Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd

Jag börjar närma mig 4000 mil nu, på ungefär 1.5 år, men nu för tiden så veckopendlar jag inte, utan åker cirka 3.5 mil till Kista och sitter hos en kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Har man relativt nära till jobbet så är 1000 mil ändå fullt tillräckligt för en bruksbil. Slår man ut det på årets alla dagar så kommer du ändå 2.7 mil per dag. Och då alla helger inräknat, 7 dagar i veckan, 52 veckor.

Jobbar du exempelvis 2 mil bort så har du 4 mil om dagen, låt oss säga 5 dagar i veckan. 48 veckors jobb (vilket är i överkant) så är vi uppe i 960 mil per år. Visst, det är gränsfall, men ändå. Som ren bruksbil för en som har ännu närmre till jobbet, 1 eller 1.5 mil eller så, räcker 1000 mil gott och väl inklusive spontana åk hit å dit på fritiden.

För en som jobbar hemifrån, som jag gör, blir ju tom 1000 mil per år mer än vad man behöver. Speciellt då vi har 2 bilar i hushållet. Då ska vi också komma ihåg att det är extremt mycket folk som jobbar hemifrån nu efter corona, då många företag har insett hur mycket pengar de sparar på att lägga ner de små kontoren och låta anställda sköta jobbet hemifrån. Lite som min sambo gjort nu i ca 6 år inom resebranschen.

Tycker det är bra att man ens kan välja 1000 mil. Det gick inte sist hos Volkswagen när jag leasade min nuvarande bil. Betalat för 4500 mil på tre år och mätaren står idag på knappt 2500 mil, 3 veckor innan bilen åker tillbaka till VW

Jag har 1,5 mil exakt till jobbet, kör varje dag 5 dagar i veckan, skulle aldrig kunna klara mig på 1000 mil, körde 1510 Mil på exakt 1 år. Lite resor samt åka ärende på helgen, så är 1000 mil helt omöjligt om man använder elbilen lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Auto motor & sport är nu igång med årets elbilsrace. Följ via länken nedan.
Elbilsrace 2022

Ska bli spännande att följa.
Blev lite stött när de skrev att ID4 är mellanmjölk, men insåg ganska snabbt att den är nog det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

1000mil dock, då får man hålla i sig som citybil. Avsevärt fort att nå den gränsen. Jag hade problem att hålla 1500per år och körde över gränsen oavsett och har nu 2000mil/år istället

Körde med 2000 mil på min nya Eniro som snart kommer, skönt att kunna köra typ obegränsat utan att få mil-ångest istället för räckviddsångest nu när man kör så billigt på el! Mil ska köttas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det där visar främst hur bra DC laddare bilen har. Har en bil t ex inte 800V teknologi, utan 400V så jämför man äpplen och päron. Man måste ha en gemensam baseline anser jag sedan är det effektiviteten kwh/mil som spelar in.

Dvs jämför 800V bilar i en kategori, 400V i en annan osv.

Nja, det där är fel.

När man kör DC så använder man inte några av bilen laddare (ombordladdarna i bilen är till för när man laddar AC).

Sedan blir det i sig ingen skillnad i effekt mellan 400V och 800V, givet att allt annat är lika (samma batterier med samma batterikemier, samma kylsystem, etc).

Däremot så håller jag med om att det "testet" med laddtider var tämligen totalt värdelöst. De mätte ju tid att ladda bilar, utan att ta hänsyn till varken storlek på batterierna (är ju skillnad i tid att ladda ett litet och stort batteri) och utan att ta hänsyn till hur snabbt den energin förbrukas när man kör bilen i verkligheten.

Skrivet av glemmy:

Det skulle finnas laddningskurvor från testet någonstans, jag hittade dock inte via den länken.
Minuter mellan två procentenheter Soc säger inte så mycket, det håller jag med om. Men som sagt, syftet verkar mer att jämföra sommar- mot vinterförhållanden.

Mil per laddad tidsenhet är bra om det framgår vilken förbrukning som används för att beräkna. Ser gärna att testlaget mätt upp förbrukningen och inte bara räknar om enligt WLTP eller liknande.

Jo, det var verkligen meningslöst test så som det presenterades.

Gällande förbrukning så gjorde de ju själva ett ganska bra test gällande verklig förbrukning som de själva mätte upp (och jämförde med uppgivna WLTP-värden).

Så de har egentligen alla data för att göra något vettigt med laddtestet, men de missar bara att räkna på det och presentera det rätt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det är ju en Porsche, det är klart att den inte är billig, speciellt om man gör en sådan här jämförelse av siffror liksom. Men jag vet inte om det är riktigt rättvist.

Saken är den att jag personligen inte lägger så stort värde i varumärken, oavsett om jag köper Tesla, Mercedes, Porsche, Ferrari eller någon av våra bilar.

Däremot så inser jag att det är viktigt för många (därav poängen att Porsche och Tesla elbilar har högre andrahandsvärden än många andra elbilar).

Men jag är "egoist" och skiter rätt mycket i vad andra tycker. Jag köper de bilar som passar mig, och med de egenskaper som jag värderar. Så värderingen när jag köper bilar är "hard core" vad jag själv egoistiskt tycker att jag får för pengarna.

Jag bryr mig endast om vad andra tycker, aka marknadsvärdet, när jag skall räkna på totalekonomin och ta värdeminskningen med i beaktning. Annars så skiter jag helt i andras tyckanden och värderingar av varumärken. Jag gör mina egna. Gillar själv Porsche som varumärke, men jag värderar det inte om bilen inte levererar jämfört med alternativen.

(Däremot så finns det ett antal varumärken jag nog aldrig skulle köpa, och det inkluderar andra VAG-varumärken som Skoda eller Hyundai/KIA. Där drar jag personligen gränsen för mig, även om jag inte normalt är som sagt så snobbig med varumärken.)

[ tar bort snack om Focus, då det inte är en bil som jag är det minsta intresserad av att köpa, även om den säker är bra för de som gillar den ]

Skrivet av snajk:

Det är en tyngre bil men det är också en sportigare bil. Model 3 är absolut inte dålig ur den aspekten men det är ju mer en familjebil som man kan få rätt sportig, medan Taycan mer är en sportbil som råkar ha ett baksäte liksom. Sen är det ju elbilar med tunga batterier så ingen är ju direkt lättfotad.

Även Taycan är sportig vardagsbil (precis som M3), och absolut inte någon sportbil.

Skrivet av snajk:

Jo absolut. Men i princip samma argument kan man ju använda för att välja en Taycan över en Model 3, eller hur? Inte lättare kanske men agilare och roligare att köra.

Njae, det tycker inte jag. Där håller jag inte alls med dig.

Jag tycker att M3 är agilare och roligare att köra aktivt än Taycan. Det jag gillar med Taycan är att det på alla sätt är en mer premiumkänsla och mer premiumtillverkad bil än Tesla (som inte är i närheten av kvaliteten hos Porsche). Men körkänslemässigt så tycker jag att M3 är en mycket roligare bil i hårda kurvor. Den är lättare och agilare att svänga runt med än Taycan när man pressar den.

Skall man däremot åka mycket landsväg mer rakt fram, och på långresor (som jag förutom Covid19-restriktioner) använder bilen mycket till i tjänsten (har mitt team utspritt i olika delar av Sverige och även i Oslo). Så förutom att vara kul elbil att köra i vardagen så måste bilen även passa och vara bra på långresor.

Där är ju Tyacan med sin större massivare tyngd ett trevligare motorvägs/landsvägsmaskin än M3. Dessutom mycket tystare och mer ljuddämpad kupé, vilket är trevligt när man åker på långresor.

Men skall man köra aktivt, hårt och sportigt så är det ju inte för mig en tvekan om att M3 är en mycket sportigare och agilare maskin. Ju mer kurvor du kör, ju lättare och smidigare känns M3.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Auto motor & sport är nu igång med årets elbilsrace. Följ via länken nedan.
Elbilsrace 2022

Tack!

Var ju lite "kaos" och clownerier förra året (en som aldrig lämnade bilen förutom att koppla i/ur laddare, medans en annan stannade och käkade pizzalunch i 40 minuter).

Skall bli kul att se om de lyckats styra upp denna lite bättre än förra årets...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nja, det där är fel.

När man kör DC så använder man inte några av bilen laddare (ombordladdarna i bilen är till för när man laddar AC).

Sedan blir det i sig ingen skillnad i effekt mellan 400V och 800V, givet att allt annat är lika (samma batterier med samma batterikemier, samma kylsystem, etc).

Däremot så håller jag med om att det "testet" med laddtider var tämligen totalt värdelöst. De mätte ju tid att ladda bilar, utan att ta hänsyn till varken storlek på batterierna (är ju skillnad i tid att ladda ett litet och stort batteri) och utan att ta hänsyn till hur snabbt den energin förbrukas när man kör bilen i verkligheten.

Jo, det var verkligen meningslöst test så som det presenterades.

Gällande förbrukning så gjorde de ju själva ett ganska bra test gällande verklig förbrukning som de själva mätte upp (och jämförde med uppgivna WLTP-värden).

Så de har egentligen alla data för att göra något vettigt med laddtestet, men de missar bara att räkna på det och presentera det rätt.

Är det verkligen så ? AC är 11 eller 22 kW max på bilarna idag. DC styrs av dimensioneringen av den i bilen. Kan bilen bara ta emot 150kW t ex så spelar det ingen roll om man har en 300kW laddare, du får ju bara 150kW max ändå. Jag trodde att 400V och 800V hade att göra med hur stor laddning man kan ta emot i bilen dvs det är bilens "DC mottagare" och dimensioneringen av denna, men jag kanske har fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Saken är den att jag personligen inte lägger så stort värde i varumärken, oavsett om jag köper Tesla, Mercedes, Porsche, Ferrari eller någon av våra bilar.

Däremot så inser jag att det är viktigt för många (därav poängen att Porsche och Tesla elbilar har högre andrahandsvärden än många andra elbilar).

Men jag är "egoist" och skiter rätt mycket i vad andra tycker. Jag köper de bilar som passar mig, och med de egenskaper som jag värderar. Så värderingen när jag köper bilar är "hard core" vad jag själv egoistiskt tycker att jag får för pengarna.

Jag bryr mig endast om vad andra tycker, aka marknadsvärdet, när jag skall räkna på totalekonomin och ta värdeminskningen med i beaktning. Annars så skiter jag helt i andras tyckanden och värderingar av varumärken. Jag gör mina egna. Gillar själv Porsche som varumärke, men jag värderar det inte om bilen inte levererar jämfört med alternativen.

(Däremot så finns det ett antal varumärken jag nog aldrig skulle köpa, och det inkluderar andra VAG-varumärken som Skoda eller Hyundai/KIA. Där drar jag personligen gränsen för mig, även om jag inte normalt är som sagt så snobbig med varumärken.)

Lite motsägelsefullt ändå. Skoda bygger ju bra bilar, likaså Hyundai och Kia, att välja bort dem på grund av varumärket tyder ju på ett visst mått av snobberi.

Men jag håller med, inte om just de märkena men absolut så lägger man ju in värde i ett märke. Kanske inte i hur premium det räknas som, men efter erfarenheter och så.

Citat:

[ tar bort snack om Focus, då det inte är en bil som jag är det minsta intresserad av att köpa, även om den säker är bra för de som gillar den ]

För att fortsätta ovanstående så hade jag en Focus som var den sämsta bil jag haft, och det sänkte mitt anseende om Ford. Men man får ju vara öppen för att saker kan ändra sig. Min morsas man hade en Hyundai på nittiotalet som var katastrof, men idag är de ju nästan i nivå med Toyota vad gäller kvalitet och så, och med Ioniq 5 så är de ju förbi Toyota i kvalitetskänsla också, dock inte Lexus.

Citat:

Även Taycan är sportig vardagsbil (precis som M3), och absolut inte någon sportbil.

Jag går bara efter mina upplevelser, som inte är så omfattande, och vad jag har läst i recensioner och så. Och då verkar det ju vara en hyfsat stor skillnad på bilarna, när det gäller väghållning och liknande, till Taycans fördel.

Citat:

Njae, det tycker inte jag. Där håller jag inte alls med dig.

Jag tycker att M3 är agilare och roligare att köra aktivt än Taycan. Det jag gillar med Taycan är att det på alla sätt är en mer premiumkänsla och mer premiumtillverkad bil än Tesla (som inte är i närheten av kvaliteten hos Porsche). Men körkänslemässigt så tycker jag att M3 är en mycket roligare bil i hårda kurvor. Den är lättare och agilare att svänga runt med än Taycan när man pressar den.

Skall man däremot åka mycket landsväg mer rakt fram, och på långresor (som jag förutom Covid19-restriktioner) använder bilen mycket till i tjänsten (har mitt team utspritt i olika delar av Sverige och även i Oslo). Så förutom att vara kul elbil att köra i vardagen så måste bilen även passa och vara bra på långresor.

Där är ju Tyacan med sin större massivare tyngd ett trevligare motorvägs/landsvägsmaskin än M3. Dessutom mycket tystare och mer ljuddämpad kupé, vilket är trevligt när man åker på långresor.

Men skall man köra aktivt, hårt och sportigt så är det ju inte för mig en tvekan om att M3 är en mycket sportigare och agilare maskin. Ju mer kurvor du kör, ju lättare och smidigare känns M3.

Jo för mig är det mer ett teoretiskt argument. Jag kommer inte att köpa en Taycan och med största sannolikhet inte heller någon Tesla.

Permalänk
Medlem

Varför övergavs elbilarna med räckviddsförlängare i form av en liten bensinmotor med fast varvtal som inte var kopplad till hjulen utan endast till generatorn?

Alltså istället för den typ av laddhybrider som ändå är rätt poppis idag?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Är det verkligen så ? AC är 11 eller 22 kW max på bilarna idag. DC styrs av dimensioneringen av den i bilen. Kan bilen bara ta emot 150kW t ex så spelar det ingen roll om man har en 300kW laddare, du får ju bara 150kW max ändå. Jag trodde att 400V och 800V hade att göra med hur stor laddning man kan ta emot i bilen dvs det är bilens "DC mottagare" och dimensioneringen av denna, men jag kanske har fel.

Nja, du har både rätt och fel. Den energi som lagras i bilen är alltid likström (DC). En snabbladdare levererar DC, vilket gör att ingen konvertering eller dylikt behövs. Det betyder dock inte att man kan ta emot i vilket hastighet som helst, utan det finns ju fortfarande begränsningar i kontakter, kablar, batterier, kylning, etc. (där 400V vs 800V är exempel på en sådan begränsning där ett 800V-system kan göra det möjligt att ta emot högre effekt än ett 400V-dito).

När det kommer till AC så kan inte ett batteri ta emot en sådan laddning utan att det omvandlas till DC. Detta görs med "ombordladdare" i en elbil som då klarar av att omvandla en viss effekt, exempelvis 11 eller 22 kW. En hybrid har typiskt sett en betydligt enklare och mindre ombordladdare och klarar därför kanske bara 3,7 kW, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Varför övergavs elbilarna med räckviddsförlängare i form av en liten bensinmotor med fast varvtal som inte var kopplad till hjulen utan endast till generatorn?

/hulle.

Det är väl precis vad en laddhybrid är, lite beroende på modell, alla har ju olika lösningar för drivning när bensinmotorn används. Är det någon specifik modell du tänker på? Och vad skulle vara fördelen jämfört med hur andra laddhybrider fungerar?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Det finns sådana, men behovet har ju minskat då batterierna håller bättre. Exempelvis fanns det på BMW i3 när den kom med 60Ah batteri, och fanns kvar när de uppgraderade batteriet till 96Ah (valbart) men i och med övergången till 120Ah så plockade de bort räckviddsförlängaren då behovet inte var så stort längre. Regler för hur man räknar på miljöpåverkan gjorde de också mindre användbara då räckvidden på bensin måste vara mindre än på el för att få en del bidrag och så. På samma sätt har ju gasbilar gjorts sämre också, alltså att "reservtanken" har minskat för att räckvidden på gas måste vara längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Körde med 2000 mil på min nya Eniro som snart kommer, skönt att kunna köra typ obegränsat utan att få mil-ångest istället för räckviddsångest nu när man kör så billigt på el! Mil ska köttas

Jag var i valet och kvalet men valde att lägga undan motsvarande 1500 övermil a 11kr istället. Blir 458kr/månaden. Någon hundring billigare per månad än att gå upp till 6000 mil (i mitt fall i alla fall) och så har jag kvar pengarna om jag inte kommer upp i 6000 mil när leasingen gått ut. Gäller att vara med på vad ÅF säger om slutservicen dock då det varit lite olika bud om det tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är väl precis vad en laddhybrid är, lite beroende på modell, alla har ju olika lösningar för drivning när bensinmotorn används. Är det någon specifik modell du tänker på? Och vad skulle vara fördelen jämfört med hur andra laddhybrider fungerar?

Njae, poängen med den lösning jag menar är ju att bensinmotorn inte är kopplad alls till drivlinan, utan det är en pytteliten bensinmotor som endast fungerar som ett kraftverk för att ladda batterierna. Jag har för mig att de kunde byggas väldigt mycket mer effektiva iom att de är så små och alltid kör på ett specifikt varvtal?

Så om man inte hittar en laddstolpe trycker man bara igång den så laddar den upp batterierna istället. Så kan man ha en bensintank på 10-15 l.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nja, du har både rätt och fel. Den energi som lagras i bilen är alltid likström (DC). En snabbladdare levererar DC, vilket gör att ingen konvertering eller dylikt behövs. Det betyder dock inte att man kan ta emot i vilket hastighet som helst, utan det finns ju fortfarande begränsningar i kontakter, kablar, batterier, kylning, etc. (där 400V vs 800V är exempel på en sådan begränsning där ett 800V-system kan göra det möjligt att ta emot högre effekt än ett 400V-dito).

När det kommer till AC så kan inte ett batteri ta emot en sådan laddning utan att det omvandlas till DC. Detta görs med "ombordladdare" i en elbil som då klarar av att omvandla en viss effekt, exempelvis 11 eller 22 kW. En hybrid har typiskt sett en betydligt enklare och mindre ombordladdare och klarar därför kanske bara 3,7 kW, etc.

Okay jag förstår, men om en battericell endast kan ta emot säg 3.7 eller 4.0 V styck (x antal celler) så är 400V eller 800V inte så intressant heller, då det är batteriernas kapacitet i volt som styr hur stor laddning de kan ta emot ? Om det inte är löjligt stora batterier med massor med celler, då kan ju ett 800V system ta emot mer och styra om än 400V som kommer slå i taket.
Nu har jag inte koll på hur många battericeller en bil har men gissar att det inte är över 100 stycken, alltså skulle 400V räcka långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Okay jag förstår, men om en battericell endast kan ta emot säg 3.7 eller 4.0 V styck (x antal celler) så är 400V eller 800V inte så intressant heller, då det är batteriernas kapacitet i volt som styr hur stor laddning de kan ta emot ? Om det inte är löjligt stora batterier med massor med celler, då kan ju ett 800V system ta emot mer och styra om än 400V som kommer slå i taket.
Nu har jag inte koll på hur många battericeller en bil har men gissar att det inte är över 100 stycken, alltså skulle 400V räcka långt.

Med 800V kan man få ner laddströmmen för samma effekt. 400V begränsas pga den enorma strömmen som behövs för att ladda riktigt snabbt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Du måste skilja på AC och DC.

När det gäller AC så hänger det på hur stora, och hur många, ombordladdare/likriktare du har i bilen.

När det gäller DC så laddar du på externa laddare/likriktare. Står ofta i stora rackskåp på laddstationerna, men i vissa mindre sofistikerade och sämre elarikitekturer/upplägg så sitter de tillsammans med laddpunkterna (som oftast är rejält större då än de laddpunkter som har själva laddarna/likriktarna i separata rackskåp).

