Rösta fram årets datorbutik 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det påstod jag inte. Jag bara menar att det inte är vidare konstruktivt att bete sig så om man vill få folk att tänka om, och det du gör är att försöka miskreditera folk med en annorlunda upplevelse än din.

Oavsett om allt det övriga du sa är sant så gillar jag dem inte ändå då de är kända för dåliga förhållanden för de anställda, är som sagt inte en svensk kedja och deras hemsida är väldigt rörig och lever inte upp till "Svensk standard". Inet eller Netonnet, webhallen är mycket mer lättnatigerad.

Sen håller jag med andra om att Amazon bär ett ansvar för dåliga butiker som de tillåter på sin plattform. Om folk handlar genom Amazon så blir det Amazons ansvar, oavsett om det egentligen är en annan säljare. Det gäller inte bara Amazon utan även CDON har det ju så.

Jag är inte ute efter att få andra att tänka om, där har du missuppfattat mig i så fall. Att folk inte gillar Amazon är helt ok, bland annat pga det som tagits upp i tråden. Givetvis gillar inte jag heller att de verkar sköta om sin personal väldigt dåligt. Däremot påtalade jag tidigare i tråden att jag tycker deras personal gör ett utmärkt jobb vad gäller kundservice trots att företaget inte hanterar sina anställda ok. Jag har fått väldigt smidigt bemötande varje gång det blivit något problem (paket kommit bort / skadad försändelse).
Med det sagt försvarar jag inte Amazon hur de sköter vissa saker, tyvärr gäller det även andra väldigt stora kedjor här i världen. Däremot tycker jag det är synd när någon pratar ner en butik enbart utifrån antagelser, oavsett vilken butik det är.

Vad är det jag inte skulle prata sanning om? Vet inte riktigt vad du syftade på?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag är inte ute efter att få andra att tänka om, där har du missuppfattat mig i så fall. Att folk inte gillar Amazon är helt ok, bland annat pga det som tagits upp i tråden. Givetvis gillar inte jag heller att de verkar sköta om sin personal väldigt dåligt. Däremot påtalade jag tidigare i tråden att jag tycker deras personal gör ett utmärkt jobb vad gäller kundservice trots att företaget inte hanterar sina anställda ok. Jag har fått väldigt smidigt bemötande varje gång det blivit något problem (paket kommit bort / skadad försändelse).
Med det sagt försvarar jag inte Amazon hur de sköter vissa saker, tyvärr gäller det även andra väldigt stora kedjor här i världen. Däremot tycker jag det är synd när någon pratar ner en butik enbart utifrån antagelser, oavsett vilken butik det är.

Vad är det jag inte skulle prata sanning om? Vet inte riktigt vad du syftade på?

Inte du, jag. Du påstod att jag pratade om saker jag inte hade en aning om. Så då antyder du att om jag inte handlar av Amazon så kan jag inte veta något om hur deras support är.

Tyvärr är det dock så att man kan bilda sig en helt legitim uppfattning även utifrån bekantas upplevelser det är ju inte så att man inte får ticks saker bara för att man inte varit med om det själv, eller hur?

"hur vet du att krig är dåligt? Sverige har inte varit i krig under din livstid så du ska inte uttala dig om saker du inte har en aning om"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kul att noll procent av er kommenterade på det här med att hellre stödja Svenska butiker än att göda redan rika Amerikanska dollarmiljonärer eller att deras websida är kaos,

I rest my case.

Det är ett ideologiskt ställningstagande och det behöver inte vara något fel med det eftersom vad som är bästa butiken är högst subjektivt. Det finns folk som aldrig handlar på ICA respektive Coop av ideologiska skäl.
Det brukar däremot vara mer eller mindre meningslöst att försöka övertyga personer med annan ideologi att man har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Det är ett ideologiskt ställningstagande och det behöver inte vara något fel med det eftersom vad som är bästa butiken är högst subjektivt. Det finns folk som aldrig handlar på ICA respektive Coop av ideologiska skäl.
Det brukar däremot vara mer eller mindre meningslöst att försöka övertyga personer med annan ideologi att man har rätt.

Jag vet inte vad krav på en webbsida som går navigera utan att få migrän i mjälten har med ideologi att göra men OK.

Resten förstår jag. Finns många som skiter i vem som får pengarna, hur anställda behandlas etc bara det är billigt. Men tycker man att sådant är viktigt så ser jag heller inget fel att uppge det som ett skäl till varför man själv avstår att handla från en viss butik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har handlat på inet de senaste, alltid snabba leveranser och bra betalningsmöjligheter. Så jag får rösta på det alternativet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Vad gör Amazon på listan, jag har helt missat att dom pysslar med datorprylar på samma vis som butiker.

Jag gillar fysiska butiker mest fortfarande som Inet och Webhallen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

iNet

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Så en intern uppgörelse i Komplett-koncernen med Inet och Amazon(!) som utomstående utmanare ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Kul att du med noll procent erfarenhet av Amazon ändå vet att de inte har någon personlig kundservice alls. Du snackar ju bara massa goja utan att ha någon koll.

Men websidan är fortfarande väldigt mycket kaos

Här är Kingston KC3000 1TB m.2 SSD och den kallas

"Funko POP Marvel : The Evals - Makkari - Multicolour - Standard "
https://www.amazon.se/-/en/dp/B09K7F5VJQ/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Men websidan är fortfarande väldigt mycket kaos

Här är Kingston KC3000 1TB m.2 SSD och den kallas

"Funko POP Marvel : The Evals - Makkari - Multicolour - Standard "
https://www.amazon.se/-/en/dp/B09K7F5VJQ/

Verkar vara denna där texten hamnat på fel ställe

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Japp, och till saken hör att det har varit rätt text tidigare, vet det för jag lade den i inköpslistan ifall priset blir OK (men blev att jag köpte sn850 genom inet för 1190kr istället)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Sjusovarn

Hade varit intressant om man kunnat välja mer än ett val.

Permalänk
Medlem

Ser väl ut som samma sak ungefär?

Permalänk
Medlem

Röstade på Inet.

Dock stör jag mig som fan att dom ligger ca 600kr över billigaste på nintendo switch

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kul att noll procent av er kommenterade på det här med att hellre stödja Svenska butiker än att göda redan rika Amerikanska dollarmiljonärereller att deras websida är kaos,

I rest my case.

Titta på vem som äger dom andra butikerna i listan . Du kan välja mellan amerikanska, norska eller svenska oligarker . Alien vs Predator-situation .

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Men websidan är fortfarande väldigt mycket kaos

Här är Kingston KC3000 1TB m.2 SSD och den kallas

"Funko POP Marvel : The Evals - Makkari - Multicolour - Standard "
https://www.amazon.se/-/en/dp/B09K7F5VJQ/

Hehe jo, deras automatöversättning är knappast den bästa i världen 😂 Att dom inte lyckats fixa till sina artiklar ännu. Det var ju trots allt ett tag sen dom öppnade i Sverige nu. Dom hade ju en hel del obscena texter i början med 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Titta på vem som äger dom andra butikerna i listan . Du kan välja mellan amerikanska, norska eller svenska oligarker . Alien vs Predator-situation .

Det är väl i alla fall större sannolikhet att Svenska oligarker betalar Svensk skatt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Definitivt inte Inet... Jävlar vilken tid det tog sist jag skulle handla.
Och kompetensen är... som den är.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Valde Netonnet, framförallt då jag gillar konceptet med lagershoppar där man kan plocka det man vill ha i lugn och ro utan att bli överfallen av en säljare som försöker lura på en något nytt elavtal i utbyte mot ett presentkort (hänt 4 gånger på elgiganten och Mediamarkt bland annat).

Permalänk
Medlem

Av nominerade landar jag utan tvekan på Inet.

Webhallen är årets kalkon och en butik jag inte kommer handla av i närtid. Trevlig butikspersonal ska dock sägas!

Permalänk
Medlem

Har bara handlat av Webhallen och Inet och tyckte väl inget av dem var 5 stjärnigt.
Webhallen tog en månad på sig att skicka en ny pryl, då den jag fick först var trasig och posten slarvade bort returen.
Inet packade ett PSU i en onödigt för stor låda för att få plats i cykelkorgen, kanske var man lite för bekymrade över att böja pingvinstången.

Därför avstår jag att rösta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle säga det, men Elgiganten har haft bäst utbud 2021. Och har det fortfarande.

Edit: på laptopfronten och annan elektronik, inte komponenter generellt av uppenbara skäl.

förtydligande
Permalänk

rösta på amazon är ju bara sjukt och en röst på djävulen. Dom har helt andra krafter än våra svenska butiker och har möjlighet att gå minus i sverige för att konkurrera ut lokala aktörer. skärp er nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av madz9007:

Trodde aldrig jag skulle säga det, men Elgiganten har haft bäst utbud 2021. Och har det fortfarande.

Edit: på laptopfronten och annan elektronik, inte komponenter generellt av uppenbara skäl.

Jag hade också röstat på giganten i år om det hade varit möjligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

rösta på amazon är ju bara sjukt och en röst på djävulen. Dom har helt andra krafter än våra svenska butiker och har möjlighet att gå minus i sverige för att konkurrera ut lokala aktörer. skärp er nu!

Sällan har de varit ”mycket billigare” än svenska butiker. Jag har främst handlat från de när en produkt jag kollar på är lite tvek kring sin qc.

Jag stöttar gärna Inet men de stängde sin enda butik de hade utanför tullarna i Stockholm.
De har visserligen bäst service men ska jag besöka butiken så är det trängselskatt, parkeringskostnader och trafik jag måste stå ut med. En returbegäran med amazon så har jag en betald fraktsedel på sekunden och beställer en ersättningsvara jag får dagen efter till dörren

Med svenska återförsäljare så kan du visa tillverkarnas forum där de bekräftas att det är ett problem, men icke, det ska felsökas enligt rutin trots att de fått in samma ärende med felbeskrivning. Har jobbat för 2 av de stora aktörerna, bakom scenen är det mycket skit man gör mot kunder trots att de har rätt.

Jag känner inte sympati för någon som är dryg inom serviceyrket och den blir ersatt, samma gäller återförsäljare. Onoff och Siba minns jag var totalt nonchalanta med sina kunder, resten är historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Sällan har de varit ”mycket billigare” än svenska butiker. Jag har främst handlat från de när en produkt jag kollar på är lite tvek kring sin qc.

Jag stöttar gärna Inet men de stängde sin enda butik de hade utanför tullarna i Stockholm.
De har visserligen bäst service men ska jag besöka butiken så är det trängselskatt, parkeringskostnader och trafik jag måste stå ut med. En returbegäran med amazon så har jag en betald fraktsedel på sekunden och beställer en ersättningsvara jag får dagen efter till dörren

Går ju att åka kollektivt till Inets butik i Stockholm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

För mig blir det Webhallen tack vare deras service. Att en person tar på sig att sitta här på sweC för att svara på frågor uppdatera om leveranser mm. när Nvidias 30-serie kom och samtidigt göra samma sak med ps5 och xbox.
Hur inet hanterade just dessa releaser gjorde att jag valde Webhallen som årets bästa.

Permalänk
Medlem

Köpt massa från Inet 2021. Och retur på varor är så lätt, behöver ju knappt vara nerpackad ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går ju att åka kollektivt till Inets butik i Stockholm

Så mycket har inte Inet gjort för mig att jag köper biljett och lägger den tiden med att släpa saker
Då får de lov och vara deras godis vid entrén då med

Permalänk
Medlem

Amazon får min röst! En support i världsklass som alltid finns till hands. Bra priser, utomordentligt snabb frakt. Inga konstigheter!

Inet är bra, men dyrare. Har heller ingen användning av en fysisk butik, som vissa andra.

Webhallen tyckte jag om, fram tills förra veckan när min vattenkylare rasade ihop. Fick som förslag att byta ut 3 stycken fläktar på radiatorn för att lösa problemet med det rasslande kullagret till fläkten som sitter mot CPU-blocket. Makalöst dåligt svar. Att de dessutom hänvisar till att jag måste påvisa att felet inte är gjort av mig vid en reklamation är pinsamt. Men visst, det står i deras villkor. Tveksamt dock om jag kommer skicka in varan, för då kommer det väl ett standardsvar att jag orsakat felet, och att felsökningskostnaden åligger mig. Nej Webhallen, tyvärr!