SweClockers drop!

Helgsnack: Vilka datortidningar brukade du läsa?

Permalänk
Medlem

Ni som är gamla, skickade man verkligen pengar i kuvär för att sätta igång någon sorts prenumeration? Jag har nått svagt minne xD

Permalänk
Medlem

Off:

Skrivet av shelter:

Hah, det gjorde en snubbe jag var bekant med för längesen, grejen var väl att man egentligen inte kunde vända den fel men med vilja gick det tydligen.
Luktade gott i rummet.....

Låter som en gammal bekant från slutet av 90 talet.
Han lyckades tvinga i en SD-RAM sticka åt fel håll. Förutom att det luktade bränt hade han sådan tur att datorn fungerade då han vände på stickan. Desutom kunda han överklocka minnet mer än vanligt efteråt. Tur i oturen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Leffe_B:

Kommer ihåg att den upplevdes lite töntig. Jag var iaf mer intresserad av en så teknisk tidning som möjligt. Maxidata var riktigt bra. När den blev M3 tyckte jag den tappade lite.

Sen var ju lite av grejen med datortidningarna då att man dreglade över annonserna på datorer och hårdvara.

Den var säkert töntig och mer för vanligt folk som precis köpt dator eller bara var lite smygintresserade, typ som PC För Alla.
Jag var nog 7-10 år på den tiden och kunde nog inte ens koppla in en dator, så för mig var såna simplare tidningar perfekt.
Då var alla datortidningar det roligaste som fanns, och det var en magisk känsla att sätta i en CD med antingen demospel eller demoprogram på. Kunde sitta i timmar och testa massa skit, haha. Good times.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ni som är gamla, skickade man verkligen pengar i kuvär för att sätta igång någon sorts prenumeration? Jag har nått svagt minne xD

Tror det fanns ljusskygga sidor som höll på med det men inte som standard.
Var nog inte helt ovanligt innan tradera och blocket fanns men då var det snarare marknad och inte prenumeration.
Hur många som fick en in lindad tegelsten vet jag inte men det var en stående varning man fick av föräldrar mm.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BloodFarmer:

Den var säkert töntig och mer för vanligt folk som precis köpt dator eller bara var lite smygintresserade, typ som PC För Alla.
Jag var nog 7-10 år på den tiden och kunde nog inte ens koppla in en dator, så för mig var såna simplare tidningar perfekt.
Då var alla datortidningar det roligaste som fanns, och det var en magisk känsla att sätta i en CD med antingen demospel eller demoprogram på. Kunde sitta i timmar och testa massa skit, haha. Good times.

Bra att du nämner det, inte direkt att man var sugen på att ladda ner demos med 56k modem

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

PC för alla och internet world.

Permalänk
Medlem

Datormagazin under slutet av 80-talet/början på 90-talet. De senaste åren blev det svenska PC Gamer innan tidningen lades ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vet inte är alt-f4 blev en grej kanske redan i 3.11?

Har för mig den fanns på plats redan 1985 när jag körde Windows 1.01.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tror det fanns ljusskygga sidor som höll på med det men inte som standard.
Var nog inte helt ovanligt innan tradera och blocket fanns men då var det snarare marknad och inte prenumeration.
Hur många som fick en in lindad tegelsten vet jag inte men det var en stående varning man fick av föräldrar mm.

Ah okej, jag har för mig att man även köpte disketter på det sättet, det stod ofta i slutet av ett DEMO spel att man skulle skicka ett kuvert så fick man tillbaka en diskett med det fulla spelet på, alternativt en produktkod.

Tycker bara det är lite charmigt xD

Permalänk
Medlem

Nintendo magasinet som senare övergick i Super Power och senare super Play, men jag tror jag fick hem en tidning från Dustin med datorprylar också ett tag.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah okej, jag har för mig att man även köpte disketter på det sättet, det stod ofta i slutet av ett DEMO spel att man skulle skicka ett kuvert så fick man tillbaka en diskett med det fulla spelet på, alternativt en produktkod.

Tycker bara det är lite charmigt xD

Då vet nog FZ det. ID software hade något liknande med doom och quake1. Men minns inte om det även var så i Sv.
Shareware community'n i Sverige kan jag inte så mycket om. Trotts att jag hålt på sedan 1994. Då PC men innan var det C64.
Men då var var det bara spel och Basic "Anagram ur alberto ? bok den magiska pendeln"
Gissa hur många gånger jag gick skriva om texten för att stava rätt. Jag var barn så hade inte fattat att jag kunde strunta i kommentarerna # // eller vad det var.

Undrar vilka C64 tidningar det var. Tror det var en programmerings manual. Slängde alt ink C64 då jag inte kunde få den att starta.
Många år sedan med manualer programvaraor mm. Sa till han på återviningen att alt fungerar förutom strömadaptern. Han verkade förstå så kanske är i någon annans ägo nu. Liknande med P3an med två voodo2 kort samt vortex 2 samt lite mer. Men det är nog för tråden om retro LAN.

Annagram var lite kul tyckte jag då.
Kunde bli ganska konstiga svar på sitt eget namn. Ibland lyckades den göra det till nästan samma sak. Datorer är har inte intelligens. AI i all är men alla Mass effekt. Det so kallas AI är inte änns nära en VA. Maskininlärning ser ut att bli bättre och bättre.

On:
Någon som köpte tyska tidnigar 1999?
Jag köpte en som var många sidor. Kanske över hundra. Varannan reklam. Unreal eller Unreal Tournament var med.
Tror den var på engelska så var kanske inte tysk även om den köptes där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DMZ, Edge och IDG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har för mig den fanns på plats redan 1985 när jag körde Windows 1.01.

Då har den definitivt hängt med ett tag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Datormagazinet, High score och computer Sweden har vart det jag har läst.

Permalänk
Medlem

Minns komputteri hade nån kampanj om man starta en prenumeration så fick man en "lasermus" som present,
det vad dock en vanlig kulumus med en lysdiod på undersidan.
Men överlag likna tidningen framsidan av "Komputer for alle" men på finska.

Minns jag hade mest lösnummer av Play --, PC för Alla, nån playstation tidning,
har inget minne av namnet på tidningen som nån beskrev som en tidning "för mer dator kunnigt folk" om det var idg eller nåt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Mycket bra samtalsämne. När det gäller Svenska datortidningar främst Datormagazin (när man hade Amiga), Super Play (när man hade Playstation) och PC Gamer när man hade/har PC.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Underbar nostalgitråd med många bra länkar. Läste, SHN, en del DMZ, Computer Sweden och Atari ST User.

Men det jag nog längtade mest efter var den lilla medlemstidningen från Nordiska Spectravideo Klubben (NSVK) https://www.samdal.com/svdocuments.htm

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Svenska PC Gamer och Super Power/Play.
Köpte en del engelska tidningar på den tiden det satt demodisketter på omslaget också (nostalgi), men jag minns inte vad tidningen hette hehe

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Dmz och en engelsk tidning som hette Atari ST User... Och PC Gamer nån enstaka gång

Permalänk
Medlem

Hemdatorhacking började det med, men som bytte namn till hemdatornytt då hacking var lite för kontroversiellt val av namn. Blev även de engelska ZX spectrum tidningarna, där Crash gillades mest. Covertapes var viktigt.

Sen blev det Amiga och jag började köpa dasspapperbladet DMZ, någon sida per nummer diskuterade det värdelösa pappret och att färgerna på alla bilder inte liknade upp ok så det såg kass ut. Senare byttes pappret men också lite av charmen försvann. Sen försvann originaluppsättningen med rindeblad i spetsen och hela charmen försvann.

Sen slutade jag köpa tidningar...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det var inte ovanligt att det gick att betala till stora förlag som Egmont (div. serietidningar) med frimärken eller kontanter i ett kuvert.

Normalt ringdes till tidningens prenumerationstjänst och betalade via ett inbetalningskort, men det fungerade också med kontanter eller frimärken, jag betalade min första prenumeration på Fantomen (mitten av 70-talet) med frimärken

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Var främst dessa tre jag läste:
Nintendomagasinet
Super Play
Datormagazin

Men fick jag en annan dator- eller speltidning läste jag den med så klart.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Jag var medlem/prenumererade på Joystick Dataklubb. Man fick ett kassettband med tidningen minns jag.

http://www.stonan.com/dok/Joystick1-83.pdf

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Oj, det började med Nintendomagasinet, sedan Super Power, sedan Super Play, sedan Svenska PC Gamer. PCG-forumet hängde man ju på enormt mycket i 16-årsåldern där nånstans. Good times.

Permalänk
Medlem

Mikrodatorn prenumerade jag på i flera år. Tyckte det kändes som den mest mogna datortidningen.

Permalänk
Medlem

Interface, PC mag, high score, Nintendo magasinet, super power/play.
High score blev ju herrblaska på slutet så den dumpa jag sista året.
I övrigt brittiska och amerikanska amigatidningar. Allt för att få en diskett med demos!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

PC Extra, testade ju allt man inte hade råd med 😁
Typ 3D Labs etc.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Datormagazin, Amiga format och några andra Amiga tidningar som jag inte minns namnet på Ett till som var Engelsk, och ett som var Amerikansk.

Pc Format blev nog också köpt någon gång på 90 talet.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Nintentomagasinet, Mikrodatorn och Wired. I de fall en hade råd iaf.

Permalänk
Medlem

PC Gamer och PC för Alla är de jag minns bäst att jag köpte/fick ett gäng ex av. Tror min farsa prenumererade på PC för alla ett tag.

Några av mina tidigaste och bästa minnen kring PC-spelande är pga de demoskivor man fick med till tidningarna och minns starkast när jag prövade bl.a. Heroes of might and magic II-demon från PC gamer. Den demon nötte jag och mina polare SÖNDER två år i streck. Fortfarande ett favoritspel. Där till och med demo:n var såpass kul att det spelades som maingame under lång tid.

Tycker det är kul att följa utvecklingen och spelar många nya spel. Men många äldre står sig starkt än idag. Jag saknar ibland tiden när man tyckte allt kändes helt nytt och obeprövat. Där till och med en demo kunde äta upp ens fritid.
"De va bättre förr" osv.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II