Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Att återanvända kobolten och att gräva under havet verkar vara två viktiga mål...

Jo; till skillnad från kobolten som du och jag eldar upp i våra fossilkärror när vi kör med de, så kan man ju återvinna kobolten från bilarnas batterier. Ett väldigt stort plus för elbilar jämfört med för fossila bilar.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo; till skillnad från kobolten som du och jag eldar upp i våra fossilkärror när vi kör med de, så kan man ju återvinna kobolten från bilarnas batterier. Ett väldigt stort plus för elbilar jämfört med för fossila bilar.

Vet vi hur mycket vi kan återvinna? Det låter ju som att just nu är det väldigt väldigt lite återvinning.

Permalänk
Medlem

Säger det igen att ljudet som de nya elbilarna avger är extremt subtila och du måste sitta och verkligen lyssna efter det samt att detta ljudet är bara aktivt på de lägsta hastigheterna.
Eftersom min Niro var min första elbil så trodde jag att när jag gled på låg hastighet att det var elmotorn som lät men lärde mig senare att det var ju varningsljudet som lät så jag skulle säga att iallafall för KIA så är ljudet väldigt diskret

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Jag har märkt en sak nu när man kör snabb elbil. Om man kör om någon i stan eller i närförort i tvåfiligt och trycker till så är många gånger den framför inte medveten om det.
Den kan blinka och byta fil samtidigt precis när du kommer. Det är lite som med MC på motorväg tror jag, de fattar inte att de kan bli omkörda på någon sekund och tror de har mer tid än de har.
Är det fler som sett liknande beteende ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vet vi hur mycket vi kan återvinna? Det låter ju som att just nu är det väldigt väldigt lite återvinning.

Orsaken är att elbilar är nya (för den stora massan och i volym), och den stora omfattningen återvinning blir nog inte aktuell förens om 15-20 års tid skulle jag gissa på.

I dag kan man återvinna ca 85-90% av metallerna i batterier, och det utvecklas och förbättras hela tiden.

I dag man man återvinna 0% av dina och mina metaller som vi spyr ut med avgaserna ifrån våra fossilbilar.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Säger det igen att ljudet som de nya elbilarna avger är extremt subtila och du måste sitta och verkligen lyssna efter det samt att detta ljudet är bara aktivt på de lägsta hastigheterna.
Eftersom min Niro var min första elbil så trodde jag att när jag gled på låg hastighet att det var elmotorn som lät men lärde mig senare att det var ju varningsljudet som lät så jag skulle säga att iallafall för KIA så är ljudet väldigt diskret

Jo, jag hade först tänkt klippa kabeln till min högtalare (den är tillverkad i maj 2021 och levererad i juni, så tekniskt så måste jag inte ha AVAS), men stör mig inte så mycket på det. Det hörs knappt när man kör framåt så tänker inte på det numera.

När det hörs mest är när jag backar, och då kan det ju faktiskt vara vettigt (precis som när lastbilar backar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

ID - bilarnas ljud är typ "Starship Enterprise", men jag tycker det är lite mysigt. Familjen vet när man kommer hem till skillnad från det tysta dieselknattret från V90:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

ID - bilarnas ljud är typ "Starship Enterprise", men jag tycker det är lite mysigt. Familjen vet när man kommer hem till skillnad från det tysta dieselknattret från V90:n.

Tysta dieselknastret? Grannens v90 cross country hörs över hela gatan vid frukostbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vad tycker du om E-niro och vad valde du mellan innan du köpte den? Jag står och väger lite mellan E-niro eller Leaf. Lutar lite mer åt Leaf just nu. Dock har jag tid att tänka då vi är i färd med att börja bygga hus så elbil får vänta då vi har två väl fungerande bilar i familjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Vad tycker du om E-niro och vad valde du mellan innan du köpte den? Jag står och väger lite mellan E-niro eller Leaf. Lutar lite mer åt Leaf just nu. Dock har jag tid att tänka då vi är i färd med att börja bygga hus så elbil får vänta då vi har två väl fungerande bilar i familjen.

Jag älskar den! Jag tog advance plus som har allt man kan önska sig och jag har inte tittat bakåt efter det. Jag valde aldrig mellan något annat då detta var min andra KIA jag ägt, jag har varit och är jäkligt nöjd med de bilarna så det var aldrig en option att titta på annat. Kan nämna också att jag leasar bara och den service och hjälp jag har fått genom åren är mig mer värdefullt än alla andra bilmärken.
Jag kan inte nog rekommendera Niro pga dess rättvisa räckvidd och utrustning. Den nya Niro som kommer ser väldigt mumsig ut och i framtiden när det är dags att byta bil så kommer det antingen bli nya Niro eller EV6.

