Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Damn.
Låter helt enkelt inte bra.

Hade inte du beställt en Ev6 redan din dåre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sandos:

Om den kändes "tung" så är det nog förklaringen, åksjuka är som värst vid rörelser vid en viss frekvens, verkar vara 0.2 hz som är värst (men även upp till 1hz) vilket betyder ett gung åt ett håll på ca. 2.5 sekunder, vilket ju iofs låter bisarrt långsamt, men det räcker (vet jag av egen erfarenhet) med en superkort stund för att trigga åksjuka. Hittade en intressant rapport:

https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/162898....

Jo men jag tror snarare det var motsatsen som var problemet, att den var lite för styv liksom, inte gungig, men det kan ju mycket väl ha landat i någon dålig frekvens för henne ändå.

Skrivet av martinot:

Nej, vi är endast tre personer i familjen (ett enda barn i tonåren, och inga fler planerade).

Ja, det var inte riktat till dig på något sätt. Jag tycker bara det är lite konstigt hur folk liksom låter barn ta över alla aspekter i hela livet, att många anpassar sig till en rätt extrem nivå. En del föräldrar jag snackar med kanske exempelvis var gamers innan barnen (eller barnet) men har nu inte rört en spelkontroll på många år liksom. Släng ut allt som på minsta sätt kan påverka barnet, sätt skydd på alla hörn och kanter, "förbjud" vuxen-TV så länge barnet inte sover, eller TV över huvud taget, och så vidare. En del tycker säkert samma sak om mig dock, kanske för att jag kör runt med sonen i barnstol i framsätet och tjejen i baksätet exempelvis. Så jag vet inte vad jag vill säga riktigt. Mer än att jag tror att barn mår bättre av att föräldrarna är glada och kan leva sina liv också liksom. Det betyder absolut inte att man ska sätta sig själv före barnen, mer att man kanske inte behöver riskminimera allt, nerfa hela bostaden, köpa en stor SUV för "barnets skull", alltså ha lite rimlighet i sina åtgärder och inte kanalisera Maud Flanders.

Citat:

Men ibland vill man ju kunna lasta ordentligt, tex. på skidsemester och då är E-klass en suverän bil. Tar mer saker än tom. Volvos största kombi (V90). Den enda som slår E-klass är Skodas största kombi Superb. Vi kommer nästa år byta till vår tredje Mercedes E-klass, och är grymt nöjd med den bilen. Vill man ha en stor diesel som fraktar mycket, men ha en skön körkänsla (dvs. vi vill inte har en stor tung klumpig och hög SUV), så är ju en modern kombi som E-klass extremt trevlig lastbil.

Jo jag har alltid gillat E-klass, bland annat av den anledningen. Innan jag fick barn vägde jag mellan E-klass, V70 och liknande, men sen blev det ett barn på G och då kände jag att jag behövde välja något lite mindre praktiskt, som en motpol mot all hysteri kring det här typ.

Citat:

Man skulle ju tro att andra vid detta laget skulle hunnit i fatt Tesla (iaf. jag själv trodde det), men så har ju inte visat sig vara faller. Ivf. inte om man kikar på saker som är viktiga för elbilar, och den fina integreringen mellan snabbladdare och bil som pratar med varandra. Även den elektriska drivlinan är fortsatt en av de allra effektivaste och snålaste. Sedan har ju även Tesla en särställning som varumärke bland många (och inte minst yngre människor). Är ju fortsatt det varumärke som man får ligga mest med.

De har absolut en del fördelar fortfarande, men de är inte magiska. Som AMS test med Model Y mot Ioniq och Enyaq, de gillar ju verkligen Teslan men den ligger ju också 20-40% högre i pris så det blir ju en annan klass av bil och det är svårt att motivera det (även om en journalist verkligen anstränger sig). Räckvidden är bra men inte extrem, accelerationen är förstås i en egen klass jämfört med bilar som har mindre än hälften av kraften men inte heller där är Tesla unik om man inte köper värstingvarianterna och då kostar de ju som en Taycan eller liknande.

När det gäller varumärket så håller jag inte med riktigt. Nu har väl inte jag direkt fingret på tjugoåringarnas puls men jag skulle snarare säga att de inte är så bilintresserade alls. Ska man få med sig en tjej hem så vet jag inte hur vilken bil man har skulle hjälpa, men det kanske handlar om vilken typ av tjejer jag tar (eller tog) med mig hem.

