Windows Update kräver sex uppkopplade timmar för att få ut uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Om du aktivt trycker på knappen för att leta efter uppdateringar tar Microsoft det som ett godkännande leta efter och trycka ut beta/förhandsversioner och vissa andra "frivilliga" uppdateringar till din dator, det inkluderar även nya drivrutiner till din hårdvara.

De gör detta även om du inte är med i Insiderprogrammet.

För tydlighets skull, det är olika saker man får om man söker efter uppdateringar och blir klassad som "seeker" jämfört med om man är med i Insider-programmet.

Det man får (/får förslag om) om man aktivt söker efter uppdateringar är alltså en förhandsversion av nästa månads buggfixar till din installerade Windowsversion (publiceras i slutet av varje månad).

Insider å andra sidan är ju främst för att hoppa till ännu ej släppta Windowsversioner (nästa feature update eller vad det nu må vara), så det är ändå stor skillnad i slutänden.

Jag är inte direkt övertygad om förträffligheten med "seeker"-upplägget just eftersom det inte är särskilt tydligt gränssnittsmässigt (borde vara en kryssruta), men vill försöka reda ut begreppen eftersom skillnaderna är tydliga.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om uppdateringar tar 6 timmar känns det som det ligger på Microsoft att ordna så det går fortare. Att be användarna lämna datorn på över natten för att Windows Update fungerar så dåligt är ungefär som om biltillverkare skulle be sina kunder lämna bilen på tomgång över natten för den är så svårstartad på morgonen (ja, kostnaden för bränsle är högre än elkostnaden, men det är samma princip).

Dock har jag aldrig varit med om att Windows plötsligt startas om mitt när man sitter och spelar eller arbetar med något. Känner inte folk till "Active Hours"?

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Om uppdateringar tar 6 timmar känns det som det ligger på Microsoft att ordna så det går fortare. Att be användarna lämna datorn på över natten för att Windows Update fungerar så dåligt är ungefär som om biltillverkare skulle be sina kunder lämna bilen på tomgång över natten för den är så svårstartad på morgonen (ja, kostnaden för bränsle är högre än elkostnaden, men det är samma princip).

Dock har jag aldrig varit med om att Windows plötsligt startas om mitt när man sitter och spelar eller arbetar med något. Känner inte folk till "Active Hours"?

Vad de säger är väl att om datorn aldrig under månaden är online 2 timmar i sträck och 6 timmar totalt så kan det bli så att uppdateringarna aldrig installeras automatiskt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har automatiska uppdateringar av. Jag väljer tid själv.

Men kan förstå problemet när folk faktiskt har automatiska uppdateringar på.
Men som nämnts tidigare, Windows borde kolla direkt vid start. Har man sedan inte låtit datorn vara på tillräckligt länge under en för lång tid så skulle Windows kunna säga till och be en trycka på "Update & Shutdown" när man ska stänga av.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Min är alltid igång, och jag får oftast manuellt söka för att hitta uppdateringar. Ibland installeras dom automatiskt under natten

Permalänk
Medlem

Kör alltid hibernate hemma och har ställt in Windows update på manuellt. Står 90 dagars upptid just nu. Så där är jag inte så noga.

Men på jobbet låter jag den bärbara vara igång, så är den uppdaterad och jag kan fjärr-ansluta. Så hade nog kört ner den i strömsparläge egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du har väl dock sannolikt datorn påslagen och nätverksansluten mycket mer än så för att du använder den, och i det läget är ju hela artikelns budskap irrelevant för dig.

Jag kör Sledgehammer och uppdaterar 100% manuellt, så jag berörs överhuvudtaget inte av detta.

Men om jag inte körde Sledgehammer så skulle jag aldrig lämna igång datorn bara för att Windows Update ska kunna göra sitt jobb. Windows Update är uppenbarligen feldesignat (på fler än ett sätt, Sledgehammer skulle inte ens behöva finnas om Microsoft skärpte sig, just den saken var mycket bättre under Windows 7-tiden).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Eftersom jag jobbar på dagarna så har jag på min dator mellan 16:30-20:00. Helgerna 7:00-23:00. Jag kan säga att det är så tröttsamt med Windows uppdateringar. Varje gång jag ska spela spel och spelet börjar lagga då vet jag att en uppdatering är på gång. Den där uppdateringen tar eeevigheter tills den blir klar. Även om man låter datorn vara igång utan att köra något annat i bakgrunden. Efter att man installerat Windows 10 har Windows OS blivit sämre och trögare. Helt ärligt så tror jag att jag lägger mer tid på Windows uppdateringar än på spel och YouTube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

MacOS: Här säger min erfarenhet att varenda OS-uppdatering kräver omstart. Är väl när det ibland kommer en separat Safari-uppdatering eller något som man kanske slipper.
Här bommar man dessutom *grovt* på "punkt 2" (nedtid), omstarten vid uppdatering är extremt seg, Windows ser riktigt snabbt ut i jämförelse.

