Lampa med rörelsevakt som känner av rörelser genom dörrar...

Permalänk
Medlem

Lampa med rörelsevakt som känner av rörelser genom dörrar...

Jag var länge konfunderad över hur lampan i trapphuset utanför vår lägenhetsdörr alltid tändes när man gick förbi dörren inne i lägenheten. Jag konstaterade rätt snabbt att den inte registrerar ljud och blev tvungen att googla och lärde mig då att dessa ofta använder microvågor för att kunna "se" genom tunnare material t.ex. lampans armaturglas.
Meeen.. Hur kraftfull är egentligen microvågorna i denna lampa, som utan problem registrerar rörelser genom en brandklassad lägenhetsdörr? Är det något man borde oroa sig för?

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ Asus TUF GAMING RX 9070 XT OC ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Det är låg effekt. Ljus som PIR blockeras av minsta fysiska objekt. Radar/mikrovågor är precis som wifi, bluetooth en radiovåg så går igenom det mesta i olika utsträckning. I de vanligaste så mäter man förändring i vågen. Behöver inte mycket effekt. Tror de är lägre effekt än wifi och blåtand annars skulle de vara "för" kännsliga genom för många väggar
Edit: i fallet mikrovågs sensor (ofta kallat radar också) så mäter man förändrning i frekvens på det som reflekeras tillbaka av oss som människor (vi är mycket vatten) och på så sätt känner rörelse. Är det ett stilla objekt så stutsar vågorna tillbaka med samma frekvens men om man rör på sig så påverkar man lite dess frekvens något. Doppler effekt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.