Citat:

Skämt å sido (är gift och nöjd), så gällande varumärket Porsche så tänker jag på deras elbil, Taycan. Även om den är ungefär lika dyr som syskonet e-tron GT, så verkar priserna på andrahandsmarknaden vara gynsammare för Taycan. Även om bägge är nästan identiska, så misstänker jag att märket Porsche står sig bättre än syskonmärket Audi.

Ja det tror jag också. En Taycan lär hålla värdet mycket bättre än en E-Tron GT just för att det är en (sportig) Porsche. Men en Cayenne håller väl inte nödvändigtvis värdet bättre än en Touareg exempelvis, för en Porsche-entusiast ser ju ner på Cayenne. Men jag vet inte om Tesla riktigt är att jämställa med Porsche i den här bemärkelsen. Både Tesla och Elon har förstås en stor följarskara på nätet visserligen, men jag vet inte om den gruppen faktiskt köper så mycket bilar liksom. Och det är ju ett nytt fenomen rätt hårt knutet till personen, vad händer om Elon säljer Tesla exempelvis, eller om han gör bort sig i deras ögon på något sätt? Jag tror de blir väldigt sura väldigt snabbt för det är så nät-mobbar fungerar liksom. Till skillnad från Porsche där "kulten" mer bygger på själva bilarna och där folk håller fast vid sin anknytning även om de går emot sina tidigare uttalanden och så. Porsche har exempelvis genom åren sagt att de aldrig skulle bygga en dieselbil, aldrig en SUV och aldrig en elbil. Likväl stannar entusiasterna kvar.

Citat:

Har som förmånsbil på min firma, och då kör jag givetvis finansiell leasing. Finansiell leasing är ju det självklara valet för en Tesla. Dels då de har de sjukt höga och bra andrahandsvärden, och dels kräver de nästan ingen service/underhåll. Därför är nyttan med operationell leasing i princip meningslöst och endast fördyrande.

Jo, fast det bygger ju på din tro på varumärkets långvariga styrka liksom. Det kan löna sig men det är ju inte säkert att det gör det, och ju fler elbilar som finns på marknaden, och ju fler laddare som byggs, desto mindre unik är Tesla och således är risken att andrahandsvärdet sansar sig. Men jag tror inte värdet kommer att krascha eller liknande, bara att dagens extrema övervärdering inte kommer att hålla i sig.

Läser man på typ elbilsforum så verkar folk tro att dagens situation är permanent. Folk beställer bilar med leverans typ i höst med planen att få bonusen och sen sälja bilen med vinst efter ett år eller så, och inte specifikt Tesla här utan folk har samma tankar/planer med typ Enyaq.

Skrivet av martinot:

Inte bara acceleration, men hela körupplevelsen och körkänslan var hemsk i Ioniq 5 tyckte jag. En av de bilar med absolut sämst körkänsla som jag någonsin kört. Gungig och svajig som en gammal sliten amerikanare, och en styrkänsla som är så oprecis så man tror ratten sitter fast med tuggumi i styrstången.

Men det bästa är att du testar själv och bildar dig en egen uppfattning.

Ja det måste jag förstås göra. Jag har inte lyckats få kontakt med någon handlare så jag tänkte bara åka till en idag och se vad de säger. Men tidsaspekten är ju något kritisk för mig också, vilket känns dumt förstås, att köpa en bil över en annan jag gillar bättre för att leveranstiden inte passar är inte bra, men leasingbilen måste ju tillbaka liksom. Om jag måste köpa en begagnad bil för att klara mig fram tills min nya bil levereras så kan jag lika gärna köra med den begagnade och vänta på en ny generation elbilar eller så.

Citat:

Jag gillade mycket med den som luftig och modern kupé (men klarar som sagt inte av att köra en bil som känns som skit i minsta kurva eller sväng). Finns som de flesta bilar många + och - (gäller bara att hitta en kompromiss som man själv kan leva med).

Det är ju inte vad de som testat säger riktigt. Samtidigt är alla tester jag läst och tittat på av en maxutrustad version med dubbla motorer, så det kanske inte stämmer för bakhjulsdrivna.

