Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Som jag skrev tidigare ligger Volvo/Polestar rätt långt efter just nu, i alla fall när man tittar på prissättningen. E-Niro, du får en ICE-plattform, men den gör riktigt bra ifrån sig för ett lågt pris. EV6 är en ren elbil, vilket Volvo/Polestar är långt ifrån just nu. Istället för att köra en ren elbilsplattform så mjölkar man så mycket det går från det man redan har med plattformen för XC40. Hur många kompromisser förutom vikten behöver man inte göra när du ska slänga in batterier i en bil som inte är gjord för det? Så du har 400kg extravikt kontra en M3, plus besluten att lägga in värmepumpen och adaptiv farthållare i två olika paket som kostar 40k och 45k vardera. Volvo lever på sin "svenskhet", och att 70% av alla förmånsbiltagare behöver glida omkring i sin icke premium V60 eller V90. Frågan är vad som händer när dom inte kan leva på det längre. Volvo har inte ens lyckats ta fram en bensinmotor som inte drar 0.8.1L milen fortfarande, det säger en hel del.

Fast det handlar inte om att mjölka pengar på en gammal plattform utan att kunna finansiera en ny.
Man skrotar inte bara en plattform som kostat flera hundra miljoner att R&Da fram. Alla biltillverkare är inte som tesla och började från början med en elbilsplattform tyvärr.

Och säga att dom inte lyckats ta fram en bensinmotor som drar under 0.8l/milen var väl ändå lite att ta i? Jag har då lyckats köra under 0.7 utan att krypa fram i 30km/h.

Hur som helst. Det är mycket spännande på g hos alla gamla ICE-tillverkare så framtiden får snart säga sitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Spontant verkar det som han personligt intresse i detta, på vilket sätt kan man bara spekulera.
Kräv svar skriftligt, det är dom skyldiga till att lämna om dom sitter i en styrelse, vill dom inte svara i skrift kan man ju misstänka att det är för att kunna förneka vid senare tillfälle.

Gällande dina förra 3 punkter.
1. Kravet borde endast omfatta latbalanseringen, inte modell.
2. Avtal kan ju styra val av leverantör men är väl inte vanligt hos en samfällighet, be att få se avtalet.
3. Kan dom inte kräva som jag ser det, betalar du är det din egendom, men jag gissar här att dom kommer sätta samfällighetens namn på jobbet så du inte kan kräva något vid senare tillfälle.
Om detta sker kan du ju alltid ifrågasätta det med hänvisning till att dom påstod att dom inte fick bygga själv.

Något är helt klart lurt med detta.

Kan det vara av försäkringsskäl som dom vill att jobbet ska gå genom samfälligheten, tänker att det är en gemensamhetsanläggning med allt vad det innebär?

Eller att samfälligheten inte vill ta eventuella lån/kostnader för installation utan att veta att det kommer betalas av, är det kanske en sådan typ av förändring som egentligen inte får belasta övriga i samfälligheten rent ekonomiskt om det inte gått genom en stämma?

Något skäl har dom ju, man är bra nyfiken på vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Ska det behövas att man går in så djupt för att göra något så bra för samfälligheten och miljön?

För mig känns det mer som att jag ska straffas istället för att belönas med att hjälpa miljön här.

Så jag kan ställa frågan till Skatteverket och få besked innan jag bekostar laddstolpen? 🤔

Jag sitter i en brf styrelse vi har precis bekostat 16st laddare med bidrag, om föreningen äger platserna så är de dem som skall bekosta dem. De kan sedan höja avgiften lite för att få lite pengar tillbaka som avskrivning.
Det är varken svårt eller långdraget med Naturvårdsverket som man kontaktar. Tog 1 dag för beslut.
Tycker det låter som din samfällighet försöker blåsa er med laddbil.

I min kollegas samfällighet då ingår ett garage+1 p plats, den följer med huset.

De måste dock gå igenom en stämma

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det kan ha att göra med klassificeringen av anläggningen.

