Google släpper betaversion av Chrome OS Flex till PC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar inte vara stöd för android appar? Verkar vara tvetydiga uppgifter om det på olika ställen.

Det finns inget inbyggt stöd, i alla fall inte för Play Store som på en "riktig" Chromebook. Däremot kan man väl få Android-appar att snurra på de flesta OS om man jobbar sig.

Permalänk
Medlem

Min tolkning på detta är att Google vill ta marknadsandelar från folk som idag kör win10 och som inte kan uppgradera till w11 och inte är intresserad av att köp ny dator. Då tycker iaf jag att x64 och 4GB är orimligt. Och i dag är detta en beta. Men tror de vill vara redo oktober 2025 om detta skulle slå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är orsaken att den macbooken inte får några säkerhetsuppdateringar av Apple längre, eller att du tror att prestandan kommer bli högre på den om du byter OS?

Den kör Win 10, men använder inte den alls egentligen. Däremot har familjen en Chromebook som alla använder lite då och då för enklare saker, och barnen spelar väl nåt webbspel på den ibland. Den är jättelångsam dock, så jag hade inte haft något emot att byta den mot Macbooken med ChromeOS.

Det jag gillar med ChromeOS är att det drar typ inget batteri så den kan ligga i viloläge i en vecka och starta på 1 s och att barnen inte kan fucka upp det, vad de än gör.

MacOS avskyr jag.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kan man installera detta på en gammal Chromebook som inte längre supportas? Det vore ju en kul "plot twist"...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Mycket spännande utveckling. Det är tur att Google håller i trådarna för ett "nytt OS". Ingen annan har den ekonomin eller tålamodet att leverera ett OS som uppfyller förväntan med enkelhet och mångsidighet. Däremot vet i tusan om det kommer bli utbyggbart med program ifrån tredjepart, och om någon "tredjepart" tänker lägga tid på att utveckla program för detta OS.
Det bygger ju på Linux.. Jag tänker pröva detta OS så småningom men jag överger inte Win 10 i första taget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cresoll:

Mycket spännande utveckling. Det är tur att Google håller i trådarna för ett "nytt OS". Ingen annan har den ekonomin eller tålamodet att leverera ett OS som uppfyller förväntan med enkelhet och mångsidighet. Däremot vet i tusan om det kommer bli utbyggbart med program ifrån tredjepart, och om någon "tredjepart" tänker lägga tid på att utveckla program för detta OS.
Det bygger ju på Linux.. Jag tänker pröva detta OS så småningom men jag överger inte Win 10 i första taget.

Google jobbar också på Fuchsia som är lite mer eget, det ser hyfsat lovande ut men det är ännu tidigt. Så totalt har Google tre OS man jobbar på, Android och ChromeOS som är linuxbaserade och Fuchsia på någon egen plattform.

https://fuchsia.dev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det jag gillar med ChromeOS är att det drar typ inget batteri så den kan ligga i viloläge i en vecka och starta på 1 s och att barnen inte kan fucka upp det, vad de än gör.

MacOS avskyr jag.

Tycker macOS är extremt effektiv även det i viloläge. En vecka är inget problem med en mac. Sedan kan man ge begränsade konton till barn på både macOS och Win10.

Men är nog en mest en fråga om det sista att du inte gillar macOS, och det är helt OK det. Alla har olika preferenser.

Själv ogillar jag att bli trackad och spionerad på mer än onödigt av Google, och ogillar personligen att låta de bygga och övervaka mina operativsystem.

I vår familj kör inte en enda person eller enhet något OS från Google. Det är macOS, iOS, Windows och Linux som gäller.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker macOS är extremt effektiv även det i viloläge. En vecka är inget problem med en mac. Sedan kan man ge begränsade konton till barn på både macOS och Win10.

Men är nog en mest en fråga om det sista att du inte gillar macOS, och det är helt OK det. Alla har olika preferenser.

Själv ogillar jag att bli trackad och spionerad på mer än onödigt av Google, och ogillar personligen att låta de bygga och övervaka mina operativsystem.

I vår familj kör inte en enda person eller enhet något OS från Google. Det är macOS, iOS, Windows och Linux som gäller.

Jag gillar bara inte MacOS, men jag vet att många gör det.

Kör Windows på alla riktiga datorer annars, men ChromeOS är smidigt iom att det inte går att sabba det, man behöver liksom aldrig agera support på hemmaplan med det. Sen har kidsen Chromebooks från skolan också.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag gillar bara inte MacOS, men jag vet att många gör det.