Men det handlar ju om prioriteringar förstås. Denna bil ska hålla i många år (hoppas jag), den ska vara bekväm och ha plats nog för familjen, den ska fixa en bilsemester och att åka till Ikea. Alltså är sportighet rätt långt ner på prio-listan. Lite som din E-klass antar jag.

Bilbranschen har ju allt mer dragit åt sport-hållet för nästan alla bilar liksom, även om man köper en kombi med inbyggda barnstolar så fokuserar marknadsföringen på att bilen ska vara en förlängning av ens kropp, av ens själ (av ens kuk? Det är ju vad de menar även om de inte säger det ). Då är det ganska trevligt med bilar som inte har det som fokus liksom. Ioniq har modern teknik, mycket prylar, den är luftig och bekväm och sportigheten hamnar långt ner på listan. Passar mig rätt bra på pappret. Sen tvekar jag inte på att den går att köra fort, men det handlar ju sällan om bilen idag, alla bilar går ju att köra fort med, det är snarare ens respekt för hastighetsgränserna som sätter gränserna.

Permalänk
Medlem

Ni som kör E-niro, vad står er räckvidd på när ni laddat 100%? Jag hade 100% laddat igår men hade bara typ 395km. Bilen hade då stått i varmgarage, ca 12-13 grader.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Ni som kör E-niro, vad står er räckvidd på när ni laddat 100%? Jag hade 100% laddat igår men hade bara typ 395km. Bilen hade då stått i varmgarage, ca 12-13 grader.

Jag tror den visar beräknad räckvidd baserat på din tidigare körning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag tror den visar beräknad räckvidd baserat på din tidigare körning.

Tack, då ska de bli intressant att se hur den visar nu när den gått på pendling 8 mil landsväg om dagen kontra ren stadskörning

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

MG5 verkar ha fått försäljningspris, dock inget leasingpris än. 420k för Luxury. Comfort verkar bortplockad.

MG hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Hade inte du beställt en Ev6 redan din dåre?

Haha jodå!

Men hade ju kunnat avboka den.

7 månader väntetid om inte mer

XC40 var 4-5 månader leverans.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Är det verkligen så bara?

Har ju inte mer än 64 kWh.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Är det verkligen så bara?

Har ju inte mer än 64 kWh.

WLTP säger ju 455km så då kan jag tycka att 395 när den är fulladdad och stått hyggligt varmt e lite snålt. Är det dock att tidigare körning påverkar som Aramis säger så köper jag det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag har fått väldigt bra feedback av just färgen att den är supersnygg, den färgen ihop med den nya KIA logan har jag märkt att den är en huvudvridare när man kör runt i stan. Inte just nu i denna årstiden och den blir skitig direkt hahaha men när den är tvättad iallfall

Det är nog du som är snygg, ingen vänder sig om efter en Kia. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

WLTP säger ju 455km så då kan jag tycka att 395 när den är fulladdad och stått hyggligt varmt e lite snålt. Är det dock att tidigare körning påverkar som Aramis säger så köper jag det.

Det är inte snålt. WLTP är drömsiffror.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det är inte snålt. WLTP är drömsiffror.

Den stora frågan är det här med räckvidden, törs du lita på vad mätaren visar i Kias nya e-Niro? Japp, det gör du. Vilket är positivt och en väldigt viktig detalj. Trots att vi kör en hel del småvändor och trots kallt väder (utan varmgarage) kommer vi verkligen en bit över 40 mil innan det är dags att ladda bilen.
Källa: https://m3.idg.se/2.1022/1.746041/kia-e-niro

Bilmodell Angiven räckvidd Räckvidd i test Resultat
Kia e-Niro 455 km 410 km 90%

Källa: https://blog.ho-form.se/?tag=kia-e-niro

Sen finns det ju tex Björn Nyland man kan kolla på där han körde över 500km med sin E-niro, dock några år på nacken den filmen.

Även här så rullar bilen ca 420km på en laddning
https://www.youtube.com/watch?v=RaH8UX0sfkU

Så att säga att WLTP bara är drömsiffror är lite att ta i från tårna kan jag tycka.

