Permalänk

surfplatta till frugan

Tjena

Letar lite surfplatta till frugan då hon sitter mycket med mobilen och kollar på Youtube osv.och hon tyckte det var en bra ide. Har kikat lite på olika alternativ men skulle säga att runt 3500 är maxtak

Hon har android telefon så android surfplatta är väll prio 1

Har kikat på Lenovo med Helio g90t processorn för den har bra prestanda i tester men sen hur den är att använda aär ju en annan grej, tänkte ifall någon har en sån surfplatta och kan ge lite feedback

Den andra jag kollat på är xiaomis men den ligger högt i pris nu så den är väll alternativ om den sjunker till runt 3500kr igen

Såg att Samsung hade du lite på rea för 3500, men för det priset så får man ju lenovon med mer kräm i processorn

Är öppen för andra förslag om någon har det också såklart

Permalänk
Avstängd

En jobbig grej med Lenovos surfplattor är att inte alla stöder det DRM som krävs för att få högupplöst i diverse streamingtjänster. Det var anledningen till att jag köpte en Samsung istället, Galaxy Tab A. Inte direkt supernöjd med den även om den gör vad den ska. Den är lite för seg, att byta appar eller låsa upp den är något frustrerande och har man några flikar i webbläsaren så glömmer den snabbt dem och behöver ladda om och så. Annars är den helt ok, väl inne i en app så funkar det ganska bra. Kvalitetskänslan är faktiskt rätt bra, tunn och hyfsat lätt utan att kännas ihålig liksom.

Problemet med Android plattor är att det inte riktigt finns någon mellannivå liksom. Det finns massor för under 2000 som ju alla innebär rätt stora kompromisser, och några riktigt bra för minst 5000 liksom, men inga rätt bra för 3-4000.

Permalänk
Medlem

Kanske inte det du efterfrågar men tycker att iPad 10 generationen är den surfplatta som ger mest bang for buck just nu. Dock iOS som sagt.

https://www.apple.com/se/shop/buy-ipad/ipad-10-2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dahouse132:

Hon har android telefon så android surfplatta är väll prio 1

Mja, mjo, njae Iom. att de flesta använder en platta på ett annat sätt än mobilen tycker jag inte man bör stirra sig blind på OS:et (med mindre man har massor köpta appar).
Jag har alltid haft Android-plattor, men gick över till Ipad för ett par år sedan. Var ganska enkelt trött på sena uppdateringar (om man ens fick nån uppdatering), appar som ej var anpassade för surfplattor osv. Dessutom lär en 2021 Ipad kännas piggare lägre tid än en random 3500-4000 androidplatta.

Främsta nackdelarna med Ipad är lightning-kontakten, filhanteringen och att den ej går att konfigurera på samma sätt som en Androidplatta.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag tycker grundkravet man bör ha på allt är usb c idag. Undantag är om man köper något extremt budget.
och vops så hamnar man runt 3000kr.
Jag tror jag köpte en Samsung Galaxy Tab A8 10.5 WiFi 64 GB till mina föräldrar. Och då får man en uppdaterad Samsung surfplatta som fungerar bra. Sådär jättestor skillnad upplever jag inte det är på denna och andra.

Skrivet av Kent:

Främsta nackdelarna med Ipad är lightning-kontakten, filhanteringen och att den ej går att konfigurera på samma sätt som en Androidplatta.

Min åsikt köper man en iPad så bör man välja en Air 2020. Den har bara en pytteliten brist som är att den kostar nästan 7000kr. Men då får man usb c och en modern utseende på surfplatta. De billiga androiderna är inte så snygga de heller, men kostar en produkt mycket mer bör man också ha högre krav.

Permalänk
Medlem

Jag hade struntat i att hon kör Android på telefonen och kört på den senaste versionen av bas-iPaden. Har en som är två år gammal och den fungerar fortfarande hur bra som helst. Du kan nog vara rätt säker på att en iPad kommer att "hålla" och kännas pigg längre än en Android-platta för samma pengar.

Permalänk
Medlem

Android plattor är skräp med dålig livslängd.
Satsa på iPad oavsett telefon

Apple vet hur man gör surfplattor

Permalänk
Medlem

Vill lägga röst på en iPad, de fullkomligt sopar mattan med konkurrenterna. Har haft en iPad Air 2 i 8 år (!!!) som fortfarande får uppdateringar, har fortfarande ett bra batteri och duger fortfarande till vanligt surfande, Netflix och youtube.

Säg någon annan surfplatta som har en så lång livslängd?

Permalänk

Jag har över 10st androidsurfplattor. Några liggande i garaget/verkstaden utan värme, några liggande i en traktor osv och de har hållit. Jag förstår inte vad de som har problem med kvaliten gör med sina plattor? De flesta av mina surfplattor är budget Huawei inköpta för runt 1000lappen, även om jag har samsung och tillgång till iPad.

Däremot är det väldigt tråkigt på androidsidan av anledningen att folk inte ser någon vits att byta deras surfplatta emot i princip en likadan. De uppdateras ofta väldigt sällan, men idag spelar det för de många egentligen inte något större roll, bara att det är tråkigt.
Men köper man en dyr surfplatta för 3000kr så förväntar man sig mer.

Skrivet av Specias:

Vill lägga röst på en iPad, de fullkomligt sopar mattan med konkurrenterna. Har haft en iPad Air 2 i 8 år (!!!) som fortfarande får uppdateringar, har fortfarande ett bra batteri och duger fortfarande till vanligt surfande, Netflix och youtube.

Säg någon annan surfplatta som har en så lång livslängd?

Om vi bortser från ordet får uppdateringar så säg vilken surfplatta som inte hade klarat av att se på netflex eller youtube efter 8år? Det är just detta som har tagit död på försäljningen av surfplattorna. Det är så liten förtjänst att byta. Och det blir inte bättre av att de flesta billiga androidsurfplattor i butiken redan är föråldrade med usb micro etc.
Det hade varit en annan sak om man hade känt att nu får jag en ny fräsch surfplatta, precis som man känner om man köper en iPad Air 2020 för 7000kr.

*edit*
Ett populärt argument är att apptillverkare skiter fullständigt i att anpassa appar till Anrdoidsurfplattor och det är såklart till stor del sant, det är inget de prioriterar. Samtidigt är detta ett stort problem? Det beror såklart på hur man använder surfplattan. Jag själv mest webbläsaren chrome etc. Appar knappt någon. Detta till stor del att mina plattor är alldeles för slö för spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har över 10st androidsurfplattor. Några liggande i garaget/verkstaden utan värme, några liggande i en traktor osv och de har hållit. Jag förstår inte vad de som har problem med kvaliten gör med sina plattor? De flesta av mina surfplattor är budget Huawei inköpta för runt 1000lappen, även om jag har samsung och tillgång till iPad.

Däremot är det väldigt tråkigt på androidsidan av anledningen att folk inte ser någon vits att byta deras surfplatta emot i princip en likadan. De uppdateras ofta väldigt sällan, men idag spelar det för de många egentligen inte något större roll, bara att det är tråkigt.
Men köper man en dyr surfplatta för 3000kr så förväntar man sig mer.

Om vi bortser från ordet får uppdateringar så säg vilken surfplatta som inte hade klarat av att se på netflex eller youtube efter 8år? Det är just detta som har tagit död på försäljningen av surfplattorna. Det är så liten förtjänst att byta. Och det blir inte bättre av att de flesta billiga androidsurfplattor i butiken redan är föråldrade med usb micro etc.
Det hade varit en annan sak om man hade känt att nu får jag en ny fräsch surfplatta, precis som man känner om man köper en iPad Air 2020 för 7000kr.

*edit*
Ett populärt argument är att apptillverkare skiter fullständigt i att anpassa appar till Anrdoidsurfplattor och det är såklart till stor del sant, det är inget de prioriterar. Samtidigt är detta ett stort problem? Det beror såklart på hur man använder surfplattan. Jag själv mest webbläsaren chrome etc. Appar knappt någon. Detta till stor del att mina plattor är alldeles för slö för spel.

Jo jag håller med. Det är liksom en vedertagen sanning att Ipad är bättre än allt med Android, men det handlar ju om vad man gör med surfplattan. För surf, video, sociala medier och liknande så funkar det oavsett system. Jag vet dock itne vad man gör med en Ipad som är så avancerat att det kräver hårdvara för 10000 liksom. Ritar med penna? Jag har en gammal Galaxy Note 10.2 eller liknande från 2014 med en riktigt bra stylus (dock kass skärm idag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har över 10st androidsurfplattor. Några liggande i garaget/verkstaden utan värme, några liggande i en traktor osv och de har hållit. Jag förstår inte vad de som har problem med kvaliten gör med sina plattor? De flesta av mina surfplattor är budget Huawei inköpta för runt 1000lappen, även om jag har samsung och tillgång till iPad.

Däremot är det väldigt tråkigt på androidsidan av anledningen att folk inte ser någon vits att byta deras surfplatta emot i princip en likadan. De uppdateras ofta väldigt sällan, men idag spelar det för de många egentligen inte något större roll, bara att det är tråkigt.
Men köper man en dyr surfplatta för 3000kr så förväntar man sig mer.

Om vi bortser från ordet får uppdateringar så säg vilken surfplatta som inte hade klarat av att se på netflex eller youtube efter 8år? Det är just detta som har tagit död på försäljningen av surfplattorna. Det är så liten förtjänst att byta. Och det blir inte bättre av att de flesta billiga androidsurfplattor i butiken redan är föråldrade med usb micro etc.
Det hade varit en annan sak om man hade känt att nu får jag en ny fräsch surfplatta, precis som man känner om man köper en iPad Air 2020 för 7000kr.

