Permalänk
Medlem

Tveksam bild i Samsung-tv

Jag köpte en Samsung Q70R 55" 4K-tv hos Netonnet 2020. Jag hade behov av en tv för att bli av med den tjock-tv jag hade i ett annat rum samt få en nyare och bättre än den åtta år gamla Panasonic platt-tv jag hade, som inga appar kunde installeras i. Men köpet blev inte riktigt som jag förväntat mig.

Jag såg ganska omgående att den nya tv:n hade en märklig bildkvalitet. Föremål eller människor längst fram i bild är bra, men i bakgrunden blir det en slags oskärpa som nästan ser ut som om det vore animerat. Folks ansikten blir otydliga, det är som om de fått ett filter över sig. Man ser det även under idrottssändningar, som hockey eller fotoll. Spelarna är inte skarpa när bilden tar in hela planen eller rinken. Tittar man nära på skärmen ser det hemskt ut.

Besökte en barndomskamrat den 5 februari 2022 för att se Melodifestivalen. Han har en åtta år gammal plasma-Panasonic som gav en helt annan upplevelse än min betydligt nyare tv. Bilden var mycket skarp och färgerna mer naturliga. Inget konstigt i bakgrunden alls. Det är ju så man vill ha tv-bilden! Men då har han bilden via fiber, inte antenn som jag. Men jag tror ändå att hans tv piskar min i bildkvalitet. Det känns väldigt surt.

Jag hade lika gärna kunnat köpa en begagnad Panasonic i ställer för denna Samsung-historia. Fjärrkontrollen var avskalad på knappar, även kanalbyten skulle göras via menyer. Det var väldigt irriterande. Blev tvungen att köpa en piratfjärrkontroll för att få tillbaka det man är van vid sedan årtionden.
Nackdelen med nya Panasonic-skärmar är det usla utbudet av appar, som är mycket bättre hos Samsung. Eller har man bättrat sig hos Panasonic gällande det?

Den bild som levereras i marknätet är bara i vanlig HD. Kan det vara det som gör att bilden får de här ’’störningarna’’? Kamratens tv är ingen 4K-tv, troligen full-HD. Skulle man säga upp antennkanalerna och gå över till fiber? Men Boxer sägs vara ett dåligt val som fiberleverantör med återkommande avbrott och dålig kundservice. De har bottenbyg hos Trustpilot, 1,5 av 5. Utbudet i marknätet har alldeles för få HD-kanaler.

Nu under OS i Peking har bilden varit usel när man tittat på Kanal 9 och 10. Kanal 5 är i HD, inte de övriga. Ändå betalar man ganska mycket i månaden. Åtta kanaler utöver de fria kostar 239 kronor via vanlig tv-antenn. Vilka äger och driver Boxer? Tele2? Staten? Har varit kund där sedan 2003.

Permalänk
Medlem

Bilden blir ju bara så bra som TV:n kan visa och/eller källmaterialet är. Prova att kanske streama något i hög kvalitet eller kolla på en blu-ray eller något liknande, så kanske du kan se om det är någon skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av norda72:

Jag köpte en Samsung Q70R 55" 4K-tv hos Netonnet 2020. Jag hade behov av en tv för att bli av med den tjock-tv jag hade i ett annat rum samt få en nyare och bättre än den åtta år gamla Panasonic platt-tv jag hade, som inga appar kunde installeras i. Men köpet blev inte riktigt som jag förväntat mig.

Jag såg ganska omgående att den nya tv:n hade en märklig bildkvalitet. Föremål eller människor längst fram i bild är bra, men i bakgrunden blir det en slags oskärpa som nästan ser ut som om det vore animerat. Folks ansikten blir otydliga, det är som om de fått ett filter över sig. Man ser det även under idrottssändningar, som hockey eller fotoll. Spelarna är inte skarpa när bilden tar in hela planen eller rinken. Tittar man nära på skärmen ser det hemskt ut.

Besökte en barndomskamrat den 5 februari 2022 för att se Melodifestivalen. Han har en åtta år gammal plasma-Panasonic som gav en helt annan upplevelse än min betydligt nyare tv. Bilden var mycket skarp och färgerna mer naturliga. Inget konstigt i bakgrunden alls. Det är ju så man vill ha tv-bilden! Men då har han bilden via fiber, inte antenn som jag. Men jag tror ändå att hans tv piskar min i bildkvalitet. Det känns väldigt surt.

Jag hade lika gärna kunnat köpa en begagnad Panasonic i ställer för denna Samsung-historia. Fjärrkontrollen var avskalad på knappar, även kanalbyten skulle göras via menyer. Det var väldigt irriterande. Blev tvungen att köpa en piratfjärrkontroll för att få tillbaka det man är van vid sedan årtionden.
Nackdelen med nya Panasonic-skärmar är det usla utbudet av appar, som är mycket bättre hos Samsung. Eller har man bättrat sig hos Panasonic gällande det?

Den bild som levereras i marknätet är bara i vanlig HD. Kan det vara det som gör att bilden får de här ’’störningarna’’? Kamratens tv är ingen 4K-tv, troligen full-HD. Skulle man säga upp antennkanalerna och gå över till fiber? Men Boxer sägs vara ett dåligt val som fiberleverantör med återkommande avbrott och dålig kundservice. De har bottenbyg hos Trustpilot, 1,5 av 5. Utbudet i marknätet har alldeles för få HD-kanaler.