Sedan vad du får för effekt när du snabbladdar din bil med DC beror på en kombination av massa saker; den maxeffekt som snabbladdarna kan ge, den momentana effekt som snabbladdarna kan ge (kan var lägre än maxeffekt, beroende på lastbalansering mellan laddpunkter, begränsingar i kapacitet i elnät, transformatorstation, etc), men framför allt den effekt som batterierna i den bil kan ladda vid (och de i sig beror på SoC, temperatur, etc).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lite motsägelsefullt ändå. Skoda bygger ju bra bilar, likaså Hyundai och Kia, att välja bort dem på grund av varumärket tyder ju på ett visst mått av snobberi.

Förstår att det är lite komplicerat att förklara mitt egna tankesätt och logik, men låt oss förenkla så här: Har mång kompisar som har Porsche, och skulle vägra att köpa en Lambo eller Ferrari. Klasiskt varumärkeskrig som Apple vs Android, eller Windows vs Mac.

Själv bryr jag mig inte så mycket om varumärken, om själva bilmodellen tilltalar mig. Just nu är nästa bil på köp just en klassisk röd maskin från Modena, men nästa gång kan det bli något annat som tex. från Stuttgart. Är inte så religiös på det sättet (har även själv både Mac:ar och PC).

Gillar även att köra "svenssonbilar" och folkliga bilar som kombi (V70, E-klass, etc.). Så är inte snobb eller varumärkesreligiös på det sättet. Men samtidigt så har jag ju någon djävla minsta lägsta nivå gällande bilmärken.

Därav att säkert utmärkta prisvärda, praktiska bilar som Kia, Skoda eller kinabilar inte är aktuella för mig personligen. Där är det ju mer irrationell känsla/stolthet än logik erkänner jag.

Skrivet av snajk:

Jag går bara efter mina upplevelser, som inte är så omfattande, och vad jag har läst i recensioner och så. Och då verkar det ju vara en hyfsat stor skillnad på bilarna, när det gäller väghållning och liknande, till Taycans fördel.

Inte om du skall pressa hårt i kurvorna.

Såg du tex. testet på YT som var ursprunget till vår (som jag tycker mycket trevliga) diskussion här?

Tycker de förklarade skillnaderna ungefär som jag ser de, med reservation för att jag tyvärr inte kört BMW i4:an än. Vilket grämer mig då jag är ett stort fan av BMWs fossila M-serie (faktum är att innan jag köpte min första M3 2019, så var första alternativet just en klassisk fossilbil i form av BMW M3).

Skrivet av snajk:

Jo för mig är det mer ett teoretiskt argument. Jag kommer inte att köpa en Taycan och med största sannolikhet inte heller någon Tesla.

Helt Ok.

För mig var det en seriös "kamp" och högst praktiskt val i somras mellan M3 (som jag hade innan), Taycan och Polestar 2 PP.

Kikar man på lägsta konfig av PS2 och M3 så är de inte så mycket dyrare än många andra elbilar, så man får grymt mycket kul bil för pengarna (om kan köpa deras olika nackdelar; som tex. kort räckvidd på PS2 och ingen halvkombilucka på M3). Vansinnigt mycket bra körglädje där för inte speciellt mycket pengar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Jag var i valet och kvalet men valde att lägga undan motsvarande 1500 övermil a 11kr istället. Blir 458kr/månaden. Någon hundring billigare per månad än att gå upp till 6000 mil (i mitt fall i alla fall) och så har jag kvar pengarna om jag inte kommer upp i 6000 mil när leasingen gått ut. Gäller att vara med på vad ÅF säger om slutservicen dock då det varit lite olika bud om det tidigare i tråden.

Det va oklart i mitt fall med, han sa att 6000 mil service kunde tillkomma om man körde massa övermil osv. Vilket ibland inte va gratis.
Och jag ville ha bekymmersfritt så kostnaden va ointressant i mitt fall, vill bara ha de enkelt så de va 2000 mil i mitt fall självklart
Känns väldigt skönt nu att veta att jag kan köra typ obegränsat utan att nå mina mil och de "kostar" inget extra.

Vill man spara några kronor så är ju ditt alternativ ett alternativ och betala övermil, men jag va inte sugen på de.