Så att jag inte ens ser 400km på en full laddning i varmt garage tycker jag är snålt. Hoppas att det det är som
K-D][Aramis säger, tidigare körning påverkar den uppskattade räckvidden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Den stora frågan är det här med räckvidden, törs du lita på vad mätaren visar i Kias nya e-Niro? Japp, det gör du. Vilket är positivt och en väldigt viktig detalj. Trots att vi kör en hel del småvändor och trots kallt väder (utan varmgarage) kommer vi verkligen en bit över 40 mil innan det är dags att ladda bilen.
Källa: https://m3.idg.se/2.1022/1.746041/kia-e-niro

Bilmodell Angiven räckvidd Räckvidd i test Resultat
Kia e-Niro 455 km 410 km 90%

Källa: https://blog.ho-form.se/?tag=kia-e-niro

Sen finns det ju tex Björn Nyland man kan kolla på där han körde över 500km med sin E-niro, dock några år på nacken den filmen.

Även här så rullar bilen ca 420km på en laddning
https://www.youtube.com/watch?v=RaH8UX0sfkU

Så att säga att WLTP bara är drömsiffror är lite att ta i från tårna kan jag tycka.

Så att jag inte ens ser 400km på en full laddning i varmt garage tycker jag är snålt. Hoppas att det det är som
K-D][Aramis säger, tidigare körning påverkar den uppskattade räckvidden.

Yes räckvidden beräknas så som du kört. Samtidigt kan den sänkas eller öka om du har knappar in var du ska åka i bilens egna navigationssystem ibland. Så är Audi och Mercedes vill jag minnas från Björns videos.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Haha jodå!

Men hade ju kunnat avboka den.

7 månader väntetid om inte mer

XC40 var 4-5 månader leverans.

Fick precis reda på att min bil är tillverkad och beräknad komma i hamn vecka 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Fick precis reda på att min bil är tillverkad och beräknad komma i hamn vecka 12

EV6?

Vilken tog du? Va för deal?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är nog du som är snygg, ingen vänder sig om efter en Kia. 😉

Vet inte om jag ska ta det som en komplimang eller bli kränkt hahaha. Klart man vänder sig om efter en kia, särskilt en klarblå metallic färgad best med den nya logan

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

EV6?

Vilken tog du? Va för deal?

Japp, jag tog Pearl White, jag var så jävla osäker på allt med färg så jag körde på samma som jag haft på senaste bilarna

Blev en Bas-version med tonade rutor. Har för mig jag får pröjsa runt 5300:-/mån inkl, försäkring, service, vinterhjul och 1500mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Japp, jag tog Pearl White, jag var så jävla osäker på allt med färg så jag körde på samma som jag haft på senaste bilarna

Blev en Bas-version med tonade rutor. Har för mig jag får pröjsa runt 5300:-/mån inkl, försäkring, service, vinterhjul och 1500mil.

Hmm. Verkar va billigt!

Med tanke på däcken som kan kosta annars.

Hur fick du custom beställning med tonade rutor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hmm. Verkar va billigt!

Med tanke på däcken som kan kosta annars.

Hur fick du custom beställning med tonade rutor?

Fick ett bra pris efter jag stack till Stockholm och besökte olika Kia-handlare och bad dom överträffa varandra

Toningen gör dom hos bilhandlaren så betalar jag kontant för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vet inte om jag ska ta det som en komplimang eller bli kränkt hahaha. Klart man vänder sig om efter en kia, särskilt en klarblå metallic färgad best med den nya logan

Nya loggan är sexig som fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag har alltid gillat E-klass, bland annat av den anledningen. Innan jag fick barn vägde jag mellan E-klass, V70 och liknande, men sen blev det ett barn på G och då kände jag att jag behövde välja något lite mindre praktiskt, som en motpol mot all hysteri kring det här typ.

Alltid gillar kombi som praktiska bilar, men som ändå har lägre tyngdpunkt och ligger bättre på vägen i kurvorna än SUV:ar. Vi hade V70 långt innan vi fick barn. Skillnaden var att när fick fick barn gick från en V70 till två stycken. Så vi valde inte bil efter barn, utan efter våra egna behov. Att vi sedan bytt en av V70 till E-klass (är inne på vår tredje nu, och blir fjärde till hösten) har inte heller med barn att göra, utan våra egna preferenser.

Skrivet av snajk:

Räckvidden är bra men inte extrem, accelerationen är förstås i en egen klass jämfört med bilar som har mindre än hälften av kraften men inte heller där är Tesla unik om man inte köper värstingvarianterna och då kostar de ju som en Taycan eller liknande.

Nja, jag var väldigt seriöst inne på en Taycan när jag skulle byta bil i somras. Problemen är tre gällande ekonomin;

1. Även om baspriset för enklaste Taycan är OK (startar runt 900), så är det rätt sega bilar. Du måste ju upp till 4S eller Turbo för att få liknande prestanda som Tesla, och då drar de plötsligt iväg i pris. Så då för du välja på en slö bil för runt 900 i grundpris, eller välja en bil för 1,5 mille (vilket är dubbelt som mycket som en M3P).

2. Snål utrustning som standard. När du köper en Porsche, oavsett om en Taycan eller elbil, så är de enormt snålt utrustade. När jag kikade på enklaste Taycan som startade runt 900 (och då ändå är en rätt slö bil), så bara för att lägga på ingen lyx, men bara grundfunktioner/hygienfaktorer i en modern bil, så var jag snabbt upp på 1,4 i varukorgen.

3. Förmånsvärden. Då alla våra bilar är förmånsbilar så blir ju förmånsvärden och beskattning en viktig sak för totalekonomin. För min nuvarande Tesla AWD LR så har jag ett förmånsvärde på 4500/månaden. Med Taycan så hade jag hamnat på ett förmånsvärde på ca 14 000/månaden.

Skrivet av snajk:

När det gäller varumärket så håller jag inte med riktigt. Nu har väl inte jag direkt fingret på tjugoåringarnas puls men jag skulle snarare säga att de inte är så bilintresserade alls. Ska man få med sig en tjej hem så vet jag inte hur vilken bil man har skulle hjälpa, men det kanske handlar om vilken typ av tjejer jag tar (eller tog) med mig hem.

https://carup.se/bevisat-darfor-far-de-som-ager-en-tesla-ligg...

Skrivet av snajk:

Ja det tror jag också. En Taycan lär hålla värdet mycket bättre än en E-Tron GT just för att det är en (sportig) Porsche.

Det är precis lika sportiga bilar. I princip exakt samma bil. Bara olika "klisterlappar"/varumärken.

Skrivet av snajk:

Jo, fast det bygger ju på din tro på varumärkets långvariga styrka liksom. Det kan löna sig men det är ju inte säkert att det gör det,

Jag byter till ny bil efter ca vartannat år, så för mig så behöver jag inte gissa mer långsiktigt än så.

Skrivet av snajk:

Men det handlar ju om prioriteringar förstås. Denna bil ska hålla i många år (hoppas jag), den ska vara bekväm och ha plats nog för familjen, den ska fixa en bilsemester och att åka till Ikea. Alltså är sportighet rätt långt ner på prio-listan. Lite som din E-klass antar jag.

Jämför inte med E-klass. Det är en skön och mycket trevligare bil att köra. Även om den är vår "lastbil" så är den enormt mycket skönare att köra aktivt med än vilken stor och tung klumpig SUV som helst. Milsvid skillnad.

Dessutom är som sagt (vad jag tycker efter att ha testat) Ioniq 5 den absolut sämsta SUV jag någonsin rattat sett tills dess vägegenskaper.

Skrivet av snajk:

Passar mig rätt bra på pappret. Sen tvekar jag inte på att den går att köra fort, men det handlar ju sällan om bilen idag, alla bilar går ju att köra fort med, det är snarare ens respekt för hastighetsgränserna som sätter gränserna.

Testa i verkligheten. Körde inte över 100 km/h med den. Problemet med Ioniq 5 är inte accelerationen (eller hastigheten) utan hur dåligt den tar kurvor och svängar. Samt den sämsta styr/rattkänslan jag träffat på.

Men det fanns ändå många positiva aspekter och plus med den. Fanns minst lika många + som -. Så här skrev jag när jag testade den i höstas:

Citat:

Var och testkörde en RWD idag.

