IOS-användare spenderar mer på abonnemang än Android-användare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Tror du övertolkar lite gällande utbildning och inkomst. Den stora skillnaden är alltså att det är fler i I-länder som köper iPhone och fler i U-länder som köper Android. Det är dom stora skillnaderna. Sen sen man ett litet övertag gällande utbildning och inkomst även i I-länder, men det är inte där den stora skillnaden ligger. i Sverige är det några få % som skiljer.

Jo precis. En aspekt som inte brukar framkomma är att Iphone, i alla fall enligt min erfarenhet, är väldigt vanlig som jobbtelefon. Så många väljer inte den själva utan får den vald av någon annan liksom.

Men totalt sett så är det inte konstigt att Iphone-användare i snitt har mer pengar, då det inte finns några billiga Iphones och massvis av billiga Android, men om man tittar på typ telefoner över 7000 eller liknande så hade nog inte skillnaden varit så stor, eller obefintlig. Jag tror det finns mer tydliga grupperingar som skiljer åt mellan Iphone och Android dock. Alla chefer jag haft har gillat Iphone exempelvis, kanske påverkar att det ofta är sådana som är jobbtelefoner. Men tittar man på vad exempelvis tiggarna utanför Ica har så är det ju ofta gamla Iphones också, samma med unga tonåringar. De lär inte vara några högspenderare direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple-frälsta personer är väl i regel rätt täta jämfört med Android användare. Enheter med Android har ju ett betydligt bredare prisspann så även om man har råd med en telefon kanske man inte har råd med så mycket annat sen.

Det måste vara hyfsat trist att vara applefrälst och sedan inte ha råd med grejerna
Gillar personligen apple men jag tycker inte att de är värda pengarna. Hade jag inte fått mac och iphone genom jobbet så hade jag nog inte köpt dem själv eftersom jag inte har något speciellt behov av os x. Spelar och kodar hemma - funkar bra i windows + linux på stationär för att få spelprestanda.
OnT: Apple brukar försöka göra saker hyfsat streamlined så användarna är väl vana vid det och då är det enklare att spendera pengarna i appen (som om det fanns alternativ, lol) istället för hos företagen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Var någon egentligen förvånad?
Apple, ett "livsstilsföretag" som tjänar pengar på just det.
Google, ett reklamföretag som tjänar pengar på just det.

Permalänk
Sötast
Skrivet av PlogarN97:

Och/eller att man anser att man kan betala för sig.

Och/eller att de som köper den lättaste (vilket råkar vara den dyraste) produkten inte riktigt förstår hur man konsumerar material till ett lägre pris än Apples erbjudande.

Det är dyrt att vara okunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

YouTube högst på listan? Antar för att de inte kan köra YouTube Vanced?

Ligger nog en hel del i det du säger.

När jag körde Android så var min telefon rootad med mängder av moddade APK:er. Främst hade jag plockat bort reklam och annat mha exempelvis Lucky Patcher i de fall där AdAway inte kunde stoppa reklamen. Det var även smidigt att aktivera IAP:er den vägen. Blev även bränd på vissa appar till Android som av olika anledningar inte längre supportade min telefon, vilket gjort att jag aldrig mer lägger pengar på Android-appar. Titanium Backup är ett av få undantag, där appen fungerar än idag.

På iPhone har jag däremot ett helt annat förtroende för apparna. Inställningar och sparfiler har hängt med sedan min allra första iPod Touch. Flertalet av apparna har även uppdaterat genom åren.

Nu har jag däremot inte direkt så många abonnemang på min iPhone, men just AdGuard är jag på väg att betala en engångskostnad för.

Kan för övrigt tipsa om App Sliced https://appsliced.co som listar prissänkningar AppStore. Perfekt för oss som fortfarande kan lägga 11 SEK på en app då och då. Fick nyligen tag på Amibomb gratis för att skriva NFC:er. NFC Tools var för övrigt senaste appen jag betalde för på AppStore.

Känns skönt att inte längre vara låst till Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

En annan trend jag sett ätt ju mer tekniskt yrke ju mindre Appletelefoner. Jag arbetar som elektronikingenjör och andelen Appletelefoner på tekniksidan är nog inte högre än 5%. På ekonomiavdelningen däremot skulle jag säga att Apple har 30-40% iallafall.

Så:
Bland högutbildade inom otekniska yrken så är Apple vanligare än normen.
Bland högutbildade inom tekniska yrken så är Android vanligare än normen.

