Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Fick riktigt bra deal på en Mercedes EQA.

4065 kr/mån för i princip allt man vill ha inkl. adaptivfarthållare, helljusassistans osv.

Leverans i september är det men har ju en EV6 som kommer i början av juni.

Hade leveransen på EV6 varit samtidigt efter sommaren i september hade jag nog avbrutit den och kört EQA ist.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

4065 kr/mån för i princip allt man vill ha inkl. adaptivfarthållare, helljusassistans osv.

Hade leveransen på EV6 varit samtidigt efter sommaren i september hade jag nog avbrutit den och kört EQA ist.

Jag kollade på den en del också, problemet i mina ögon är att det är en rätt liten bil. Annars är den ju rätt trevlig, bra utrustad för priset och så. Kona är ju ganska lik i storlek, så en tusenlapp mer i månaden för att få Mercedes och lite kvalitetskänsla är ju inte jättemycket, men en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Tycker inte det handlar om att puzzla utan att använda den resurs man redan har...

Jo, jag läste nog lite för fort och missade ordet lastbalansering i ditt första inlägg. Det som händer är väl i princip bara att man ev förlänger tiden det tar att ladda sin bil. Vilket kanske inte är ett problem alls beroende på hur man använder sitt fordon.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nice!! Låter som ett grymt bra pris för en sådan kvalitetsbil (även om jag inte hunnit testa den själv), och som det verkar dessutom med ett väldigt schysst utrustningspaket!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Avstängd

Vi får bara glada att vi inte försöker köpa bil i USA i alla fall: https://jalopnik.com/this-florida-dealer-should-win-an-award-...

Nitrogen Tire Inflation för 199 dollar exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tyvärr litar jag inte på säljare Beställde från Hedin i Lund idag, (som du har fått svar från)
Och de skriver följande:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

J Har du lastbalansering på en 3-fasladdare så att laddaren får lov att skruva ner sig till säg 3x10A i genomsnitt under nattens laddning - får du alltså fortfarande i 15-24 mils räckvidd under de 8 timmarna.

Hej är det så att man bara får ut max av den mest belastade fasen av tre, via lastbalansering?

Dvs. Har man en last över tre faser som är väldigt ojämn så får man max resten av den som är mest belastad även på de andra två?
Om lasten är tex. 6A,0A,0A så är det iaf bara 3x 10 man kan nyttja? Eller förlorar man 6A per ledig fas ?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag kollade på den en del också, problemet i mina ögon är att det är en rätt liten bil. Annars är den ju rätt trevlig, bra utrustad för priset och så. Kona är ju ganska lik i storlek, så en tusenlapp mer i månaden för att få Mercedes och lite kvalitetskänsla är ju inte jättemycket, men en del.

Skrivet av martinot:

Nice!! Låter som ett grymt bra pris för en sådan kvalitetsbil (även om jag inte hunnit testa den själv), och som det verkar dessutom med ett väldigt schysst utrustningspaket!

Yes!

Det är ingen elbilsplattform men gillar EQA verkligen och hade kört den om det inte vore för min EV6.

Skrivet av Leyer:

Tyvärr litar jag inte på säljare Beställde från Hedin i Lund idag, (som du har fått svar från)
Och de skriver följande:
https://i.imgur.com/p8W1XcX.png

Skulle inte heller tro på vad han skrev i mailet.

Bara säljarknep eller så fattar inte säljaren hur det funkar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Trevlig Antar att de är utan försäkring och vinterdäck? 1000 mil? Förmodar det men, blev lite sugen på att ändra min order. men bara så att jag jämför rättvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Hej är det så att man bara får ut max av den mest belastade fasen av tre, via lastbalansering?

Jag vet inte 100% men risken är väl väldigt stor att om bilen använder 3-fas så kommer den dra jämnt från alla faser. Har hört om laddboxar som skulle kunna kombinera 3 faser till en men tror inte det görs ofta, då det nog kräver dyrare elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Trevlig Antar att de är utan försäkring och vinterdäck? 1000 mil? Förmodar det men, blev lite sugen på att ändra min order. men bara så att jag jämför rättvist

Yes exakt.

Vad har du beställt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Dvs. Har man en last över tre faser som är väldigt ojämn så får man max resten av den som är mest belastad även på de andra två?
Om lasten är tex. 6A,0A,0A så är det iaf bara 3x 10 man kan nyttja? Eller förlorar man 6A per ledig fas ?

Den drar relativt jämt över alla faserna, om du redan har belasting på 6A på L1 så blir det inte 10/16/16, utan mer 8/12/12.

Lastbalansering är till för att reducera laddningen så att du inte spränger en huvudsäkring när t.ex din Värmepump eller spis slår igång. Du får aldrig teoretisk max ladding då de flesta bilarna inte stödjer AC över 8kW, sällan 11kW.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Stämmer. Standarden för Typ2 kan bara förmedla total effekt till bilen (där laddarna sitter), så därmed blir det precis som du säger att det är den fasen med max last som styr boxen.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Gratis laddning nu vid sportlovet för CCS-anslutna bilar
https://feber.se/bil/mobila-snabbladdare-ska-underlatta-for-s...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Intressant bil faktiskt! Är det bara jag som tycker att just denna bil borde anses som Kias motsvarighet (eller utmanare) till MG Marvel R? Med tanke på priset, storleken, utrustningsnivån osv. Mycket likvärdiga bilar tycker jag.

Lite OT men: Stör mig fortfarande på att Marveln ständigt jämförs i tester med bilar i en helt annan klass. Senast på Aftonbladet typ igår eller nåt, Marveln vs Tesla Model 3.. jag menar, helt seriöst???Tror någon att nya Niro:n någonsin kommer att testas mot en fullutrustad Polestar eller Audi Q4 E-tron Sportback 50?

Jag väntar med spänning på ett djupgående racingtest på bana mellan Marveln och Koenigseggs kommande elbil... regisserad av ViBilägare förståss..
/s

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Gratis laddning nu vid sportlovet för CCS-anslutna bilar
https://feber.se/bil/mobila-snabbladdare-ska-underlatta-for-s...

Väldigt bra!

Även Polestar har en liknande temporär laddstation under sportlovet utan kostnad:
https://alltomelbil.se/polestar-bjuder-pa-gratis-snabbladdnin...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Ser väldigt mycket trevligare ut än dagens åtminstone. Lite tveksam till priserna dock, den ligger ju ungefär på samma nivå som Ioniq 5 som ju är en ren elbil med mer utrymme, mer prestanda och större batteri. Å andra sidan kanske man kan få denna levererad innan pensionen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ser väldigt mycket trevligare ut än dagens åtminstone. Lite tveksam till priserna dock, den ligger ju ungefär på samma nivå som Ioniq 5 som ju är en ren elbil med mer utrymme, mer prestanda och större batteri. Å andra sidan kanske man kan få denna levererad innan pensionen...

Jo, med det roligare paketet Advanced Plus så priserna är bara 30 papp ifrån billigaste Model 3 från Tesla (även om den inte har lika bra lastlucka). Ganska farligt nära för många skulle jag misstänka.

Citat:

Advance Plus, från 540 900 kronor, har bland annat autobroms vid backning, fjärrstyrd parkering, head up-display, förarstol med minnesfunktion, Relaxation (viloläge) passagerarstol och trådlös mobilladdning.

Känns som de priserna är lite höga. Som du är inne på så kan det nog bli en del intern konkurrens med EV6 eller Ioniq 5. Men tror iofs. att Hyundai-KIA inte blir så ledsna oavsett vilken av deras modeller som köps.

Känns även som den nuvarande Niro är rätt prisvärd i jämförelse (speciellt med bra leasingkampanjer).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja iallafall när det gäller leasing så bådar det inte gott. Inte många som köper elbilar ändå. Med Kias leasing-prissättning så lär leasing starta från 4900kr i månaden och uppåt, precis som Ioniq 5. Ja om de nu inte kör nån kampanj, vilket de borde om de ska kunna konkurrera.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Intressant bil faktiskt! Är det bara jag som tycker att just denna bil borde anses som Kias motsvarighet (eller utmanare) till MG Marvel R? Med tanke på priset, storleken, utrustningsnivån osv. Mycket likvärdiga bilar tycker jag.

Lite OT men: Stör mig fortfarande på att Marveln ständigt jämförs i tester med bilar i en helt annan klass. Senast på Aftonbladet typ igår eller nåt, Marveln vs Tesla Model 3.. jag menar, helt seriöst???Tror någon att nya Niro:n någonsin kommer att testas mot en fullutrustad Polestar eller Audi Q4 E-tron Sportback 50?

Jag väntar med spänning på ett djupgående racingtest på bana mellan Marveln och Koenigseggs kommande elbil... regisserad av ViBilägare förståss..
/s

Läste du testet på Aftonbladet?

Det var lite skevt att testa just de bilarna mot varandra tycker jag.

Men däremot fick man bra info på de många buggarna samt saker som är konstigt med Marvel R vilket gör mig glad över att jag hoppade över den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, med det roligare paketet Advanced Plus så priserna är bara 30 papp ifrån billigaste Model 3 från Tesla (även om den inte har lika bra lastlucka). Ganska farligt nära för många skulle jag misstänka.

Känns som de priserna är lite höga. Som du är inne på så kan det nog bli en del intern konkurrens med EV6 eller Ioniq 5. Men tror iofs. att Hyundai-KIA inte blir så ledsna oavsett vilken av deras modeller som köps.

Känns även som den nuvarande Niro är rätt prisvärd i jämförelse (speciellt med bra leasingkampanjer).

Yep samma med EV6 som ligger på 580k just nu...

Kännas som att jag gjorde helt rätt och valde EV6 där man får t.ex förarsäte med minne redan i baspaketet som man får i största paketet nu i nya E-Niro. Förutom alla andra fördelar med att EV6 är på ren elbilsplattform osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Och de skriver följande:
https://i.imgur.com/p8W1XcX.png

Hmm ok, är det så illa alltså.. jag måste nog kolla brödtexten i mitt avtal.

Skärmdumpen är faktiskt inte min utan från en annan MG-kund på Facebook. Men jag fick liknande svar muntligt när jag pratade med två andra säljare i Stockholm. Men du har nog rätt, de kan egentligen säga vad de vill, men i slutändan är det brödtexten som gäller.

Dock undrar jag om inte ett sådant svar från säljare i ett mail (skärmdumpen alltså) kan användas som ett styrkande argument vid en tvist?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja iallafall när det gäller leasing så bådar det inte gott. Inte många som köper elbilar ändå. Med Kias leasing-prissättning så lär leasing starta från 4900kr i månaden och uppåt, precis som Ioniq 5. Ja om de nu inte kör nån kampanj, vilket de borde om de ska kunna konkurrera.

Nej nej.

EV6 börjar ju på 4700 kr/mån.

Omöjligt att E-Niro kan hamna på mer än det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Läste du testet på Aftonbladet?

Det var lite skevt att testa just de bilarna mot varandra tycker jag.

Men däremot fick man bra info på de många buggarna samt saker som är konstigt med Marvel R vilket gör mig glad över att jag hoppade över den.

Jepp läste igår, då svärmor har AB Plus 🤣

Ja buggar finns det gott om tyvärr. I princip allt är mjukvaru-relaterat så förhoppningsvis löser de buggarna med uppdateringar. Finns en Facebook grupp för MG Marvel R beställare. Jäkla massa konstiga buggar som rapporteras hehe. Jag börjar mentalt förbereda mig på att vara en Beta-testare när min bil är hemma. Men jag skulle inte få för mig att avbeställa. Finns ju liksom inga andra alternativ just nu om man vill ha bilen till våren eller sommaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nej nej.

EV6 börjar ju på 4700 kr/mån.

Omöjligt att E-Niro kan hamna på mer än det.

Ja jo, fast basmodellen av Ioniq 5 har ju ungefär samma pris och leasingen där startar på 4899kr. Men jag håller med om att det inte riktigt går ihop om den ska konkurrera med sin storebror eller med EV6.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Ja buggar finns det gott om tyvärr. I princip allt är mjukvaru-relaterat så förhoppningsvis läser de buggarna med uppdateringar. Finns en Facebook grupp för MG Marvel R beställare. Jäkla massa konstiga buggar som rapporteras hehe. Jag börjar mentalt förbereda mig på att vara en Beta-testare när min bil är hemma. Men jag skulle inte få för mig att avbeställa. Finns ju liksom inga amdra alternativ just nu om man vill ha bilen till våren eller sommaren.

Auto Express, en brittisk biltidning, testade precis MG 5 mot Id3 och MGn vann, dock marginellt. De sa att det kunde svängt åt båda hållen men de fokuserade på större bagage och lägre kostnader i detta test och då vägde det över till MG. Men Id3 hade mer plats för passagerare, var mer effektiv (alltså snål) och "better ride". Hade Id3 haft bättre ergonomi och "improved car thech" så hade den tagit hem det. Båda fick fyra stjärnor av fem.

Detta var också för nuvarande modell av MG 5, inte den uppdaterade som kommer i sommar och som är den som kommer hit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Jag tror att de är fullt medvetna om att de måste lägga Niro lägre än så för att sälja något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Auto Express, en brittisk biltidning, testade precis MG 5 mot Id3 och MGn vann, dock marginellt. De sa att det kunde svängt åt båda hållen men de fokuserade på större bagage och lägre kostnader i detta test och då vägde det över till MG. Men Id3 hade mer plats för passagerare, var mer effektiv (alltså snål) och "better ride". Hade Id3 haft bättre ergonomi och "improved car thech" så hade den tagit hem det. Båda fick fyra stjärnor av fem.

Detta var också för nuvarande modell av MG 5, inte den uppdaterade som kommer i sommar och som är den som kommer hit.

Ska kika på den, tack. Precis därför jag gillar läsa utländska tester. Där jämför man bilar i ungefärlig prisklass och inte svävar iväg hejvilt. Ingen svensson är intresserad av att läsa hur exempelvis ID4 står sig mot en EQS som kostar 3ggr mer.

Skrivet av snajk:

Jag tror att de är fullt medvetna om att de måste lägga Niro lägre än så för att sälja något alls.

Det tror jag också. Men jag undrar hur man kan sätta samma köp-pris på två bilar i olika klasser men där leasingen skiljer 1000kr eller mer per månad. Är Niro nypriset bara for-show då eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja buggar finns det gott om tyvärr. I princip allt är mjukvaru-relaterat så förhoppningsvis löser de buggarna med uppdateringar. Finns en Facebook grupp för MG Marvel R beställare. Jäkla massa konstiga buggar som rapporteras hehe. Jag börjar mentalt förbereda mig på att vara en Beta-testare när min bil är hemma. Men jag skulle inte få för mig att avbeställa. Finns ju liksom inga andra alternativ just nu om man vill ha bilen till våren eller sommaren.

Har bilen OTA?

Isf. har de ju en fin möjligt att uppdatera felen i mjukvarorna i bilen utan att den måste in på verkstad.

Det finns ju elbilar att beställa med leverans om 1-2 månader, men beror på vilka prisklasser och vilken typ av bilar man är ute efter.

Visa signatur