Kör Windows på alla riktiga datorer annars, men ChromeOS är smidigt iom att det inte går att sabba det, man behöver liksom aldrig agera support på hemmaplan med det. Sen har kidsen Chromebooks från skolan också.

Min fru och pappa har datorer med Windows i S-mode, och det har också visat sig hålla 100% för sabotage. Har inte behövt göra något alls med de faktiskt. Grymt smidigt!

Vår dotter har Windows bärbar i skolan, och MacBook Pro privat. Hon är i princip lika komfortabel i bägge miljöer. Är säkert inte heller någon nackdel när man kommer ut i arbetslivet med erfarenhet från de två vanligaste systemen tänker jag.

Helt OK om ni inte gillar macOS (även om jag gör det). Trist om alla tycker samma. Full respekt för det. Hade du andra idéer när ni skaffade Mac:en från början?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Min fru och pappa har datorer med Windows i S-mode, och det har också visat sig hålla 100% för sabotage. Har inte behövt göra något alls med de faktiskt. Grymt smidigt!

Vår dotter har Windows bärbar i skolan, och MacBook Pro privat. Hon är i princip lika komfortabel i bägge miljöer. Är säkert inte heller någon nackdel när man kommer ut i arbetslivet med erfarenhet från de två vanligaste systemen tänker jag.

Helt OK om ni inte gillar macOS (även om jag gör det). Trist om alla tycker samma. Full respekt för det. Hade du andra idéer när ni skaffade Mac:en från början?

Ahh, S-mode har jag helt glömt bort.

Ja det är klart vettigt att ha koll på alla miljöer. Mina barn är i mellanstadiet och då har alla Chromebooks och allting i skolan går via Googles appar.

Jag köpte den första Macbooken med intel-processor för länge sedan, var så sugen på den (då) sexiga hårdvaran, men blev aldrig vän med MacOS. Installerade Vista på den sen.

Nuvarande Air fick jag av min bror som inte använde den, senare köpte jag en Surface Book och då ligger Airen bara och skräpar, därför jag tänkt det skulle vara kul.

Testat med Flex på en USB sticka och allting verkar fungera, men uppvak går långsamt. Kanske pga USB? Ska testa att installera helt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känns som att Windows 10 32bit är betydligt snällare mot äldre maskiner. Rullar redan felfritt på en platta med 2GB RAM och 32GB eMMC här.

Har svårt att se några fördelar alls med Chrome OS Flex.

Håller även med ang. Xfce. Dock föredrar jag LXQt på lite klenare system.

Jo, jag brukade köra lxqt, men den är så buggig

Permalänk
Medlem

Känns ganska meningslöst. Särskilt när det finns ubuntu, som kan köras på mindre minne. Och om android app stödet är bortplockat så blir det nog en flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Känns ganska meningslöst. Särskilt när det finns ubuntu, som kan köras på mindre minne. Och om android app stödet är bortplockat så blir det nog en flopp.

Beror väl helt på vem den tilltänkta användaren är...

Jag tror ju spontant inte att någon förväntar sig att detta skall ta över världen.

Men det finns ju en marknad för Chromebooks, och det fanns det ju långt innan det fanns Android-stöd i ChromeOS.
Detta är ju i princip officiellt stöd för att konvertera en gammal dator till att bli i princip en "Chromebook" (ja, eller vilken formfaktor datorn nu har).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Körde in Chrome OS Flex på en gammal Asus ZenBook UX303 med 8GB RAM igår. Fick känslan av att Chrome OS är dåligt optimerat och har dåligt hårdvarustöd jfm GNU/Linux och Windows 10. Det hela kändes även långsamt trots fullinstallation. Det hängde sig även ett par ggr när jag körde direkt från USB.

Jag gillar utseendet i Chrome OS Flex, men att det inte ens gick att scrolla med touchpaden ledde till slut till avinstallation. Även osäker på om GPU:n (GeForce 940M) användes.

Nu kör samma Asus-laptop Ubuntu 20.04.4 LTS istället och det är en betydligt trevligare upplevelse. Allt bara fungerar och känns snabbare, även Chrome i sig.

Hade tänkt köra Chrome OS Flex för att kolla min konsultmail (GMail) och annat som är blockerat på jobbdatorn, men mina krav är lite högre än vad Chrome OS Flex kan leverera. Google Sheets klarar exempelvis inte ens av min tidrapportering i Excel och Office 365 (webb) är omständigt att använda.