Nu under OS i Peking har bilden varit usel när man tittat på Kanal 9 och 10. Kanal 5 är i HD, inte de övriga. Ändå betalar man ganska mycket i månaden. Åtta kanaler utöver de fria kostar 239 kronor via vanlig tv-antenn. Vilka äger och driver Boxer? Tele2? Staten? Har varit kund där sedan 2003.

Kommer SVT höja bildkvaliteten från 720p till 1080p på SVT Play?
Ja! Just nu pågår arbetet med att uppgradera delar av den existerande katalogen från 720p till 1080p med bibehållen datamängd. Däremot är 4K något som SVT inte arbetar med i nuläget. Givetvis arbetar vi löpande för att erbjuda så bra bild- och ljudkvalitet som möjligt.

I vilken bildkvalité sänder SVT på vanlig TV?
Vi sänder i 720p/50.
https://kontakt.svt.se/guide/teknisk-information

Boxer ägs nog idag av Tele2 men de ska drivas som ett fristående bolag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att mäta en TVs bildkvalitet från en dålig bildkälla, i detta fall det marksända TV-nätet är fel ända att börja i.

Det marksända nätet drivs av Teracom men Boxer som numera ägs av Tele2 ansvarar för betal-TV delarna, dvs de kanalarna där du måste ha ett abbonnemang och programkort.

Det man måste vara medveten om är att bitraten i marknätet är betydligt lägre än till exempel via satelliet, kabel och i vissa fall även "fiber-TV / IPTV".

Detta gäller både HD- och SD-kanalar men blir givetvis mer påtagligt när det är icke-HD.

Det handlar också om olika TV-apparaters förmåga att hantera en i detta fall dålig bildkälla. En äldre plasma-TV (Som bara kan visa upp till 1080p) kan vara något mer förlåtande vs en modern 4K TV vilket också kan förklara varför du upplever sådan skillnad.

Läs mer här:
https://www.gestrikeantennservice.com/2017/02/26/definitionen...

Permalänk

Det verkar vara en väldigt bra tv. Jag tror problemet du har ligger delvis i bildkällan som vissa sagt, men framför allt i TVns inställningar. Gå in i bildinställningarna och under "expert settings" stänger du av allt under "picture clarity settings" m-fl. Dessa "smarta" inställningar brukar få bilden att se otroligt onaturlig ut. Justera också kontrasten och färgmättnaden, dessa brukar ligga alldeles för högt i förinställningarna. Hoppas det hjälper.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Hedersmedlem

@norda72: Kan mycket väl vara div. "bildförbättringsmubojumbo" som ger en slags soap opera-effekt. Gör som @XerxesYngve föreslog och kom även ihåg att inaktivera alla energisparfunktioner och dyl. i systeminställningarna.

Testa att ställa in tv:n som Rtings.com. Naturligtvis är det inte lika bra som att kalibrera tv:n, men du lär troligen få en avsevärt bättre bild.
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70r-qled/setti...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Bildexpert 📺

De inbyggda mottagarna i en TV är helt godtyckliga i hur de processar bilden som kommer på den inbyggda mottagaren. Detta utöver hur godtyckliga de blir med olika bildinställningar. Man behöver läsa på om TV:ns bildinställningar för att delvis styra upp hur bilden från den inbyggda mottagaren ser ut. Men det finns en grundkaraktär i bilden som ofta inte går att skruva bort, utan det förblir det godtycke tillverkaren valde på just den produkten.

Nu var det några år sedan jag "testade" kvaliteten på inbyggda mottagarna. De sista 10 åren var "testet" mest en beskrivning av hur godtycket såg ut. Men om Samsung fortsatt med den karaktär de hade är den smetig och pixlig med för mycket brusreducering och överdrivna färger. Panasonic kör mer någon processning som på nära håll ser ut som akvarell. Allting ser penslat ut, särskilt ansikten.

Eftersom kvaliteten är så låg med marksänd SD – och även HD – landar detta också på ständiga liknelsen med att polera en bajskorv eller sminka en gris. Inget är vackert. Inget är bra. Utan vad man "gillar" är sättet hur varje produkt polerar och hur varje produkt sminkar. Så är man präglad på Panasonics godtyckliga sminkande och putsande kan man tycka Samsungs godtycke är sämre. Eller viceversa om man haft en Samsung i alla år och sedan bytte till Panasonic.

Annars finns det sjuttioelva metoder att få in "TV" i TV:n. En separat TV-box via HDMI kan se väldigt annorlunda ut mot den inbyggda mottagarens TV-bild och man får som regel mycket större möjligheter att styra bilden åt rätt håll. Ofta med en fjärrkontroll för den som har zappandet i ryggmärgen.

Samma sak för smart-funktioner runt önskemål om appar och andra inställningar, inklusive vilka appar man använder. Titta på externa lösningar. Välj TV med omsorg för bildkvalitet. Där är Q70R ingen dåligt TV. Men ja, en Panasonic JX8xxE skulle fungera som tänkbar ersättare då den kör Android och beter sig som just en Panasonic och ger den typ av bild på inbyggda mottagaren som TS kanske är van med.