MacOS gör en hel del uppdateringar som du inte ens märker att de installeras. Det går att ändra så att du måste bekräfta dessa småfixar också, men som default åker de in utan att man märker det. Det är egentligen bara de numrerade versionerna som kräver en omstart. Inte jättemånga gånger per år det händer, om jag jämför med jobbdatorn som tvingar mig att starta om en gång i veckan i princip.

Däremot har du rätt i att det tar en evighet att boota om efter ominstallation numer - tror att det är sen de började med T1 (numer T2) chip. Lite ironiskt, med tanke på den här historien:

https://www.folklore.org/StoryView.py?project=Macintosh&story...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har inte rört Windows update inställningarna, men söker efter uppdateringar lite då och då också manuellt. Har inte haft något problem med någon update på någon av mina 4 datorer, inte heller att den startat om utan att jag velat det. Jag har dock ställt in Aktiva timmar de tider jag använder datorerna.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Jag tvivlar inte alls på att Linux fungerar bra för dig, men har du tittat på LTT (Linus Tech Tips) serie på Youtube före jul om hur två av dem provade att gå över till Linux privat. Fick mig fullständigt övertygad om att Linux INTE är något för den genomsnittlige användaren.

Jag såg den nu eftersom jag bara såg introt tidigare och sen missade att de hade släppt resten av avsnitten.
Det som är slående är däremot att du väljer att tolka att Linux inte är något för den "genomsnittlige användaren", när LTT:s serie fokuserade oerhört mycket på gaming och till viss del även streaming på Linux. Genomsnittsanvändare är varken sweclockare, gamers eller streamers, det är folk som använder datorn för webbläsare, mail, youtube och liknande enkla saker. Det är Linux mer än kapabel till och jag har själv för ett tag sen installerat Linux Mint på min mors dator efter en massa klagomål om Windows och hur segt det blivit, hon har varit jättenöjd med bytet och kommenterat specifikt kring hur enkelt och tydligt saker är i det. Genomsnittsanvändaren installerar aldrig själv ett OS, så baserat på det har du i och för sig rätt, eftersom det är väldigt svårt att hitta en färdigkonfad linuxdator i butik.

Det är något skevt att dessa två uppenbart Windows-skadade tekniknördar hoppar in i Linux och förväntar sig att saker ska funka likadant som på Windows, det är ju hela poängen att det inte gör det i många fall;

- "Jag högerklickar på skrivbordet, men det går inte att komma åt skärminställningarna"
- "Jag hämtade ner en fil från nätet, men den går inte att exekvera"
- "Jag vill använda mina Elgatoprodukter som har windowsspecifika funktioner och kräver mjukvarustöd för LEDs mm"

Det fanns en massa fler exempel att hämta såklart. Nåt som irriterar mig både med Sweclockers linuxvideos och LTT är att man stressar på och struntar i att läsa vad det står i instruktionerna att man ska göra, t.ex när Linus skulle installera OBS och försöker göra det med `apt` på Manjaro när det klart och tydligt står på OBS hemsida vad det är man behöver köra med `pacman` för att installera programmet.

Poängen är att saker funkar annorlunda, och en del utrustning som folk tar för givet "bara borde funka" gör inte det för att dom är systemspecifika. Jag köpte själv en Elgato Facecam som en ren chansning eftersom den kräver USB 3.0, (vilket en class compliant webbkamera inte ska göra), och mycket riktigt krävde det lite tweakande för att få den att fungera. Hade jag istället valt den enkla vägen så hade jag kollat upp en webbkamera som är class compliant och den hade med 99.9% sannolikhet funkat direkt usb-kontakten satt i. Det här är i grund och botten precis samma anledning till varför Photoshop och MS Office inte funkar på Linux - de är inte byggda för det, utan det är vendorspecifika saker.

Sen ska jag inte måla upp en bild av att allt är perfekt på Linux, långt ifrån, det är fragmenterat med alla distros och en djungel av allt möjligt, och en del saker funkar inte tillfredställande *host* bluetooth *host*. Men om man börjar i den grunda änden av bassängen med t.ex. Linux Mint så kan man komma in i det hela och få en uppfattning om vad man värderar i sitt system, man kanske börjar se styrkorna med terminalen efter ett tag och då kan det vara intressant att testa nån annan distro mer optimerad för det. Men det går inte att komma ifrån att när man väl tagit sig tid att lära sig det och gett det en ärlig chans så är det mycket svårt att blunda för de enorma bristerna som finns i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För tydlighets skull, det är olika saker man får om man söker efter uppdateringar och blir klassad som "seeker" jämfört med om man är med i Insider-programmet.