Känns som alla andra OS har kommit ikapp Chrome OS nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Körde in Chrome OS Flex på en gammal Asus ZenBook UX303 med 8GB RAM igår. Fick känslan av att Chrome OS är dåligt optimerat och har dåligt hårdvarustöd jfm GNU/Linux och Windows 10. Det hela kändes även långsamt trots fullinstallation. Det hängde sig även ett par ggr när jag körde direkt från USB.

Jag gillar utseendet i Chrome OS Flex, men att det inte ens gick att scrolla med touchpaden ledde till slut till avinstallation. Även osäker på om GPU:n (GeForce 940M) användes.

Nu kör samma Asus-laptop Ubuntu 20.04.4 LTS istället och det är en betydligt trevligare upplevelse. Allt bara fungerar och känns snabbare, även Chrome i sig.

Hade tänkt köra Chrome OS Flex för att kolla min konsultmail (GMail) och annat som är blockerat på jobbdatorn, men mina krav är lite högre än vad Chrome OS Flex kan leverera. Google Sheets klarar exempelvis inte ens av min tidrapportering i Excel och Office 365 (webb) är omständigt att använda.

Känns som alla andra OS har kommit ikapp Chrome OS nu.

Nu säger ju Google själva, att det är en "early release" Vänta tills det släpps i en skarp version, och ge omdöme.
Själv har jag haft cloudready (chromium os) installerat på en gammal laptop. Där har det inte varit några problem med scroll med touchpad, och det hela har känts snabbt och responsivt. i förhållande till hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Körde in Chrome OS Flex på en gammal Asus ZenBook UX303 med 8GB RAM igår. Fick känslan av att Chrome OS är dåligt optimerat och har dåligt hårdvarustöd jfm GNU/Linux och Windows 10. Det hela kändes även långsamt trots fullinstallation. Det hängde sig även ett par ggr när jag körde direkt från USB.

Jag gillar utseendet i Chrome OS Flex, men att det inte ens gick att scrolla med touchpaden ledde till slut till avinstallation. Även osäker på om GPU:n (GeForce 940M) användes.

Nu kör samma Asus-laptop Ubuntu 20.04.4 LTS istället och det är en betydligt trevligare upplevelse. Allt bara fungerar och känns snabbare, även Chrome i sig.

Hade tänkt köra Chrome OS Flex för att kolla min konsultmail (GMail) och annat som är blockerat på jobbdatorn, men mina krav är lite högre än vad Chrome OS Flex kan leverera. Google Sheets klarar exempelvis inte ens av min tidrapportering i Excel och Office 365 (webb) är omständigt att använda.

Känns som alla andra OS har kommit ikapp Chrome OS nu.

Ahh. Bra test!

En publik beta borde kommit lite längre än så här tycker man. Men det blir säkert bättre så småningom. Kanske inte något lämpligt för vanliga användare att bry sig om idag.

Jo, både Windows 10, macOS och vanliga Linuxdistar är alla rätt effektiva, och alla går också att rätt enkelt få nerlåsta för användare som inte vet vad de håller på med.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Nu säger ju Google själva, att det är en "early release" Vänta tills det släpps i en skarp version, och ge omdöme.
Själv har jag haft cloudready (chromium os) installerat på en gammal laptop. Där har det inte varit några problem med scroll med touchpad, och det hela har känts snabbt och responsivt. i förhållande till hårdvaran.

Jo, vet att det är en "early release", men tror inte att Google kommer att lägga ned några extra resurser för att få igång allt på en laptop från 2016.
Har också kört Chromium OS tidigare när det var nytt, Numera anser jag däremot att GNU/Linux, Windows 10/11 och macOS har kommit ikapp och är långt förbi Chrome OS.

Att sedan Chrome OS Flex tvingar mig att använda ett Google-konto ger i sig en sur eftersmak (Guest är extremt begränsat). I andra OS har jag fortfarande en möjlighet att välja bort onlinetjänsterna från exempelvis Microsoft och Apple. Det enda som kan få mig att köra Chrome OS igen är fullt stöd för Android-appar, men det finns redan i Windows 10 (genom Bluestacks etc.) och kommer i Windows 11. I macOS kan jag välja att köra både iOS och Android-appar native.

Är bara ute efter att kunna lägga en gammal dator på jobbet, där jag kan göra lite tidrapportering och annat som jag inte kommer åt via jobbdatorn. För mig så gör valfri laptop med Windows 10 eller GNU/Linux ett bättre jobb där.

Vi får se vad som händer 2025 när Windows 10 går i graven. Det är då Google bör ha lockat över användarna till Chrome OS för att lyckas ta över desktopmarknaden.