Permalänk
Medlem

Trådburen accesspunkt eller repeater?

Köpte ny router som ändå inte lyckas trycka signalen genom 2 väggar. Signalen skickas från vardagsrum genom en vägg -> genom köket -> och sedan en till vägg till sovrummet. Det är där jag vill ha bättre signal. Har accepterat att jag antagligen måste dra en sladd från vardagsrummet till acesspunkt/repeater i köket eller sovrummet för att sedan skicka trådlöst.

Inte fått något vettigt svar på om man ska välja en acesspunkt eller router?
Någon som har input?

/CT

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

Sladd från din router till en accesspunkt.

Permalänk
Medlem

Accesspunkt är det du ska ha.
Och om det bara är till du vill ha trådlöst så skulle kanske någon unifi inwall-modeller skull funka bra, det är en liten accesspunkt med inbyggd switch så att du även får ett nätverksuttag.

Permalänk
Medlem

Om du kan, flytta på din router.

Permalänk
Medlem

Ledsen om jag tjatar, men jag har kollat på denna https://www.webhallen.com/se/product/339592-Asus-RP-AX56-Exte..., tanken är jag drar en sladd till den när den sitter i sovrummet. Kommer wifi tappa prestanda då? Gentemot en accesspunkt?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constantine:

Ledsen om jag tjatar, men jag har kollat på denna https://www.webhallen.com/se/product/339592-Asus-RP-AX56-Exte..., tanken är jag drar en sladd till den när den sitter i sovrummet. Kommer wifi tappa prestanda då? Gentemot en accesspunkt?

Du vill inte ha en extender/repeater eftersom det ger både ökad latens och halvering av bandbredd.
Bästa alternativet är som redan nämnts en AP ansluten med kabel, om kabelanslutning absolut inte går att göra är det en mesh AP ansluten via backhaul (även kallat tri-band) du skall ha för att utöka wifi.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MacAllan:

Du vill inte ha en extender/repeater eftersom det ger både ökad latens och halvering av bandbredd.
Bästa alternativet är som redan nämnts en AP ansluten med kabel, om kabelanslutning absolut inte går att göra är det en mesh AP ansluten via backhaul (även kallat tri-band) du skall ha för att utöka wifi.

Mesh använder ju alltid en backhaul, right?:)

Permalänk
Medlem

Kjell & Company har ibland mesh-system med 3 enheter till bra pris, håll utkik där.

Jag har en TP-Link RE450 Repeater nere i min friggebod, funkar bra för gaming även om det stämmer att bandbredden halveras.
Pingen är bra och bandbredden är helt ok för syftet så länge man inte skall dra ner någon stor AAA-titel, då får man vänta ett tag.

Mitt nät är sniknät men det täcker helt ok över hela min fastighet med den lilla TP-Repeatern faktiskt.

Jag spelar och gör kontorsgrejer i boden sen så lyssnar jag på musik och streamar film på övriga ställen.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Constantine:

Det är en extender men den går ju att köra i AP-läge så drar du kabel så är det ju en accesspunkt liksom.

Personligen har jag inte jättebra erfarenheter av funktionaliteten hos extenders, det funkar men inte jättebra och enheterna är sällan så smarta att de väljer rätt nät direkt när det har bättre signalstyrka eller så. Däremot använder jag en extender i princip som ett externt trådlöst nätverkskort med kabel till datorn, vilket funkar bra för det mesta. Men i AP-läge är det ju en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja, men inte alltid med ett eget band. Vissa kör ju på 2.4/5Ghz vilket är sämre än ett eget dedikerat band.

Faktiskt varit riktigt nöjd med min dlink cover 2203 uppsättning som visserligen inte är äkta mesh, men en triband lösning som funkar bra för att täcka hela huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Slarvigt skrivet men jag tror du förstod vad jag menade.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MacAllan:

Slarvigt skrivet men jag tror du förstod vad jag menade.

Såklart jag gör:) Såg liten chans att småretas bara.

Bäst för TS att faktiskt använda kabel dock eller trådlös backhaul i värsta fall. Inte riktigt med på varför många säger att de absolut inte kan använda kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Såklart jag gör:) Såg liten chans att småretas bara.

Bäst för TS att faktiskt använda kabel dock eller trådlös backhaul i värsta fall. Inte riktigt med på varför många säger att de absolut inte kan använda kabel.

Visst, kabel är alltid bäst men ibland kan det medföra för stort arbete om man skall göra det ordentligt och då väljer (tyvärr) en del att fuska med trådlöst.
Sen gör ju många även misstaget att välja mesh utan dedikerat backhaul band.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är en extender men den går ju att köra i AP-läge så drar du kabel så är det ju en accesspunkt liksom.

Personligen har jag inte jättebra erfarenheter av funktionaliteten hos extenders, det funkar men inte jättebra och enheterna är sällan så smarta att de väljer rätt nät direkt när det har bättre signalstyrka eller så. Däremot använder jag en extender i princip som ett externt trådlöst nätverkskort med kabel till datorn, vilket funkar bra för det mesta. Men i AP-läge är det ju en helt annan sak.

Hade missat detta, kommer prova detta och se hur det funkar.

Tack för allas input!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Följfråga: Kan jag dra kabel från router till en switch, för att sedan dra en kabel från switch rakt in i tvn och en kabel från switch till extender (som drivs i AP-mode). ??

Detta utan att förlora prestanda? (med användning av switch)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Constantine:

Följfråga: Kan jag dra kabel från router till en switch, för att sedan dra en kabel från switch rakt in i tvn och en kabel från switch till extender (som drivs i AP-mode). ??

Detta utan att förlora prestanda? (med användning av switch)

Ja. Du förlorar ingen prestanda.