Permalänk
Medlem

Ni som på senare tid leasar Kia E-niro vilken bilhandlare fick det bli? (Sthlm området) verkar vara lite olika bland avtalen och skulle gärna slippa betala för stenskott (normalslitage enligt mig.. om man inte kört rally på grusväg då...) Köpte en Kia från Torvalla förut men vet inte hur de skulle var satt leasa från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Riktigt. För batteriernas effekt (både ut och in) så har det ingen betydelse. Beror bara på hur många som man kopplar i serie för vilken total spänning som de skall laddas med.

Fördelen med högre spänning är att man kan minska på tjockleken på högspänningskablarna till och från batteribanken. Då kan man få ner både vikten och kostnaden för de matningskablarna.

Vad är nackdelen då undrar kanske någon? Varför kör inte alla elbilar på 5 000 volt direkt, och kan ha supertunna både lätta och billiga matarkablar?

Nackdelen är säkerheten, och att högre spänning ställer högre krav på isolering och skydd i bilen för tex. överslag och andra konsekvenser. Samma sak gäller liktriktarna och laddpunkterna på laddstationen.

Det handlar alltså om en kompromiss och balans mellan dessa problem med vikt och kabelkostnad på ena sidan vs på andra sidan säkerhet och kostnaden för säkerhetsskydd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Förutom det som redan nämnts så hade BMW problem med just REx-motorn, det ser ut som en bra idé på pappret men i praktiken så orsakade den en hel del problem. Som hjälpmotor så visste man att den skulle användas ganska sällan, vilket innebar att man designade den med en trycksatt bensintank för att förlänga bensinens hållbarhet i tanken. Detta blev grunden till mängder med olika problem, tappar bensintanken trycket så tänds en varningslampa och bilen tillåter inte att man öppnar tankluckan t ex.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

TEST: BMW i4 M50 mot Tesla Model 3 Performance

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/biltester/20220209...

Ligger troligen kanske bakom betalvägg (jag är som bilnörd prenumerant på AMS och Recharge), men för er som kan komma åt och läsa den så är den så är det jämt mellan de två testarna (en väljer BMW, och en väljer Tesla), och även jämt med olika +/- för bilarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det va oklart i mitt fall med, han sa att 6000 mil service kunde tillkomma om man körde massa övermil osv. Vilket ibland inte va gratis.
Och jag ville ha bekymmersfritt så kostnaden va ointressant i mitt fall, vill bara ha de enkelt så de va 2000 mil i mitt fall självklart
Känns väldigt skönt nu att veta att jag kan köra typ obegränsat utan att nå mina mil och de "kostar" inget extra.

Vill man spara några kronor så är ju ditt alternativ ett alternativ och betala övermil, men jag va inte sugen på de.

Jag håller med dig! Jag betalade hellre den extra för att direkt få 6000mil, jag vet att jag kör mer än 1500mil/år oavsett så det är enkelt för mig och samtidigt vill jag inte ha osäkerkänsla på extra kostnader som dyker upp för jag går över gränser.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Ioniq 5 uppdateras redan, MY 2023 blir tillgänglig i slutet av 2022.
https://alltomelbil.se/hyundai-ioniq-5-far-digitala-sidospegl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ioniq 5 uppdateras redan, MY 2023 blir tillgänglig i slutet av 2022.
https://alltomelbil.se/hyundai-ioniq-5-far-digitala-sidospegl...

Det ser så jäääääääävla fult ut med digitala sidospeglar. Bilen ser ut som en T-Rex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av K-D][Aramis:

Det ser så jäääääääävla fult ut med digitala sidospeglar. Bilen ser ut som en T-Rex.

Och om de fungerar precis som e-trons speglar så kommer de att fungera som en hög skitkorvar med solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

TEST: BMW i4 M50 mot Tesla Model 3 Performance

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/biltester/20220209...

Ligger troligen kanske bakom betalvägg (jag är som bilnörd prenumerant på AMS och Recharge), men för er som kan komma åt och läsa den så är den så är det jämt mellan de två testarna (en väljer BMW, och en väljer Tesla), och även jämt med olika +/- för bilarna.

Glöm inte att om du vill ha en bil i år så får du ta en Tesla. För mig var det direkt avgörande. Jag kan inte beställa bil och vänta ett år. Jag skulle gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

De va fan de fulaste och mest klena jag sett hahahaha. Håller med till 100%