"När Lantmäteriet omprövat ert anläggningsbeslut och om anläggningsbeslutet uppfyllt alla villkor, innebär det att det går bra att installera laddboxar i er anläggning. Det finns exempel på fall där Lantmäteriet omprövat och godkänt anläggningar för elbilsladdning"

Jag vill minnas att det kostar 100k eller mer att ansöka om en ändring av klassificering för anläggningen och det tar många månader med ovisst svar på slutet dvs blir det ett ja eller nej ? Därav att många föreningar tvekar på att installera laddboxar.

Permalänk
Medlem

Ni vet väl att det är en ganska stor skillnad på en samfällighet och en BRF? För många diskuterar och argumenterar utifrån att det gick bra i min BRF så det borde gå bra för dig.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Går det ens att ställa in 90% laddning? Det går varken på min bil e-niro eller min laddare, Charge Amps Halo vad jag vet. Laddar däremot på lägre strömstyrka då det alltid hinner laddas upp på natten ändå.

Jag förutsätter att tillverkaren av bilen vet mer än mig och om det skulle vara någon speciell batterivård som krävs borde det stå med stora bokstäver i manualen eller i menyn.

e-Niro visst har inställningar för gränser vid både AC och DC laddning. Leta i menyer lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Delvis för att metallic ingår, LED-Matrix-strålkastare, svankstöd, keyless, 4wd och trevligare inredning. Svankstöd och 4WD är det jag saknar mest i dagsläget, samtidigt tappar man ju räckvidd med gtx så finns ju nackdelar där också.
Men gtx har många bra funktioner i standard som är tillägg i pro.

Tack! Men, Key-less ingår väl inte i GTX heller? Enligt konfiguratorn verkar det fortfarande krävas assistanspaketet för 17k. Måste säga att det förvånar mig ganska mycket, jag trodde keyless var standard i princip alla bilar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ni vet väl att det är en ganska stor skillnad på en samfällighet och en BRF? För många diskuterar och argumenterar utifrån att det gick bra i min BRF så det borde gå bra för dig.

Skillnaden är väl brf =fastighet+mark
Samfällighet=enbart mark?

Då parkeringen sköts av samfälligheten så är det dem som kan få bidraget.
Så här jag uppfattat det, anläggningsinnehavaren vilket är samfälligheten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skillnaden är väl brf =fastighet+mark
Samfällighet=enbart mark?

Då parkeringen sköts av samfälligheten så är det dem som kan få bidraget.
Så här jag uppfattat det, anläggningsinnehavaren vilket är samfälligheten

Nej så enkelt är det inte. Vi hade i vår Brf ett garage i samfälligheten som både ägde och driftade garaget inkl mark mellan flera olika Brf. Sedan köpte vi loss det och nu är det vår Brf:s garage inkl mark och driften betalas av oss.

Det är bökigare att installera laddboxar i en samfällighet än Brf och man måste ha rätt klassificering som jag säger, så att det står inskrivet i hur anläggningen skall brukas. T ex att det skall finnas möjlighet att ladda en bil eller använda motorvärmare. Saknas allt sådant så kommer inte naturvårdsverket att kunna godkänna en ansökan för laddstolpar då anläggningen helt enkelt inte är godkänd för användning av sådana och det blir avslag.

Man kan som jag nämnde ovan ansöka om att ändra i hur anläggningen skall brukas och det är en dyr avgift för det samt att man inte vet garanterat att det kommer bli godkänt så det är lite av en svart låda så får man hoppas att det går bra annars har man förlorat pengarna. Det kanske har ändrats men så var det när jag kikade på det för några år sedan.

Edit: En sak till. Finns inga motorvärmare eller befintlig el framdragen till p-platserna, så behöver säkerligen elskåpet uppgraderas rejält både vid anslutningspunkt t ex ute vid vägen men även inne i garaget (undercentral eller vad det nu kallas) med ny dragning av större matning till densamma. Sedan all dragning i garaget till varje plats. Det kommer bli dyrt om det inte redan finns el, bara en kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

e-Niro visst har inställningar för gränser vid både AC och DC laddning. Leta i menyer lite mer.