*edit*
Ett populärt argument är att apptillverkare skiter fullständigt i att anpassa appar till Anrdoidsurfplattor och det är såklart till stor del sant, det är inget de prioriterar. Samtidigt är detta ett stort problem? Det beror såklart på hur man använder surfplattan. Jag själv mest webbläsaren chrome etc. Appar knappt någon. Detta till stor del att mina plattor är alldeles för slö för spel.

Jag vidhåller att det inte finns någon surfplatta på android-sidan som efter ett/ett par år pallar till exempel youtube för antingen har batteriet, operativsystemet, hårdvaran eller mjukvaran vid det laget kukat ur. Så nej, iPad är det bästa köpet du kan göra som vanlig konsument. Anser jag

Permalänk
Skrivet av Specias:

Jag vidhåller att det inte finns någon surfplatta på android-sidan som efter ett/ett par år pallar till exempel youtube för antingen har batteriet, operativsystemet, hårdvaran eller mjukvaran vid det laget kukat ur.

Vad har du för belägg på påståendet att androidplattorna brukar balla ur?

Androidplattor idag är som Macbook var runt 2003. Vi som körde PC med WinXp installerade hur mycket skit som helst, ofta helt från okända personer på internet och hade all skit igång samtidigt. Datorn blev efter ett kort tid instabil och dålig.
De som köpte iMacbook installerade år 2003 ofta i princip inte ett skit på sin dator och de sa att MacOs var så otroligt mycket stabilare, vilket den säkert var, men de räknande inte med skillnad i användarbeteendet som gjorde att den inte var lika tokinstabil som winXp, där folk ghostade om datorn var 6:e månad eller så..

Så när vi kommer till Androidplattor så installeras det på de flesta i princip inte ett skit efter ett tag, i princip inga uppdateringar kommer till dem heller. Detta är en väldigt bra förutsättningen för att inget ska krångla för man gör inget med dem. Det folk gör är framförallt kolla på webbläsaren. Att inte komma uppdateringar är såklart inte bra säkerhetsmässigt eller roligt för användaren att ha gammalt os. Men det är driftsäkert. Androidplattorna krånglar inte främst för att användarna i princip inte gör ett skit på dem mer än att använda webbläsaren.

Skrivet av Specias:

Så nej, iPad är det bästa köpet du kan göra som vanlig konsument. Anser jag

Den åsikten kan man ha. Och jag stöder den om man minst köper en iPad Air 2020 för nästan 7000kr. Annars har man köpt en surfplatta som ser ut som något gammal surfplatta, den har en port som troligen när som helst kommer försvinna från nya produkter.

Permalänk

Stämmer in i kören, att köpa en billig Android-surfplatta är värdelöst. Ofta dålig prestanda och liknande.
Köp en dyrare surfplatta än 2 000 kr.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Vi har tre lenovos, en M10 som tanten har och barnen har två äldre som kör android 7. Barnen spelar mest spel och kör YouTube och Plex. Dom funkar fint och har hållit för otaliga smällar i golvet. Alla under 3000 kr. USB-C på alla, det var ett krav för att slippa laddarträsket.

Jag tycker dom är helt ok och inte fullsmetat med bloatware.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Avstängd

Sonen har en Lenovo åttatummare som jag tror jag köpte för typ 800 för sådär tre år sedan. Den funkar fortfarande bra, trots en väldig massa spel installerade och en hel del videotittande på SVT Barn, Youtube Kids och så vidare. USB-C har den så det är trevligt och jag köpte ett hyfsat snyggt skal med Van Goghs Starry night, dock knäckte han skärmen efter ett år eller så, men det är bara en spricka så det är inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Vill lägga röst på en iPad, de fullkomligt sopar mattan med konkurrenterna. Har haft en iPad Air 2 i 8 år (!!!) som fortfarande får uppdateringar, har fortfarande ett bra batteri och duger fortfarande till vanligt surfande, Netflix och youtube.

Säg någon annan surfplatta som har en så lång livslängd?

Använder fortfarande min Gen 1 Nexus 7, från 2012.
Batteriet ger 8 timmar filmtittande mot 12 timmar när den var ny.
Men batteriet kan enkelt bytas.

Permalänk

Tack för alla tips, ska fundera på hur jag ska göra helt klart kanske blir en iPad trots allt.

Tror jag kan få tag på en iPad 5 gen eller något bättre eller Samsung tab a rätt billigt eller kanske till och med båda

Men får jag bara 1 av de så blir det iPad

Och ska jag köpa nytt så vet jag faktiskt inte hur jag ska göra 😂

Permalänk
Skrivet av dahouse132:

Tack för alla tips, ska fundera på hur jag ska göra helt klart kanske blir en iPad trots allt.

