Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem

Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

På begäran av @dunder så startar jag en tråd mest för att göra det.

Samla tidiga videos/länkar/nyheter här för alla intresserade att läsa!

https://www.sweclockers.com/nyhet/33471-lg-lanserar-oled-ex-u...

https://www.techradar.com/news/lg-c2-oled-tv-everything-we-kn...

https://www.lg.com/se/oled-tv

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns inga produktsidor än, jag fixar något annat istället

Permalänk
Medlem

Efter att ha tänkt lite mer så känns ju 48” helt meningslös egentligen, den kändes mer som det minsta de kunde göra i 4K förr och ingen vill väl ha den storleken egentligen... 42” för att vara skrivbordsskärm, kanske mindre framöver, men 48” känns för litet som TV och för stor på ett vanligt skrivbord.

Jag räknar med att den storleken kommer försvinna med tiden, och en ny på 32-37” kommer troligen släppas om ett eller två år

Permalänk
Keeper of Traditions

Så bättre bild tack vare EVO-panelerna, men lite högre prislapp är vad vi vet än så länge?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hyfsad sammanfattning av 2022 än så länge:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Vincent från HDTVTest:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Så bättre bild tack vare EVO-panelerna, men lite högre prislapp är vad vi vet än så länge?

Högre ljusstyrka (55” och uppåt)
A2 har nu en 48”
C2 har nu en 42” och 83”
G2 har nu en 83” och 97”
Högre priser än 1-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

A2 har nu en 48”

A1 fanns i 48". Något annat du tänker på?

Skrivet av medbor:

Efter att ha tänkt lite mer så känns ju 48” helt meningslös egentligen, den kändes mer som det minsta de kunde göra i 4K förr och ingen vill väl ha den storleken egentligen... 42” för att vara skrivbordsskärm, kanske mindre framöver, men 48” känns för litet som TV och för stor på ett vanligt skrivbord.

Jag räknar med att den storleken kommer försvinna med tiden, och en ny på 32-37” kommer troligen släppas om ett eller två år

Vi har precis satt en 48" i sovrummet och det kändes faktiskt som helt perfekt storlek där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

A1 fanns i 48". Något annat du tänker på?

Vi har precis satt en 48" i sovrummet och det kändes faktiskt som helt perfekt storlek där.

Hmm, du har nog rätt, jag har dock inte sett den och alla pratar bara om 48c1 hela tiden...

Det finns i så fall fortfarande en 48a2. Dock ingen 48b2 vad jag kunde se

Permalänk
Medlem

Ser fram emot testet av dessa så vi får se hur de skiljer sig från nuvarande serie. Planen är att köpa ny TV i höst och på förhand står det mellan C2, G2 eller A90J.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Fattar inte detta med högre ljusstyrka? Varför vill man ha detta? Alltid samma snack om att kommande paneler har högre ljusstyrka.
Det först jag gör efter kalibrering är att ställa ner den rejält på dom tv's jag har och har haft. Likadant med dom "datorskärmar" jag har.
Samsung Q90R + LG C1. När HDR går på blir man ju blind ibland!

Permalänk
Medlem

Det man syftar på såsom jag har förstått det är inte att hela bilden ska bli "ljusare" utan att i HDR läge ska den högre ljusstyrkan göra att detaljer och färger kan urskiljas tydligare. För har man som jag har sett i butik en LG oled C1 t.ex. bredvid en Samsung QN90 så är HDR effekten tydligare på Samsungen i ljusa miljöer och även i ljusa färgsättningar i film samt spel.

Rätta mig gärna om jag har fel. Men så förstår jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drifter7508:

Fattar inte detta med högre ljusstyrka? Varför vill man ha detta? Alltid samma snack om att kommande paneler har högre ljusstyrka.
Det först jag gör efter kalibrering är att ställa ner den rejält på dom tv's jag har och har haft. Likadant med dom "datorskärmar" jag har.
Samsung Q90R + LG C1. När HDR går på blir man ju blind ibland!

Tycker Vincent förklarar det bra här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av drifter7508:

Fattar inte detta med högre ljusstyrka? Varför vill man ha detta? Alltid samma snack om att kommande paneler har högre ljusstyrka.
Det först jag gör efter kalibrering är att ställa ner den rejält på dom tv's jag har och har haft. Likadant med dom "datorskärmar" jag har.
Samsung Q90R + LG C1. När HDR går på blir man ju blind ibland!

För att LCD har mer ljus och det marknadsförs som det viktigaste som finns. I vissa scenarios gör det stor skillnad (ljus HDR)

Själv fattar jag verkligen inte vitsen utom om man ska visa TV i ett växthus mitt på dagen

Permalänk
Medlem

En G2 48” hade nog varit mest najs

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag är med på vad han säger, men i ett mörkt rum räcker en OLED ganska bra, och har bättre räckvidd mot det svarta. Det beror ganska mycket på vilken miljö TVn använd inom. Om snittljuset på en oled är satt till, säg, 100nits så kommer 600 nits HDR puncha fint, men en LCD kalibrerad till 200 med 1200 peak får en liknande effekt.

Det viktigaste är ju dynamic range, alltså peak vs average, hur mycket peakarna sticker ut

Permalänk

I'm now torn between getting the 77" C1 in May OR wait for 77"C2 during BF this year.

Given C2 is basically a G1, I guess I'll be waiting for BF. How about you folks ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

I'm now torn between getting the 77" C1 in May OR wait for 77"C2 during BF this year.

Given C2 is basically a G1, I guess I'll be waiting for BF. How about you folks ?

For me it seems G1 ≈ C2 in both price and features, it comes down to if you want to wait or what design you prefer

Permalänk
Medlem

Blir antagligen en C2 77" i år. Var nära på att köpa 77" förra året men valde att vänta tills i år.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

I'm now torn between getting the 77" C1 in May OR wait for 77"C2 during BF this year.

Given C2 is basically a G1, I guess I'll be waiting for BF. How about you folks ?

Jag har för mig att Vincent har en video där han förklarar att C1 77" och den större har panelerna från G1 och att den ska gå att låsa upp. Kanske helt ute och cyklar men värt att kolla upp.

Gällande kommande oleds så ser jag att samtliga kommer nog bli dyrare med tanke på inflationen runt om i världen. Jag hade inte väntat på de nya om det är ett pris man finner bra under kommande prissänkningar på LGs nuvarande modeller. Svårt att se priset kommer spegla uppgraderingarna på de nya mer finputs.

De jag tror är spännande men förmodligen väldigt mycket dyrare är Samsungs och Sonys QD Oleds eller vad de kallas. Även kommande Samsung topp lcds. Det känns som stora uppgraderingar på de.

Permalänk
Bildexpert 📺

Verkar som de flesta C1:or som säljs idag kommer med Evo-panelen. För dessa senaste exemplar jag synat (förvisso 3 av 4 exemplar) har Evo-panelens karaktär likt att den blir mer rosa/magenta i borte hörnet i vinkel, använder statiska psuedo-random halvtoner samt faktiskt är ganska ojämn. De gamla panelerna hade sin "5-procents problematik" där ett femprocentig gråton över ytan avslöjar fläckiga ojämnheter i luminansnivåer nära svart. Hos Evo-panelen är det mer en skiftande vitbalans i vertikala band, typiskt då rosa/magenta-färgade band och de syns mest runt 30–50 procents gråtoner.

Det fjärde C1-exemplaret jag synat ordentligt (eller det första i kronologisk ordning) var recensionsexemplaret från LG i April förra året. Den hade inte Evo-panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Verkar som de flesta C1:or som säljs idag kommer med Evo-panelen. För dessa senaste exemplar jag synat (förvisso 3 av 4 exemplar) har Evo-panelens karaktär likt att den blir mer rosa/magenta i borte hörnet i vinkel, använder statiska psuedo-random halvtoner samt faktiskt är ganska ojämn. De gamla panelerna hade sin "5-procents problematik" där ett femprocentig gråton över ytan avslöjar fläckiga ojämnheter i luminansnivåer nära svart. Hos Evo-panelen är det mer en skiftande vitbalans i vertikala band, typiskt då rosa/magenta-färgade band och de syns mest runt 30–50 procents gråtoner.

Det fjärde C1-exemplaret jag synat ordentligt (eller det första i kronologisk ordning) var recensionsexemplaret från LG i April förra året. Den hade inte Evo-panelen.

65 G1 rosa tint vänster - check. Som du skriver . 5 % gråskala dvs avslöjande av bla banding, inget!

Man måste verkligen värdera bilden i ”daglig” användning.

Permalänk

Frågan är ju hur i helsike banding uppkommer?
Alla pixlar är ju individuella. Haft flera LG Oled genom åren nu och dom failar just i mörkare partier där dom påstås ”vara bäst”. Mer eller mindre banding på alla. Senaste C1:an så illa så jag ska byta panel.

Permalänk
Medlem

Känns som 42 C2 är alldeles för dyr om ryktena stämmer

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Bra och uppdaterad sammanfattning av 2022-modellerna på FlatpanelsHD:
https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Permalänk
Skrivet av Selo:

Känns som 42 C2 är alldeles för dyr om ryktena stämmer

Dell Alienware with QD-OLED is coming around 1299 USD, with 3 years burn in warranty. This will make LG rethink their 42 C2 price.

https://www.engadget.com/dell-34-inch-curved-quantum-dot-oled...

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Dell Alienware with QD-OLED is coming around 1299 USD, with 3 years burn in warranty. This will make LG rethink their 42 C2 price.

https://www.engadget.com/dell-34-inch-curved-quantum-dot-oled...

jo men den är bara 34..

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Några dagar sent på det men Vincent går igenom menyerna på 42" C2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Några dagar sent på det men Vincent går igenom menyerna på 42" C2.

https://www.youtube.com/watch?v=Z8algu5NfAU

’Black Level’

Snyggt jobbat LG

Permalänk
Medlem

OBS, detta är alltså introduktionspris och säger inte ett skvatt om vad C2 kommer kosta i höst och under Black Week.

LG announces EU pricing & availability for 2022 OLED TVs:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...