- Väghållningen. Var visserligen lite lätt fuktigt (men inte mycket) på vägarna, men fick extremt lätt sladd när jag drog på i svängarna. Håll på att ett par gånger köra av vägbanan och sladda in i gatstenskanterna! Lyckades undvika med en hårsmån som tur var för demobilens fälgar/hjul.
- Körkänslan. Långt ifrån körkänslan som en hos en Model 3, Polestar 2 eller Taycan (som är mina andra elbilsreferenser). Bekväm, men mycket gungig och extremt svampig körkänsla. Här handlar det mer om att passivt gunga fram som i en gammal amerikanare, och inte någon aktiv tight körning.
- Startknapp nödvändig. Håll på bli tokig när jag lämnade tillbaka demobil, och bilen pep och hade sig när jag försökte låsa den. Checkade att jag lagt i handbroms, men problemet visade sig vara att jag inte stängt av "tändningen". En funktion som "tändning" hör hemma på glödmotorer och bensinare. Inte en elbil från 2020.
- Designen. Men inser att det är en smaksak. Mig tilltalar den inte alls exteriört. Lite väl barnslig design för min smak (ser ut som lite av en leksaksbil).
- AWD ca 10-12 månaders leveranstid just nu tack vare komponentbrister hos Hyundais fabriker.

+ Interiördesignen. Gillade att det var en ljus och luftig inredning. Kändes inte exklusiv eller premium (lite för mycket plast och budgetkänsla), men ändå grymt fräsch och modern! Ett klart steg bättre än alla andra äldre/tidigare Hyundai/KIA som jag suttit i. Gillar ändå interiören för sin prisklass/budget. Mycket bra!
+ Satt ganska bekvämt i stolarna som var rätt sköna.
+ Kändes rymlig.
+ Trevliga säljare inne hos Hyundai. Lätt att låna och provköra. Kunniga om både bil, leveranstider och kommande modeller.
+ RWD kommer in som lagerbilar under höst/vinter i Sverige, som man kan få tag på om man är på hugget, och skiter i färg och övrig spec.

+/- (neutral): Infotainment/kartor. Enklare än vår Mercedes och rappare/snabbare än hos VW ID och Skoda, men både krångligare och slöare/laggigare UI än hos Tesla och Polestar/Volvo. Varken bra eller dåligt. Får bli ett neutralt betyg här.

Men som sagt; testa själv och bilda dig en egen uppfattning när du fått provkört. Bilen skall ju vara till för att passa dig (inte mig, eller någon annan).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Fick ett bra pris efter jag stack till Stockholm och besökte olika Kia-handlare och bad dom överträffa varandra

Toningen gör dom hos bilhandlaren så betalar jag kontant för det.

Hehe najs.

Fick också rätt bra deal 4600 kr/mån med Glacier färgen.

Försäkringen går på 230 kr/mån.

Vinterhjulen kommer kosta skjortan haha.

Vad får du för fälgar och vinterdäck?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vinterhjulen kommer kosta skjortan haha.

Vad får du för fälgar och vinterdäck?

Vill man vara lite snål så kan man som jag tänkt att göra, skifta däcken på fälgarna istället för att ha dubbla uppsättningar fälgar/hjul.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vill man vara lite snål så kan man som jag tänkt att göra, skifta däcken på fälgarna istället för att ha dubbla uppsättningar fälgar/hjul.

Är inte de jäkla massa jobb

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Lämnar säkert in till en däckverkstad som gör byte av däck samt sätter på dom på bilen samtidigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Lämnar säkert in till en däckverkstad som gör byte av däck samt sätter på dom på bilen samtidigt

Så då har man bara gummit hemma och drar till däckbytarfirman två gånger om årets o de tar bort gummit varje gång?

Va kostar de i 3 år?
Blir besöka 6 gånger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Har ju inte tänkt att göra det själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Va kostar de i 3 år?
Blir besöka 6 gånger.

500.- per gång.

Lämnar ju ändå bort jobbet att skifta hjulen till verkstad oavsett (drar det på firman som betalar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det nån elbil som inte är väldigt dyr och går snabbt att få tag i?

Funderar på om jag vill ha en liten bil att köra i stan och volvon för längre resor. 30 mil
Eller en bil som duger till bägge, men då behövs större bagageutrymme.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om NIO?