Tror jag kan få tag på en iPad 5 gen eller något bättre eller Samsung tab a rätt billigt eller kanske till och med båda

Men får jag bara 1 av de så blir det iPad

Och ska jag köpa nytt så vet jag faktiskt inte hur jag ska göra 😂

Problemet är stagnation i utvecklingen. Liksom iPad Air 2020 är vad man borde förvänta sig av en billig och enkel surfplatta idag. Det enda problemet är just att de inte är billiga. Ser man på de billiga iPads än denna så kan man undra vad är det för pryl man egentligen köper för det höga pris som de ändå brukar ha. Det känns inte som en ny fräsch produkt, mer som surfplattan man hade för många, många år sedan. Man behöver inte ens starta plattan, det räcker att se hur liten skrämutnyttjande graden är när den är avstängd.
Begagnad marknaden inom iPad så är priset ofta så högt så man kan fundera på hur folk som bjuder detta pris tänker?
En sprillans ny iPad 10.2" (2021) 64 GB WiFi kostar strax under 4000kr. Då får man precis alla fördelar med vad en ny produkt gäller, både garanti, datasäkerhet etc. En iPad som är flera år gammal och en äldre modell än denna kostar ofta inte långt därifrån.

Så jag påstår inte alls att köpa en begagnad iPad är fel. Däremot brukar priserna på dessa vara på tok för högt vad jag anser emot vad en ny iPad kostar. Nu kan man såklart göra bättre om sämre affärer beroende på var man letar.

*edit*
Androidplattorna är skit. Det kommer "aldrig" bli riktigt perfekta appar till dessa då marknaden är för liten så utvecklare ej prioriterar detta. Det finns mycket att klaga på. Jag upplever dock att iPad förespråkarna har en väldigt selektiv kravlista på bra saker. Där det som passar in på iPad är superviktigt, om det inte gör detta så kvittar det. Detta istället för att ha höga krav på allt och mer som mig vara besviken på alla surfplattor.
-Jag själv tänker köpa en typ iPad Air 2020 när iPads med liknande egenskap har gått ner i pris. Men kör för tillfället med en massa billiga androids.
För mig räcker det som sagt bara titta på de billigare iPads och jag direkt tänker budget, enklare platta som jag ej vill betala mycket för. (kass skärmutnyttjade, fysisk knapp i onödan, ingen usb c)
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...
Detta istället för att vräka ut sig påståenden som att batteriet på iPads brukar gå sönder snabbt, det har jag inte en susning om ifall det är sant. På mina Androidplattor så kanske batteriet är mycket sämre än nytt, men man använder ofta plattorna annorlunda än en telefon och tänker ej på det. Telefonen tar man med ut, man måste ha batteri hela tiden. Surfplattorna laddar jag var andra vecka eller så, jag har dålig koll på om denna tid har ökas eller minskas.

Permalänk

Det var ju faktiskt inte så farligt pris, förväntade mig mycket högre pris på en ny iPad faktiskt

Men jag har kanske får tag i en iPad gen 5 plus för max 1000 lappen som är i nyskick förutom kanske batteri då. Annars är det helt klart ett alternativ och köpa en ny så 👍🏻

Permalänk
Skrivet av dahouse132:

Det var ju faktiskt inte så farligt pris, förväntade mig mycket högre pris på en ny iPad faktiskt

Men jag har kanske får tag i en iPad gen 5 plus för max 1000 lappen som är i nyskick förutom kanske batteri då. Annars är det helt klart ett alternativ och köpa en ny så 👍🏻

Köper du den för 1000kr och ångar dig så lägg bara ut den på tradera. Just nu ligger en iPad gen 5 för 1300kr och 2 dagar kvar och man vet inte vad priset slutar i.
Jag själv brukar rekommendera köpa nytt Apple då man ofta i princip betala nästan samma pris för begagnade. Inom Android följer det mer den naturliga kurvan. Köper man precis vad som helst, en bosch borrmaskin och efter en vecka vill sälja den begagnad så är det typ halva priset direkt av hur många anledningar som helst. Samma gäller datorer, mobiltelefoner, surfplattor, tvättmaskiner, stekpannor, ja allt förutom Apple produkter.

Sedan när som helst blir troligen Lightning kontakten förbjuden på nya produkter och då kanske denna även kommer på billigare iPads. Det är det jag absolut mest stör mig på dessa, att orka hålla på med olika laddkablar för hemelektronik.

*edit*
Andra elektronik brukar man varna för begagnat ofta kan vara halvdefekta produkter, kanske virus, trojaner och skit på dem. Troligen varningar äldre Android surfplattor får. Men inom iPads så tycker jag bara marknaden värderar äldre för högt så det känns vettigare att köpa nytt.