Där ser man, skyller på att UI:t är lika intuitivt som en Galaxy S från 2010.🙃

Oavsett så är det inget jag tänker slå på, räckvidden är låg som den redan är.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Där ser man, skyller på att UI:t är lika intuitivt som en Galaxy S från 2010.🙃

Oavsett så är det inget jag tänker slå på, räckvidden är låg som den redan är.

I Kia-Connectappen. Charging/Energyfliken längst ned på hemskärmen så hittar du inställningarna om du är nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Kan någon hjälpa mig förstå ordförande som själv har en elbil i garaget som ägs av samfälligheten.

Han har skickat ett avtal där det finns vissa punkter jag reagerat på och samtidigt så berättade han om en granne som fått avslag på 50% miljöbonus.

Lite punkter jag reagerat på är:
1. Jag måste välja specifik modell av laddstolpe pågrund av lastbalansering
2. Jag måste välja deras leverantör (avtal) och endast de själva får begära offerten av de, men det är jag som ska godkänna och betala offerten.
3. Jag betalar för arbetet och stolpen privat men samfälligheten behåller den ifall jag skall flytta

Nu till risken:
Det är 4 elbilar där idag. Av någon anledning så har en av dessa lyckats bygga på egen hand istället, jag måste följa samfällighetens regler.
Denna person däremot har inte samma adress som garaget och fått avslag på miljöbonusen.

Exempel:
Garagets adress är Abc vägen 1
3 grannar bor på Abc Vägen 1 & 2 & 3 och de har fått godkänt och pengar tillbaka
1 granne bor på Åäö Vägen 1 och fick avslag för han anses inte vara ”ägare” av marken för han inte bor här. Tror heller inte att han är med i samfälligheten om jag förstått det rätt.

Då är min fråga, jag som bor på Tbc Vägen 1 men är med i samfälligheten kommer jag missa miljöbonusen också? Tänker att det blir som grannen som fick avslag för adressen inte är samma som garagets?

Och vad ska jag göra här?
Ska jag ta en leverantör via samfälligheten som kan komma att kosta 30000kr med risk att jag inte får avdrag?
Och vad gäller här förresten? Får jag skita i deras avtal och beställs arbetet själv billigare hos andra? (Eller finns det ens billigare priser för el och laddbox?)

Någonting känns konstigt med denna ordförande och samfällighet..

Du borde - som @Daniel75 skrev - kolla vad som krävs för att fixa en stolpe, mer än bara själva installation. Fråga även ordföranden varför de inte tagit in en offert för hela samfälligheten.
Sen kan du även kolla om du kommer få betala ty schablon-belopp eller om det blir faktisk förbrukning.

Permalänk
Medlem

Laddjämförelse mellan "tyskarna"

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du borde - som @Daniel75 skrev - kolla vad som krävs för att fixa en stolpe, mer än bara själva installation. Fråga även ordföranden varför de inte tagit in en offert för hela samfälligheten.
Sen kan du även kolla om du kommer få betala ty schablon-belopp eller om det blir faktisk förbrukning.

Själva laddningen kommer ske via lastbalansering och vara så att ifall de andra hinner före mig så laddar de och jag får vänta. Men det sker automatiskt, sen så vill de ha i slutet av månaden att jag ska rapportera hur mycket kW jag spenderat.

Sen så ska endast vi betala för att de ökat till 32V eldragning (tillägg på 75kr i månaden). Vi ska dela på SIM-kort kostnaden (4 delat på 169kr i månaden) osv.

Så det låter nästan som att se sätter en privat verksamhet här utan samfällighetens inblandning.. men ändå så är det ordförande som hanterar och sköter jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Själva laddningen kommer ske via lastbalansering och vara så att ifall de andra hinner före mig så laddar de och jag får vänta. Men det sker automatiskt, sen så vill de ha i slutet av månaden att jag ska rapportera hur mycket kW jag spenderat.

