Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Känns märkligt att hon skulle bli åksjuk pga. bilen, då det mest brukar hänga på vägarna och körstilen om någon bli åksjuk?

Jo jag tyckte också det var konstigt. Men min tjej är rätt känslig för sådana här saker. Sonen var med också och vi började med honom fram i barnstolen och tjejen bak, hon började må illa efter typ en meter, vi körde en bit och jag var väldigt försiktig med gas och allt men hon hade fortfarande problem, nästan så att jag fick stanna mitt på vägen. Sen bytte de plats och det var aningen bättre fram, men fortfarande illa trots extremt försiktig körning.

Jag har läst ett par test (av Id3, men det är ju samma skit) där liknande problem framkom. Till exempel detta: "När min co-driver kör blir jag vid flera tillfällen åksjuk i passagerarstolen. Allra mest när läget med stark regenerering är påslaget. På något sätt gungar bilen lite fram och tillbaka med bakhjulsdriften och det starka vridmomentet. Och det har inte med ovana vid elbilar att göra. Vid lite mer forcerad körning blir det extra påtagligt. Och även den andra föraren blir åksjuk i passagerarsätet efter lite snabbare körning på motorväg. Kanske är det en vanesak, eller så gör bakhjulsdriften och motorn på bakaxeln i kombination med den höga vikten att det blir sjögång i bilen. Den som ska köpa en ID.3 gör säkrast i en provkörning med passagerare."

Riktigt synd för i övrigt är det ju en väldigt trevlig bil i mina ögon. Samtidigt när den inte är ett alternativ längre och jag har landat i att inte leasa utan köpa så ser den inte riktigt lika prisvärd ut. ~460K för en bil i golfstorlek jämfört med typ 500K för XC40 eller 480K för Ioniq. Och paketet som jag var tvungen att välja var kanske inte riktigt saker som jag behövde, men utan det hade den inte ens vanlig farthållare, så oavsett kanske det paketet hade behövts liksom. Ioniq, XC40 med flera är inte så skralt utrustade i sina basversioner.

Citat:

Gällande en bra mindre elbil, om ni kan klara er med en sedan så finns det någon ingen som slår basversionen av M3 i prisvärdhet. Där får man ju enormt mycket elbil för pengarna. 570 - 70 (bonus) så landar man på 500 jämt.

Jo jag har funderat på den också. Men det är svårt att motivera merkostnaden jämfört med säg en Ioniq 5. Teslan är snabbare och effektivare men också trängre och inte lika bekväm. Köpt ändrar ju förutsättningarna lite också, längre garantier och sånt blir plötsligt viktigt liksom. Inte för att Tesla är dåliga där, men jämfört med typ VW/Cupra där man vid köp bara får två års nybilsgaranti om man inte finansierar via dem, då tre år.

Sen ska jag låna pengar av svärföräldrarna, vilket ju gör att jag behöver motivera tillval och högre pris på ett annat sätt än om jag hade leasat, tagit ett billån eller så.

Citat:

Jag gillar ju personligen inte Ioniq 5 alls. Tycker det var en hemsk bil att köra. Svajig/gungig och oprecis/osäker körkänsla, och gummiaktig/oprecis styrning. Men det beror säkert också på vad man har för krav, prioriterar och uppskattar. Provkör är mitt tips. Vi är alla så olika att man måste testa själv. Finns inget som ersätter det.

Jo provkörning är viktigt, inte minst med tanke på hur den senaste gick.

Jag var också lite tveksam till Ioniq efter de första recensionerna, just på grund av överdrivet "komfortfokus", men åsikterna går ju isär väldigt så jag måste helt enkelt testa själv och bilda mig en egen uppfattning. Sen är ju leveranstiderna en fråga förstås. Jag behöver en bil i sommar så får jag inte den förrän nästa år så är det ju ett problem. EV6 känns ju bättre då, men den kostar ju mer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Och eftersom dom flesta elbilar har enpedalsläge så hjälper det ju till att köra ryckigt innan man vant sig med det och vet hur man ska köra. Läst flera recensioner och forum där man brukar rekommendera att inte köra enpedalsläge om man inte är helt van vid det när man har passagerare.

Helt rätt. Tar lite tid innan man vänjer sig, och kan nog vara en bidragande orsak för de som har problem med provkörning. Själv så vande jag mig väldigt lätt första gången jag provkörde en elbil, och blev direkt förälskad i enpedalskörning. Men som du säger så bör man vara observant på det iaf. När man väl vant sig så är det ju underbart trevligt!

Skrivet av Chippen2188:

XC40n är trevlig men tyvärr förstör förbrukningen hela bilen. Jag kom 20 mil i helgen innan jag behövde ladda. 2 laddstopp mellan Stockholm och Göteborg är ett för mycket i min mening.

Håller med. Samma problem med Taycan. Kräver också irriterande nog två stopp mellan Sthlm/GBG, medans andra bilar (som vår M3 LR) kräver endast ett enda stopp (och oftast endast på runt en kvart).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag har funderat på den också. Men det är svårt att motivera merkostnaden jämfört med säg en Ioniq 5. Teslan är snabbare och effektivare men också trängre och inte lika bekväm. Köpt ändrar ju förutsättningarna lite också, längre garantier och sånt blir plötsligt viktigt liksom. Inte för att Tesla är dåliga där, men jämfört med typ VW/Cupra där man vid köp bara får två års nybilsgaranti om man inte finansierar via dem, då tre år.

Sen ska jag låna pengar av svärföräldrarna, vilket ju gör att jag behöver motivera tillval och högre pris på ett annat sätt än om jag hade leasat, tagit ett billån eller så.

Du skall absolut inte välja M3 om du skall lasta mycket. Det är ju trots allt en klassisk sedan med sedanbaklucka. Då är ju andra bilar som SUV eller bilar med halvkombilucka ett mycket bättre val.

Men det sagt så är M3 faktiskt väldigt rymlig. Man sitter som en "kung" i förarsätet och passagerarsätet med mycket gott om plats. En stor orsak att jag valde bort Polestar 2, förutom dess löjligt höga förbrukning, var just att den var extremt trång. Slog hela tiden i höger knä i sidan på den abnormt stora mittkonsolen. Man satt även mer nersjunken i bilen. I M3 så har man mycket mera glas och enormt fin rymd kring sig. Kan man leva med att den är en sedan så har man dock väldigt mycket plats även i bagageutrymmet. Var faktiskt en orsak, förutom sjukt hög beskattning, som gjorde att jag valde bort Taycan (som annars är en mycket trevlig elbil som jag gillar). Det var verkligen jättedåligt med bagageutrymme jämfört med vår M3 som vi skulle sälja. Man fick knappt in en bag med golfklubbor i bilen kändes det som.

Skrivet av snajk:

Jo provkörning är viktigt, inte minst med tanke på hur den senaste gick.

Jag förstår att 70 papp kan vara mycket för många. Men stirra dig inte blind på enbart inköpspris. Kika även på andrahandsvärde och totalkostnad med service och annat. Har aldrig betalat för service för någon av våra Teslor, och andrahansvärdena är extremt höga. I princip så höga att jag gått plus när man räknar på totalen (slitna däck, skatteeffekter och annat) att byta till en helt ny bil. Priserna på beg. Teslor är i mitt tycke galet och oförtjänt höga.

Skrivet av snajk:

Jag var också lite tveksam till Ioniq efter de första recensionerna, just på grund av överdrivet "komfortfokus", men åsikterna går ju isär väldigt så jag måste helt enkelt testa själv och bilda mig en egen uppfattning. Sen är ju leveranstiderna en fråga förstås. Jag behöver en bil i sommar så får jag inte den förrän nästa år så är det ju ett problem. EV6 känns ju bättre då, men den kostar ju mer också.

Har tyvärr inte hunnit provköra EV6, men har också hört från många att den skall ha mycket bättre körkänsla än syskonet Iq5, så den kan nog absolut vara värd att provköra för dig.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Avstängd

Många svar snabbt här. Trevligt.

Skrivet av ajn:

Det är lätt att köra elbil så att passagerarna blir åksjuka i min erfarenhet, man måste vara rätt mjuk på foten om det ska vara en behaglig upplevelse för de som åker med.

Jo jag var väldigt försiktig för jag känner ju min tjej liksom. Hon gillar inte när jag gasar på med vår nuvarande bil och den är ju inget sportbil direkt. Dock "sportig" fjädring och så, vilket hon

Skrivet av Dunde:

Största "problemet" med Ioniq5 och flera andra elbilar är att väntetiderna på bilen efter beställning börjar sticka upp mot ett år. Så för mig hade valet lite mera varit tillgänglighet, alltså vad som faktiskt går att köpa med vettig leveranstid.

Jo det är absolut ett problem. Tiderna verkar bero mycket på vad man gör för tillval och sånt så jag får väl se vad Hyundai säger.

Skrivet av martinot:

Jo, även om det finns svajiga bilar (som tex. Ioniq 5 som jag provkörde), så tror jag som du att det hänger absolut mest på föraren. Kör mjukt och behagligt så blir inga passagerare åksjuka. Skulle även tipsa om att sätta den mest åksjuke bakom ratten (om hen har körkort). Brukar hjälpa att den som är åksjuk är den som har kontroll över bilen.

Hon har tyvärr inget körkort. Men som sagt så körde jag så försiktigt jag kunde i princip. Och det var liksom inte när jag gasade som problemet var värst utan mer när jag svängde.

Citat:

(Detta sagt, så har jag aldrig fått kommentarer om åksjukhet i vår elbil, trots att jag kör som en "biltjuv" som min fru brukar beskriva det. Men jag kanske haft tur med alla passagerare, som varit rätt många olika.)

Jo tjejen var orolig för att det liksom var alla elbilar som var på detta sätt, för jag förklarade ju problemet (killgissade) med att en elbil är tung och således blir stötdämparna lite stummare, och förstås mer direkt acceleration och så. Men den var ju ganska struttig eller vad man ska säga det. Det kändes lite som en väldigt tung Civic Type-R eller liknande, i fjädring och stötdämpning alltså.

Skrivet av SweViver:

Åksjuka kan bero på flera saker i en bil, vad jag förstår:

1. Man tittar för mycket på infotainment systemet eller i mobilen (som passagerare) medans bilen kör.

Tjejen satt bak när det var värst, utan telefon, så det var nog inte det.

Citat:

2. Bilen har för mjuk fjädring. Känns som att den gungar som en båt i svängarna.

Mm, men problemet här var mer motsatsen.

Citat:

3. För liten utsikt utåt kan bidra till åksjuka, speciellt om man sitter i baksätet.

Jo det tänkte jag också på. Born har ju sportstolar med liksom integrerade nackstöd så man ser ju inte framåt så bra. Men det blev inte mycket bättre fram så jag tror inte det var problemet.

Citat:

4. För ryckig körning, dvs snabba accelerationer och inbromsningar.

Jag körde försiktigt! Jag aktiverade inte ens B-läget utan körde med "frirull" och så.

Citat:

Jag tror främst på en kombination av 1 och 4 i de flesta fall. Speciellt vid provkörning där det (speciellt som passagerare) alltid är kul att pilla på ett nytt infotainment medans föraren gasar på som en galning

Ja det kan absolut ställa till det. Men tjejen är inte intresserad av skärmen och jag tog det väldigt lungt just för att jag ju gillade bilen och inte ville att hon skulle lägga sitt veto.