Det man får (/får förslag om) om man aktivt söker efter uppdateringar är alltså en förhandsversion av nästa månads buggfixar till din installerade Windowsversion (publiceras i slutet av varje månad).

Insider å andra sidan är ju främst för att hoppa till ännu ej släppta Windowsversioner (nästa feature update eller vad det nu må vara), så det är ändå stor skillnad i slutänden.

Jag är inte direkt övertygad om förträffligheten med "seeker"-upplägget just eftersom det inte är särskilt tydligt gränssnittsmässigt (borde vara en kryssruta), men vill försöka reda ut begreppen eftersom skillnaderna är tydliga.

Tack.

Då passar jag på att förtydliga att, såvida det inte ändrats de senaste månaderna, installation startas automatiskt om den hittar något efter att du tryckt på Leta efter uppdateringar. Så det räcker alltså med det där första klicket på Leta - du får ingen följdfråga eller liknande där du kan ställning till huruvida du vill installera det den hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag såg den nu eftersom jag bara såg introt tidigare och sen missade att de hade släppt resten av avsnitten.
Det som är slående är däremot att du väljer att tolka att Linux inte är något för den "genomsnittlige användaren", när LTT:s serie fokuserade oerhört mycket på gaming och till viss del även streaming på Linux. Genomsnittsanvändare är varken sweclockare, gamers eller streamers, det är folk som använder datorn för webbläsare, mail, youtube och liknande enkla saker. Det är Linux mer än kapabel till och jag har själv för ett tag sen installerat Linux Mint på min mors dator efter en massa klagomål om Windows och hur segt det blivit, hon har varit jättenöjd med bytet och kommenterat specifikt kring hur enkelt och tydligt saker är i det. Genomsnittsanvändaren installerar aldrig själv ett OS, så baserat på det har du i och för sig rätt, eftersom det är väldigt svårt att hitta en färdigkonfad linuxdator i butik.

Det är något skevt att dessa två uppenbart Windows-skadade tekniknördar hoppar in i Linux och förväntar sig att saker ska funka likadant som på Windows, det är ju hela poängen att det inte gör det i många fall;

- "Jag högerklickar på skrivbordet, men det går inte att komma åt skärminställningarna"
- "Jag hämtade ner en fil från nätet, men den går inte att exekvera"
- "Jag vill använda mina Elgatoprodukter som har windowsspecifika funktioner och kräver mjukvarustöd för LEDs mm"

Det fanns en massa fler exempel att hämta såklart. Nåt som irriterar mig både med Sweclockers linuxvideos och LTT är att man stressar på och struntar i att läsa vad det står i instruktionerna att man ska göra, t.ex när Linus skulle installera OBS och försöker göra det med `apt` på Manjaro när det klart och tydligt står på OBS hemsida vad det är man behöver köra med `pacman` för att installera programmet.

Poängen är att saker funkar annorlunda, och en del utrustning som folk tar för givet "bara borde funka" gör inte det för att dom är systemspecifika. Jag köpte själv en Elgato Facecam som en ren chansning eftersom den kräver USB 3.0, (vilket en class compliant webbkamera inte ska göra), och mycket riktigt krävde det lite tweakande för att få den att fungera. Hade jag istället valt den enkla vägen så hade jag kollat upp en webbkamera som är class compliant och den hade med 99.9% sannolikhet funkat direkt usb-kontakten satt i. Det här är i grund och botten precis samma anledning till varför Photoshop och MS Office inte funkar på Linux - de är inte byggda för det, utan det är vendorspecifika saker.

Sen ska jag inte måla upp en bild av att allt är perfekt på Linux, långt ifrån, det är fragmenterat med alla distros och en djungel av allt möjligt, och en del saker funkar inte tillfredställande *host* bluetooth *host*. Men om man börjar i den grunda änden av bassängen med t.ex. Linux Mint så kan man komma in i det hela och få en uppfattning om vad man värderar i sitt system, man kanske börjar se styrkorna med terminalen efter ett tag och då kan det vara intressant att testa nån annan distro mer optimerad för det. Men det går inte att komma ifrån att när man väl tagit sig tid att lära sig det och gett det en ärlig chans så är det mycket svårt att blunda för de enorma bristerna som finns i Windows.

Hela grejjen är väl att många inte anser att man ska behöva göra research.