Sen så ska endast vi betala för att de ökat till 32V eldragning (tillägg på 75kr i månaden). Vi ska dela på SIM-kort kostnaden (4 delat på 169kr i månaden) osv.

Så det låter nästan som att se sätter en privat verksamhet här utan samfällighetens inblandning.. men ändå så är det ordförande som hanterar och sköter jobbet.

Kan vara så att ordföranden har lyckats installera utan att kostnaden ska gå på hela samfälligheten om jag förstått länken nedan. Sen om det är ett bra förfarande i längden det är ju frågan. Tycker du får prata med ordföranden och fråga hur det har gått till och om ni har tillstånd osv.

https://www.eways.se/guide-ladda-elbil-i-samfallighet-sa-gor-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Vänta nu, du menar 32A antar jag ? Är det enfas eller trefas ? 32A enfas är c:a 7kW, trefas är 21 kW.
Skall alla 4 stolparna dela på denna anslutning med lastbalansering eller är det enbart till din stolpe ? Dvs är det 32A trefas/enfas till skåpet/centralen och sedan dras enfas/trefas ??A ut till varje laddbox ? Jag är inte helt på det klara vad du menar.

I den installation vi gjorde i garaget senast så drogs 16A trefas (11kW) till varje laddstolpe (10 st) med 50kW max in i skåpet och lastbalansering på det. Dvs om man är max 4 st eller om bara en del behöver ladda så får man 11kW, annars om alla 10 laddar samtidigt fullt så får man 5kW styck som sämst.

Tänk på att kostnaden på avsäkring 16A, 20A, 25A el 32A ökar i årlig fast avgift och det är lätt att sätta en för hög avsäkring om man inte räknar på allt noga och ni måste betala mer än ni egentligen behöver då.

Edit: Om alla kör långmilspending varje dag med 80+kwh batterier så kommer det styra lite hur mycket "headroom" ni behöver också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kan vara så att ordföranden har lyckats installera utan att kostnaden ska gå på hela samfälligheten om jag förstått länken nedan. Sen om det är ett bra förfarande i längden det är ju frågan. Tycker du får prata med ordföranden och fråga hur det har gått till och om ni har tillstånd osv.

https://www.eways.se/guide-ladda-elbil-i-samfallighet-sa-gor-...

Läste igenom länken och det kan kanske vara så att samfälligheten inte vill bekosta en uppdatering i avtalet. Väntar på svar av ordförande fortfarande.. han brukar vara väldigt snabb på att svara annars

Skrivet av Daniel75:

Vänta nu, du menar 32A antar jag ? Är det enfas eller trefas ? 32A enfas är c:a 7kW, trefas är 21 kW.
Skall alla 4 stolparna dela på denna anslutning med lastbalansering eller är det enbart till din stolpe ? Dvs är det 32A trefas/enfas till skåpet/centralen och sedan dras enfas/trefas ??A ut till varje laddbox ? Jag är inte helt på det klara vad du menar.

I den installation vi gjorde i garaget senast så drogs 16A trefas (11kW) till varje laddstolpe (10 st) med 50kW max in i skåpet och lastbalansering på det. Dvs om man är max 4 st eller om bara en del behöver ladda så får man 11kW, annars om alla 10 laddar samtidigt fullt så får man 5kW styck som sämst.

Tänk på att kostnaden på avsäkring 16A, 20A, 25A el 32A ökar i årlig fast avgift och det är lätt att sätta en för hög avsäkring om man inte räknar på allt noga och ni måste betala mer än ni egentligen behöver då.

Edit: Om alla kör långmilspending varje dag med 80+kwh batterier så kommer det styra lite hur mycket "headroom" ni behöver också.