Skrivet av Chippen2188:

Och eftersom dom flesta elbilar har enpedalsläge så hjälper det ju till att köra ryckigt innan man vant sig med det och vet hur man ska köra. Läst flera recensioner och forum där man brukar rekommendera att inte köra enpedalsläge om man inte är helt van vid det när man har passagerare.

Jo, skippade det. Sen var det ju inte så kraftig motorbroms på den bilen, det kändes rätt likt en manuell bil där man bara släpper gasen typ.

Citat:

I övrigt håller jag med dom andra, ut å provkör. Jag har ju beställt en Ioniq 5 så jag röstar såklart på den Grundpaketet räcker gott åt dom flesta tror jag, det är fortfarande mycket bil för pengarna. Att ta det större batteripacket är nästan ett måste om du ska köpa, annars finns risken för riktigt dåligt andrahandsvärde. Och nej, den är absolut inte sportig men i prisklassen finns det ingen mer komfortable bil att åka i, enligt min mening. Dock har det större utrustningspaketet bättre stolar, men även dom som följer med i bas är okej

Jo precis. Jag gillar ju ett visst mått av sportighet, men alla bilar går ju att köra sportigt om man anstränger sig lite. När jag jobbade på Volvo såg jag exempelvis en kollega (ett dumhuvud) hoppa med en XC90 D5 över ett gupp. Alla fyra hjulen var i luften när jag tittade åt hans håll.

Men bekvämlighet är ju viktigt också förstås. Och det går ju före egentligen då det är en familjebil jag behöver.

Citat:

XC40n är trevlig men tyvärr förstör förbrukningen hela bilen. Jag kom 20 mil i helgen innan jag behövde ladda. 2 laddstopp mellan Stockholm och Göteborg är ett för mycket i min mening.

Jo precis. 20 mil är på gränsen för mig, skulle kunna funka, men det lär ju påverka andrahandsvärdet om några år. Och det blir förstås dyrare, inte minst med tanke på att jag får förlita mig på publika laddare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Du skall absolut inte välja M3 om du skall lasta mycket. Det är ju trots allt en klassisk sedan med sedanbaklucka. Då är ju andra bilar som SUV eller bilar med halvkombilucka ett mycket bättre val.

Jo. Jag behöver inte lasta särskilt mycket egentligen. Sonen är så pass gammal att vi inte behöver barnvagn eller liknande längre, däremot behöver jag ju få in en barncykel och ett gäng väskor eller så. Och vi är ju ofta tre pers i bilen framför allt när vi åker lite längre. Men sen är det ju så att man utnyttjar den plats man har. Nu har vi en mindre kombi och när vi åker på stugsemester eller liknande så är den ju smockfull, men hade vi haft mindre plats hade vi ju fått prioritera helt enkelt. Och Teslan är ju inte mindre, det är mer luckan som är problemet.

Citat:

Men det sagt så är M3 faktiskt väldigt rymlig. Man sitter som en "kung" i förarsätet och passagerarsätet med mycket gott om plats. En stor orsak att jag valde bort Polestar 2, förutom dess löjligt höga förbrukning, var just att den var extremt trång. Slog hela tiden i höger knä i sidan på den abnormt stora mittkonsolen. Man satt även mer nersjunken i bilen. I M3 så har man mycket mera glas och enormt fin rymd kring sig. Kan man leva med att den är en sedan så har man dock väldigt mycket plats även i bagageutrymmet. Var faktiskt en orsak, förutom sjukt hög beskattning, som gjorde att jag valde bort Taycan (som annars är en mycket trevlig elbil som jag gillar). Det var verkligen jättedåligt med bagageutrymme jämfört med vår M3 som vi skulle sälja. Man fick knappt in en bag med golfklubbor i bilen kändes det som.

Jo fram är Model 3 stor nog absolut, baksätet är mer tveksamt.

Citat:

Jag förstår att 70 papp kan vara mycket för många. Men stirra dig inte blind på enbart inköpspris. Kika även på andrahandsvärde och totalkostnad med service och annat. Har aldrig betalat för service för någon av våra Teslor, och andrahansvärdena är extremt höga. I princip så höga att jag gått plus när man räknar på totalen (slitna däck, skatteeffekter och annat) att byta till en helt ny bil. Priserna på beg. Teslor är i mitt tycke galet och oförtjänt höga.

Jo men det gör också saken lite läskigare. Kommer de höga priserna hålla i sig framöver? Det är inte alls självklart i mina ögon. Dels är ju alla begagnatpriser åt skogen för höga nu, vilket borde stabilisera sig på några år, men Tesla har också fått konkurrens de inte har haft tidigare egentligen. Och dessutom, om de öppnar upp deras laddare för andra, så tappar de ju en stor fördel.

Citat:

Har tyvärr inte hunnit provköra EV6, men har också hört från många att den skall ha mycket bättre körkänsla än syskonet Iq5, så den kan nog absolut vara värd att provköra för dig.

Jo provkörning lär det bli. Men om inte skillnaden är jättestor är det svårt att motivera merkostnaden för Kian jämfört med Hyundai. Sen, och detta är högst subjektivt förstås, så gillar jag designen på Ioniq väldigt mycket, medan EV6 är knappt acceptabel i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och Teslan är ju inte mindre, det är mer luckan som är problemet.
Jo fram är Model 3 stor nog absolut, baksätet är mer tveksamt.

Håller 100% med om bakluckan. Hade det varit en halvkombi istället för sedan så hade det gjort det mycket lättare och flexiblare att lasta bilen. Nu går den som andrabil för oss (har en Mercedes E-klass diesel som är vår stora laståsna) och då fungerar det fint. För oss så hade en sedan inte fungerat som "förstabil", eller rättare sagt som enda bil. En stor kombi är det enda som gäller för oss som "förstabil" (och där finns ju tyvärr inga bra el-varianter idag, då jag själv ogillar SUV:ar).

Faktiskt rätt gott om plats i bredd på baksätet, så går fint att sitta tre där bak om man inte skall åka allt för långt. Inte optimalt, men ändå mycket bättre än de flesta fossilbilar/elbilar.

Nackdelen är att batteripacket sitter under fötterna, så man får jämför med tex. vår fossilbil en lite mer obekväm vinkel på benen ner mot golvet. Här är ju Tyacan och Polestar 2 bättre (de har inga batterier under fötterna för passagerna). Dock så upplever jag det inte sämre än ID3 och andra elbilar med batteripaket i liknande "skateboard"-design som Tesla. I somras under pandemin så åkte vi flera långresor med bilen, och tog faktiskt vår M3 istället som tidigare vår stora kombi diesel. Min fru och dotter som är runt 1:60 åkte utan problem i baksätet i 4-5 timmar, och utan klagomål.

Är man dock som jag 1:85 så hade det nog kanske varit värre på långresor. Jag har själv åkt bak i Teslan när min fru kört någon gång efter att man varit borta, men det har inte varit så långt (ca 1,5 timme max), så gick fint då. Har inte testat att åka bak i 4-5 timmar, men kan tänka mig att det inte blir helt optimalt för mig som är runt 1:85.

Skrivet av snajk:

Jo men det gör också saken lite läskigare. Kommer de höga priserna hålla i sig framöver?

Även innan komponentbrist/Covid så har beg.priserna på Tesla stått sig riktigt bra. Finns dock tyvärr inga garantier där gällande framtiden (även om jag tror varumärken som Porsche och Tesla står sig generellt bättre än andra).

Svårt att räkna exakt på sådant här. Har full förståelse för det. Men bra att du iaf. försöker räkna på helheten av alla kostnader, där värdeminskningen oftast är en stor del av de. Många som missar att göra det.

Skrivet av snajk:

Och dessutom, om de öppnar upp deras laddare för andra, så tappar de ju en stor fördel.

Om de öppnar upp SuC helt för andra så håller jag med att tappar sin absolut enskilt viktigaste USP och fördel (rätt skumt att de faktiskt gör så). Men det återstår att se om och hur de kommer göra det.

Pågår tester i Norge, Tyskland och Frankrike just nu (förutom de tidigare i Nederländerna i höstas, men där används knappt snabbladdning då det är så litet land med korta avstånd). Är ju inte alls säkert att alla laddstationer någonsin kommer öppnas upp för andra. Kan bli så att det bara är de med ledig kapacitet som öppnas upp, medans de mer attraktiva/upptagna förbehålls endast Teslor.

Skulle säg att den punkten är ännu besvärligare att förutse än värdeminskningen på bilar. Kan gå hur som helst. Vi kan nog bara vänta och avvakta för att se hur det blir med det. Man håller med om att det verkligen är en stor avgörande punkt (hade personligen aldrig skaffat elbil ens som andrabil, utan tillgång till just det överlägsna SuC-nätet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Auto Motor & Sport har nu recenserat Cupra Born

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fbuff.ly%2F3LmlUc...

Permalänk
Avstängd

Funderar på om det är dags för mig att börja titta på en ny bil att leasa... har ju bara 1.5 år kvar på min, och alla verkar ha aslånga leveranstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Funderar på om det är dags för mig att börja titta på en ny bil att leasa... har ju bara 1.5 år kvar på min, och alla verkar ha aslånga leveranstider.

Merca EQE kanske är ett vettigt alternativ så långt framåt? Låter som att den ska börja säljas innan nästa år. En mindre EQS med förfinad teknik hade stått högt hos mig iaf, bara dom inte snålar med materialvalet. Tyskarna har tyvärr inte lyckats behålla premiumkänslan när det kommer till elbilar, förmodligen pga ökade kostnader för batterier osv kortsiktigt.

Permalänk
Medlem

Många har 12 mån lev tid, råder dig till att börja kika nu såvida du inte väljer dussinmodellerna som de "alltid" har på lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Merca EQE kanske är ett vettigt alternativ så långt framåt? Låter som att den ska börja säljas innan nästa år. En mindre EQS med förfinad teknik hade stått högt hos mig iaf, bara dom inte snålar med materialvalet. Tyskarna har tyvärr inte lyckats behålla premiumkänslan när det kommer till elbilar, förmodligen pga ökade kostnader för batterier osv kortsiktigt.

EV6an var okay att köra men kändes så plastig.... Knapparna var riktigt risiga i kvalitetskänslan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MystiX:

Har inte kollat på EQE, men om det är en suv så lär den fortfarande vara ganska tung.
KOmmer troligen titta på en lättare bil, för förbrukningen här i stockholm bilr väldigt hög med alla köer och parkeringen på E4:an det ofta blir.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Håller 100% med om bakluckan. Hade det varit en halvkombi istället för sedan så hade det gjort det mycket lättare och flexiblare att lasta bilen. Nu går den som andrabil för oss (har en Mercedes E-klass diesel som är vår stora laståsna) och då fungerar det fint. För oss så hade en sedan inte fungerat som "förstabil", eller rättare sagt som enda bil. En stor kombi är det enda som gäller för oss som "förstabil" (och där finns ju tyvärr inga bra el-varianter idag, då jag själv ogillar SUV:ar).

