Känns märkligt att hon skulle bli åksjuk pga. bilen, då det mest brukar hänga på vägarna och körstilen om någon bli åksjuk?
Jo jag tyckte också det var konstigt. Men min tjej är rätt känslig för sådana här saker. Sonen var med också och vi började med honom fram i barnstolen och tjejen bak, hon började må illa efter typ en meter, vi körde en bit och jag var väldigt försiktig med gas och allt men hon hade fortfarande problem, nästan så att jag fick stanna mitt på vägen. Sen bytte de plats och det var aningen bättre fram, men fortfarande illa trots extremt försiktig körning.
Jag har läst ett par test (av Id3, men det är ju samma skit) där liknande problem framkom. Till exempel detta: "När min co-driver kör blir jag vid flera tillfällen åksjuk i passagerarstolen. Allra mest när läget med stark regenerering är påslaget. På något sätt gungar bilen lite fram och tillbaka med bakhjulsdriften och det starka vridmomentet. Och det har inte med ovana vid elbilar att göra. Vid lite mer forcerad körning blir det extra påtagligt. Och även den andra föraren blir åksjuk i passagerarsätet efter lite snabbare körning på motorväg. Kanske är det en vanesak, eller så gör bakhjulsdriften och motorn på bakaxeln i kombination med den höga vikten att det blir sjögång i bilen. Den som ska köpa en ID.3 gör säkrast i en provkörning med passagerare."
Riktigt synd för i övrigt är det ju en väldigt trevlig bil i mina ögon. Samtidigt när den inte är ett alternativ längre och jag har landat i att inte leasa utan köpa så ser den inte riktigt lika prisvärd ut. ~460K för en bil i golfstorlek jämfört med typ 500K för XC40 eller 480K för Ioniq. Och paketet som jag var tvungen att välja var kanske inte riktigt saker som jag behövde, men utan det hade den inte ens vanlig farthållare, så oavsett kanske det paketet hade behövts liksom. Ioniq, XC40 med flera är inte så skralt utrustade i sina basversioner.
Gällande en bra mindre elbil, om ni kan klara er med en sedan så finns det någon ingen som slår basversionen av M3 i prisvärdhet. Där får man ju enormt mycket elbil för pengarna. 570 - 70 (bonus) så landar man på 500 jämt.
Jo jag har funderat på den också. Men det är svårt att motivera merkostnaden jämfört med säg en Ioniq 5. Teslan är snabbare och effektivare men också trängre och inte lika bekväm. Köpt ändrar ju förutsättningarna lite också, längre garantier och sånt blir plötsligt viktigt liksom. Inte för att Tesla är dåliga där, men jämfört med typ VW/Cupra där man vid köp bara får två års nybilsgaranti om man inte finansierar via dem, då tre år.
Sen ska jag låna pengar av svärföräldrarna, vilket ju gör att jag behöver motivera tillval och högre pris på ett annat sätt än om jag hade leasat, tagit ett billån eller så.
Jag gillar ju personligen inte Ioniq 5 alls. Tycker det var en hemsk bil att köra. Svajig/gungig och oprecis/osäker körkänsla, och gummiaktig/oprecis styrning. Men det beror säkert också på vad man har för krav, prioriterar och uppskattar. Provkör är mitt tips. Vi är alla så olika att man måste testa själv. Finns inget som ersätter det.
Jo provkörning är viktigt, inte minst med tanke på hur den senaste gick.
Jag var också lite tveksam till Ioniq efter de första recensionerna, just på grund av överdrivet "komfortfokus", men åsikterna går ju isär väldigt så jag måste helt enkelt testa själv och bilda mig en egen uppfattning. Sen är ju leveranstiderna en fråga förstås. Jag behöver en bil i sommar så får jag inte den förrän nästa år så är det ju ett problem. EV6 känns ju bättre då, men den kostar ju mer också.