Jag menar 32A, minns att ordförande nämnde att de var tvungna att uppgradera eldragningen och öka det och dessutom så är det inte många fler bilar som kan få el, så om jag ska ha laddstolpe så måste jag skynda mig innan det inte finns kapacitet längre att ta emot nya elbilar. Det som han säger kommer hända ifall jag hoppar in är att vi kommer bli 5 elbilar med mig och då kommer 4 (de som bygger via samfällighetens riktlinjer/avtal) att köra lastbalansering. Då sa han den som kommer först kommer att få ladda och så fort den personen är klar så aktiveras nästa persons laddning. Han sa max 2 bilar laddar åt gången. I mina öron låter allt väldigt konstigt och förstår inte till fullo vad det kan innebära för mig som gärna vill ha bilen laddad när jag väl behöver ladda..

Permalänk
Medlem

Det där låter krångligt att hålla reda på, elektroniken (lastbalanseraren) skall styra det, inte att ni skall springa och kolla om det sitter sladdar i eller inte och plugga in om det är en "ledig". I så fall är det bättre att bara att ha två uttag och köra först till kvarn och hoppas att de som laddar tar ut sin kabel i tid och inte toppladdar i onödan ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det där låter krångligt att hålla reda på, elektroniken (lastbalanseraren) skall styra det, inte att ni skall springa och kolla om det sitter sladdar i eller inte och plugga in om det är en "ledig". I så fall är det bättre att bara att ha två uttag och köra först till kvarn och hoppas att de som laddar tar ut sin kabel i tid och inte toppladdar i onödan ...

Du förstår då kanske varför jag får en känsla av att okunniga tagit fel beslut här.

Men vad kostar det att installera och dra elen? Kollar jag Tibber kostar allt standardpris 15k och 7,5k med avdrag..
Enligt ordförande så är deras obligatoriska leverantör de som givit bäst pris vid offerförfrågan och då är det de som begär offerten av de och sen ska jag betala den. Med andra ord jag får inte kontakta deras leverantör och begära offert. Det roliga här är att all el är draget redan, så för min del blir det lite enklare, men enligt de så kommer paketet gå på 30 tusen kronor och här kommer det roliga.. (MED RISK) att jag kanske inte får tillbaka 50% på jobbet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Du förstår då kanske varför jag får en känsla av att okunniga tagit fel beslut här.

Men vad kostar det att installera och dra elen? Kollar jag Tibber kostar allt standardpris 15k och 7,5k med avdrag..
Enligt ordförande så är deras obligatoriska leverantör de som givit bäst pris vid offerförfrågan och då är det de som begär offerten av de och sen ska jag betala den. Med andra ord jag får inte kontakta deras leverantör och begära offert. Det roliga här är att all el är draget redan, så för min del blir det lite enklare, men enligt de så kommer paketet gå på 30 tusen kronor och här kommer det roliga.. (MED RISK) att jag kanske inte får tillbaka 50% på jobbet..

Låter skumt att ni alla skall betala 30k för en laddbox, en dubbel easee kostar 25k ca, det skulle motsvara typ 15k för en singel, att klippa nuvarande kabel, sätta box drag upp en till nya boxen+avtestning borde inte vara något super projekt.... Och om du ändå måste pröjsa själv så borde du få ta in offerter även om du blir bunden till en viss modell, easee 4g är gratis varje månad också så slipper du extra sim kostnad 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

I Kia-Connectappen. Charging/Energyfliken längst ned på hemskärmen så hittar du inställningarna om du är nyfiken.

Bra tips, där hittade jag lite kul statistik, tack.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Låter skumt att ni alla skall betala 30k för en laddbox, en dubbel easee kostar 25k ca, det skulle motsvara typ 15k för en singel, att klippa nuvarande kabel, sätta box drag upp en till nya boxen+avtestning borde inte vara något super projekt.... Och om du ändå måste pröjsa själv så borde du få ta in offerter även om du blir bunden till en viss modell, easee 4g är gratis varje månad också så slipper du extra sim kostnad 😊

Det är 30k inkluderat kabeldragning (vilket redan är på plats då de redan har 3 laddboxar och kablar dragen på plats idag) och en laddbox av modell "CTEK CHARGESTORM CONNECTED 2".

Så det låter ju konstigt att jag ska bidra till kabeldragningen för något som du säger är bara att koppla, särskilt då de kör lastbalansering.

Men tack för bekräftelsen om att något inte är helt klart här. Misstänkte att de vill ha mer än vad det skulle kosta och med väldigt dåliga villkor för min del

Jag ska jaga detta vidare och se vad jag får för respons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Woop woop

Bokmärkt kanalen nu och ska kika igenom lite när jag är hemma från jobbet.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MystiX:

Som jag skrev tidigare ligger Volvo/Polestar rätt långt efter just nu, i alla fall när man tittar på prissättningen. E-Niro, du får en ICE-plattform, men den gör riktigt bra ifrån sig för ett lågt pris. EV6 är en ren elbil, vilket Volvo/Polestar är långt ifrån just nu. Istället för att köra en ren elbilsplattform så mjölkar man så mycket det går från det man redan har med plattformen för XC40. Hur många kompromisser förutom vikten behöver man inte göra när du ska slänga in batterier i en bil som inte är gjord för det? Så du har 400kg extravikt kontra en M3, plus besluten att lägga in värmepumpen och adaptiv farthållare i två olika paket som kostar 40k och 45k vardera. Volvo lever på sin "svenskhet", och att 70% av alla förmånsbiltagare behöver glida omkring i sin icke premium V60 eller V90. Frågan är vad som händer när dom inte kan leva på det längre. Volvo har inte ens lyckats ta fram en bensinmotor som inte drar 0.8.1L milen fortfarande, det säger en hel del.

Jag är ingen Volvo-fan på något sätt men det är faktiskt inte så att plattformen inte är byggd för elbilar, den är inte byggd exklusivt för elbilar men tanken var väl redan från början att den skulle funka för dem?

Sen innebär ju PS2 andra kompromisser förstås. Framför allt är det väl utrymmet i kupén som är rätt tight jämfört med bilar i liknande prisklass byggda på en ren elbilsplattform. Jag vet inte om Volvos strategi med en fet "kardantunnel" för batterier var så himla smart egentligen. Å andra sidan gillar ju många en tightare känsla. Har man inte behovet av att ha folk i baksätet för jämnan så är ju PS2 ändå rätt attraktiv tycker jag. Man får hög kvalitetskänsla, rätt bra prestanda för priset, ett infotainment-system som visserligen har haft en del barnsjukdomar men som funktionellt hör till de bästa och förstås ett stort utbud av märkesverkstäder och liknande (för de hamnar väl under Volvo där?). Den har också rätt lite SUV-känsla vilket är svårt att undvika bland elbilarna, och den är inte jättestor så parkering och sånt är ju lättare. Till nackdelarna hör ju det höga priset och att den är framhjulsdriven i grunden.

Skrivet av martinot:

Laddjämförelse mellan "tyskarna"

https://youtu.be/KVg9sbFMoEw

Det är jättetrevligt med sådana länkar, men det hade varit ännu trevligare om du kunde sammanfatta slutsatserna lite kort, typ i en mening eller två. Speciellt när det gäller sådana filmer som egentligen bara är statistik i videoformat liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Fast det handlar inte om att mjölka pengar på en gammal plattform utan att kunna finansiera en ny.
Man skrotar inte bara en plattform som kostat flera hundra miljoner att R&Da fram. Alla biltillverkare är inte som tesla och började från början med en elbilsplattform tyvärr.

Och säga att dom inte lyckats ta fram en bensinmotor som drar under 0.8l/milen var väl ändå lite att ta i? Jag har då lyckats köra under 0.7 utan att krypa fram i 30km/h.

Hur som helst. Det är mycket spännande på g hos alla gamla ICE-tillverkare så framtiden får snart säga sitt.

Volvos 2.4 sugmotor är törstig, trött, men tålig. Drar runt litern.

Volvos 1.9 Turbo är Pigg, snål, och responsiv. Går utan problem att köra runt 0,7L (från 2004).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OrlMrt:

Volvos 2.4 sugmotor är törstig, trött, men tålig. Drar runt litern.

Volvos 1.9 Turbo är Pigg, snål, och responsiv. Går utan problem att köra runt 0,7L (från 2004).

Jag visste inte ens att Volvo hade en sådan motor, och jag jobbade ju ändå där 2004 med provkörningar. Men det kanske var på bilarna som byggdes utanför Sverige? Eller är det "2.0 T"-motorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet inte om jag inbillar mig men tycker det är lite lite prat om Polestar 2 i denna tråd, som ju ändå är typ en slags Volvo som annars brukar vara rätt dominerande i Sverige. Är det så att konkurrensen gör att Polestar 2 inte riktigt håller mot Kia etc? För prismässigt är ligger dom väl rätt lika har jag fått för mig och PS2 verkar snudd på vara en lagerbil medan de flesta andra elbilar har låååånga leveranstider, så något måste vara fel

Har en Model S idag där garantin precis gått ut men som rent milmässigt är i riktigt bra skick. En ny Model S är beställd (typ) men ingen vet ju när det är leverans, är inte speciellt förtjust i varken Model 3 eller Model Y. Koreanerna är säkert bra på alla sätt och vis men känner inte riktigt att dom eller VW lockar...skulle väl vara ETron då men känns som räckvidden är för kort i förhållande till priset. iX....designen....jösses...ok att man ville sticka ut lite men var detta verkligen det bästa man kunde få till? Dagens I-landsproblem

Kan säga att det nog främst ändå är räckvidden som stör mig mest...känns som få fortfarande slår min Model S från sent 2017 vilket är lite trist...en Polestar 2 med 10-15 mil extra hade absolut lockat....förmodligen den snyggaste elbilen på marknaden (högst personlig åsikt så klart).

Sorry om vad som var tänkt som en enkel fråga blev lite av en rant

P2 var den åttonde mest sålda elbilen i Sverige 2021, så jag tycker de är rätt bra med i matchen. Speciellt med tanke på att det är i princip en mellanstor sedan, det är ju inte en biltyp som säljer bra i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Känns som folk tar ett korrekt påstående, att litiumbatterier slits mer av att ligga fulladdade och extrapolerar fram något som inte stämmer i praktiken. Lite som att lakrits är giftigt, ät det inte! Själv äter jag laktrits kanske 2-3ggr i veckan och är övertygad om att det inte sänker min livslängd. Sockret däremot...

Det är upp till var och en att tro på vad de vill, givetvis. Jag kommer inte stoppa dig att ladda 100% i flera timmar. Du får självklart sköta/missköta din bil (inklusive dina batterier) precis hur du vill.

Men för andra i tråden så kan det ju ändå vara värt att checka vad som gäller för deras bilmodeller och batterier.

PS. Finns de som avfärdar varningar att inte äta för mycket socker (har en bekant som inte tror på det).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Tack! Men, Key-less ingår väl inte i GTX heller? Enligt konfiguratorn verkar det fortfarande krävas assistanspaketet för 17k. Måste säga att det förvånar mig ganska mycket, jag trodde keyless var standard i princip alla bilar idag.

Hmm trodde jag att den gjorde! Håller med dig.
En till fördel är att du får dra 200KG mer.

Permalänk
Medlem

Nu gjorde jag ju något dumt! Eftersom min Ioniq 5 inte kommer förren slutet på året så beställde jag en XC40 P6 via Care by Volvo som dom hade i lager, leveranstid omkring på 4 veckor. Så nu får jag byta ut min bensinbil å gå över till el lite tidigare. Kommer gå i princip plus minus noll då jag har el ingår i parkeringshyran Lite roligt eftersom jag precis sågat XC40 P6 men men.. xD

Visa signatur