen, temperaturer och ljudnivå. Problemet var att jag byggde chassit av laminerade spånskivor. Hade ingen aning om att det var möjligt men drabbades av typ formaldehydförgiftning när chassit hettades upp ovh blåste varmluft ur de nyligen utstansade fläkthålen. Fick en lukt i näsan av typ terpentin/lacknafta som tog månader att försvinna. Så uppenbarligen var spånskiva ett dåligt materialval.

Nu vill jag inte ge upp på den här idén och blev glatt överasskad när jag såg chassitillverkare anamma layouten. Osäker dock om mina komponenter (nätagg och grafikkort) kommer få plats. Så får gå och mäta lite. Medföljde inga fläktar?

Permalänk
Medlem

@Ortovox
Taget!!!!
Tack för att du delade mig dig. Snyggt galleri också
Sitter i samma båt. Har ett M-atx bygge och velat gå över till NR200P i månader men inte kunnat berättiga meningen med att köpa nytt moderkort, chassi och PSU. Detta blir ju klockrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

@Ortovox
Taget!!!!
Sitter i samma båt. Har ett M-atx bygge och velat gå över till NR200P i månader men inte kunnat berättiga meningen med att köpa nytt moderkort, chassi och PSU. Detta blir ju klockrent!

Jag sitter också och suktar efter NR200P när jag fick tips om den här och hittade galleriet. Var helt inne på att försöka modda NR200P men det här är ju klart lättare. Dock inte fullt lika snygga former. Det går att modda chassit så att man får plats med både fullstort mATX och ATX-nätagg. Men problemet blir då att PCI-e platserna i chassit inte lajnar upp med moderkortets plats föe grafikkortet och då nlir man tvungen att köra verikal montering av grafiiknortet och då låst till PCI-e 3.0 riser om du inte köper en nyare separat men en sån kostar ju lika mycket som hela chassit...

Permalänk
Medlem

Impulsköpte en vit IM01 mesh från Ali i höstas men har nog insett att det inte blir något dator i den närmsta tiden. Grafikkort är helt enkelt för dyrt så om det blir ett bygge blir det integrerad grafik, och då vill jag nog ha en verkligen minimal låda istället. Om det är någon i Stockholm som är intresserad…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det var fanemig fjuttigt att ingen kommenterat det här fina initiativet som du delar med dig av. Har själv suktat efter cooler masters ITX-variant och igår började jag grotta ner mig huruvida chassit är lämpat för modding till att passa mATX moderkort när jag snubblade över den här varianten på youtube som i asien går under ett annat namn. Det roliga är att jag för flera år sen själv designade ett chassi just med den här typen av design. Hängande PSU i fronten med insug framåt. Skullnaden med mitt var att jag under PSUn även hade 120mm insug även den i fronten så att grafikkortet fick frisk luft den vägen. Sen ett insug i toppen över cpu-kylaren och utblås i bakkant. Sen i bak vid grafikkortet hade jag även ett 92mm utblås. Var riktigt nöjd med designen, temperaturer och ljudnivå. Problemet var att jag byggde chassit av laminerade spånskivor. Hade ingen aning om att det var möjligt men drabbades av typ formaldehydförgiftning när chassit hettades upp ovh blåste varmluft ur de nyligen utstansade fläkthålen. Fick en lukt i näsan av typ terpentin/lacknafta som tog månader att försvinna. Så uppenbarligen var spånskiva ett dåligt materialval.

Nu vill jag inte ge upp på den här idén och blev glatt överasskad när jag såg chassitillverkare anamma layouten. Osäker dock om mina komponenter (nätagg och grafikkort) kommer få plats. Så får gå och mäta lite. Medföljde inga fläktar?

Helt missat att det kommit kommentarer .
Vill du få beskrivningar på massa olika kombinationer och begränsningar så har NOX en bra Manual här:
https://api.nox-xtreme.com/uploads/product/downloads/be01af9k...

Det jag gillar mer och mer med chassit är att det känns som de har tänkt att om något går att sätta på en annan plats i chassit så har de bara gjort några extra hål där så får man själv välja om det är något man kommer kunna använda.
Jag bytte t.ex till ett SFX nätagg under rean i mellandagarna och kunde välja mellan 2 olika sätta att montera det. Valde fronten så jag kunde sätta en extra 120mm fläkt i toppen och så att nätagget kan suga in frisk luft från fronten vid behov.

Det medföljer inga fläktar men för priset som va 670:- så kan man nog inte förvänta sig det och de hade nog inte varit i närheten av kvaliten på resten av chassit då .

Det finns faktiskt plats för en 80mm fläkt som utblås där bak som du designat plats för en 92mm. Har för mig att någon lyckats trycka in en 120mm men gissar att det inte kommer funka för de flesta.

Sen så står det lite dolt i denna översikten på sista sidan att man kan ha 2st 120mm i fronten alternativt 1st om man har ATX PSU. Det tyckte jag också att det såg ut att finnas hål för men kan kolla noggrannare när jag snart ska ta ut grafikkortet för att se över det med ny kylpasta.
https://api.nox-xtreme.com/uploads/product/downloads/7xg8sifu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

@Ortovox
Taget!!!!

Varsågod och tackar
Jag uppdaterade galleriet med lite bra länkar och återkoppling efter att ha haft chassit några månader nu.
Kunde inte va nöjdare. För min del så är detta sweet spot gällande storlek, bra kylning och möjlighet att kombinera med valfri hårdvara nästan som man vill.

Permalänk
Medlem

Tack för denna tråd & inspiration @Ortovox beställde ett från proshop i dagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Tack för denna tråd & inspiration @Ortovox beställde ett från proshop i dagarna

Hoppas du blir lika nöjd som jag! Skriv gärna hur ditt bygge gick sen också.

Permalänk
Medlem

@Ortovox

Försöker finna information men hittar inget, det gör mig lite brydd att alla hål i chassit är så små.
Tänker då främst på hålen i toppen där fläktarna ska blåsa ut. Tycker du att det blir något ordentligt tryck där eller bromsas luftflödet mycket av dom små hålen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

@Ortovox

Försöker finna information men hittar inget, det gör mig lite brydd att alla hål i chassit är så små.
Tänker då främst på hålen i toppen där fläktarna ska blåsa ut. Tycker du att det blir något ordentligt tryck där eller bromsas luftflödet mycket av dom små hålen?

Jag har inte gjort något test på motståndet genom hålen i plåtarna. Men kylning och temp för min setup nu i vintertider är bra och bättre jämfört med mitt tidigare chassi Raijintek Thetis även om jag inte gjort någon noggrann jämförelser.

Det kanske inte säger så mycket då Thetis chassit är inverterat och har enligt mig har sämre naturligt flöde. Men jag hade aldrig problem med temp i Thetis chassit med samma hårdvara utan det va mest att fläktarna varvade mer än jag ville.

Hur som helst så ligger mina 4 st chassifläktar på runt 600rpm och cpufläktarna på 450-500 när jag slösurfar etc och då är Grafikkortet med 4st skärmar inkopplat fortfarande passivt kylt och nätagget också, CPU ligger på 40+ grader.
Min setup är ju fokuserad på låg ljudnivå = mål att den inte ska höras om jag inte spelar och då krävs bra genomströmning i chassit vid låga fläkthastigheter så det tycker jag Sama/Nox uppfyller.

Jag kan ta av en panel och kolla motståndet noggrannare om du vill.