Class compliant? Måste jag lära mig vad det betyder och göra min research för att "bara" få igång en cam?

Folk är inte vana vid att behöva läsa instruktioner förens något strular. Det tycker jag är normalt beteende idag. Man trycker på installera och sen har man det installerat. När det sen inte fungerar så kan man börja läsa manualen.

Om jag fick en helt ren install av linux skulle jag inte veta var jag började. Startstreckan är väldigt lång innan jag uppnår den nivån jag är på i windows idag: Självklart tar det emot att försöka skaffa den kunskapen - med 2 barn och begränsat med tid. För vad? Ett system som kräver att jag felsöker så fort jag råkar köpa nått som inte är "class complient"?

Jag är inte emot Linux, gillar att alternativet finns, men det är för lång startstrecka för att det skulle vara aktuellt för mig.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Trodde att folk här på SweC alltid hade sina dator på? Slår ni verkligen av datorn när ni inte använder den?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Tack.

Då passar jag på att förtydliga att, såvida det inte ändrats de senaste månaderna, installation startas automatiskt om den hittar något efter att du tryckt på Leta efter uppdateringar. Så det räcker alltså med det där första klicket på Leta - du får ingen följdfråga eller liknande där du kan ställning till huruvida du vill installera det den hittat.

Som det ser ut idag så vill jag minnas att den frågar om Windowsuppdateringen men installerar .NET-uppdateringen utan frågor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har min dator på 24/7 för att har massa jobb saker som står i barkunden som jobbar när jag sover eller bort rest.
men kan hända att stänger av den men inte alls ofta.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Avstängd

Sist jag körde linux (ubuntu) på min dator här hemma, så var det uppdateringar VARJE vecka, och omstart VARJE gång. Bra mycket värre än i windows.

Permalänk
Avstängd

Om man kör mjukvarumässig kryptering på hela lagringsenheten så kan det vara svårt för den att komma in i Windows efter en omstart om inte en människa hjälper till.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Som det ser ut idag så vill jag minnas att den frågar om Windowsuppdateringen men installerar .NET-uppdateringen utan frågor.

Det stämmer att funktionsuppdateringar som ex. 21H2 inte installeras automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Trodde att folk här på SweC alltid hade sina dator på? Slår ni verkligen av datorn när ni inte använder den?

Japp. Sova eller går hemifrån längre än hämta pizza, då stängs datorn.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag ominstallerade datorn efter sommaren och sen dess har jag haft ännu större problem med Windows än innan. Nu startar datorn kontant på nätterna ibland. Helt utan förklaring och flera gånger. Enda sättet att få datorn att förbli avstängd är att bryta strömmen.

Varenda gång det har varit så så har det varit en Windowsuppdatering dagen efter. Inte nog med att asen håller mig vaken på nätterna, men när man försöker använda datorn dagen efter så får man klicka bort dussintals reklamskärmar om OneDrive, Edge och annat skräp. Jag kan inte börja beskriva mitt hat för Microsoft.

När du installerar om så gör det utan nätverket anslutet även om datorn tjatar om att du skall koppla upp dig.

Först när allt är installerat så kan du koppla in nätverket. Då blir det minst problem.

Nu har jag alltid Professional eller Enterprise och där fungerar det vettigt, så det kan vara så att Home är grisigare och inte vill vara med på noterna utan forcera allsköns skräp.

Permalänk
Medlem

Lämna datorn på 24/7 bara för att Windows ska få sina uppdateringar? Jo tjena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Varför skulle man inte sätta datorn i sleep när man är borta en längre stund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Varför skulle man inte sätta datorn i sleep när man är borta en längre stund?

Jag kör alltid full shutdown.

Både Sleep och Hibernate har skapat problem för mig i en del fall så jag litar inte på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Bra tips för miljön...Låt datorerna stå på under natten.

Nu var det dock inte ett miljötips utan ett tips gällande hur du ska hålla datorn uppdaterad.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Nu var det dock inte ett miljötips utan ett tips gällande hur du ska hålla datorn uppdaterad.

Ett dåligt tips är ändå ett dåligt tips, oberoende av varför

Vill du undvika att slå ihjäl dig om du ramlar ner för ett 10-vånings hus?
Mitt tips?
Skjut dig innan du träffar marken...

Ursäkta det lite väl grafiska i min liknelse, detta är såklart aningen mildare, men ändå

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

w11 pre build och nu så är det boot loop när den försöker uppdatera, försökt med att manuellt göra uppdate, ”uppdatera och stäng av” och ”uppdatera och starta om” men den boot loopar och återställer till den versuon som den alltid är:)

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Ja, när jag går hemifrån längre än 5-10 minuter så sätts datorn i sleep mode. Och när jag går o lägger mig för dagen så stänger jag av den stationära datorn

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ett dåligt tips är ändå ett dåligt tips, oberoende av varför

Vill du undvika att slå ihjäl dig om du ramlar ner för ett 10-vånings hus?
Mitt tips?
Skjut dig innan du träffar marken...

