Helgsnack: Vilka flaskhalsar har din dator?

Permalänk

Mitt 3070 är flaskhalsan, kör på en samsung g9 odyssey skärm.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att min CPU är den som begränsar främst. Vill kunna labba mer med virtuella maskiner, men med bara 4C/4T på min i5-3570k så blir det lite segt när man drar igång en VM. Tycker priserna dragit iväg lite väl mycket för att jag skall kunna motivera inköp enligt "vill-ha".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Är bara i New Word som jag har problem med fps
Kan vara att spelet inte är bra optimerat än.

Jo kan ju vara konstigheter i spelet också... Men ändå en förvånansvärt liten skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik24:

Allt! Datorbyggandet har fått legat på hyllan många år nu men lagom till förra hösten började det kittla i fingrarna igen. Inte så bra timing med andra ord. Men snart så.

-Gigabyte GA-x85A-UD5
-i7 930 2,8GHz
-12gb ram DDR3 1333MHz (6x2gb)
-Club3D HD7950 3GB
-Samsung 840 EVO SATA 500GB systemdisk
-650w PSU

Den snurrar fint, men inte så fort.

Fan lite OT, men blir lite nyfiken på vad du får i modernare Benchmarks som Timespy mm? Detta är liknande dator jag hade för 10-12 år sedan. Man är nyfiken vad cpun går för idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Fan lite OT, men blir lite nyfiken på vad du får i modernare Benchmarks som Timespy mm? Detta är liknande dator jag hade för 10-12 år sedan. Man är nyfiken vad cpun går för idag.

En av mina vänner hade en i7 950 med gtx 960 innan köpte en ny dator i början av 2021 och slutsatsen är i7 950 till och med flaskhalsar ett gtx 960 ganska rejält vilket är 7 år gammalt instegs kort. Så hans dator är nog inget vidare bra 2022 om ens använde bar.

Permalänk
Medlem

Jag flaskar på processor sett till enkeltrådad prestanda, endast sett till spel dock. I mitt användande i övrigt så flaskar det ingenstans.

Mac Pro 5.1 (2010) 2x X5680 (6 kärnor, 12 trådar så 12/24 sammanlagt) @ 3.33GHz, 96GB RAM samt ett RX 580 på en nVME-disk (PCIe 2.0).

Permalänk
Medlem

5900x, 32 gb 3600 mhz, rtx 2080 super.
Mitt 2080 super sätter begränsning för mig på en 3440×1440 144 hz skärm.
Hade velat skruva upp inställningar lite mer, men annars fungerar det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Skulle säga att min CPU är den som begränsar främst. Vill kunna labba mer med virtuella maskiner, men med bara 4C/4T på min i5-3570k så blir det lite segt när man drar igång en VM. Tycker priserna dragit iväg lite väl mycket för att jag skall kunna motivera inköp enligt "vill-ha".

Behöver inte kosta skjortan. Det här paketet skulle bli en enorm uppgradering för dig. Vet inte vad du anser är dyrt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Behöver inte kosta skjortan. Det här paketet skulle bli en enorm uppgradering för dig. Vet inte vad du anser är dyrt dock.

https://komponentkoll.se/bild/rEkYN.png

Tack för tips, har lurkat runt en hel del och var nästan på gång när RX6x00/Zen3/RTX30x0 kom, men priserna drog iväg för mycket till vad jag tycker det är värt. Jag skulle hellre vilja ha något fler (symmetriska) kärnor, som t.ex. en Ryzen 5900X. Det gör ju att Intel 12600/12700/12900 är "ur scope". Sen om jag ändå ska bygga nytt så vill jag ha nytt grafikkort och då vill jag ändå klämma i lite (så jag klarar mig i ytterliggare 10 år på gpu) och det lär ju kosta i dagens läge

Som läget är nu så väntar jag in Zen4/AM5/DDR5 eller senare med bättre tillgänglighet/pris

Permalänk
Medlem

Antingen är det jag själv eller mitt RAM som är flaskhalsen 😂

Minnet står troligen för en del datorkrascher som leder till infinit lagg tills omstart.

Permalänk
Medlem

Guide

Hej!
Varför inte göra en guide där går testar sin dator för att hitta flaskhalsar.
Först kanske övergripande med hjälp av mätverktyg eller performance counters eller liknande.
För att sedan gå inpå varje individuell funktion och försöka hitta flaskhalsarna.
Kanske är lösningen hårdvara men kanske är det är ändring i konfigurationen mot hårdvara eller mjukvaran.
Kanske är det drivrutiner eller yttre komponenter, ex. nätverket.

Det vore något för Sweclockers 😉

Permalänk
Medlem

1600X med en Vega56 i1080 bör ändå vara Cpun som flaskan ? har inte spelat så mycket…

Permalänk
Medlem

Gamla burken var en enda stor flaskhals.
LGA1366, sexkärnig xeon, sata2 och rtx2060.. hihi

Permalänk
Medlem

Inga flaskhalsar för de spel jag spelar (just nu God of War, FC6 mm).
Ställer dock alltid ned grafikinställningar som tar mycket prestanda och inte direkt påverkar upplevelsen, såsom skuggor.
Och effekter som är helt meningslösa för allt annat än screenshots, såsom DOF, motion blur, bloom, lens flares etc.

Permalänk
Medlem

kör unraid och har en VM till mig och en till frun. största flaskhalsen är nog prollen, 5820k, då antalet PCIe banor inte räcker till för full kräm på två GTX970 och NVME lagring men inget som märks för ofta.

Permalänk
Medlem

Min ekonomi..eller snarare brist av..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

G3258 + 750Ti + SSD + 144Hz. Fullt användbar till de spel jag spelar samt övriga områden den används till (programmering/excel/word).

Vill bytas men vet jag kommer använda 33% av den kraft nya burken får samt den kommer kosta en slant.

Pengarna till nya burken får ligga på börsen tills det är köpläge. Vägrar köpa GPU till ockerpriser.

Vad är det för något du programmerar då? Jag uppgraderade från en 4790k till 5900x när den senare släpptes och märker väldigt stor skillnad mellan kompileringstiden samt körtiden av vissa program och har ökat produktiviteten ganska mycket för mig. Uppgraderade även GPUn, vilket var väldigt tur eftersom jag på senare tiden har kört en del CUDA programmering pga en kurs i GPU programmering.

Permalänk
Medlem

jag skulle säga att mitt 1660ti är trollet i mitt bygge!

Permalänk
Medlem

Mitt RTX3080 är flaskhals.
Kör 3840x1600 och Reverb G2.

Permalänk
Medlem

jag är flaskhalsen

Permalänk
Medlem

SSDn som jag har Windows på är en gammal pjäs, väntar på det nya chassit som aldrig verkar komma o då ryker den gamla trotjänaren till ssd när allt ska flyttas till det nya chassit

Permalänk
Medlem

CPU: i5-3470 GPU:GTX 660 som toppas med 8GB ddr3 @1600mhz. Det är spelen som flaskhalsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jag flaskar på processor sett till enkeltrådad prestanda, endast sett till spel dock. I mitt användande i övrigt så flaskar det ingenstans.

Mac Pro 5.1 (2010) 2x X5680 (6 kärnor, 12 trådar så 12/24 sammanlagt) @ 3.33GHz, 96GB RAM samt ett RX 580 på en nVME-disk (PCIe 2.0).

Vad är lägsta version av OSX kan du köra på den däringa? Snow Leopard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Vad är lägsta version av OSX kan du köra på den däringa? Snow Leopard?

Fick kika Wikipedia, 10.6.4, så ja.
Dock kör jag Big Sur på den för stunden, lär väl kliva upp till Monterey så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Fick kika Wikipedia, 10.6.4, så ja.
Dock kör jag Big Sur på den för stunden, lär väl kliva upp till Monterey så småningom.

Bra för dig som kan köra de äldre, men ush och tvi, senaste bra vesionen av OSX var väl yosemite. (men fult som stryk). Tiger var ju snyggast, leopard därefter och snow leopard var samma fast lade till x86 på bred nivå. Alla OSX har gått från ett konstverk och perfekt design tillo att vara gjort av en tolvåring med downs syndrom, cp störning, autism och grav bipolaritet i paint.

OSX gick från att vara som Jobs sa "lickable" till "sickening". Så fult att till och med vederstyggelsen som kallas "gnome" ser bättre ut. Och det är fan illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har ett sådant moderkort bytte ut cpun till en x5680. Kör 2k på ett 6700xt och upptill 4k på alla spel jag har på ett 3080.
Blev inspiread av .
https://www.youtube.com/watch?v=NItI0J5ZR68