Så kan absolut vara. För mig handlar det mer om att inte köpa något onödigt stort helst, då det förstås innebär andra kompromisser. Jag har sett det så många gånger bland vänner och kollegor: barn på G, köper stor SUV eller möjligtvis stor Volvo-kombi. Bara här i tråden har jag ju sett liknande tankegångar flera gånger, barn på gång, så räcker EQB? Väntar ni fyrlingar? Annars behöver ni inte sju sittplatser för att få med en unge.

Citat:

Faktiskt rätt gott om plats i bredd på baksätet, så går fint att sitta tre där bak om man inte skall åka allt för långt. Inte optimalt, men ändå mycket bättre än de flesta fossilbilar/elbilar.

Nja, jag har spenderat en del tid i baksätet på en Model 3 och det funkar ju men är inte optimalt. Jag skulle säga att det är mer plats för knäna och benen i vår nuvarande 3-serie.

Citat:

Nackdelen är att batteripacket sitter under fötterna, så man får jämför med tex. vår fossilbil en lite mer obekväm vinkel på benen ner mot golvet. Här är ju Tyacan och Polestar 2 bättre (de har inga batterier under fötterna för passagerna). Dock så upplever jag det inte sämre än ID3 och andra elbilar med batteripaket i liknande "skateboard"-design som Tesla. I somras under pandemin så åkte vi flera långresor med bilen, och tog faktiskt vår M3 istället som tidigare vår stora kombi diesel. Min fru och dotter som är runt 1:60 åkte utan problem i baksätet i 4-5 timmar, och utan klagomål.

Är man dock som jag 1:85 så hade det nog kanske varit värre på långresor. Jag har själv åkt bak i Teslan när min fru kört någon gång efter att man varit borta, men det har inte varit så långt (ca 1,5 timme max), så gick fint då. Har inte testat att åka bak i 4-5 timmar, men kan tänka mig att det inte blir helt optimalt för mig som är runt 1:85.

Jo det hade säkert fungerat helt ok för oss. Men för de pengarna vill man ju gärna ha något som är mer än ok liksom. Jämför man Ioniq 5 och Model 3 så är ju Ioniq en större och bekvämare bil (med sjukt snabb laddning) för mindre pengar. Sämre acceleration dock, och inte lika effektiv, men accelerationen räcker nog med Ioniq för vardagen och det är inte många kWh man sparar på Teslan liksom. Sen finns det förstås hur många andra aspekter som helst att väga därtill, men de flesta är ändå rätt små grejer.

Citat:

Även innan komponentbrist/Covid så har beg.priserna på Tesla stått sig riktigt bra. Finns dock tyvärr inga garantier där gällande framtiden (även om jag tror varumärken som Porsche och Tesla står sig generellt bättre än andra).

Det är där jag inte håller med riktigt. Porsche håller sitt värde rätt bra, men inte alla modeller utan de som är mer Porsches unikum liksom. Cayenne är inte så värst dyr begagnad exempelvis (well, relativt andra Porsche och inköpspris alltså), men 911 exempelvis är det. Teslas unika grej var ju att de var elbilar som inte var småbilar, som folk faktiskt ville ha, och förstås laddarna. Nu är de inte så unika längre, och laddarna vet vi inte riktigt vad som händer med.

Citat:

Svårt att räkna exakt på sådant här. Har full förståelse för det. Men bra att du iaf. försöker räkna på helheten av alla kostnader, där värdeminskningen oftast är en stor del av de. Många som missar att göra det.

Jo. Det är ju lätt när man jämför leasing för allt är inbakat, men värdeminskningen är ju alltid ett vågspel hur man än gör, när man leasar är det bara finansbolaget som tar den risken (och tar betalt för det förstås). Men nu när jag lutar åt köp så tänker jag att jag kanske behåller bilen rätt länge. Det kan ju vara roligt att köpa nytt emellanåt och så förstås, men om jag köper en bil nu som jag är nöjd med och som räcker bra för vårt behov, under förutsättning att batteriet håller sin kapacitet och så förstås, så kanske jag/vi behåller den i 7-10 år. Då börjar ju värdeminskningen tappa betydelse för den planar liksom ut mot slutet.

Citat:

Om de öppnar upp SuC helt för andra så håller jag med att tappar sin absolut enskilt viktigaste USP och fördel (rätt skumt att de faktiskt gör så). Men det återstår att se om och hur de kommer göra det.

Pågår tester i Norge, Tyskland och Frankrike just nu (förutom de tidigare i Nederländerna i höstas, men där används knappt snabbladdning då det är så litet land med korta avstånd). Är ju inte alls säkert att alla laddstationer någonsin kommer öppnas upp för andra. Kan bli så att det bara är de med ledig kapacitet som öppnas upp, medans de mer attraktiva/upptagna förbehålls endast Teslor.

Jo det går ju inte att veta hur de gör. Men ska de få bidrag, och de behöver de väl för att fortsätta bygga laddare, så kan de inte begränsa sig till bara Tesla. Sen kan de ha någon slags VIP-kö för Teslaägare, eller begränsa antalet som andra får använda vid peakar, eller något annat förstås. Men jag misstänker att laddarna kan bli en bra affär för dem om de nyttjas mer så att de öppnar upp är inte så orealistiskt.

Citat:

Skulle säg att den punkten är ännu besvärligare att förutse än värdeminskningen på bilar. Kan gå hur som helst. Vi kan nog bara vänta och avvakta för att se hur det blir med det. Man håller med om att det verkligen är en stor avgörande punkt (hade personligen aldrig skaffat elbil ens som andrabil, utan tillgång till just det överlägsna SuC-nätet).

Jo, samtidigt byggs det ju andra laddare i hyfsat hög takt så den fördelen lär ju vara värd allt mindre ju längre tiden går liksom. Men absolut är det en stor fördel, speciellt om man tänkt sig åka längre. Jag har ju någon önskan om att åka på bilsemester framöver, vi gjorde det mycket när jag var liten och jag gillade det (även om jag nog har glömt hur tråkigt det faktiskt var att sitta i bilen så mycket), och då hade ju Teslas laddare varit en stor fördel. Å andra sidan finns det ju laddare, utanför Teslas, typ hela vägen ner till södra Italien eller liknande så jag vet inte om det är ett så stort problem i praktiken. Än mindre om det blir först sommarn 2023 vi åker eller så.

Nice. Håller med om det mesta, men även jag kände ju att bilen var ganska hård i stötdämpningen och lite "struttig" eller vad man ska säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men den var ju ganska struttig eller vad man ska säga det. Det kändes lite som en väldigt tung Civic Type-R eller liknande, i fjädring och stötdämpning alltså.

Om den kändes "tung" så är det nog förklaringen, åksjuka är som värst vid rörelser vid en viss frekvens, verkar vara 0.2 hz som är värst (men även upp till 1hz) vilket betyder ett gung åt ett håll på ca. 2.5 sekunder, vilket ju iofs låter bisarrt långsamt, men det räcker (vet jag av egen erfarenhet) med en superkort stund för att trigga åksjuka. Hittade en intressant rapport:

https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/162898....

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Har inte kollat på EQE, men om det är en suv så lär den fortfarande vara ganska tung.
KOmmer troligen titta på en lättare bil, för förbrukningen här i stockholm bilr väldigt hög med alla köer och parkeringen på E4:an det ofta blir.

Nja huvudsakligen är det elektrifierade E-klassen, på riktigt elplatta som EQS. Verkar dock komma någon form av SUV också. Merca har ju väldigt mycket på g med EQXX, men ingen av den tekniken lär hinna ramla in i EQE. Slipar dom tekniken från EQS lär EQE bli en riktigt fin bil dock, om än kosta en bra slant.

En elbil trivs ju generellt rätt bra i städer, då den inte drar mer av start och stopp, samt regenar en hel del när man behöver sakta in. Köerna däremot får ju en att vilja sälja bilen just där och då och gå hem däremot. Saknar verkligen inte att köra bil till kunder, helst när många kunder låg norr om stan. Dra 15.50 från Danderyd, hemma i Årsta lagom till 18, oh nej, fullparkerat längs gatan, leta parkering i 5 min, gå 10 min hem för att det blev en bra bit från huset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MystiX:

Eqe ser intressant ut, men det känns som den skulle landa på en mille eller i närheten, speciellt om man vill ha med svängande bakhjulen.

Sitter även och funderar på om jag ska släppa elbil för några år och gå på bensin/diesel istället, skulle spra minst 4 timmar i veckan på att slippa ladda bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Eqe ser intressant ut, men det känns som den skulle landa på en mille eller i närheten, speciellt om man vill ha med svängande bakhjulen.

Sitter även och funderar på om jag ska släppa elbil för några år och gå på bensin/diesel istället, skulle spra minst 4 timmar i veckan på att slippa ladda bilen

Beror ju lite på motor, men skulle tippa att instegaren börjar på 750000 kanske. Känns som att allting blivit lite skevt nu med högre priser på el kontra motsvarande ICE-bilar. Vill du köpa en större Merca? Glöm det om du inte har 800k plus på kontot. Nu får du ju en vanlig E-klass för 450k med lite tur, vilket är en väsentlig skillnad.

Utan hemma- eller jobbladdning, så mycket som du verkar köra, så skulle jag absolut inte ha elbil tills dom fixat laddkurvorna, fler stolpar och mer kräm i dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Har inte själv testat Mercedes elbilar, men enligt de som gjort det så håller de precis samma standard och materialval som deras fossilbilar.

Även Polestar är ju exempel på en elbil som håller exakt samma kvalitet som deras syskon från Volvo, inklusive fossilbilarna (är ju en fossilbil i grunden byggd på CMA-plattformen).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har inte själv testat Mercedes elbilar, men enligt de som gjort det så håller de precis samma standard och materialval som deras fossilbilar.

Även Polestar är ju exempel på en elbil som håller exakt samma kvalitet som deras syskon från Volvo, inklusive fossilbilarna (är ju en fossilbil i grunden byggd på CMA-plattformen).

När det kommer till elbilar som använder en ICE-plattform så lär det vara samma materialval som man använde innan. Men det finns ju en hel del tankar om att Q4 e-tron inte känns lika mycket Audi som tidigare, dvs mer premium än Enyaq och ID4 i det här fallet. Samt att EQS har mer plast än vanligt, samt en del dumma lösningar(stoljusteringen), säkert på grund av besparingar. Tänker att det kan vara ett sätt att få tillbaka ROIen för sina framstressade elbilar, men förhoppningsvis återgår till det gamla "premium" framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så kan absolut vara. För mig handlar det mer om att inte köpa något onödigt stort helst, då det förstås innebär andra kompromisser. Jag har sett det så många gånger bland vänner och kollegor: barn på G, köper stor SUV eller möjligtvis stor Volvo-kombi. Bara här i tråden har jag ju sett liknande tankegångar flera gånger, barn på gång, så räcker EQB? Väntar ni fyrlingar? Annars behöver ni inte sju sittplatser för att få med en unge.

Nej, vi är endast tre personer i familjen (ett enda barn i tonåren, och inga fler planerade).