Stor andel mjukvaru-utvecklare som föredrar apple-produkter så du drar nog din slutsats om tekniska/otekniska användare lite snett.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag misstänker att Androidanvändare inte är lika fästa vid sina telefoner som Appleanvändare. Den genomsnittlige Androidanvändaren ser telefonen som ett verktyg medans Appleanvändaren mer ser den som en livsaccessoar. Ingen jag känner som kör android har något större intresse i appar, spel eller att konsumera media på en mobiltelefon, med undantaget Spotify som ändå inte betalas genom Playstore.

En annan trend jag sett ätt ju mer tekniskt yrke ju mindre Appletelefoner. Jag arbetar som elektronikingenjör och andelen Appletelefoner på tekniksidan är nog inte högre än 5%. På ekonomiavdelningen däremot skulle jag säga att Apple har 30-40% iallafall.

Så:
Bland högutbildade inom otekniska yrken så är Apple vanligare än normen.
Bland högutbildade inom tekniska yrken så är Android vanligare än normen.

Jag har sett motsatsen.
Däremot folk som tror att de är så tekniska för att de använder android finns de gott om, vissa har dessutom någon slags ”jag är underground” mentalitet för att de använder android, gärna något udda märke dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag misstänker att Androidanvändare inte är lika fästa vid sina telefoner som Appleanvändare. Den genomsnittlige Androidanvändaren ser telefonen som ett verktyg medans Appleanvändaren mer ser den som en livsaccessoar. Ingen jag känner som kör android har något större intresse i appar, spel eller att konsumera media på en mobiltelefon, med undantaget Spotify som ändå inte betalas genom Playstore.

Kan inte tala för hur telefonen används och varför. Men jobbar på en marknadsplats för telefoner och det är tydligt att android användare är mer flexibla vilka märken de väljer på sin telefon. De flesta stannar inom android dock, men är inte lojala till samma grad som iPhone användare.
Är ju ändå in riktigt samma sak. Hade det funnits flera tillverkare av iOS telefoner kanske det sett likadant ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

YouTube högst på listan? Antar för att de inte kan köra YouTube Vanced?

Eller så är man ärlig och betalar för tjänsten antingen via ett abonnemang, eller att man tittar på reklamen som visas.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Jag misstänker att Androidanvändare inte är lika fästa vid sina telefoner som Appleanvändare. Den genomsnittlige Androidanvändaren ser telefonen som ett verktyg medans Appleanvändaren mer ser den som en livsaccessoar. Ingen jag känner som kör android har något större intresse i appar, spel eller att konsumera media på en mobiltelefon, med undantaget Spotify som ändå inte betalas genom Playstore.

En annan trend jag sett ätt ju mer tekniskt yrke ju mindre Appletelefoner. Jag arbetar som elektronikingenjör och andelen Appletelefoner på tekniksidan är nog inte högre än 5%. På ekonomiavdelningen däremot skulle jag säga att Apple har 30-40% iallafall.

Så:
Bland högutbildade inom otekniska yrken så är Apple vanligare än normen.
Bland högutbildade inom tekniska yrken så är Android vanligare än normen.

Jag ser också olika tendenser men man ska tänka sig för vilka slutsatser man kan dra.

Tekniska personer vill ofta ha tekniska prylar. Problemet med Apple är att dessa är så fruktansvärt dyra. Bara ta på laptopsidan. Om man vill ha en laptop som motsvarar min 3 år gamla bärbara skrutt med 128GB ram så får man köpa 2st Macbook Pro utrustade till max för att de tillsammans ska kunna driva samma last. Dessa 2st fullutrustade Macbook Pro är väldigt dyra och väldigt få har råd med detta.
Vilket leder till att man ändå kör pc. Och slutsatsen man kan dra är? Bra fråga. Men den jag drar är att om man vill ha riktigt bra Appleprylar så blir det sjukligt dyrt.
Samma sak gäller mobil men det är inte lika extremt. Jag själv vill ha en skaplig mobil i 6,7" för strax över 5000kr. Att jag inte väljer Apple är att jag då tvingas dubbla min prisklass. Och jag ogillar Samsung 22 ungefär likamycket som iPhone 13, det är så många brister överallt så det känns inte som någon mobil jag vill ha länge innan jag ersätter dem.

Permalänk
Medlem

Väldigt många här som har är anti adblock. Har det alltid sett ut så? Själv har man kört adblock sedan de fanns tillgängliga.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag misstänker att Androidanvändare inte är lika fästa vid sina telefoner som Appleanvändare.

Beror inte det till viss del på att "alla" Androidanvändare någongång blivit brända av en viss tillverkare, men kanske gillar Android i sig?

För egen del har jag haft ett gäng Android-enheter från HTC, Samsung och Xiaomi. Samtliga tillverkare har lovat guld och gröna skogar, men sedan gjort kovändningar som gjort produkterna smått obrukbara. Ofta i form av utlovade uppdateringar som sedan inte kommit alls.

Jag vet att exempelvis Samsung kämpar på att bli bättre på den fronten, men det är fortfarande extremt tryggare att använda Apples ekosystem än att försöka göra detsamma med Android (där varje tillverkare i sig fragmenterat marknaden).

Skrivet av enbom:

Väldigt många här som har är anti adblock. Har det alltid sett ut så? Själv har man kört adblock sedan de fanns tillgängliga.

Fungerande adblock i form av AdGuard är skälet till att jag idag kör iPhone. Tillsammans med NextDNS ser jag inte ett spår av reklam i iOS, medan Android blev helt infekterat med reklam i slutändan (där även Xiaomi klämde in det i MIUI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Väldigt många här som har är anti adblock. Har det alltid sett ut så? Själv har man kört adblock sedan de fanns tillgängliga.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag brukar vitlista sidor som inte har störande reklam. Som exempelvis här på Swec. Men typ reklam som täcker hela skärmen eller spelar video (typ Youtube) så kör jag det på.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

YouTube högst på listan? Antar för att de inte kan köra YouTube Vanced?

Troligtvis! Men som tips så kan man blockera youtube ads i safari, så avinstallera appen bara o kör allt genom safari så slipper man ads, funkar kanon

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jag brukar vitlista sidor som inte har störande reklam. Som exempelvis här på Swec. Men typ reklam som täcker hela skärmen eller spelar video (typ Youtube) så kör jag det på.

Hade en gissning på det, jag gör nämligen samma Fann det lite underhållande oavsett!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Android telefoner går ner prismässigt till 1500kr(?) förmodligen är den typen av person bara intresserad av att ha en telefon och inget mer.

Permalänk
Medlem

En anledning kan ju vara att det går att sideloada på Android.
Väldigt många program/tjänster är dessutom gratis på Android, men kostar pengar hos Apple.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kör Iphone och har endast 1 prenumerationstjänst och det är zwift.com. Jag skulle aldrig få för mig att köpa/prenumerera på något annat till en telefon =). Zwift.com är det enda som är värt att lägga pengar på. Allt annat är gratis, gratis är gott =).

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

En anledning kan ju vara att det går att sideloada på Android.
Väldigt många program/tjänster är dessutom gratis på Android, men kostar pengar hos Apple.

tveksam till dessa påstående. jag skulle tro att andelen som laddar hem appar på andra sätt är ungefär 0% på android. Man måste tillbaka till runt år 2003 och symbian os sedan det var vanligt.
Påstående appar och tjänster är gratis på android men inte Apple, så är jag även tveksam till detta påstående och kan faktisk inte komma på något exempel. Såklart att man på ios kan köpa kompletta Adobe, men man kan även köra med gratis som Android.

Det finns en mängd saker som påverkar som jag tidigare har nämnt. Där problemet brukar vara att folk drar fler slutsatser.
-De som vill ha en sprillans ny mobil för strax över 1000kr väljer oftast en Android för det är det enda vettiga smartphonevalet de har. Det har inte med att de ogillar Apple, det gör de säkert då de är dyra. Men det vet man inte. Man vet inte heller vad de tycker om usb c vs lighting, faceid kamera vs bättre täckt display etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag misstänker att Androidanvändare inte är lika fästa vid sina telefoner som Appleanvändare. Den genomsnittlige Androidanvändaren ser telefonen som ett verktyg medans Appleanvändaren mer ser den som en livsaccessoar. Ingen jag känner som kör android har något större intresse i appar, spel eller att konsumera media på en mobiltelefon, med undantaget Spotify som ändå inte betalas genom Playstore.

En annan trend jag sett ätt ju mer tekniskt yrke ju mindre Appletelefoner. Jag arbetar som elektronikingenjör och andelen Appletelefoner på tekniksidan är nog inte högre än 5%. På ekonomiavdelningen däremot skulle jag säga att Apple har 30-40% iallafall.

Så:
Bland högutbildade inom otekniska yrken så är Apple vanligare än normen.
Bland högutbildade inom tekniska yrken så är Android vanligare än normen.

Tror jag inte ett smack på, alla programmerare jag känner kör Apple.

Permalänk
Medlem

Finns väl en stor skillnad i att iPhones hålls uppdaterade längre tid och nästan alla kör senaste releasen vilket gör det lättare att bygga stabila appar för utvecklare. Androids är väl extremt fragmenterat och på många telefoner går det inte att köra senaste spelen.

En iPhone är en produkt, på android är användaren produkten.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Tror jag inte ett smack på, alla programmerare jag känner kör Apple.

Då känner du inte många programmerare.
Jag har redan argumenterat emot den personen som du citerade.
Jag tycker väldigt många drar slutsatser de inte kan dra av statistiken. Det är komplicerat och man måste dela upp det i olika grupper och det blir ändå inte bra när det är olika produkttyper. Android mycket hårdvara för pengarna, iPhone så antagligen köra med gamla prylar eller betala över 10 000kr för en "vettig mobil".

Skrivet av Mordekai:

Finns väl en stor skillnad i att iPhones hålls uppdaterade längre tid och nästan alla kör senaste releasen vilket gör det lättare att bygga stabila appar för utvecklare. Androids är väl extremt fragmenterat och på många telefoner går det inte att köra senaste spelen.

En iPhone är en produkt, på android är användaren produkten.

De finns hur många argument för utvecklare som helst att prioritera iPhone. Det är enklare när det är mer samma etc. Men även det artikeln tog upp att de oftare vill köpa appar.

Men det sista påståendet att inte kunna köra de sista spelen, så finns det extremt få spel som kräver väldigt hög prestanda inom Android vad jag vet. De som brukar klaga är de som har surfplattor, där dessa trots de är nya inte är uppdaterade.

När det sedan gäller spel finns det olika typer och det känns som om *insert valfri skällsord* spel tillhör de som tjänar mest pengar. Det är väldigt basic spel där man ska få 4 i en rad liknande typ Candy Crush Saga.
Obs att jag själv tycker såna spel också är roliga, men de spelen hade fungerat alldeles utmärkt på ens Symbian mobil från år 2003 med lite sämre grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Android mycket hårdvara för pengarna, iPhone så antagligen köra med gamla prylar eller betala över 10 000kr för en "vettig mobil".

Ok fick för mig att iPhone vann i princip alla prestandatester. Titta bara på skillnaden när man försöker göra datorer av mobilkretsar, Apple är så långt före övriga att det i princip inte finns en vettig konkurrent.

Jag blir bara triggad av all negativ desinformation om Apples hårdvara, att man skulle betala för varumärket när de i själva verket är bäst på det mesta när man jämför. Pris/prestanda är aldrig en linjär ekvation så ju sämre hårdvara du köper desto mer hårdvara får du per krona.

anekdot:
Hade ett möte häromdagen som vi var tvungna att använda telefonkonferens på säljarens mobil, jag frågade om han ville använda min, han sade stolt att han hade en S21 och det var inga problem, hans högtalartelefon var märkbart sämre än min äldre iPhones.

Själv har jag försökt byta några gånger men hårdvaran har varit usel, mjukvaran tycker jag mer är en smaksak, jag orkar aldrig lära mig allt jag kan göra ändå. Båda OS är bra nog för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Inte särskilt förvånande. Det är ju rätt så uppenbart att (de flesta) Apple-användare inte har någonting emot att spendera pengar.

Drabbar ingen fattig.

Permalänk

Jag drog ner mitt inlägg, då jag inte har tid att stri.

Skrivet av Mordekai:

Ok fick för mig att iPhone vann i princip alla prestandatester.

För mig än mobiler en produkt med ett gäng egenskaper där det handlar om ett helhetsbegrepp. beroende på vad man gör så kan såklart olika saker vara olika viktiga.
Om vi tar nya Snapdragon 8 Gen 1 så hade det varit skitbra om den vore mer strömsnål. Men prestandamässigt så hamnar det lång ner i listan på vad jag tycker är dåligt på de nya Androidmobilerna.
Jag stör mig mer på Google Store som inte har avdelning för säkrare appar, kamerahålet och mobilerna är såpass små och de vikbara större har ett gäng brister.

iPhone ogillar jag främst p.g.a. avsaknad av usb c och att notchen är ännu mer störande än det där otroligt störande kamerahålet som androidmobiler brukar ha. Den dagen då iPhone löser dessa problem så vore de helt klart ett alternativ om jag den dagen skulle köpa en icke vikbar mobil för över 10 000kr. Observera att det enda jag har emot vikbara iPhones är att de inte finns att köpa.

Permalänk
Medlem

Okej då ska vi se här.

Ja, på telefonen (iPhone) köper jag en hel del, främst för att det är enkelt och känns säkert.
Samma med iPads, det är enkelt och känns säkert.

Hushållet har av en outgrundlig anledning en android-platta också, Samsung nånting. Den köps det ingenting på inte heller prenumereras. Ingen särskild anledning mer än att man har lärt sig föräldrakontroller till 100% hos Apple och att det fungerar annorlunda på androidplattor. Sen är det väl så att det känns som att det utförs mer scams via android-plattformen än iOS. Och det ständiga behovet av att kontrollera så inget skräp laddats ner.

Föräldrakontroller på iPads kan jag sköta från telefonen men inte på androidplattan.

Androidplattan är nyare än iPads:en men är mycket segare trots bättre specs.

Nä tacka vet jag Apple. Enkelt. Användarvänligt. Lång hållbarhet på produkter. Det finns så många anledningar till varför man inte vill sitta och skräddarsy sin egen säkerhet eller telefon över huvudtaget i synnerhet när android-produkter har så fruktansvärt mycket kortare uppdateringscykel.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Jag har egentligen inget intresse av mobiler, därför väljer jag billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Okej då ska vi se här.

Ja, på telefonen (iPhone) köper jag en hel del, främst för att det är enkelt och känns säkert.
Samma med iPads, det är enkelt och känns säkert.

Hushållet har av en outgrundlig anledning en android-platta också, Samsung nånting. Den köps det ingenting på inte heller prenumereras. Ingen särskild anledning mer än att man har lärt sig föräldrakontroller till 100% hos Apple och att det fungerar annorlunda på androidplattor. Sen är det väl så att det känns som att det utförs mer scams via android-plattformen än iOS. Och det ständiga behovet av att kontrollera så inget skräp laddats ner.

Föräldrakontroller på iPads kan jag sköta från telefonen men inte på androidplattan.

Androidplattan är nyare än iPads:en men är mycket segare trots bättre specs.

Nä tacka vet jag Apple. Enkelt. Användarvänligt. Lång hållbarhet på produkter. Det finns så många anledningar till varför man inte vill sitta och skräddarsy sin egen säkerhet eller telefon över huvudtaget i synnerhet när android-produkter har så fruktansvärt mycket kortare uppdateringscykel.

Finns förmodligen mer riskabelt skräp på Google play, ja.

Angående föräldrakontroller, går det alldeles utmärkt att sköta från en androidmobil om man har androidplatta. Har man inte det, blir det meckigt. Samma sak gäller omvänt. Dottern har en iphone hon fick ärva från min mamma. Jag måste sköta föräldrakontrollerna från min jobbmobil som är iphone, vilket är segt, då jag inte vill behöva ta med den hem.

Jag hade gärna köpt en Ipad om jag kunnat styra föräldrakontrollerna från min androidlur, men det går väl inte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klarspråkarn:

Finns förmodligen mer riskabelt skräp på Google play, ja.

Angående föräldrakontroller, går det alldeles utmärkt att sköta från en androidmobil om man har androidplatta. Har man inte det, blir det meckigt. Samma sak gäller omvänt. Dottern har en iphone hon fick ärva från min mamma. Jag måste sköta föräldrakontrollerna från min jobbmobil som är iphone, vilket är segt, då jag inte vill behöva ta med den hem.

Jag hade gärna köpt en Ipad om jag kunnat styra föräldrakontrollerna från min androidlur, men det går väl inte?

Family link, alltså Googles app för familjehantering, finns ju på IOS också så det borde fungera hyfsat åt det hållet. Svårt att dela på appar och så förstås men alla kontrollmöjligheter med tidsgränsen, begränsad åtkomst till appar, webben och så funkar ju bra.

Det är väl ganska vanligt att det är så. Googles grejer brukar i allmänhet finnas eller stödjas oavsett plattform medan Apples grejer i allmänhet bara finns där. Det gör det lättare att byta till IOS från Android men svårare att byta åt andra hållet. Exempelvis Chromecast mot AirPlay. Googles chat-app för stunden mot iMessage. Chrome mot Safari. Google Calendar, YouTube, Gmail och så vidare.