Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Skulle nog säga det är lite väl generös förbrukning på elbilarna om det ska vara genomsnittet för året.

Lägg till iaf minst 5 kWh på det där.

Skrivet av snajk:

Det är en bra uträkning, skatt är med och allt. Men försök hitta mer riktiga förbrukningssiffror för alla bilar, och ta i lite för i alla fall elbilarna för vintern. Sen vet jag inte vad du har för elavtal, men 1,05 låter väldigt billigt med allt inräknat, och har du inte bundit så kan det ju variera rejält över tiden man äger en bil liksom. Dock är ju inte bensinpriset så säkert heller just nu men det varierar ju inte alls lika mycket.

Tack för input, kul med feedback!

el- och bensin-priserna är bara tagna utefter en snabb googling på dagsfärska priser häromdagen, ingen prestige där!
I fallet med elpriserna kanske jag också räknar kallt med att ladda hemma och på natten då elpriserna är lite lägre.

Jag har läst en del tester, åtminstone på Kona, och såg siffror om max 1,8kWh/mil, så jag trodde ärligt talat att jag tog i med 2kWh/mil. Menar ni att bilarna drar närmre 2,5kWh/mil i genomsnitt över ett år? (jag har ingen erfarenhet av att äga elbil)

ID.3, ID.4 och Ioniq 5 lade jag kanske inte riktigt samma energi på eftersom månadskostnaden drog iväg, om det är dessa ni syftar mer på.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Skulle nog säga det är lite väl generös förbrukning på elbilarna om det ska vara genomsnittet för året.

Lägg till iaf minst 5 kWh på det där.

Håller inte med när det kommer till E-niro. Han har angett 20 och nu sen i november då vi kört våran E-niro ligger jag på genomsnitt på 19,1 så jag tycker det stämmer rätt bra. Sen är 1,05 lite lågt för elen, jag räknade på 1,5 när jag gjorde liknande analys

Skrivet av GreasusGoldtooth:

Tack för input, kul med feedback!

el- och bensin-priserna är bara tagna utefter en snabb googling på dagsfärska priser häromdagen, ingen prestige där!
I fallet med elpriserna kanske jag också räknar kallt med att ladda hemma och på natten då elpriserna är lite lägre.

Jag har läst en del tester, åtminstone på Kona, och såg siffror om max 1,8kWh/mil, så jag trodde ärligt talat att jag tog i med 2kWh/mil. Menar ni att bilarna drar närmre 2,5kWh/mil i genomsnitt över ett år? (jag har ingen erfarenhet av att äga elbil)

ID.3, ID.4 och Ioniq 5 lade jag kanske inte riktigt samma energi på eftersom månadskostnaden drog iväg, om det är dessa ni syftar mer på.

Nej jag tycker du ligger rätt på iaf E-Niro. ABRP ligger på dryga 18 när man gör rutter på den med en E-niro

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Tack för input, kul med feedback!

el- och bensin-priserna är bara tagna utefter en snabb googling på dagsfärska priser häromdagen, ingen prestige där!
I fallet med elpriserna kanske jag också räknar kallt med att ladda hemma och på natten då elpriserna är lite lägre.

Jag har läst en del tester, åtminstone på Kona, och såg siffror om max 1,8kWh/mil, så jag trodde ärligt talat att jag tog i med 2kWh/mil. Menar ni att bilarna drar närmre 2,5kWh/mil i genomsnitt över ett år? (jag har ingen erfarenhet av att äga elbil)

ID.3, ID.4 och Ioniq 5 lade jag kanske inte riktigt samma energi på eftersom månadskostnaden drog iväg, om det är dessa ni syftar mer på.

ID3 ID4 Ioniq 5 upp iaf 5 kWh.

Kona o andra kanske 2 kWh.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av GreasusGoldtooth:

För er som generellt undrar hur privatleasing av elbil blir ekonomiskt försvarbart så tänkte jag dela med mig av hur jag tänkt och jämfört under senaste veckan som jag letat bil aktivt.

Bränslekostnaderna är baserade på ett bensinpris om 19kr/l och elpris på 1,05kr/kWh
Förbrukningen är generellt avrundad lite uppåt.

Nytt försök då efter lite korrigeringar då!

Låna till och köpa en Golf 2017

Privatleasing i diverse former - lite olika vad som innefattas men 1500mil är åtminstone minimum.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Håller inte med när det kommer till E-niro. Han har angett 20 och nu sen i november då vi kört våran E-niro ligger jag på genomsnitt på 19,1 så jag tycker det stämmer rätt bra. Sen är 1,05 lite lågt för elen, jag räknade på 1,5 när jag gjorde liknande analys

Ska man räkna kostnader på detta sätt är det också relevant att veta att förbruknigen bilen rapporterar inte är lika med hur många kWh du drar från laddaren, försvinner en hel del i laddförluster och om bilen tar effekt ur laddningen för värmning av batteri och kupé också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det som är lite läskigt just nu med leasing är ju att alla priserna är beroende på att man får miljöbonusen, får man inte den får man ju betala 70000 till liksom. Tar vi erbjudandet på Kona nu så kostar den säg 3000 per månad kanske, med 1000 mil och ett utrustningspaket men ingen metallic-lack, i tolv månader, totalt 36000. Får man ingen bonus så blir det 106000 istället. Lite skillnad där ändå.

Vad jag läst i Kias avtal så står det "Vid ev. klimatbonus är denna redan avdragen på privatleasingpriserna.". Jag har ingenstans läst att du kan få betala ett annat pris än avtalat, bortsett från ränteförändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Vad jag läst i Kias avtal så står det "Vid ev. klimatbonus är denna redan avdragen på privatleasingpriserna.". Jag har ingenstans läst att du kan få betala ett annat pris än avtalat, bortsett från ränteförändringar.

Direkt från Kias hemsida;

"Vid privatleasing ingår klimatbonus, enligt Bonus-malus systemet, i angivet månadsbelopp. Klimatbonusen, som utbetalas av Transportstyrelsen, är preliminär för 2022, se www.transportstyrelsen.se. Om utbetalning uteblir eller förändras påverkas privatleasingavgiften."

Jag är helt säker att inget leasingföretag bjuder dig på 70000kr.

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Direkt från Kias hemsida;

"Vid privatleasing ingår klimatbonus, enligt Bonus-malus systemet, i angivet månadsbelopp. Klimatbonusen, som utbetalas av Transportstyrelsen, är preliminär för 2022, se www.transportstyrelsen.se. Om utbetalning uteblir eller förändras påverkas privatleasingavgiften."

Jag är helt säker att inget leasingföretag bjuder dig på 70000kr.

Bra info!

Intressant i sammanhanget tyckte jag var att titta under fliken "hur mycket bonus har betalats ut?" på följande länk:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-m...

1,3 miljarder mindre i bonus i år jämfört med 2021, dock efter en ökning på 2,8 från 2020 till 2021.

Edit: Hittade även nedan information om att bland annat bonus för elbilar sänks till 50 000kr redan 1a januari 2023, men det är kanske gammal information i detta forum.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211230/s...

Om jag då leasar en bil på 12 månader från och med juni, kommer priset påverkas efter årsskiftet?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Bra info!

Intressant i sammanhanget tyckte jag var att titta under fliken "hur mycket bonus har betalats ut?" på följande länk:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-m...

1,3 miljarder mindre i bonus i år jämfört med 2021, dock efter en ökning på 2,8 från 2020 till 2021.

Edit: Hittade även nedan information om att bland annat bonus för elbilar sänks till 50 000kr redan 1a januari 2023, men det är kanske gammal information i detta forum.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211230/s...

Om jag då leasar en bil på 12 månader från och med juni, kommer priset påverkas efter årsskiftet?

Nej, bonusen är baserad på när den kommer in i trafik. Så om du får bilen i juni 2022 så är bonusen 70 000kr. Om du får bilen levererad januari 2023 är bonusen 50 000kr enligt nuvarande förslag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Nytt försök då efter lite korrigeringar då!

Låna till och köpa en Golf 2017
https://i.ibb.co/tZyJMCK/Bill-n.png

Privatleasing i diverse former - lite olika vad som innefattas men 1500mil är åtminstone minimum.
https://i.ibb.co/rwH1JTV/Privatleasing.png

ingår verkligen försäkring i de där privatleasingpriserna?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Nej, bonusen är baserad på när den kommer in i trafik. Så om du får bilen i juni 2022 så är bonusen 70 000kr. Om du får bilen levererad januari 2023 är bonusen 50 000kr enligt nuvarande förslag.

Hm, då är det egentligen mer fördelaktigt att leasa på 3 år gentemot 1år ifall man skulle vilja leasa en elbil igen efter att perioden är slut?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Jag är inne på leasing för stunden, många verkar tycka att det är bra men jag är fortfarande lite tveksam. Det känns som med en hyresrätt - även om jag har en bil att nyttja så lägger man ju pengarna i ett svart hål till skillnad från en amortering. Jag känner mig osäker på om totala kostnaden efter avtalstiden om man räknar med restvärden på en köpt bil är likvärdigt givet att kostnaden per månad är densamma. Den kalkylen får man väl försöka sätta sig in i

Jag kör med alternativet finansiell leasing för vår elbil, som blir som man äger bilen med tar ett lån med den som säkerhet. Tror det är ett bättre alternativ än operationell leasing. Detta då det är lite service som behövs för elbilar, och även extra lönsamt då de minskar väldigt lite i andrahandsvärde.

Men det beror på att jag har den som förmånsbil på mitt företag (man kan dra halva momsen då det skattetekniskt räknas som leasing, och inte som ett vanligt lån).

Det kan dock vara bra att räkna på det, precis som du är inne på.

Fördelen med leasing är väl om man är osäker på detta med elbilar, eller osäker på vilken modell man kommer trivas med. Då kan det ju vara ett vettigt tillfälle att leasa ett år och testa på.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av Triffid:

ingår verkligen försäkring i de där privatleasingpriserna?

Nej, det var det inte! Hade inte satt några regler för vad som skulle ingå.

Dock är bilden uppdaterade nu med försäkringar medräknat.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det som är lite läskigt just nu med leasing är ju att alla priserna är beroende på att man får miljöbonusen, får man inte den får man ju betala 70000 till liksom. Tar vi erbjudandet på Kona nu så kostar den säg 3000 per månad kanske, med 1000 mil och ett utrustningspaket men ingen metallic-lack, i tolv månader, totalt 36000. Får man ingen bonus så blir det 106000 istället. Lite skillnad där ändå.

Exakt, men denna osäker med om man får miljöbonus drabbar ju i lika stor grad de som köper bilar istället för att leasa. Så ingen direkt skillnad där.

Men tycker det är utmärkt att du påpekar det finstilta som det står oftast i liten text, att leasingpriserna förutsätter att leasinggivaren erhåller en utbetalning av miljöbonusen från Transportstyrelsen. Många som missar det, och kan få en obehaglig chock annars.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Skulle nog säga det är lite väl generös förbrukning på elbilarna om det ska vara genomsnittet för året.

Lägg till iaf minst 5 kWh på det där.

Håller med. Beror på i vilket elområde man bor iofs. och om man har något jättebra avtal med låst pris. Men om inte så bör man nog i snitt med normalt rörligt avtal, iaf. i SE3 och SE4, och med extra åtgång på vintern, räkna med snarare 2 kr/kWh.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Men visst, i slutändan är det en form av finansiering och vad man själv tycker passar bäst för en själv. Jag valde privatleasing så jag slapp investera stora summor i en bil vilket jag istället la på en ny bostad Om du inte lägger in kapitalet i en bil som förlorar värde kan du ju investera dom så dom ökar i värde och vips så är privatleasingen inte lika jobbig

Jo, det beror ju mycket på olika finansiella situationer.

Vissa gör tvärt om; köper bilen privat och istället tar ett lån med huset som säkerhet (och då ofta till väldigt förmånlig ränta).

Så finns ju inget rätt eller fel. Gäller att räkna på det och tänka sig för.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

el- och bensin-priserna är bara tagna utefter en snabb googling på dagsfärska priser häromdagen, ingen prestige där!
I fallet med elpriserna kanske jag också räknar kallt med att ladda hemma och på natten då elpriserna är lite lägre.

Jag har läst en del tester, åtminstone på Kona, och såg siffror om max 1,8kWh/mil, så jag trodde ärligt talat att jag tog i med 2kWh/mil. Menar ni att bilarna drar närmre 2,5kWh/mil i genomsnitt över ett år? (jag har ingen erfarenhet av att äga elbil)

Har du fast eller rörligt elpris? Vilket elområde tillhör du?

Annars tycker jag du tänker helt rätt med att ladda på natten som är normalt låga priser.

Sedan om du har effektiv värmepump så drar det inte så mycket mer på vintern i en bra konstruerad elbil. Skulle säga att man i snitt då får en förbrukning som är ca 15% högre än på sommaren. Men det drabbar ju även fossilbilar. Vår diesel drar också ca 15% mer diesel på vintern jämfört med på sommaren.

Sedan beror det på om man kör i jämn fart vs mycket acceleration/broms (när jag kör aktivt drar bilen en hel del mer), och om du kör långa sträckor på hur fort du kör. Stor skillnad på tex. 90 km/h eller 130 km/h.

Men samtidigt så är inte din förbrukning orimlig. Speciellt inte på längre sträckor i jämn fart. Ligger också på ca 1,8 kWh/mil med vår M3 på vintern om man kör jämt och snittar i ca 100-110 km/h. På sommaren kan jag ligga på ca 1,6 kWh/mil.

Men tycker du skall kanske räkna med att det är så kul med elbil, att du ibland trycker "plattan i mattan" och höjer din förbrukning. Till det så har du ca 8% förlust i likriktarna/ombordladdarna, och i värmeförlust i batterierna när man laddar de pga. dess inre resistans. Så säg 2 kWh/mil i snitt över året för enkelhets skull så tror jag du ligger rätt så rätt.

Elpris för mig i SE3 rörligt timpris (börspris Nordpool) skulle jag nog med elkostnad, mäklaravgift, elcertifikatisavgifter, moms, energiskatt, räkna med ett snitt mellan 1,0-1,3 kr/kWh över året för att vara på den säkra sidan.

Så totalt så skulle jag nog räkna med 2-2,5 kr/mil i snitt över året med en Kona (eller liknande snål bil som M3).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte våga köpa elbil. Man vet inte vad som händer om några år. När bilarna klarar över 100 mil tappar väl dagens elbilar rejält i pris. Eller tänker jag helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ska man räkna kostnader på detta sätt är det också relevant att veta att förbruknigen bilen rapporterar inte är lika med hur många kWh du drar från laddaren, försvinner en hel del i laddförluster och om bilen tar effekt ur laddningen för värmning av batteri och kupé också.

Jo, skulle nog på vintern räkna upp ca 15% för bilar med värmepump (och utan kanske så mycket som 20-25%).

Sedan tillkommer värmeförluster i ombordladdarna/likriktarna på ca 3-4% av elen som försvinner där, och runt 4-5% av värmeförluster i batterierna pga. deras inre resistans när de laddas. Så totalt bör man lägga på 8% i elkonsumtion som drar på elmätaren hemma, jämfört med hur många kWh som man fått i laddning i bilens batterier.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag skulle inte våga köpa elbil. Man vet inte vad som händer om några år. När bilarna klarar över 100 mil tappar väl dagens elbilar rejält i pris. Eller tänker jag helt fel?

Tror det är längre bort, och väldigt specialiserade (= dyrare) bilar som kommer ha en praktisk räckvidd på 100 mil. De bästa idag klarar ca 50 mil på vintern (och 60 mil på sommaren) när man kör de i jämn måttlig snitthastighet.

För många så räcker 50 mil ganska väl i praktiken (även om längre alltid är trevligare). Tror jag läste någon undersökning att det är 50 mil som är den gräns som de flesta elbilister önskar och är nöjda med i räckvidd.

Tror det kan, om du är rädd för att köpa nya bilar, vara värre och mer riskabelt att köpa nya fossilbilar. Risken är att de tappar mer och snabbare i värde än bra elbilar.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Då är det säljstart för Renault Megane E-Tech, första leveranserna efter sommaren.
https://alltomelbil.se/saljstart-for-elbilen-renault-megane-e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag skulle inte våga köpa elbil. Man vet inte vad som händer om några år. När bilarna klarar över 100 mil tappar väl dagens elbilar rejält i pris. Eller tänker jag helt fel?

Varför tänker du just så om elbilar? Tror du att förbränningsbilar kommer ha bättre värde när vi är där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Då är det säljstart för Renault Megane E-Tech, första leveranserna efter sommaren.
https://alltomelbil.se/saljstart-for-elbilen-renault-megane-e...

Här är ett test av Ariya som, om jag minns rätt, är systermodellen från Nissan:

https://www.elbil24.no/nyheter/provekjort-nissan-ariya-levere...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag skulle inte våga köpa elbil. Man vet inte vad som händer om några år. När bilarna klarar över 100 mil tappar väl dagens elbilar rejält i pris. Eller tänker jag helt fel?

Jag har svårt att se att det kommer några sådana bilar i närtid som kommer vara normala. Kanske om 10-20 år, om ens då.
Ingen av teknikerna som finns eller utvecklas idag gör en sådan bil praktisk. Den skulle vara tung och den skulle ta lång tid att ladda.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Här är ett test av Ariya som, om jag minns rätt, är systermodellen från Nissan:

https://www.elbil24.no/nyheter/provekjort-nissan-ariya-levere...

Edit: fel på allt jag tar tillbaka

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag skulle inte våga köpa elbil. Man vet inte vad som händer om några år. När bilarna klarar över 100 mil tappar väl dagens elbilar rejält i pris. Eller tänker jag helt fel?

Din teori håller inte så bra för sista året iaf då jag gjort cirka 70000 i vinst efter ha kört bilen 2000 mil. iD4 är bilen.
Tur man inte privatleasat, hade sumpat 120kkr på ett år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Jag har svårt att se att det kommer några sådana bilar i närtid som kommer vara normala. Kanske om 10-20 år, om ens då.
Ingen av teknikerna som finns eller utvecklas idag gör en sådan bil praktisk. Den skulle vara tung och den skulle ta lång tid att ladda.

Solid state batterier som är under utveckling och även släppta i begränsad upplaga kan nå dit, som det ser ut nu kan dom vara på marknaden inom en 5 års period.
Sen beror det lite på hur dom applicerar solid state batterierna eftersom man kan gå två vägar som jag förstått det.
1. Samma storlek som på dagens batterier vilket då ger ökad kapacitet.
2. Göra dom mindre vilket gör att kapaciteten blir som dagens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

En annan fråga - Måste man ladda bilen varje dag? Drar batteriet ur om den står oanvänd utan laddning ett eller två dygn?

Generellt för en pendlare är nog att ladda en eller två nätter i veckan. Batteriet håller flera månader om bilen får stå stilla. Så där behöver man inte vara orolig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Din teori håller inte så bra för sista året iaf då jag gjort cirka 70000 i vinst efter ha kört bilen 2000 mil. iD4 är bilen.
Tur man inte privatleasat, hade sumpat 120kkr på ett år...

Har du sålt bilen? Vad har du köpt istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Edit: fel på allt jag tar tillbaka

Nu blir jag nyfiken.

Missade helt vad du skrev?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]