Forskare spårar användare genom grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Forskare spårar användare genom grafikkort

Forskare har utvecklat en metod för att spåra användare på nätet genom att identifiera grafikkorts unika hårdvarudetaljer i webbläsaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jobbets Chromebook i inkognito läge.

Currently, we estimate that your browser has a fingerprint that conveys at least 17.77 bits of identifying information.

Det är bara frågan om hur många länders underrättelsetjänster som använder det här redan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Tempel:

Jobbets Chromebook i inkognito läge.

Currently, we estimate that your browser has a fingerprint that conveys at least 17.77 bits of identifying information.

Det är bara frågan om hur många länders underrättelsetjänster som använder det här redan.

Jag får samma resultat i både incognito och vanliga

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fick 17.78 så 0.01 högre när jag testade utan inkognito.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Our tests indicate that you have strong protection against Web tracking, though your software isn’t checking for Do Not Track policies.

Currently, we estimate that your browser has a fingerprint that conveys at least 17.78 bits of identifying information.

Med Brave ^^

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900k @ 5.2Ghz
RAM: G.Skill Trident Z 32GB 3200MHz GPU: Gigabyte 2080Ti 11GB Gaming OC
M.2: Samsung EVO 960 M.2 250GB M.2: Samsung 970 EVO 500GB SSD: OCZ TR150 480GB PSU: Seasonic PRIME 1300W Gold
Kylare: ASUS ROG Ryujin 360mm Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified
Skärmar: 2x Asus VN247h | x1 Predator xb1 27

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fick 17.78 med både Vivaldi och Chrome. Däremot fick jag "you have strong protection against Web tracking, though your software isn’t checking for Do Not Track policies." med Vivaldi och "you have some protection against Web tracking, but it has some gaps." med Chrome

Permalänk
Snusfri

Med Firefox: Currently, we estimate that your browser has a fingerprint that conveys 16.19 bits of identifying information.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Is your browser:
Blocking tracking ads? Yes
Blocking invisible trackers? Yes
Protecting you from fingerprinting? Your browser has a unique fingerprint

Your Results

Your browser fingerprint appears to be unique among the 224,535 tested in the past 45 days.

Currently, we estimate that your browser has a fingerprint that conveys at least 17.78 bits of identifying information.

//Firefox

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Forskare hittar på ondskefull spårning av användare så att andra forskare kan hitta på motmedel mot detta för att skydda oss? I så fall är det en bra sak för detta händer säkert redan mer eller mindre i hemlighet så om de möjliga metoderna avslöjas kan man göra något åt dem.

Permalänk
Medlem

Jahapp.. då var det dags att uppgradera folihatten då

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det här med fingerprinting går ju fan inte att komma undan.

User Agent + add ons + inställningar och grejer.

Måste väl köra Chrome med alla inställningar på standard, och man är fortfarande unik.

Permalänk
Medlem

Därför jag kör webbläsaren på separat dator utan GPU och mha en Epson bläckstråleskrivare som skriver ut innehållet på A4.

0.03 Hertz ungefär.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas att detta leder till att efterfrågan på grafikkort går ner nu

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Därför jag kör webbläsaren på separat dator utan GPU och mha en Epson bläckstråleskrivare som skriver ut innehållet på A4.

0.03 Hertz ungefär.

Dela inte med dig av utskrifterna bara. Alla skrivare har dold identifiering i utskrifterna så att man kan identifiera skrivarens identitet genom att analysera utskriften. Exempelvis för att kunna spåra falska sedlar som skrivits ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Dela inte med dig av utskrifterna bara. Alla skrivare har dold identifiering i utskrifterna så att man kan identifiera skrivarens identitet genom att analysera utskriften. Exempelvis för att kunna spåra falska sedlar som skrivits ut.

Är det därför det alltid är små gula prickar på pappret även när man bara har svart bläck i skrivaren? Tänker att gult syns väl inte så väl mot bitt papper men tittar man noga så...

Edit: Ja, tydligen... https://en.wikipedia.org/wiki/Machine_Identification_Code

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Najs, mer skit att behöva motverka och lägga onödig datorkraft på...

Testet som länkades...
Firefox
Noscript på -> 10.01
Noscript av -> 17.78

Sen har jag ju självklart Adblock Plus och I Don't Care About Cookies också.
Är det många här som kör utan script blocker eftersom ni får så mycket högre "poäng"?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av filbunke:

Edge, Windows11:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Enda sättet är att vara anonym numera är att totalt leva off the grid. Inte för att det är lätt. Leva på plocka blåbär i skogen utan internet och telefon är det nog inte många som väljer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det därför det alltid är små gula prickar på pappret även när man bara har svart bläck i skrivaren? Tänker att gult syns väl inte så väl mot bitt papper men tittar man noga så...

Edit: Ja, tydligen... https://en.wikipedia.org/wiki/Machine_Identification_Code

Jag minns inte detaljerna men i princip är det för ögat så gott som osynliga mönster som kan spåras. Finns liknande tekniker för att spåra piratkopierade filmer och musik, något som inte syns eller hörs men kan spåras vid kopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tack!

Fick strong protection (ads, trackers blocked) genom Mullvad med deras blocker aktiverad.

Unique browser fingerprint dock, både med Safari och Brave (iOS).

Ska testa på datorn sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Enda sättet är att vara anonym numera är att totalt leva off the grid. Inte för att det är lätt. Leva på plocka blåbär i skogen utan internet och telefon är det nog inte många som väljer.

Klarar man sig ens utan mobilt bank-ID ute i vischan?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Najs, mer skit att behöva motverka och lägga onödig datorkraft på...

Testet som länkades...
Firefox
Noscript på -> 10.01
Noscript av -> 17.78

Sen har jag ju självklart Adblock Plus och I Don't Care About Cookies också.
Är det många här som kör utan script blocker eftersom ni får så mycket högre "poäng"?

Jag får 17.78 med Noscript aktiverat. Kör Firefox.
Sedan har jag dvs andra tillägg för att blockera dvs saker.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Köp skrivaren cash, problemet löst. 😊

Permalänk
Medlem

Med tanke på att detta inte är nytt eller okänt (ok, just det här med att använda grafikkort på detta sätt har jag inte hört) så är det konstigt att det inte kommit sandboxade webläsare som berättar väldigt lite om datorn de körs på. Varför ska siter jag besöker veta vilka typsnitt jag har installerade, vilket OS jag kör, etc? Egentligen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Cookies mm är väl inte inblandade i fingerprinting, så den enda skillnaden i incognito är väl vilka addons du tillåter körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Köp skrivaren cash, problemet löst. 😊

Med tillräckliga resurser går det också att spåra.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CymbalCrasher:

Cookies mm är väl inte inblandade i fingerprinting, så den enda skillnaden i incognito är väl vilka addons du tillåter körs.

Jo. Trodde bara att det skulle ha någon påverkan kör ändå ett gäng olika plugins.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har lekt lite med det där sedan EFF:s panopticlick dök upp (ser att de bytt namn till coveryourtracks), alltid med lika deprimerande resultat.

Min vardagsconfig lägger sig på 16,68 bits, men man kommer betydligt lägre genom att döda Javascript helt, förstås.

Bäst vore att gräva fram den mest vanliga uppsättningen information och spoofa den, så man försvinner i mängden så mycket som öjligt (så länge som det är flera andra i närheten som gör samma sak), men då kan det nog bli lite tekniska problem med vissa webbar.

Ännu bättre: förbjud all riktad reklam, så försvinner det allra mesta av incitamentet att detaljspåra (förutom statliga aktörer med annan agenda än reklam givetvis, dem kommer man nog aldrig undan).

Visa signatur

9950X3D | 5080