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har märkt en sak nu när man kör snabb elbil. Om man kör om någon i stan eller i närförort i tvåfiligt och trycker till så är många gånger den framför inte medveten om det.
Den kan blinka och byta fil samtidigt precis när du kommer. Det är lite som med MC på motorväg tror jag, de fattar inte att de kan bli omkörda på någon sekund och tror de har mer tid än de har.

Jag har faktiskt märkt och upplevt det, vet precis vad du menar!

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Snabba omkörningar har sin plats på motorväg/landsväg men knappast i stadstrafik.

Det gäller ju generellt även om man inte har elbil att det är farligt. Vid stadskörning har man så mycket mer att hålla reda på än hur snabbt bilen bakom kör. En annan anledning att inte accelerera snabbt i stan att det kan springa ut folk eller vad som helst när som helst på gatan. Är lite lätt oroad över hur mkt nya olyckor det kommer komma när folk börjar köra snabb-accelererande bilar i stan i större och större utsträckning... man får hoppas säkerhetssystemen funkar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mandrake:

Tysta dieselknastret? Grannens v90 cross country hörs över hela gatan vid frukostbordet.

Då föreslår jag att ni flyttar frukostbordet inomhus istället för att sitta ute på gatan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Skrivet av Mandrake:

Skrivet av stgr:

Då föreslår jag att ni flyttar frukostbordet inomhus istället för att sitta ute på gatan

Man behöver inte vara ute för att höra när vår dieselbil (Mercedes E-klass) kommer hem, eller när grannens XC90 diesel passerar.

Tänkte precis samma sak som Mandrake; om AVAS på ID-bilarna låter högre än en dieselbil så är det förskräckligt och katastrof!

Jag hade jag gått bananas och klippt kabeln/säkringen direkt utan att tveka.

En elbil har man ju för att just njuta av tystnaden, och att inte heller störa andra runt omkring. Det är precis detta som är så underbart med våra elbilar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det här gäller ju jämt på 2+1-vägar, har alltid gjort. När man själv skapar lite avstånd med motorsvag bil så att man kan gasa upp i förväg och tajma en snabb flygande omkörning där tvåfiligt börjar så är det nästan alltid nån trähatt som har legat på audi-avstånd till framförvarande som svänger ut och ska börja gasa om där och då. Har tappat räkningen på hur många gånger man fått nita och avbryta pga den sortens brist på körplanering. Men med lite tur nu så blir det bättre eftersom alla som inte kan planera sin körning åtminstone kan accelerera snabbt...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Har precis hämtat en Audi etron 55 quatro som lånebil, har inte hunnit testa den så mycket men vilket monster det är.
Blir mer provkörning senare under dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Grannens mg är fruktansvärd irriterande. Grannarnas Volvo bensinare (940, v70 II, s60) är nästan helt tysta, bara däckljudet.
Elbiarnas MÖÖÖÖ går igenom allt, sjukt irriterande.
Inga dieslar i mitt kvarter men de är något mer högljudda, bensinarna är tysta i jämförelse. Äldre 4 och 5 cylindriga på dem, nyaste bensinare 4or från Volvo är mer högljudda ön äldre bilarna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har precis hämtat en Audi etron 55 quatro som lånebil, har inte hunnit testa den så mycket men vilket monster det är.
Blir mer provkörning senare under dagen

Kul! Grattis till "första" elbilen (även om begränsad tid)!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nära nog 99% av den kobolt som används vid raffinering av olja återanvänds. Kobolt injiceras inte i bränslet utan det används som katalysator.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt tråkigt att elbilar måste ge från sig konstgjorda ljud under 20 km/h Nu blev jag betydligt mindre pepp på att äga en. Mitt stora nöje var ju hur behaglig ljudnivån var.

Hoppas inte min MG Marvel brölar som en brunstig tjur åtminstone. Annars vägrar jag köra under 20 km/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Nära nog 99% av den kobolt som används vid raffinering av olja återanvänds. Kobolt injiceras inte i bränslet utan det används som katalysator.

Ok. Men då är det ju ändå skrämmande att den 1% som försvinner inom raffineringen av våra bränslen ändå är så enormt hög. Betydligt högre mängd än den kobolt (som kan återvinnas till ca 90%) i alla världens batterier.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Fruktansvärt tråkigt att elbilar måste ge från sig konstgjorda ljud under 20 km/h Nu blev jag betydligt mindre pepp på att äga en. Mitt stora nöje var ju hur behaglig ljudnivån var.

Kör aldrig under 30 km/h så inget stort problem, och låter som sagt inte så mycket när man kör framåt i lägre fart heller. Märker inte ljudet inne i kupén längre, förutom just när jag backar (då är ljudet betydligt högre).

Så skulle inte oroa mig så mycket.

I värsta fall så kan det som sagt hända en olycka med kabeln till AVAS-högtalaren, eller att man har otur att säkringen går.

Skrivet av Red Onion:

Hoppas inte min MG Marvel brölar som en brunstig tjur åtminstone. Annars vägrar jag köra under 20 km/h

Du märkte väl hur bilen lät när du provkörde den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Ja har alltid gällt med snabba bilar. Hade en ganska diskret SAAB 9-3 med drygt 300 hästar. Där fick man också vara uppmärksam på så att framförvarande bil sett en. De gånger jag kört något som sett lite sportigare ut så verkar folk vara bättre på att se en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

1,5 vecka, beställde bilen den 14/2 Det är via Care by Volvo, där Volvo släpper färdigbyggda bilar som är redo för snabb leverans då och då! Är du sugen på en XC40 eller C40 så kolla där Jag ska ha denna tills min riktiga bil kommer i november, en Ioniq 5

Hämtade ut min C40 i början av året. Beställde nr 2 för tre veckors sedan idag - en "switch-order", som Volvo kallar det. Väntade lite drygt tre månader på första bilen och förväntas få nya i augusti. Varför en ny efter så kort tid? För att jag kan, OCH framförallt för att månadsavgiften sjunker då. "Vill du ha en lägre månadsavgift? - Beställ en ny bil!" CbV med uppsägningstid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag bor ute i skogen i Norrland, känner att min E-niro slirar lite väl mycket för det ska kännas helt ok att köra 9 mil till jobbet, bättre däck kan kanske göra en del? Men jag har förhållandevis nya märkesdäck.

Funderar på en bil som är 4-hjulsdriven. Gärna begagnad då jag är dels vill låtsas vara ekonomisk och miljövänlig.

Enda som kostar under 500 000 verkar vara Tesla model 3 AWD long range. Är leasing rätt väg att gå? FInns det någon elbil som inte har 30 års leveranstid nu?

Hur tänker ni andra i liknande situation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Jag bor ute i skogen i Norrland, känner att min E-niro slirar lite väl mycket för det ska kännas helt ok att köra 9 mil till jobbet, bättre däck kan kanske göra en del? Men jag har förhållandevis nya märkesdäck.

Funderar på en bil som är 4-hjulsdriven. Gärna begagnad då jag är dels vill låtsas vara ekonomisk och miljövänlig.

Enda som kostar under 500 000 verkar vara Tesla model 3 AWD long range. Är leasing rätt väg att gå? FInns det någon elbil som inte har 30 års leveranstid nu?

Hur tänker ni andra i liknande situation?

En begagnad bil upp till 500kkr gör att du kan sikta på rätt höga månadskostnader om du skulle välja en leasingdeal istället. Kom ihåg det.

Finns rätt många MEB-bilar i lager, EQB har jag sett för "omedelbar leverans" och Volvo har sina C40 Twin för leverans inom fem veckor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

En begagnad bil upp till 500kkr gör att du kan sikta på rätt höga månadskostnader om du skulle välja en leasingdeal istället. Kom ihåg det.

Finns rätt många MEB-bilar i lager, EQB har jag sett för "omedelbar leverans" och Volvo har sina C40 Twin för leverans inom fem veckor.

Jag vill ju komma undan betydligt billigare, min E-niro var 350 000 kr. Men ja EQB var ju faktiskt inte så dyr att leasa som jag trott, dock väldigt stor. Grejen är ju också att jag kör gärna 2000-2500 mil om året.

MG marvel hade varit perfekt om det faktiskt hade varit 4hjulsdrift och om den gick att få tag på ...

Permalänk
Medlem

Mg marvels fyrhjulsdrift är inte fyrhjulsdrift enligt test i vibilägare. Undvik just den.

Begagnad model3 kanske, men den har ju inte speciellt hög markfrigång. En nybil med fyrhjulsdrift finns nog inte under 500k. Inte om man vill ha markfrigång som faktiskt ger nånting när det är 2dm nysnö på morgonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Mg marvels fyrhjulsdrift är inte fyrhjulsdrift enligt test i vibilägare. Undvik just den.

Begagnad model3 kanske, men den har ju inte speciellt hög markfrigång. En nybil med fyrhjulsdrift finns nog inte under 500k. Inte om man vill ha markfrigång som faktiskt ger nånting när det är 2dm nysnö på morgonen.

Jag har faktiskt turen att bo mellan 3 st pensionerade bondar som tävlar om att skotta tidigast på morgonen, så just det har inte varit ett problem, jag får också komma lite när jag vill till jobbet.

Begagnad model 3 ser ju faktiskt ut att vara ett bra alternativ, jag är dock så feg, begagnad kia har fortfarande 7 års nybilsgaranti, etc. Tesla kan ju ha lite problem, men samtidigt kan man inte få allt och vara snål. Hmmm

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

De har en Ford Mach E GT grabber blue för snabb leverans på Hedin bil Segeltorp. Sedan kommer det in en cyber orange likadan i Apr. Bara som tips om man vill ha något fort.