Som jag skrev tidigare ligger Volvo/Polestar rätt långt efter just nu, i alla fall när man tittar på prissättningen. E-Niro, du får en ICE-plattform, men den gör riktigt bra ifrån sig för ett lågt pris. EV6 är en ren elbil, vilket Volvo/Polestar är långt ifrån just nu. Istället för att köra en ren elbilsplattform så mjölkar man så mycket det går från det man redan har med plattformen för XC40. Hur många kompromisser förutom vikten behöver man inte göra när du ska slänga in batterier i en bil som inte är gjord för det? Så du har 400kg extravikt kontra en M3, plus besluten att lägga in värmepumpen och adaptiv farthållare i två olika paket som kostar 40k och 45k vardera. Volvo lever på sin "svenskhet", och att 70% av alla förmånsbiltagare behöver glida omkring i sin icke premium V60 eller V90. Frågan är vad som händer när dom inte kan leva på det längre. Volvo har inte ens lyckats ta fram en bensinmotor som inte drar 0.8.1L milen fortfarande, det säger en hel del.
Fast det handlar inte om att mjölka pengar på en gammal plattform utan att kunna finansiera en ny.
Man skrotar inte bara en plattform som kostat flera hundra miljoner att R&Da fram. Alla biltillverkare är inte som tesla och började från början med en elbilsplattform tyvärr.
Och säga att dom inte lyckats ta fram en bensinmotor som drar under 0.8l/milen var väl ändå lite att ta i? Jag har då lyckats köra under 0.7 utan att krypa fram i 30km/h.
Hur som helst. Det är mycket spännande på g hos alla gamla ICE-tillverkare så framtiden får snart säga sitt.