Hur skaffa billiga spel till Xbox Series S (vita Xbox konsolen)

Permalänk

Hur skaffa billiga spel till Xbox Series S (vita Xbox konsolen)

Hej!

Har köpt ett Xbox Series S konsol (vit Xbox konsol) för 2900 kr typ - tyckte det ändå var ett helt ok pris.

Nu till problemet: Vad jag har förstått det som så har Xbox Series S ingen disc - d.v.s. man kan inte köpa och installera spel via skivor. Går det endast att köpa via Microsoft Store? Min erfarenhet är att spelen är riktigt dyra att handla digitalt där (typ 899 kr för FIFA 22 exempelvis).

Om jag har denna konsol - var kan jag hitta mer humana priser på spel om jag måste ha den digitala koden och inte kan installera via skiva?

Permalänk
Rekordmedlem

Gamepass?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Gamepass Ultimate kan jag bara rekommendera! Jag har kört det till mitt Series X sedan inköp i december 2020, inte ångrat mig en sekund sedan då.

Permalänk
Medlem

Jo du är fast i den digitala världen,
men det är rätt ofta rea på spel och för gamepass kan du om du inte har något aktivt abbonemang köpa på dig drygt två år av xbox live med koder och sedan konvertera det till gamepass efteråt.

Kolla historiska spelpriser på xbox-now men jag tror inte det är värt besväret att köpa utomlands utan håll istället koll på realistan varje tisdag.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa rabatterade värdekort här https://link.getgifted.com/cx6j

Sedan kan du vänta in reor och köpa spelen då.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Jo du är fast i den digitala världen,
men det är rätt ofta rea på spel och för gamepass kan du om du inte har något aktivt abbonemang köpa på dig drygt två år av xbox live med koder och sedan konvertera det till gamepass efteråt.

Kolla historiska spelpriser på xbox-now men jag tror inte det är värt besväret att köpa utomlands utan håll istället koll på realistan varje tisdag.

Grejen är att jag vill inte binda upp mig på massa abonnemang och ha fasta utgifter varje månad - vill leva snålt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Grejen är att jag vill inte binda upp mig på massa abonnemang och ha fasta utgifter varje månad - vill leva snålt…

Kan vara snålt beroende på vilka spel du vill spela och hur många du köper per år. Och om du ändå betalar för Xbox live guld för online spelande, för då blir steget till game pass ultimate ännu mindre.

Men du får kolla på vilka som är på rea och köpa när det är tillräckligt billigt. Känns som det är olika sorters reor jämt.

Permalänk
Medlem

"That's how they get you"

Vill man inte använda Game Pass tror jag Xbox Series S är bland dem sämsta konsollerna man kan skaffa

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Skrivet av appel1:

Kan vara snålt beroende på vilka spel du vill spela och hur många du köper per år. Och om du ändå betalar för Xbox live guld för online spelande, för då blir steget till game pass ultimate ännu mindre.

Men du får kolla på vilka som är på rea och köpa när det är tillräckligt billigt. Känns som det är olika sorters reor jämt.

Ok! Och för att handla när det är rea behöver man inget Xbox game pass utan det räcker med att man är uppkopplad på nätet med konsolen?

Annan fråga: om man skaffar Gamepass en månad eller två och laddar ned/köper massa billiga spel med tanke på erbjudanden man har med Gamepass - och sedan säger upp det - får man behålla spelen då eller förlorar man dem i och med att man säger upp Gamepass?

Permalänk
Medlem

Ok! Och för att handla när det är rea behöver man inget Xbox game pass utan det räcker med att man är uppkopplad på nätet med konsolen?

Annan fråga: om man skaffar Gamepass en månad eller två och laddar ned/köper massa billiga spel med tanke på erbjudanden man har med Gamepass - och sedan säger upp det - får man behålla spelen då eller förlorar man dem i och med att man säger upp Gamepass?

tyvärr har du köpt fel konsol då den är som gjord för game pass då allt är digitalt på den och alla spel måste köpas genom microsoft i princip, finns väl koder och så på g2a.com och liknande sidor men... är lite gråzon på sådant.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

tyvärr har du köpt fel konsol då den är som gjord för game pass då allt är digitalt på den och alla spel måste köpas genom microsoft i princip, finns väl koder och så på g2a.com och liknande sidor men... är lite gråzon på sådant.

Ok! Men om jag endast vill ha den konsolen för att kunna lira FIFA 22, Madden 22, NHL 22 och kanske något bilspel såsom Forza Horizon 5.

Är det smartast/mest ekonomiskt på lång sikt att köpa dessa spel på det dyra sättet (digitalt direkt) eller vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Spel som ingår i game pass kan du bara spela medans du betalar för game pass, om du nu inte köpt dem dvs.

Spel du köpt, inklusive de du köpt medans du har game pass, behåller du och kan spela när som.

Permalänk
Medlem

Ok! Men om jag endast vill ha den konsolen för att kunna lira FIFA 22, Madden 22, NHL 22 och kanske något bilspel såsom Forza Horizon 5.

Är det smartast/mest ekonomiskt på lång sikt att köpa dessa spel på det dyra sättet (digitalt direkt) eller vad hade ni gjort?

Ta dig en titt här, du kanske hittar något du gillar https://www.xbox.com/en-us/xbox-game-pass/games

Permalänk
Medlem

Jo, säsongsspel som fifa reas ju inte direkt når de är aktuella då EA vet att de säljer ändå.

Du vet väl att alla spel som inte är gratis kräver gold ändå för att spela online, så gamepass är i princip gratis men du måste hosta upp lite extra i förväg om du inte litar på att konverteringen finns kvar om ett år till sanma bra deal.
Så FH 5 behöver du inte köpa, kanske om 3 år när de precis tar bort det... Köp FH4 när det reas i september.

Det bästa du kan göra är att köra gamesharing med en kompis som vill ha samma saker och dela 50%
Bara en kommer äga spelet men på den andra konsolen som han har som home finns allt tillgängligt.
Funkar även mot PC ägare som har gamepass, de förlorar inget på att dela till en xbox men fifa etc är ju inte samma spel på pc - bara Microsoft spel.

Man kan om det kniper försöka köpa utomlands men det kräver nästan alltid vpn och omregistrering av konsollen vilket ibland misslyckas eller kräver kreditkort från landet och sedan mågon i landet som kan köpa åt dig.
Rekommenderas mest om du har en kompis i Argentina....

PS. Nyckelsiter har flera fallgropar som att de börjat sälja gifts eller koder låsta till andra regioner.
Dessutom has ms extremt hårda regler för koder köpta med stulna kreditkort så g2a, kinguin etc går inte att lita på då de frontar anonyma säljare.
Cdkeys livekort eneba kan vara ok men dubbelkolla villkor och region och om det är för bra pris....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

"That's how they get you"

Vill man inte använda Game Pass tror jag Xbox Series S är bland dem sämsta konsollerna man kan skaffa

Nej det beror helt på hur man spelar. För min del där xbox one series s är min tredjehandskonsoll och jag spelar max 1-2 spel på den per år så ser jag det inte motiverat att ha en x. Då är en xbox one series s perfekt för mig.

Men det betyder inte att S är bäst för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nej det beror helt på hur man spelar. För min del där xbox one series s är min tredjehandskonsoll och jag spelar max 1-2 spel på den per år så ser jag det inte motiverat att ha en x. Då är en xbox one series s perfekt för mig.

Men det betyder inte att S är bäst för alla.

Det är en grym emulator maskin likt original xboxen också

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det är en grym emulator maskin likt original xboxen också

Emulator maskin?! Menar du att man kan skaffa Super Nintendo spel, Nintendo 64 spel, Playstation 1 spel, Nintendo 8 bitars spel etc på den?!

Hur i så fall?!

Permalänk
Medlem

Emulator maskin?! Menar du att man kan skaffa Super Nintendo spel, Nintendo 64 spel, Playstation 1 spel, Nintendo 8 bitars spel etc på den?!

Hur i så fall?!

ganska utdaterade videos men intressant

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Får ju 3-4 månader med game pass för runt 20 kr.

Finns vissa som lyckas få 3+ år för 10 kr.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Får ju 3-4 månader med game pass för runt 20 kr.

Finns vissa som lyckas få 3+ år för 10 kr.

Galet billigt! Hur lyckas man få det så billigt?

Men man måste väl ändå ha Xbox Live för 499 kr per år?

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte riktigt hur man når de låga kostnaderna, men det går att konvertera Live Gold till Gamepass Ultimate, så köper man Live-kort billigt någonstans, och sen accepterar erbjudandet om att konvertera detta till GP så får man det riktigt billigt. Låter man de aktivera löpande betalning får man en månad till på köpet (detta kan man sen avaktivera), och detta kan man göra om och om igen som det verkar. Det finns en tråd om just denna workaround.

Permalänk
Avstängd

Skrivet av snajk:

Jag vet inte riktigt hur man når de låga kostnaderna, men det går att konvertera Live Gold till Gamepass Ultimate, så köper man Live-kort billigt någonstans, och sen accepterar erbjudandet om att konvertera detta till GP så får man det riktigt billigt. Låter man de aktivera löpande betalning får man en månad till på köpet (detta kan man sen avaktivera), och detta kan man göra om och om igen som det verkar. Det finns en tråd om just denna workaround.

Man får ju 1 månad för 10 kr om man köper vanliga Game Pass, sedan kan man lägga på Game Pass Ultimate som också kostar 10 kr. Så får man totalt 3 eller 4 månader med Game Pass Ultimate!

Kommer inte ihåg hur jag gjorde men det var busenkelt när Forza Horizon 5 kom ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Man får ju 1 månad för 10 kr om man köper vanliga Game Pass, sedan kan man lägga på Game Pass Ultimate som också kostar 10 kr. Så får man totalt 3 eller 4 månader med Game Pass Ultimate!

Kommer inte ihåg hur jag gjorde men det var busenkelt när Forza Horizon 5 kom ut.

Jo men de där 10 kronorna gäller ju bara om man aldrig har haft det förut, och bara första månaden förstås. Sen kan man uppgradera till Ultimate och få en månad till för en tia, och autodragning kanske ger en månad gratis då också. Så ok, tre månader för 20 kronor är görbart, en gång, sen får man betala lite mer. Fortfarande prisvärt.

Permalänk

Ett annat tips är att man kan köpa spelkoder för andra regioner från t.ex. eneba och sen aktivera de mha VPN. Bland annat argentina och turkiet har en massa spel väldigt billigt digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men de där 10 kronorna gäller ju bara om man aldrig har haft det förut, och bara första månaden förstås. Sen kan man uppgradera till Ultimate och få en månad till för en tia, och autodragning kanske ger en månad gratis då också. Så ok, tre månader för 20 kronor är görbart, en gång, sen får man betala lite mer. Fortfarande prisvärt.

Stämmer faktiskt inte. Jag har utnyttjat diverse 10/20kr erbjudande under de senaste åren och det har alltid fungerat fint. Nu sist fick jag totalt 4 månad för 20kr: Tre månader gamepass PC för 10kr+en månads ultimate för ytterligare 10kr= 4månader ultimate då gamepass PC uppgraderas till ultimate när man köper det. Samma gäller för övrigt med Xbox live Gold. Det man kan göra är att köpa ett helt års Gold, och sen köpa Game Pass Ultimate 1 månad för 10kr som erbjudande, då konverteras till XBL Gold till Ultimate, och du får totalt 13 månaders Ultimate för typ 510kr.

Prenumerationstjänster behöver inte vara dåligt för ekonomin så länge man håller koll på dom och utnyttjar erbjudanden klokt. Beror förstås på hur mycket man spelar, men för mig som är lite "periodare" så fungerar det alldeles ypperligt, och trots att jag har Game Pass kanske 4-5mån om året de senaste åren sen det släpptes kan jag nog räkna på en hand antalet månader jag betalat fullt pris, gäller bara att säga upp i tid när man inte ska spela, och sen köpa på erbjudande när man ska börja igen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU