Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Ahh, då förstår jag lite mer hur du menar. Ja, de som lägger ned mycket tid på detta ser säkert en del indikatorer som gemene man inte gör, och ökar oddsen för att lyckas på börsen. Den allmänne småspararen har nog inte så mycket koll. Och ingen - inte ens den bäste marknadsanalytikern - VET ju vad som kommer att hända. Det som ser ut att vara en uppåt-trend kan t.ex vara en bull trap, eller så tar uppåt-trenden slut imorgon.

Personligen ville jag inte gå in precis efter nyår, en del brukar ju alltid casha ut vid årsskiftet, men när det gått ner 10% så trodde jag att den värsta nedgången (i samband med räntehöjningar i USA) var över. Eller att jag åtminstone satte en hyfsad timing. Men sen kom Ukraina-biten. Just nu ser det inte så kul ut, men det är bara att ligga kvar så ser det säkert fint ut om något år. Eller ett par, om det nu i värsta fall blir en rejäl kris av detta. Och np; ingen skada skedd.

Säg att du investerar normalt 3000kr varje månad. För varje 10% det går nedåt jämfört med föregående månad så dubblar du insättningen. Så går det ned 20% så trycker du 9000 (tar från de likvida tillgångarna). Personligen tog det långt tid för mig att gå från 100% likvid till 10% likvid. Med facit it hand så hade jag haft mer värdeökning (time in market) jämfört med nu. I ditt fall 80% i ett bräde är rent statistiskt rätt i det långa spelet. Kortsiktigt suger ju din GAV om det nu skulle gå ned 30-40% till. Men ett tips är att du inte stirrar på börsen hela tiden. Finns ingen mening.

Tänk, vilka beslut fattar du bäst. De du får tid att tänka igen eller de du gör med kniven mot strupen? Det här är anledningen varför småspararna köper dyrt och säljer billigt. Det här kommer blåsa över, om världen går under så spelar det ingen roll ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

Det du kan se är åt vilket håll kurvan pekar just nu. Men problemet är att du inte kan se hur kurvan ser ut om ett halvår, en månad, en vecka, en dag, eller ens en timme. Därför finns det inget värde i "trenden" du pratar om.

Klassiken är coronadippen, alla som paniksålde efter att det dippade i mars 2020 och väntade på att marknaden skulle ned ännu mer. De har ju missat en 50%-ig uppgång från lägsta nivån.

Permalänk
Medlem

Det här är inte en speciellt stor nedgång. Kan gå ned mera.
Bara att fortsätta spara och hoppas på att Ryssland inte invaderar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

TA

Det är ett väldigt vurmande för fundamental analys, samt totalt avskrivande av TA här enligt mig. Fråga er själva, hur stor del av era beslut baserar ni på rek. från någon med direkt intresse i aktien eller upphaussande nissar på diverse aktieforum eller Youtube? Hur många böcker eller kurser har ni läst i förhållande till hur mycket tid ni har lagt på det första?

Jag kan ju bara gissa, men för egen del insåg jag för några år sedan att jag la alldeles för stor vikt vid det första. Det finns så mycket bra material tillgängligt i form av bland annat kurser och böcker, och jag har tidigare rekommenderat en gratiskurs som Yale tillhandahåller i tråden, se #18907074

För att slå ett slag för TA vill jag varmt rekommendera Technical Analysis of Stock Trends av John Magee och Robert D. Edwards. Finns för inte många kronor som e-bok. En fantastisk bok som jag har haft så mycket nytta av som på ett mycket enkelt vis beskriver grunderna av teknisk analys (samt tydligt pekar ut svagheterna med fundamental analys).

TA handlar inte om att hitta en topp eller en botten, det handlar om att identifiera en trend på kort, medel eller lång sikt. Som regel så fungerar det alldeles utmärkt och sedan jag tagit till mig av vad som får anses vara mycket grundläggande kunskap och börjat tillämpa den har jag gjort väsentligt mycket bättre resultat, trots att börsen varit skakig.

Bara en liten röst bland er fundamentalister

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mrbond:

Det är ett väldigt vurmande för fundamental analys, samt totalt avskrivande av TA här enligt mig. Fråga er själva, hur stor del av era beslut baserar ni på rek. från någon med direkt intresse i aktien eller upphaussande nissar på diverse aktieforum eller Youtube? Hur många böcker eller kurser har ni läst i förhållande till hur mycket tid ni har lagt på det första?

Jag kan ju bara gissa, men för egen del insåg jag för några år sedan att jag la alldeles för stor vikt vid det första. Det finns så mycket bra material tillgängligt i form av bland annat kurser och böcker, och jag har tidigare rekommenderat en gratiskurs som Yale tillhandahåller i tråden, se #18907074

För att slå ett slag för TA vill jag varmt rekommendera Technical Analysis of Stock Trends av John Magee och Robert D. Edwards. Finns för inte många kronor som e-bok. En fantastisk bok som jag har haft så mycket nytta av som på ett mycket enkelt vis beskriver grunderna av teknisk analys (samt tydligt pekar ut svagheterna med fundamental analys).

TA handlar inte om att hitta en topp eller en botten, det handlar om att identifiera en trend på kort, medel eller lång sikt. Som regel så fungerar det alldeles utmärkt och sedan jag tagit till mig av vad som får anses vara mycket grundläggande kunskap och börjat tillämpa den har jag gjort väsentligt mycket bättre resultat, trots att börsen varit skakig.

Bara en liten röst bland er fundamentalister

Men om man kör indexfonder? Vad är man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men om man kör indexfonder? Vad är man då?

Haha, då är man kanske klok?

Permalänk
Medlem

Ni som aldrig går ur marknaden, hur resonerar ni med risktagning mht Ukrainakonflikten - vad är den potentiella vinsten att inte gå ur under ~ 1 månad mot den potentiella risken med att inte gå ur? Det hade varit intressant att höra, för jag stödjer resonemanget om tid i marknaden vinner i längden, men samtidigt, om man som i detta fallet vet att något kan komma att ske som potentiellt kan påverka börsen, påverkar det inte er risk-kalkyl?

Generellt är ju börsrörelser svåra att förutse och därav att man ska vara i marknaden. Men nu finns det ju för en gångs skull information att agera på. Säg att risken att gå ur i en månad är att missa uppgångar på 5%, medans risken att vara kvar är kanske förlustrisk på -20%?

Det hade varit intressant att höra hur ni resonerar kring detta.

Permalänk
Inaktiv

Jag har legat i marknaden sedan 1997 i både fonder och aktier och det är omöjligt att pricka in toppen och botten, och det är ännu svårare att gå in igen om du gått ur, köp kontunerligt istället, så göt jag iaf. Självklart säljer jag ochså av ibland och bränner en del pengar, jag vill ha del av degen medans jag lever.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Klassiken är coronadippen, alla som paniksålde efter att det dippade i mars 2020 och väntade på att marknaden skulle ned ännu mer. De har ju missat en 50%-ig uppgång från lägsta nivån.

Hade sålt lite på toppen, å panik köpte istället

Dock köpte jag lite för tidigt vid några av köpen, men köpte Google, Disney och Berkshire på botten. 🤑

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Ni som aldrig går ur marknaden, hur resonerar ni med risktagning mht Ukrainakonflikten - vad är den potentiella vinsten att inte gå ur under ~ 1 månad mot den potentiella risken med att inte gå ur? Det hade varit intressant att höra, för jag stödjer resonemanget om tid i marknaden vinner i längden, men samtidigt, om man som i detta fallet vet att något kan komma att ske som potentiellt kan påverka börsen, påverkar det inte er risk-kalkyl?

Generellt är ju börsrörelser svåra att förutse och därav att man ska vara i marknaden. Men nu finns det ju för en gångs skull information att agera på. Säg att risken att gå ur i en månad är att missa uppgångar på 5%, medans risken att vara kvar är kanske förlustrisk på -20%?

Det hade varit intressant att höra hur ni resonerar kring detta.

Hade man vetat om risken innan risken blev ett faktum så hade man kunnat agera på det, men nu kan man inte det. Börsen har redan sjunkit bra mycket mer än 5%, om man utgår från att Ukraina är en stor del av det så går man potentiell miste om en större uppgång än 5% om allt går tillbaka till normal utan upptrappning.

Sedan vet jag inte heller hur mycket börsen kommer sjunka om det väl blir krig, kanske visar sig att den redan har sjunkit så mycket som den ska. Du har ju också det typiska fenomenet med "Företag rapporterade bra, aktier sjunker med x procent" eller vise versa, så börsen kan redan ha sjunkit mer än vad den borde för ett litet krig i öst.

Allt som allt, jag erkänner att jag inte har någon aning om vad som är rimligt, och agerar utifrån det genom att inte göra något alls

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag vill börja att investera, men vet inte vart eller hur jag ska börja. Det enda jag gör är o köper lite kryptovalutor med hopp om att en vacker dag det växer. Men vill så gärna lära mig att spara/investera.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Ni som aldrig går ur marknaden, hur resonerar ni med risktagning mht Ukrainakonflikten - vad är den potentiella vinsten att inte gå ur under ~ 1 månad mot den potentiella risken med att inte gå ur? Det hade varit intressant att höra, för jag stödjer resonemanget om tid i marknaden vinner i längden, men samtidigt, om man som i detta fallet vet att något kan komma att ske som potentiellt kan påverka börsen, påverkar det inte er risk-kalkyl?

Generellt är ju börsrörelser svåra att förutse och därav att man ska vara i marknaden. Men nu finns det ju för en gångs skull information att agera på. Säg att risken att gå ur i en månad är att missa uppgångar på 5%, medans risken att vara kvar är kanske förlustrisk på -20%?

Det hade varit intressant att höra hur ni resonerar kring detta.

Gick i några bolag innan dippen, men hade inget att göra med Ukrina, bara att de var för högt värderade imo (ca 7% av portföljen). Är ner 0.3% iår. Men varför jag inte sålt mer är för jag tror inte att det leder till en konflikt och om det blir någon konflikt tror jag inte på världskrig. Blir det världskrig så är värdet på min portfölj ett av mina mindre bekymmer... Ser det som extremt osannolikt i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreativeX:

Jag vill börja att investera, men vet inte vart eller hur jag ska börja. Det enda jag gör är o köper lite kryptovalutor med hopp om att en vacker dag det växer.

Väldigt bra ställe att börja på för nybörjare: https://rikatillsammans.se/

Men kort och gott, köp Länsförsäkringar Global Index fond, tänk långsiktigt, sätt upp automatiskt månadssparande och glöm bort det i 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag vill börja att investera, men vet inte vart eller hur jag ska börja. Det enda jag gör är o köper lite kryptovalutor med hopp om att en vacker dag det växer.

Skrivet av Matvraket:

Väldigt bra ställe att börja på för nybörjare: https://rikatillsammans.se/

Men kort och gott, köp Länsförsäkringar Global Index fond, tänk långsiktigt, sätt upp automatiskt månadssparande och glöm bort det i 10 år.

Länsförsäkringar Global Indexnära är en jättebra fond, men diversifieringen är något för svag för att man bara ska köra på den fonden. Om du inte orkar hålla på med flera olika fonder samt ombalansering skulle jag rekommendera Lysa istället. Precis vad Rikatillsammans också brukar rekommendera.

https://rikatillsammans.se/kom-igang/borja-spara-och-invester...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av addek83:

Ni som aldrig går ur marknaden, hur resonerar ni med risktagning mht Ukrainakonflikten - vad är den potentiella vinsten att inte gå ur under ~ 1 månad mot den potentiella risken med att inte gå ur? Det hade varit intressant att höra, för jag stödjer resonemanget om tid i marknaden vinner i längden, men samtidigt, om man som i detta fallet vet att något kan komma att ske som potentiellt kan påverka börsen, påverkar det inte er risk-kalkyl?

Generellt är ju börsrörelser svåra att förutse och därav att man ska vara i marknaden. Men nu finns det ju för en gångs skull information att agera på. Säg att risken att gå ur i en månad är att missa uppgångar på 5%, medans risken att vara kvar är kanske förlustrisk på -20%?

Det hade varit intressant att höra hur ni resonerar kring detta.

Problemet med att kliva ur marknaden är att du måste kliva in i den nångång. Tänk ifall du sålde precis på botten mars 2020 och sen klev in maj 2020. Då hade du missat en del av återhämtningen. Såvida du inte daytrade:ar eller swingtrade:ar så är risken betydligt större att hoppa in och ut och egentligen inte pallar att se röda siffror på -30% och skiter i att hoppa in på marknaden igen. Jag gjorde misstaget med SEB 2012. Köpte de på 42, den dök till 37 och sålde. Sen sket jag i börsen fram till 2016. Hur många hundratusen jag missat i avkastning orkar jag inte titta på. Därför ska man aldrig kliva ur. Bara kliva i med mer. När det är krigsrubriker (no pun intended) så ska man bara köpa på sig mer.

Hela grejen är ju din sparhorisont. Det är enkelt att vara börsvinnare om det är bullmarket. Vilken idiot som helst tjänar pengar. Det är när det blir blodrött som de stora pengarna tjänas in. Du köper billigt och säljer dyrt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CreativeX:

Jag vill börja att investera, men vet inte vart eller hur jag ska börja. Det enda jag gör är o köper lite kryptovalutor med hopp om att en vacker dag det växer.

Tänk, krypto som en lottsedel. Men orkar du inte lära dig. Kör index. Det som gör att folk inte tjänar pengar är börspsykologin. Mår du piss när värdet på dina fonder är 7000kr fast du köpte för 10K. Då kanske börsen inte är rätt plats för dig. Jag är ju en sån person. Men 20 år på börsen har gett mig självkännedom. Jag vet aldrig exakt hur mycket det investerade värdet ligger på. Jag har min årslön och så länge jag har de pengarna så är det skitsamma om det investerade värdet går mot noll. Har mitt radhus och inga jättestora utgifter inplanerade. Jag hade behövt de pengarna jag har nu för 20 år sen. När man skulle etablera sig. Nu är det bara pengar till nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Problemet med att kliva ur marknaden är att du måste kliva in i den nångång. Tänk ifall du sålde precis på botten mars 2020 och sen klev in maj 2020. Då hade du missat en del av återhämtningen. Såvida du inte daytrade:ar eller swingtrade:ar så är risken betydligt större att hoppa in och ut och egentligen inte pallar att se röda siffror på -30% och skiter i att hoppa in på marknaden igen. Jag gjorde misstaget med SEB 2012. Köpte de på 42, den dök till 37 och sålde. Sen sket jag i börsen fram till 2016. Hur många hundratusen jag missat i avkastning orkar jag inte titta på. Därför ska man aldrig kliva ur. Bara kliva i med mer. När det är krigsrubriker (no pun intended) så ska man bara köpa på sig mer.

Hela grejen är ju din sparhorisont. Det är enkelt att vara börsvinnare om det är bullmarket. Vilken idiot som helst tjänar pengar. Det är när det blir blodrött som de stora pengarna tjänas in. Du köper billigt och säljer dyrt.

Jag är egentligen all for att vara i marknaden, samtidigt kan jag förstå att vissa vill minska riskexponeringen just nu. Det kan man göra antingen genom att flytta om sina papper eller att öka likviditeten. För att ta ett exempel: om 95% konfidensintervall ligger mellan -25 och +25 på ett år för en given portfölj kan den befintliga situationen förstärka svängningarna och leda till kanske -35 till +35. Då är det också rimligt att minska exponeringen, antingen genom att lämna marknaden tills saker är lugnare (japp, risken finns att missa uppgången, men det följer med minskade riskexponeringen) eller att flytta över till tryggare tillgångar.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag vill börja att investera, men vet inte vart eller hur jag ska börja. Det enda jag gör är o köper lite kryptovalutor med hopp om att en vacker dag det växer. Men vill så gärna lära mig att spara/investera.

Något av följande
Lysa
Avanza Auto 6
80% SPP Global 20% Plus Alla Bolag Sverige.

Max 5% Krypto.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av griid:

Det här är inte en speciellt stor nedgång. Kan gå ned mera.

Mja... Samtliga aktier på Stockholmsbörsen (OMXSPI) har nu backat -16,57% sedan årsskiftet. Det är ändå en hel del på 1½ månad I coronakraschen mars 2020 var det som mest -30%.

Så visst finns det utrymme men nu börjar det lukta köpläge!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag är egentligen all for att vara i marknaden, samtidigt kan jag förstå att vissa vill minska riskexponeringen just nu. Det kan man göra antingen genom att flytta om sina papper eller att öka likviditeten. För att ta ett exempel: om 95% konfidensintervall ligger mellan -25 och +25 på ett år för en given portfölj kan den befintliga situationen förstärka svängningarna och leda till kanske -35 till +35. Då är det också rimligt att minska exponeringen, antingen genom att lämna marknaden tills saker är lugnare (japp, risken finns att missa uppgången, men det följer med minskade riskexponeringen) eller att flytta över till tryggare tillgångar.

Riskhantering är viktigt när man investerar. Statistiskt sett så har du rätt där, men jag minskar likviditeten när börsen går ned och ökar fondköpen. Viktigast är att man aldrig slutar handla, oavsett hur mycket det går ned. Annars köper man bara på toppen och aldrig på botten.

Permalänk

Är 20, började spara för typ 2 år sen å har haft kass utveckling. Har typ 180k nu. Hade 220 för ett halvår sen etc. Nåja, funderar på lägenhetsköp runt 1.5 milj (far min går in om det fattas en slant för kontantinsats, som jag väl får betala tillbaka men vill givetvis helst undvika detta) Är student och lever på csn, har sommarjobb kirrat. Jag tänkte försöka få till ett köp nu i hopp om att kunna göra en bra deal iom lågsäsong i studentstad (Umeå), ukrainakaos och börsknas. Har 4 år kvar på utbildning. Har inte sålt mina aktier o fonder, har tappat mycket på dom, -33% på nio, dvs tapp på 10k bara där. Det är rött på det mesta och vill egentligen bara låta pengarna vara.

Hur ska jag resonera? Skulle tamefan sålt för länge sen men ung och dum… och det känns ju så knäppt att sälja nu med röda siffror…

Och det är inte ens säkert att de blir nån lägenhet, om jag säljer kanske de går upp efter, om jag då inte köpt lägenhet har jag gjort bort mig ännu en gång

Jag har hifi grejer och billjud jag skulle kunna sälja om det verkligen skulle behövas, skulle få in runt 40 där, det + sommarjobb i 2 månader=Strax över 60 innan skatt så det blir en liten summa också. Förutom det finns inte riktigt så mycket utrymme till sparande, räknar med sommarjobb kommande år också

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Inaktiv

Du ska endast investera/spekulera med pengar på börsen du har råd att förlora, och absolut inet om du behöver dom till en kontantinsats den närmaste tiden.

Jag har investerat och spekulerat på börsen i över 20år men jag har alltid sett till att inet äventyra min privata ekonomi och jag har alltid pengar i madrassen om något oförutsett skulle ske. Man måste ha en buffert.

Behöver du pengarna nu., sälj, kan du vänta några år, köp mer om du kan, förutsett att du har investerat i stabila bolag som har starkt kassaflöde och som tjänar pengar, har du gått all in i Fingerprint el Azelio el något annat obskyrt förhoppningsbolag, sälj.

Permalänk
Medlem

Känns onekligen lite tråkigt nu och börjar närma mig noll positiv utveckling på börsen nu och då startade jag ändå strax efter coronadippen så det var ju en rätt fin start.

Tänker att det lär bli bättre med tiden och den stora räddaren i nöden just nu är boliden.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Ni som aldrig går ur marknaden, hur resonerar ni med risktagning mht Ukrainakonflikten - vad är den potentiella vinsten att inte gå ur under ~ 1 månad mot den potentiella risken med att inte gå ur? Det hade varit intressant att höra, för jag stödjer resonemanget om tid i marknaden vinner i längden, men samtidigt, om man som i detta fallet vet att något kan komma att ske som potentiellt kan påverka börsen, påverkar det inte er risk-kalkyl?

Generellt är ju börsrörelser svåra att förutse och därav att man ska vara i marknaden. Men nu finns det ju för en gångs skull information att agera på. Säg att risken att gå ur i en månad är att missa uppgångar på 5%, medans risken att vara kvar är kanske förlustrisk på -20%?

Det hade varit intressant att höra hur ni resonerar kring detta.

Nu är jag förvisso ny på börsen, så vem vet hur jag kommer att agera framöver, men såhär resonerar jag:

1. Min sparhorisont ligger på minimum fem år, och med ett sådant tidsperspektiv är en tillfällig dipp inte särskilt avgörande för min ekonomi.

2. Just nu tycker jag att det är extra svårt att gissa trender, varför att sälja ut mig innebär en större risk än att sitta still i båten.

3. Jag är så ointresserad av att följa marknaden att jag litar på att mina pengar gör ett bättre jobb själva än att jag ska in och mikrostyra deras agerande.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Ni som aldrig går ur marknaden, hur resonerar ni med risktagning mht Ukrainakonflikten - vad är den potentiella vinsten att inte gå ur under ~ 1 månad mot den potentiella risken med att inte gå ur? Det hade varit intressant att höra, för jag stödjer resonemanget om tid i marknaden vinner i längden, men samtidigt, om man som i detta fallet vet att något kan komma att ske som potentiellt kan påverka börsen, påverkar det inte er risk-kalkyl?

Generellt är ju börsrörelser svåra att förutse och därav att man ska vara i marknaden. Men nu finns det ju för en gångs skull information att agera på. Säg att risken att gå ur i en månad är att missa uppgångar på 5%, medans risken att vara kvar är kanske förlustrisk på -20%?

Det hade varit intressant att höra hur ni resonerar kring detta.

Vad för information finns det att agera på som inte resten av marknaden redan känner till? Alla marknadsaktörer vet att risken finns, och därför är den delvis redan inprisad.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Vad för information finns det att agera på som inte resten av marknaden redan känner till? Alla marknadsaktörer vet att risken finns, och därför är den delvis redan inprisad.

Marknaden agerar knappast rationellt på kort sikt.

Permalänk
Inaktiv

Marknaden har en tendens att överdriva i både upp och nedgång, och man blir lika förvånad varje gång, och det enda man kan trösta sig med är att ingen kan förutse börsens rörelser, ingen.

Och jorden går inte under denna gång heller, det vänder igen......så småningom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Marknaden har en tendens att överdriva i både upp och nedgång, och man blir lika förvånad varje gång, och det enda man kan trösta sig med är att ingen kan förutse börsens rörelser, ingen.

Och jorden går inte under denna gång heller, det vänder igen......så småningom

Famous last words

Edit:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Det är ett väldigt vurmande för fundamental analys, samt totalt avskrivande av TA här enligt mig. Fråga er själva, hur stor del av era beslut baserar ni på rek. från någon med direkt intresse i aktien eller upphaussande nissar på diverse aktieforum eller Youtube? Hur många böcker eller kurser har ni läst i förhållande till hur mycket tid ni har lagt på det första?

Jag kan ju bara gissa, men för egen del insåg jag för några år sedan att jag la alldeles för stor vikt vid det första. Det finns så mycket bra material tillgängligt i form av bland annat kurser och böcker, och jag har tidigare rekommenderat en gratiskurs som Yale tillhandahåller i tråden, se #18907074

För att slå ett slag för TA vill jag varmt rekommendera Technical Analysis of Stock Trends av John Magee och Robert D. Edwards. Finns för inte många kronor som e-bok. En fantastisk bok som jag har haft så mycket nytta av som på ett mycket enkelt vis beskriver grunderna av teknisk analys (samt tydligt pekar ut svagheterna med fundamental analys).

TA handlar inte om att hitta en topp eller en botten, det handlar om att identifiera en trend på kort, medel eller lång sikt. Som regel så fungerar det alldeles utmärkt och sedan jag tagit till mig av vad som får anses vara mycket grundläggande kunskap och börjat tillämpa den har jag gjort väsentligt mycket bättre resultat, trots att börsen varit skakig.

Bara en liten röst bland er fundamentalister

Hur mycket överavkastning har du gentemot MSCI World under din sparkarriär?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HickeHiskelig:

Är 20, började spara för typ 2 år sen å har haft kass utveckling. Har typ 180k nu. Hade 220 för ett halvår sen etc. Nåja, funderar på lägenhetsköp runt 1.5 milj (far min går in om det fattas en slant för kontantinsats, som jag väl får betala tillbaka men vill givetvis helst undvika detta) Är student och lever på csn, har sommarjobb kirrat. Jag tänkte försöka få till ett köp nu i hopp om att kunna göra en bra deal iom lågsäsong i studentstad (Umeå), ukrainakaos och börsknas. Har 4 år kvar på utbildning. Har inte sålt mina aktier o fonder, har tappat mycket på dom, -33% på nio, dvs tapp på 10k bara där. Det är rött på det mesta och vill egentligen bara låta pengarna vara.

Hur ska jag resonera? Skulle tamefan sålt för länge sen men ung och dum… och det känns ju så knäppt att sälja nu med röda siffror…

Och det är inte ens säkert att de blir nån lägenhet, om jag säljer kanske de går upp efter, om jag då inte köpt lägenhet har jag gjort bort mig ännu en gång

Jag har hifi grejer och billjud jag skulle kunna sälja om det verkligen skulle behövas, skulle få in runt 40 där, det + sommarjobb i 2 månader=Strax över 60 innan skatt så det blir en liten summa också. Förutom det finns inte riktigt så mycket utrymme till sparande, räknar med sommarjobb kommande år också

Kan din far stötta dig helt och hållet så är det ju bra. Att sälja på botten är ingen höjdare liksom. Ta det här som en lärdom. Du är ung och för det första så skulle du inte haft pengar på börsen överhuvudtaget om det fanns en tanke att du skulle köp lägenhet snart. Idag föll börsen ytterligare 2%.

Om jag var du så skulle ta ett snack med din far innan du gör något förhastat. Hellre låna hela kontantinsatsen och betala tillbaka när du ligger på plus igen. Framförallt när det är blodröda tider. Det är då de bästa affärerna görs. Låt det tuffa på med ditt månadsspar.