Ursäkta det lite väl grafiska i min liknelse, detta är såklart aningen mildare, men ändå

Att det är våldsamt spelar mig ingen större roll. Det är ju dock inte i närheten av samma sak så den var väl rätt dålig av den anledningen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hela grejjen är väl att många inte anser att man ska behöva göra research.

Class compliant? Måste jag lära mig vad det betyder och göra min research för att "bara" få igång en cam?

Ja, man kan faktiskt behöva läsa systemkraven för vad man köper. Elgato skriver t.ex. inte ut att dom har stöd för Linux med sin Facecam eller en del andra produkter, det är för att dom inte har drivrutinsstöd i OS:et utan behöver extra sådana. Dvs det är inte USB "plug and play" eftersom dom lagt till extra funktioner som styrning för RGB LEDs och andra grejer som inget OS har inbyggt stöd för, och är anledningen till varför man även på Windows måste ladda ner mjukvara för att få grejerna att funka.

Du behöver nog också veta vad Geforce och ett sånt där GTX 1080 är om det står att det är krav för ett spel också, men det gissar jag att du tar för givet att man vet vad det är utan att göra research, du måste också installera drivrutiner för kortet, det kräver kunskap det också vilket man inte automatiskt heller har om man inte är insatt.

Skrivet av FX9:

Folk är inte vana vid att behöva läsa instruktioner förens något strular. Det tycker jag är normalt beteende idag. Man trycker på installera och sen har man det installerat. När det sen inte fungerar så kan man börja läsa manualen.

Jag tycker att det är ett rätt befängt beteende om man byter från ett system till ett annat och dessutom vet att de inte funkar på samma sätt. Någon som aldrig använt Windows vet inte heller från första anblick hur man ska installera program, det är direkt ointuitivt att man måste ut på internet och via en sökmotor leta efter den mjukvara man vill ha. Det är ett inlärt beteende att ladda ner exe-filer och köra dom. Därför har jag svårt att se att man ska komma och gnälla när man byter till något nytt och tycker att "sättet som jag lärt mig för ett annat system funkar inte, och jag har inte kollat upp hur man ska göra med det nya, det här suger".

Skrivet av FX9:

Om jag fick en helt ren install av linux skulle jag inte veta var jag började. Startstreckan är väldigt lång innan jag uppnår den nivån jag är på i windows idag: Självklart tar det emot att försöka skaffa den kunskapen - med 2 barn och begränsat med tid. För vad? Ett system som kräver att jag felsöker så fort jag råkar köpa nått som inte är "class complient"?

Jag är inte emot Linux, gillar att alternativet finns, men det är för lång startstrecka för att det skulle vara aktuellt för mig.

Du saknar incitament att byta till Linux då, det är ju uppenbart och inget fel med det, särskilt inte om du spelar på din dator idag och så vidare. Känner man inte att det finns ett intresse för att dels lära sig nåt nytt för att hitta vinster i det så är det inte rätt för dig. Min poäng i det stora hela är att för den genomsnittliga användaren, som per definition inte är entusiast eller gamer, så skulle det funka hur bra som helst att byta till en bra linuxdistro som Mint, och nej, naturligtvis är man inte en power user från dag 1, men det var du inte på Windows heller.

Jag kör Linux för att ha ett system som jag som användare har kontroll över, innehåller inte tracking eller metrics och säljer inte data om mig, uppdaterar när jag själv bestämmer att den ska göra det, inte är nertyngd med en massa bloatware och dålig systemdesign, har bra prestanda, behöver inte installeras om vartannat år, och har en helt annan säkerhetsnivå än Windows. Istället för att se dessa betydande fördelar verkar du ha bestämt dig för att haka upp dig på mitt exempel gällande class compliance för usb-enheter och hur det innebär att enheterna endast har stöd i de OS som tillverkaren erbjuder drivrutiner för, jag ser inte poängen med det. Eller förväntar du dig att kunna flytta filer till en iPhone från Windows utan iTunes till exempel? Vill man vara helt säker så köper man endast enheter där tillverkaren tydligt deklarerar att de funkar på ens OS. Exakt samma sak gäller på Windows och MacOS.

Grejen är den att startsträckan är inte alls så lång som du tror, vägen till att bli en guru / power user däremot är lång, det är den på alla system.