Men ibland vill man ju kunna lasta ordentligt, tex. på skidsemester och då är E-klass en suverän bil. Tar mer saker än tom. Volvos största kombi (V90). Den enda som slår E-klass är Skodas största kombi Superb. Vi kommer nästa år byta till vår tredje Mercedes E-klass, och är grymt nöjd med den bilen. Vill man ha en stor diesel som fraktar mycket, men ha en skön körkänsla (dvs. vi vill inte har en stor tung klumpig och hög SUV), så är ju en modern kombi som E-klass extremt trevlig lastbil.

Skrivet av snajk:

Det är där jag inte håller med riktigt. Porsche håller sitt värde rätt bra, men inte alla modeller utan de som är mer Porsches unikum liksom. Cayenne är inte så värst dyr begagnad exempelvis (well, relativt andra Porsche och inköpspris alltså), men 911 exempelvis är det. Teslas unika grej var ju att de var elbilar som inte var småbilar, som folk faktiskt ville ha, och förstås laddarna.

Man skulle ju tro att andra vid detta laget skulle hunnit i fatt Tesla (iaf. jag själv trodde det), men så har ju inte visat sig vara faller. Ivf. inte om man kikar på saker som är viktiga för elbilar, och den fina integreringen mellan snabbladdare och bil som pratar med varandra. Även den elektriska drivlinan är fortsatt en av de allra effektivaste och snålaste. Sedan har ju även Tesla en särställning som varumärke bland många (och inte minst yngre människor). Är ju fortsatt det varumärke som man får ligga mest med.

Skämt å sido (är gift och nöjd), så gällande varumärket Porsche så tänker jag på deras elbil, Taycan. Även om den är ungefär lika dyr som syskonet e-tron GT, så verkar priserna på andrahandsmarknaden vara gynsammare för Taycan. Även om bägge är nästan identiska, så misstänker jag att märket Porsche står sig bättre än syskonmärket Audi.

Skrivet av snajk:

Jo. Det är ju lätt när man jämför leasing för allt är inbakat, men värdeminskningen är ju alltid ett vågspel hur man än gör, när man leasar är det bara finansbolaget som tar den risken (och tar betalt för det förstås).

Har som förmånsbil på min firma, och då kör jag givetvis finansiell leasing. Finansiell leasing är ju det självklara valet för en Tesla. Dels då de har de sjukt höga och bra andrahandsvärden, och dels kräver de nästan ingen service/underhåll. Därför är nyttan med operationell leasing i princip meningslöst och endast fördyrande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det hade säkert fungerat helt ok för oss. Men för de pengarna vill man ju gärna ha något som är mer än ok liksom. Jämför man Ioniq 5 och Model 3 så är ju Ioniq en större och bekvämare bil (med sjukt snabb laddning) för mindre pengar. Sämre acceleration dock, och inte lika effektiv, men accelerationen räcker nog med Ioniq för vardagen och det är inte många kWh man sparar på Teslan liksom. Sen finns det förstås hur många andra aspekter som helst att väga därtill, men de flesta är ändå rätt små grejer.

Inte bara acceleration, men hela körupplevelsen och körkänslan var hemsk i Ioniq 5 tyckte jag. En av de bilar med absolut sämst körkänsla som jag någonsin kört. Gungig och svajig som en gammal sliten amerikanare, och en styrkänsla som är så oprecis så man tror ratten sitter fast med tuggumi i styrstången.

Men det bästa är att du testar själv och bildar dig en egen uppfattning.

Jag gillade mycket med den som luftig och modern kupé (men klarar som sagt inte av att köra en bil som känns som skit i minsta kurva eller sväng). Finns som de flesta bilar många + och - (gäller bara att hitta en kompromiss som man själv kan leva med).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

När det kommer till elbilar som använder en ICE-plattform så lär det vara samma materialval som man använde innan. Men det finns ju en hel del tankar om att Q4 e-tron inte känns lika mycket Audi som tidigare, dvs mer premium än Enyaq och ID4 i det här fallet. Samt att EQS har mer plast än vanligt, samt en del dumma lösningar(stoljusteringen), säkert på grund av besparingar. Tänker att det kan vara ett sätt att få tillbaka ROIen för sina framstressade elbilar, men förhoppningsvis återgår till det gamla "premium" framöver.

Även marknaden och kundkraven förändras över tid. Det som var viktigt för folk för 30 år sedan kanske inte är lika viktigt idag.

Tycker Christian sammanfattar det bra när AMS är på besök i hans fabrik och jämför sin egna privata bil (Tesla M3 P) med "tyskarna".

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MystiX:

Beror ju lite på motor, men skulle tippa att instegaren börjar på 750000 kanske. Känns som att allting blivit lite skevt nu med högre priser på el kontra motsvarande ICE-bilar. Vill du köpa en större Merca? Glöm det om du inte har 800k plus på kontot. Nu får du ju en vanlig E-klass för 450k med lite tur, vilket är en väsentlig skillnad.

Utan hemma- eller jobbladdning, så mycket som du verkar köra, så skulle jag absolut inte ha elbil tills dom fixat laddkurvorna, fler stolpar och mer kräm i dom.

Jag vill ha en mindre, lättare elbil så jag inte behöver ladda 4-5 gånger i veckan.
Min eqc kostar mig i runda slängar 21000kr/månad med förmånsbeskattningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Hade jätteproblem när jag åkte till Göteborg med en XC40 P6 igår med just laddstolpar. Ionity Norrköping hade en stolpe trasig, fanns dock lediga så det var lätt gjort.

Var tvungen att stanna i Jönköping för att ladda igen och stannade vid en ReCharge vid McDonalds. Försökte som oregistrerad kund men gick inte alls, vägrade ta emot mitt kort (samma kort som övriga laddstationer har registrerat). Åkte bort till en CK 300kW där jag fick "komminikationsproblem" om och om igen.

En snäll snubbe försökte starta min laddning med sitt kort (som han hade fått igång sin laddning med) men fick samma fel. Noterade en annan snabbladdare inte långt bort och det visar sig vara en Porsche-handlare och där krävs det att man har Ionity-kort/tag, något man får när man köper en bil med den bundlen, det finns inte att köpa löst (jag har alltså ingen).

Kommer på att jag har en Plugsurfing-tagg för nödsituationer som jag aldrig använt, å den fungerar på ReCharge. Åker tillbaka till McDonalds för att testa och då kommer laddaren igång.

Vidare till Göteborg där jag stannar på CK i Mölndal. 2st 150kW finns men en är trasig. Den andra är upptagen av en Audi och en Tesla M3 står på kö kopplad till en MER-laddare. Till slut får jag CK-laddaren men den laddar bara 2-3 procent innan den slår ifrån, testar flera gånger. Kommer en annan XC40 som försöker och får samma problem som jag. Jag får ladda på MER-laddaren i 50kW så jag kommer till Alingsås där InCharge har en 120kW. Resten av hemvägen går relativt smärtfritt med Ionity.

Tog mig 7,5h att åka Upplands Väsby - Göteborg. Med väntetid i GBG + hemresa tog hela resan över 16h. Har varit frustrerad för mindre...

Trist!

Har själv haft en hel del tekniska problem med just CKs laddare. De kan stå som "gröna" i CK-appen, men när man kommer dit så fungerar de ändå inte. Har då pratat med andra elbilister på plats som får samma fel. Naturligtvis är det redan en lång kö till den andra enda fungerande laddaren. Blir då att bara åka därifrån och finna ett annat alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

För det första så märktes det att Mach E var en elbil från grunden. Dvs inga kardanaxeltunnlar och sådant. Man satt väldigt tajt i BMWn då den inte var lika luftig i mittkonsollen. Man sitter mycket lägre i BMWn då det är en coupé och då jag kommer från att ha kört 3 SUVar så känns det som man sitter och åker pulka, lika nära gatan så att säga.

Jo, har man en fossil-SUV så är det väl naturligt att man väljer en el-SUV (även om jag personligen inte gillar SUV;ar). Då blir ju en sedan eller kupé naturligtvis fel val. Inget konstigt med det.

Sedan kan jag däremot hålla med om att det är lite onödigt med kardanaxeltunnlar i en ren elbil då de tar upp plats i kupén som man gärna slipper om möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Har nu kört elbil i snart två månader och jag kommer aldrig gå tillbaka igen till bränslebil!
Ett par saker som jag redan visste och var beredd på som jag har fått många mothugg på är att jag bor i lägenhet och har inte möjlighet till egen till laddstation. Denna lilla detaljen löste sig med att jag har en laddsation som är ca 500m från min parkeing som jag hyr, har kört hem från jobbet och parkerat den där opch laddat medans jag ätit middag och sedan hämtat den igen. Har fungerat heeeeelt smärtfritt och har aldrig känts begränsande på något sätt. Självklart betalar jag mer för elen än om haft haft hus med egen laddstation men jag har fortfarande kommit undan billigare än bensin/diesel.
January laddade jag för 1100kr, då har jag även experimenterat med snabbare och dyrare laddningar. Februari eller mars när stundens behag har lagt sig och jag inte kör runt som en galning kommer visa mer rättvisst elpris för mig och vad jag kommer ligga på samt den lilla detaljen att det är vinter nu och bilen drar mer.

Kort sagt är jag så jävla nöjd med bilen och älskar att köra runt med den

https://www.bildtagg.se/file/thumb/aa37sv01mf8nt3iwmouuey

Har beställt precis samma, med samma färg! Satan så snygg!

Permalänk
Medlem

Kan beställa en XC40 P6 Recharge Plus för 4400 kr / mån leasing.

Dvs den har allt lull lull upp från dåliga Core med adaptiv farthållare, värmepump osv.

Lite kluven om jag ska köra på den.
Tveksam då det inte är elbilsplattform plus Volvo/Polestars lite högre förbrukning.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kan beställa en XC40 P6 Recharge Plus för 4400 kr / mån leasing.

Dvs den har allt lull lull upp från dåliga Core med adaptiv farthållare, värmepump osv.

Lite kluven om jag ska köra på den.
Tveksam då det inte är elbilsplattform plus Volvo/Polestars lite högre förbrukning.

Jag har som sagt precis spenderat en helg med den. Håll dig till EV6 är min rekommendation. XC40 drar för mycket helt enkelt, jag kom 20 mil när jag åkte ner till Göteborg från Stockholm och tillbaka. Kardantunneln känns ofräsh, Google Automotive är (fortfarande) buggigt och irriterande och jag kom heller aldrig upp i utlovade 150kw laddning utan maxade runt 136kw för att snabbt gå ner sen igen, även med förvämda batterier.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag har som sagt precis spenderat en helg med den. Håll dig till EV6 är min rekommendation. XC40 drar för mycket helt enkelt, jag kom 20 mil när jag åkte ner till Göteborg från Stockholm och tillbaka. Kardantunneln känns ofräsh, Google Automotive är (fortfarande) buggigt och irriterande och jag kom heller aldrig upp i utlovade 150kw laddning utan maxade runt 136kw för att snabbt gå ner sen igen, även med förvämda batterier.

Damn.
Låter helt enkelt inte bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Har beställt precis samma, med samma färg! Satan så snygg!

Jag har fått väldigt bra feedback av just färgen att den är supersnygg, den färgen ihop med den nya KIA logan har jag märkt att den är en huvudvridare när man kör runt i stan. Inte just nu i denna årstiden och den blir skitig direkt hahaha men när den är tvättad iallfall

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus