Permalänk
Avstängd

Datorbygge extrem prestanda

Tjena bästa kamrater, nu är det dags för ett helt nytt system.

Det ska vara ett monster helt enkelt, den ska klara precis allt så inga begräsningar alls.

Datorn i fråga kommer att användas till mycket.

Streaming, spelande i 4K med mycket hög FPS, tung användning av Photoshop.

Kommer även att använda mig utav minst tre skärmar, kanske fyra skärmar då jag inte bestämt mig ännu.

Föredrar Intel då jag alltid haft detta

Någon extrem vattenkylning på CPU, och en massa fläktar med högt luftflöde är självklart.

Ett riktigt stabilt chassi med bra luftcirkulation, gillar Corsair och Fractal Design.

Moderkort, RAM minne, GPU och en CPU med stöd av överklocking är också självklart.

Och som sagt, jag har ingen "budget".

Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Tjena bästa kamrater, nu är det dags för ett helt nytt system.

Det ska vara ett monster helt enkelt, den ska klara precis allt så inga begräsningar alls.

Datorn i fråga kommer att användas till mycket.

Streaming, spelande i 4K med mycket hög FPS, tung användning av Photoshop.

Kommer även att använda mig utav minst tre skärmar, kanske fyra skärmar då jag inte bestämt mig ännu.

Föredrar Intel då jag alltid haft detta

Någon extrem vattenkylning på CPU, och en massa fläktar med högt luftflöde är självklart.

Ett riktigt stabilt chassi med bra luftcirkulation, gillar Corsair och Fractal Design.

Moderkort, RAM minne, GPU och en CPU med stöd av överklocking är också självklart.

Och som sagt, jag har ingen "budget".

Tacksam för all hjälp.

Dyraste / "bästa" av allt, eller är du ändå rimlig på så sätt att du kan ta billigare delar om det inte ger nån större prestanda skillnad? T.ex, en billigare version av grafikkort än en dyrare av samma modell?

Så jag vet vad jag ska föreslå

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stromming90:

Dyraste / "bästa" av allt, eller är du ändå rimlig på så sätt att du kan ta billigare delar om det inte ger nån större prestanda skillnad? T.ex, en billigare version av grafikkort än en dyrare av samma modell?

Så jag vet vad jag ska föreslå

Glömde skriva det, mitt fel.

Det absolut bästa som man kan få tag på i dagsläget.

Mvh

Permalänk
Medlem

Satsa på ett asus Maximuz Z690 X, en 12900K, 4x16GB DDR5 6400MHz CL32 Trident minnen och en SSD från samsung 980 pro 1-2TB räcker nog.
Sen valfritt 3090 (vad som råkar finnas i lager) så har du en bra grund att jobba från.
Har du något önskemål om utseendet på själva lådan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Satsa på ett asus Maximuz Z690 X, en 12900K, 4x16GB DDR5 6400MHz CL32 Trident minne och en SSD från samsung 980 pro 1-2TB räcker nog.
Sen valfritt 3090 (vad som råkar finnas i lager) så har du en bra grund att jobba från.
Har du något önskemål om utseendet på själva lådan?

Hej.

Är det i9 med 16 kärnor du tänker på?

Isåfall borde det väl räcka, vill som sagt inte tappa prestanda vad eller hur mycket jag än gör på datorn.

Hur står sig dessa RAM minne du föreslog mot Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengeance i 4K upplösning?

Utseendet på chassit, helst svart och stilrent men viktigaste funktionen är ett bra luftflöde.

Den SSD du föreslog såg riktigt snabb ut, dock hittade jag en annan.

Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Läshastighet på 7 300 MB/sek samt en skrivhastighet på 7 000 MB/sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Hej.

Är det i9 med 16 kärnor du tänker på?

Isåfall borde det väl räcka, vill som sagt inte tappa prestanda vad eller hur mycket jag än gör på datorn.

Hur står sig dessa RAM minne du föreslog mot Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengeance i 4K upplösning?

Utseendet på chassit, helst svart och stilrent men viktigaste funktionen är ett bra luftflöde.

Den SSD du föreslog såg riktigt snabb ut, dock hittade jag en annan.

Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Läshastighet på 7 300 MB/sek samt en skrivhastighet på 7 000 MB/sek.

Någon sånt här?:

Det finns större chassin och AIO-kylare, eller än bättre göra en custom loop.
Det går att köpa till HDD-vaggor så det får plats 14x HDD'er, moderkortet har dock bara 6 SATA platser.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Någon sånt här?:
https://komponentkoll.se/bild/tgNmc.png
Det finns större chassin och AIO-kylare, eller än bättre göra en custom loop.
Det går att köpa till HDD-vaggor så det får plats 14x HDD'er, moderkortet har dock bara 6 SATA platser.

Nu snackar vi grejer haha, precis vad jag söker.

Men får allting plats i det chassit??

Såg litet ut

64 GB RAM funkar väl så länge, tänkte uppgradera till minst 128 GB senare.

Kan du rekommendera några riktigt schyssta skärmar?

Stort tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Nu snackar vi grejer haha, precis vad jag söker.

Men får allting plats i det chassit??

Såg litet ut

64 GB RAM funkar väl så länge, tänkte uppgradera till minst 128 GB senare.

Kan du rekommendera några riktigt schyssta skärmar?

Stort tack

Ja, det bör få plats enligt specifikationerna, har dock inte testat personligen.
Känns snålt med 64GB RAM med 128TB lagring.

AMD alternativ med lite fler trådar på CPU'n:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, det bör få plats enligt specifikationerna, har dock inte testat personligen.
Känns snålt med 64GB RAM med 128TB lagring.

AMD alternativ med lite fler trådar på CPU'n:
https://komponentkoll.se/bild/Vfsil.png

1500 för chassit bara? Varför inte köpa ett för minst 5000?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Undra hur många promille av alla dessa köprådstrådar på sweclockers med 100k+ -datorer som verkligen byggs 😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, det bör få plats enligt specifikationerna, har dock inte testat personligen.
Känns snålt med 64GB RAM med 128TB lagring.

AMD alternativ med lite fler trådar på CPU'n:
https://komponentkoll.se/bild/Vfsil.png

Holy makaroner vilket system.

Men rent i prestanda presterar dubbla RTX 3090 bättre än ett kort?

Det var ingen dålig vattenkylning wohoooo

Vilket monster till CPU, najs najs.

Kan du rekommendera tre eller fyra stycken riktigt bra skärmar?

Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linus:

Undra hur många promille av alla dessa köprådstrådar på sweclockers med 100k+ -datorer som verkligen byggs 😅

Kommer sjävklart posta och lägga upp hela min setup här på forumet när allt är klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Men rent i prestanda presterar dubbla RTX 3090 bättre än ett kort?

Om du spelar något av de fåtal spel som har inbyggd stöd för SLI, se t.ex. denna Nvidia-sida för mer info. De allra flesta spel kommer inte utnyttja mer än ett kort, så ett extra 3090 kommer då inte göra någon skillnad och kan t.o.m. ge sämre prestanda p.g.a. högre temperaturer.

En 3995WX är för övrigt ingen vidare bra spelprocessor och får rejält med stryk av AMDs och Intels konsumentprocessorer som är bättre anpassade för det ändamålet. Photoshop kan i vissa fall utnyttja många kärnor, men även där kommer t.ex. en 12900K för det mesta ge en bättre upplevelse (se t.ex. Puget Systems rekommendationer, de bygger datorer för såna ändamål). Det är en bra processor om du bara vill ha något att skryta med, men om du faktiskt vill ha högsta möjliga prestanda för det du gör med datorn så är dyrast sannolikt inte bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Kommer sjävklart posta och lägga upp hela min setup här på forumet när allt är klart

Om du nu ska köpa en dator för 100 lax, hur finansierar du det? Läste att du skrev att du jobbade på Burger King och hade en lön på 25k. Jag genuint undrar, tycker det låter konstigt att man har råd att finansiera en dator för över 100 000-200 000, och att ens enda krav är "absolut bästa som finns, oavsett om du kan få 99.9% av prestandan till halva priset". Luktar lite troll, men det är kanske bara jag också.

Permalänk
Medlem

Såg också att du efterfrågade skärmar, 3-4st. Dessa verkar vara rätt bra. Nu är ju dom 8K dock, men ska man ha det bästa kan man väl inte stanna på ynka 4K.

Även dessa bör vara bra. 4K, och upp till 120hz. Bra HDR med 1600nits.

Permalänk

Dessa tråder brukar alltid spåra ut, precis som ”RGB bu eller bä?”

En första fråga. Vad ska du göra med datorn? Att bara skriva att den inte ska ha några begränsningar säger inte så mycket.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Dessa tråder brukar alltid spåra ut, precis som ”RGB bu eller bä?”

En första fråga. Vad ska du göra med datorn? Att bara skriva att den inte ska ha några begränsningar säger inte så mycket.

Hej.

Som jag skrev tidigare i tråden.

Det ska vara ett monster helt enkelt, den ska klara precis allt så inga begräsningar alls.

Datorn i fråga kommer att användas till mycket.

Streaming, spelande i 4K med mycket hög FPS, tung användning av Photoshop.

Kommer även att använda mig utav minst tre skärmar, kanske fyra skärmar då jag inte bestämt mig ännu.

Kommer även att göra detta samtidigt som jag streamar och spelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av T0MT0M:

Såg också att du efterfrågade skärmar, 3-4st. Dessa verkar vara rätt bra. Nu är ju dom 8K dock, men ska man ha det bästa kan man väl inte stanna på ynka 4K.

Även dessa bör vara bra. 4K, och upp till 120hz. Bra HDR med 1600nits.

Det var rejäla grejer detta, dock räcker 4K i nuläget då jag vill ligga på hög FPS.

Den ASUS skärmen du länkade gillar jag, dock vill jag ha en med kortare responstid.

https://www.komplett.se/product/1200505/gaming/spelutrustning...

Denna har jag kikat på tidigare, vad tror du om denna modell?

https://www.komplett.se/product/1190905/gaming/spelutrustning...

Ett annat alternativ med en responstid på 1 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Ett annat alternativ med en responstid på 1 ms

Responstid är en ganska meningslös siffra att kolla på, se Sweclockers guide till bildskärmar.

Permalänk

Om du erbjuder facebook 15 miljarder så kanske du kan få köpa deras datacenter av dem. Det är en perfekt liten dator för allt möjligt trix: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.702032/facebook-lulea
Bortsett från detta så är inte en och samma dator bäst för allt. Den ultimata speldatorn är inte den ultimata workstationen eller vice versa. Där svaret på frågan på de bästa datorn är att köpa flera. Och då är det en fråga hur man ska balansera. Det är inget konstigt att komma upp på miljonbelopp genom att köpa normala hårdvaror som större företag brukar göra.

För mig känns som en custom dator hade varit det riktiga till TS. Alltså att TS lämnar in dator till någon som bygger en riktig snygg dator och sedan kanske bästa hårdvaran för spel. Där custom made datorn kan ha vattenkylning med kopparrör och annat, allt efter smak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om du erbjuder facebook 15 miljarder så kanske du kan få köpa deras datacenter av dem. Det är en perfekt liten dator för allt möjligt trix: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.702032/facebook-lulea
Bortsett från detta så är inte en och samma dator bäst för allt. Den ultimata speldatorn är inte den ultimata workstationen eller vice versa. Där svaret på frågan på de bästa datorn är att köpa flera. Och då är det en fråga hur man ska balansera. Det är inget konstigt att komma upp på miljonbelopp genom att köpa normala hårdvaror som större företag brukar göra.

För mig känns som en custom dator hade varit det riktiga till TS. Alltså att TS lämnar in dator till någon som bygger en riktig snygg dator och sedan kanske bästa hårdvaran för spel. Där custom made datorn kan ha vattenkylning med kopparrör och annat, allt efter smak.

Låter inte alls som en dum idé.

Tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Responstid är en ganska meningslös siffra att kolla på, se Sweclockers guide till bildskärmar.

Ah, jag förstår.

Så denna skärm skulle passa utmärkt för mina behov?

Tänkte nästan uteslutet spela i upplösningen 3840x2160 så